Citat:
Ursprungligen postat av
sim-man92
Kul! Kommer nog också uppskatta den starkt, en femma blir dock svårt, om än inte omöjligt
Jag hade egentligen inte så höga förväntningar. Indiefilmer drivna av så kallade starka skådespelarinsatser kan ju vara väldigt mediokra också.
Men den här filmen hade dessutom:
Komplexitet i både narrativ och karaktärer
En särpräglad och väl avvägd visuell stil med en enastående överklippning som gav en superintensitet
Sinne före detaljer
Grym casting och skådisinsatser
En avslappnad och befriande distans givet att filmen låter tittaren helt själv ta ställning till flera intressanta frågor den tar upp. Inga pekpinnar!
Och oförutsägbar och okonventionell utan att det känns som att regissören tramsar runt för sakens skull.
Krydda det med konstnärlig perfektion, blodsvåldsam och finstämd jazz av hög kvalitet, effektiva dödligt pinsamma och pressade tystnader, ett otroligt 10.5/10-slut som höjer hela filmen, en underdog som ska visa världen, uppoffringar/hårt arbete, mentorrelationer, terror, känslor, en varm fader. Mycket jag går igång på. Satt och trummade med under filmens gång.
Hade absolut kunnat bli något tightare och litet mindre tillspetsar. Jag var fram till slutet inne på en stabil fyra, men känslostormen de sista 15 minuterna ryckte upp det över till femman. Och den förtjänade denna känslostorm så det vara bara att släppa till.