2014-11-10, 23:57
Medlem
Arctic Monkeys avatar
Är just nu lite blown away av Whiplash. Vilken jävla kraft.

Årets första femma.
Citera
2014-11-11, 00:06
Medlem
sim-man92s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arctic Monkey

Årets första femma.
Kul! Kommer nog också uppskatta den starkt, en femma blir dock svårt, om än inte omöjligt
Citera
2014-11-11, 00:34
Medlem
Arctic Monkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sim-man92
Kul! Kommer nog också uppskatta den starkt, en femma blir dock svårt, om än inte omöjligt

Jag hade egentligen inte så höga förväntningar. Indiefilmer drivna av så kallade starka skådespelarinsatser kan ju vara väldigt mediokra också.

Men den här filmen hade dessutom:

Komplexitet i både narrativ och karaktärer
En särpräglad och väl avvägd visuell stil med en enastående överklippning som gav en superintensitet
Sinne före detaljer
Grym casting och skådisinsatser
En avslappnad och befriande distans givet att filmen låter tittaren helt själv ta ställning till flera intressanta frågor den tar upp. Inga pekpinnar!
Och oförutsägbar och okonventionell utan att det känns som att regissören tramsar runt för sakens skull.

Krydda det med konstnärlig perfektion, blodsvåldsam och finstämd jazz av hög kvalitet, effektiva dödligt pinsamma och pressade tystnader, ett otroligt 10.5/10-slut som höjer hela filmen, en underdog som ska visa världen, uppoffringar/hårt arbete, mentorrelationer, terror, känslor, en varm fader. Mycket jag går igång på. Satt och trummade med under filmens gång.

Hade absolut kunnat bli något tightare och litet mindre tillspetsar. Jag var fram till slutet inne på en stabil fyra, men känslostormen de sista 15 minuterna ryckte upp det över till femman. Och den förtjänade denna känslostorm så det vara bara att släppa till.
Citera
2014-11-11, 00:48
Medlem
timoshenkos avatar
Citat:

Årets första femma.
Kul att du gillade den. Det är en av de filmer jag ser mest fram emot tillsammans med Inherent Vice.
Citera
2014-11-11, 01:07
Medlem
Cpt.Obviouss avatar
Citat:

Årets första femma.

Är den ute på scenen, för den släpps väl tidigt 2015 i Sverige? Också väldigt taggad på den faktiskt!

Edit: Tänkte inte på filmfestivalen.
Senast redigerad av Cpt.Obvious 2014-11-11 kl. 01:09.
Citera
2014-11-11, 03:04
Medlem
sim-man92s avatar
If I Stay (2014)
En alldeles för konstlad och melodramatisk film, som kunnat bortses om själva kärlekshistoria hade funkat. Dessvärre sjunger kärleken mellan de två huvudkaraktärerna lika falskt som filmen i övrigt. Vet inte hur mycket det går att skylla på Chloë Grace Moretz och Jamie Blackley i den frågan, för dom är inte direkt dåliga, men kemin finns inte där vad jag ser.
Ensemblen i övrigt är dock bättre, även om själva karaktärerna månt och mycket är plast, så går det inte att klaga på deras skådespel, och kemin finns i alla fall mellan Mireille Enos och Joshua Leonard som föräldrarna.
Bäst är dock Stacy Keach som egentligen är den enda som tillför lite djup till sin rollfigur. Speciellt under filmens finaste stund, vid en sjukhussäng, där blev jag tårögd.
2 av 5
Senast redigerad av sim-man92 2014-11-11 kl. 03:09.
Citera
2014-11-11, 06:58
Medlem
.....
Citera
2014-11-11, 08:28
Medlem
Det grovmaskiga nätet (2000)

Seg som bara den. Saknar skäl för att pågå i nästan tre timmar. Hoppas verkligen att uppföljarna håller högre klass.
Citera
2014-11-11, 09:01
Medlem
BlackMetals avatar
Shadows of Our Forgotten Ancestors (1965)

Den otroligt vackra naturen i karpaterna och dess dokumentära gestaltning av en artonhundratalsby är filmens absolut starkaste punkter men det är svårt att bortse från hur uttråkad jag var och hur seg filmen känns när man ser den. Filmens 90 minuter känns som den sträcker sig över minst två timmar och den lyckas till största delen inte engagera mig tillräckligt. Det är dock en film jag kan tänka mig att återkomma till och eventuellt omvärdera om jag får tag i en finare kopia som gör att jag verkligen kan uppskatta miljöerna fullt ut. Jag vill tycka om den men det gör jag inte.

2/5
Citera
2014-11-11, 09:07
Medlem
AbdullahSvenssons avatar
Citat:
If I Stay (2014)
En alldeles för konstlad och melodramatisk film, som kunnat bortses om själva kärlekshistoria hade funkat. Dessvärre sjunger kärleken mellan de två huvudkaraktärerna lika falskt som filmen i övrigt. Vet inte hur mycket det går att skylla på Chloë Grace Moretz och Jamie Blackley i den frågan, för dom är inte direkt dåliga, men kemin finns inte där vad jag ser.
Ensemblen i övrigt är dock bättre, även om själva karaktärerna månt och mycket är plast, så går det inte att klaga på deras skådespel, och kemin finns i alla fall mellan Mireille Enos och Joshua Leonard som föräldrarna.
Bäst är dock Stacy Keach som egentligen är den enda som tillför lite djup till sin rollfigur. Speciellt under filmens finaste stund, vid en sjukhussäng, där blev jag tårögd.
2 av 5

Jag håller med till 100%
Filmen är väl underhållande men det saknas något mellan Chloë och Jamie som förstör hela "kärlekshistorien". Stacy Keach är helt klart stjärnan i det här fram&tillbaka-dramat. Jag faller inte heller för hela cello-hysterin som ska fukta hela biogolvet av tårar.

Sättet Blackley framstår som halvt okänd påminner lite om The fault in our stars, där birollsinnhavaren känns väldigt distanserad och inte på ett spännande mystiskt sätt.

Jag ger den dock 3 av 5, för att fröken Moretz är så förbaskat söt
Citera
2014-11-11, 10:33
Medlem
Cold in July (2014) - Det här var en fräsch fläkt bland amerikanska indiefilmer. Spännande film som på ett lekfullt sätt blandar olika stilar och genres. Filmen börjar som en slags terror-thriller, eller kanske home invasion-film, men övergår snart till en rå och stundtals komisk hämndrulle med Don Johnson som en slags comic-relief, vilket han gör alldeles utmärkt skall tilläggas. Den har även ett härligt, suggestivt soundtrack som passar perfekt till filmens tema. Överlag är jag positivt överraskad och filmen tillhör nog bland de bättre från detta året. 8/10
Citera
2014-11-11, 10:41
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Bäst är dock Stacy Keach som egentligen är den enda som tillför lite djup till sin rollfigur.

Keach är alltid bra känns det som, oerhört stabil!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in