2014-05-10, 16:31
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andraandningen
Jag tror det hette "farm potatoes" eller "farmers potatoes" eller "farm fries" eller "farmers fries" eller liknande. Men jag tror det var ungefär så här: Förkoka klyftorna. Gör en kryddblandning med kryddor du gillar. Rikligt med salt. Blanda kryddblandningen med ströbröd. Efter att du låtit klyftorna svalna, doppa i filmjölk och kryddblandningen. Grilla i ugn (kanske med smör också). Ät och njut.

Det är i alla fall det jag håller på med just nu.

Aha, inte nåt jag snubblat över. Får se hur det går med ditt experiment nudå..
Citera
2014-05-10, 16:36
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andraandningen
Jag tror det hette "farm potatoes" eller "farmers potatoes" eller "farm fries" eller "farmers fries" eller liknande. Men jag tror det var ungefär så här: Förkoka klyftorna. Gör en kryddblandning med kryddor du gillar. Rikligt med salt. Blanda kryddblandningen med ströbröd. Efter att du låtit klyftorna svalna, doppa i filmjölk och kryddblandningen. Grilla i ugn (kanske med smör också). Ät och njut.

Det är i alla fall det jag håller på med just nu.
Här finns ju ett recept med filmjölk:
http://www.homegourmetcooking.com/files/Crunchy%20Potato%20Wedges.htm

Edit: ett till här: http://www.justapinch.com/recipes/side/potatoes/oven-roasted-potato-wedges.html
Senast redigerad av irrbloss 2014-05-10 kl. 16:38.
Citera
2014-05-10, 22:43
Medlem
Fantastiskt gott (se tidigare diskussion). Jag hade inte filmjölk hemma så jag smälte smör och använde istället. Det här var första gången jag använt ströbröd i liknande sammanhang men i praktiken innebär det att man inte behöver använda 2 liter matolja utan kan köra i ugnen. OBS. använd inte så mycket rosmarin som jag gjorde. Det tar över alltihop.
Citera
2014-05-10, 22:46
Medlem
En sak till: Klyftorna ska bli rätt så mörka utan att bli brända. Jag körde på låg temp. 190 grader.
Citera
2014-05-10, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Vad hände?
Eftersom jag hann läsa här att de skulle bli panad testa jag med ris istället. Kokade vanligt vitt ris sen slängde jag ihop de med ägg och salt... Stekte i olja.. Blev inte gott alls! Försökte piffa upp de med skivad banan och äppeljuice att ringla över men nej de gick inte att rädda tyvärr.

Eftersom jag fortfarande inte har nåt mjöl ska ja testa ströbröt till pannkakor imorrn. Tror de blir godare, "crunch"(!)
Citera
2014-05-11, 00:03
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av youngirl
Eftersom jag hann läsa här att de skulle bli panad testa jag med ris istället. Kokade vanligt vitt ris sen slängde jag ihop de med ägg och salt... Stekte i olja.. Blev inte gott alls! Försökte piffa upp de med skivad banan och äppeljuice att ringla över men nej de gick inte att rädda tyvärr.

Eftersom jag fortfarande inte har nåt mjöl ska ja testa ströbröt till pannkakor imorrn. Tror de blir godare, "crunch"(!)

Varför denna fixering att göra just pannkakor när det finns hundra godare saker att göra med grejjerna?
Citera
2014-05-12, 20:45
Medlem
Schmohawks avatar
Behöver snabbt svar! Går det att köra papperslådan som man får med i typ Karins Lasagne i ugn? Vet att den funkar i micro men i ugnen också?
Citera
2014-05-12, 20:58
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schmohawk
Behöver snabbt svar! Går det att köra papperslådan som man får med i typ Karins Lasagne i ugn? Vet att den funkar i micro men i ugnen också?

Nej, läs på lådan medans du värmer upp ugnen:

Citat:
Tillagning hushållsugn 150°C:

Förvärm ugnen till 150 C. Tag tallriken ur ytterförpackningen. Låt plastfolien sitta kvar. Sätt tallriken i nedre delen av ugnen.Värm i ca 45 minuter. Drag av plastfolien och servera.

Tiden kan variera något beroende på ugnens effekt/kapacitet.
Citera
2014-05-18, 21:20
Medlem
Ska göra en kycklinggratäng. Måste/bör man steka kycklingen i panna innan? Kycklingen är i bitar.
Citera
2014-05-19, 15:36
Medlem
Laxermedels avatar
Kokar höns just nu och det ska koka väldigt länge. Har kokat det några gånger förut och då har det fått bubbla i runt 2 timmar. Det jag undrar är om det måste koka så länge för att döda alla bakterier, eller om det är för att köttet ska bli mer lättuggat. Efter 2 timmar är köttet nämligen ganska segt fortfarande, och eftersom hönsen jag kokat är så himla små kan jag inte tänka mig att det skulle ta mycket längre tid att koka är fläskiga hela kyckingar jag tidigare kokat.
Citera
2014-05-19, 15:39
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av applemos
Ska göra en kycklinggratäng. Måste/bör man steka kycklingen i panna innan? Kycklingen är i bitar.
Det brukar ju bli godare att göra så om kycklingen är rå.

Citat:
Ursprungligen postat av Laxermedel
Kokar höns just nu och det ska koka väldigt länge. Har kokat det några gånger förut och då har det fått bubbla i runt 2 timmar. Det jag undrar är om det måste koka så länge för att döda alla bakterier, eller om det är för att köttet ska bli mer lättuggat. Efter 2 timmar är köttet nämligen ganska segt fortfarande, och eftersom hönsen jag kokat är så himla små kan jag inte tänka mig att det skulle ta mycket längre tid att koka är fläskiga hela kyckingar jag tidigare kokat.
Bakterierna du tänker på dör vid 72 grader (även om tiden också har med dödandet av bakterier och göra), när man steker eller kokar hel höna brukar man rekommendera 82 för att vara säker på att temperaturen nått ända in i märgen på fågeln.
Citera
2014-05-19, 15:40
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laxermedel

Höns är segt som fan så dom behöver koka typ halva dan för att bli ätliga...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in