Mad Max: Fury Road (2015)
En apokalyptisk historia som utspelar sig i de mest avlägsna delarna av vår planet, i ett ökenlandskap där mänskligheten är nedbruten, och de allra flesta är galna och kämpar för livets nödvändigheter.
Väntan på denna var stor för mig. Ungefär efter allt buzz omkring den vid comic-con blev jag intresserad. Hört talas om Mad Max innan, och sett delar av de gamla filmerna. Jag såg de tre första Mad Max filmerna inför denna och tvåan var verkligen den bästa av de tre och är en perfekt actionfilm inom genren.
30år senare kommer den icke officiella uppföljaren, utan snarare en reboot. Och för de som verkligen väntade dessa 30åren är väntan väl värt det.
Detta är inte bara en av de bästa actionfilmerna från 2000-talet. Utan en av de bästa actionfilmerna någonsin.
Vad vi får här är en nästan 2 timmar lång biljakt scen fullt med kaos och galenskap som det ska vara i en postapokalyps. Allt handlar om att komma från plats A till plats B.
Men filmen tar tid att lugna ner sig. I det stora hela är det 4 stora actionscener där resten är lugna stillsamma stunder som gör att publiken och filmen kan sakta ner lite grann och ta några djupa andetag, inför nästa stora scen.
Vad är det då som gör att Fury Road är så jäkla fantastisk och ändå är in princip hjärndöd action och en enda lång biljaktsscen? Vad har denna som Transformers inte har eller Man of Steel?
Filmen har hjärta och passion. Inte en sekund tror jag att Zack Snyder eller Michael Bay orkade eller la så mycket tid och energi att fullgöra deras filmer. George Miller däremot tog sin tid för han ville ha sin vision uppe på vita duken och sin berättelse och inget annat. Inget jävla CGI skit. Riktiga bilar, riktiga explosioner och om det så ska ta honom 5år att fullgöra allting då får det ta 5år att fullgöra allting.
Detta märks i filmen. Och på grund av detta känns filmen fräsch i actiongenren och ny på ett speciellt sätt. Den är färggrann och följer inte regelboken. Allting är stort och grandiost och allting fullföljer varandra och man är i en fantastisk os under hela filmen.
Tom Hardy som Max var förvånande bra. Främst till alla skeptiska personer där ute. Tom Hardy gör Mel Gibson rättvisa. Allting bara klickade på direkten med honom och det kändes som han kände till och själv spelat rollen i tidigare filmer. Jag var faktiskt lite skeptisk till en början, men han var verkligen bra. Med det sagt dock så hade en liten cameo från Mel Gibson ändå inte suttit fel. Han skulle ha en, men det blev aldrig av tyvärr.
Charlize Theron är också hon helt fantastisk. Detta har skrivits förr, men hon är nästan huvudrollen. Det är hennes historia och vi får veta mer om henne än Max. Men då är det ju i Mad Max anda att vi får lära känna personerna han möter mer än honom själv. Det är en del av hela Mad Max liksom. Hon var fantastisk och är en riktig actionstjärna.
Det var också väldigt roligt att se Hugh Keays-Byrne tillbaka i skurkrollen. Visserligen en annan roll. Men efter hans skurkroll i första Mad Max filmen var det extra roligt att han fick en ganska så stor roll i en sådan här stor budget film. Även Nicholas Hoult som jag har varit 50-50 med innan gör en övertygande jobb här.
Till alla de som klagar att filmen är en svag R och att där skulle vara mer blod. Detta tillhör inte Mad Max serien. Det var aldrig en viktig del i dessa filmerna. Anledningen till R:et är mycket troligt på grund av dialogerna, lite lättklädda kvinnor och även den höga spänningen. Något som fick mig att tappa andan i en del scener.
Spänningen är på topp här. Helt jäkla fantastiskt bra spänning. Detta också för att filmen är oförutsägbar. Jag visste inte hur det skulle sluta. Okej jag visste att Max inte skulle dö den saken kändes ganska given. Men även för hur det skulle gå med de andra karaktärerna kände jag att man aldrig vet. För det är Mad Max!
Vi valde också i sista minuten att se filmen i 3D då den fått relativt bra kritik inom det området. Jag är glad vi tog det alternativet. För att vara en konverterad om 3D var det riktigt bra 3D. Dessutom kändes filmen aldrig mörk något som 3D oftast gör med filmer. Men här var 3D:n verkligen bra och skulle nästan ändå rekommendera 3D versionen av filmen. Men jag tror att 2D också går minst lika bra.
Till slut. Trots de massiva actionscenerna och in princip nonstop jakt i 2 timmar så lyckas filmen ändå få in karaktärer. Vi bryr oss om våra hjältar. Vi vill de ska lyckas. Varför? För i allt detta kaos så lyckas George Miller ändå få in tillräckligt med karaktärsutveckling så vi kan lära känna karaktärerna tillräckligt för att vi ska bry oss om vad som händer, varför och vilka vi ska heja på under vägens gång.
Där av lyckas filmen på så jäkligt många avseende att göra detta till en helt fantastisk film inom actiongenren. Till alla de som tror detta bara kommer från ett Mad Max fan och att filmen enbart tilltalar dessa personer. Mina två vänner har inte sett de tre första filmerna och min ena vän känner inte riktigt till filmerna alls. De båda två älskade denna filmen. Så nej, även folk som inte känner till denna värld kan komma in i denna utan någon bakhistoria och få fullt nöje och säga samma sak som jag gör.
I sin helhet är Mad Max: Fury Road perfektion inom actiongenren. Den lyckas skapa fantastiska actionscener med hjälp av fantastiska praktiska effekter. Riktiga bilar, riktiga explosioner. Och de dataeffekterna George Miller har använt åt öknen var så pass bra använt att det inte märktes någonstans. Det kändes som man var mitt ute i öknen i ingenstans.
Tom Hardy var riktigt passande i rollen och kom av sig som han spelat rollen i de tidigare filmerna. Så han känns väldigt välkomnande och Charlize Theron som filmen nästan kretsar om gör fantastiskt jobb hon med. Hon var gjord för actiongenren och denna filmen.
Musiken vill jag heller inte glömma bort och säga. Otroligt vacker och passande. Harmoniskt sett till hur filmen är. Dessutom mannen som spelade elgitarr under filmens gång. Genialiskt! Helt jävla genialiskt, mer än kommer jag inte på.
Allt jag kan hoppas på nu är att filmen gör bra vid kassorna på biografen. För George Miller har själv sagt han har två manus klara för två uppföljare, och jag är nog inte ensam med att vilja se vart han tar Tom Hardy's Mad Max härnäst.
Jag väntar ivrigt på nästa uppföljare, om det så också ska ta 30år. För om slutresultatet blir desamma som denna är det väl värt mödan och väntan.
4.5 av 5!
http://www.imdb.com/title/tt1392190/?ref_=hm_otw_t0
Trailer:
https://www.youtube.com/watch?v=hEJnMQG9ev8