Citat:
Har nu läst igenom vissa delar av tråden och känner igen mig från tiden innan jag sökte och sedermera kom in.
Dock måste jag komma med lite info och råd till alla som funderar på att bli lokförare.
För det första: Om du vill bli lokförare för att gå en snabb utbildning, få ett snabbt, tryggt jobb och få bra lön - TÄNK EFTER EN GÅNG TILL. Om du har för avsikt att komma in på det enklaste sättet (via TCC YH-utbildning), så går du en djupt osäker framtid till mötes.
När min klass började förra året så fick vi höra av alla (inkl skolansvarig) att vi var garanterade jobb, troligtvis långt innan utbildningens slut. Med några veckor kvar så har en (EN!) fått fast anställning, och en har fått vaga besked om timanställning.
Det är en mycket trög bransch med ryckig arbetsmarknad. Detta märks redan inför praktikperioderna, där företagen är Extremt ovilliga att ta emot elever från TCC (Mjölby). Många har fått praktikplatser först dagarna innan praktiken påbörjas - om ens då.
Väl ute på praktik (för det är kanske den enda lokförarerfarenhet vissa av oss någonsin kommer få) så möts man att ett ganska roligt och självständigt yrke. Där finns det två sorters företag: De stora elefanterna som generellt ger trygga anställningar, men tämligen låg lön (under 30 000 och förvånansvärt låg ingångslön), och de mindre företagen som ofta ger god lön men som ofta är oseriösa och har mycket osäkra anställningar. På de sistnämnda förekommer det ofta regelvidriga pass på över 12 timmar körning i sträck osv.
På min skola i Mjölby gick det ut en klass i våras. Av dem vill jag minnas att TVÅ hade en ordentlig anställning vid kursslut - resten fick sommarjobb på timmar. Idag vet jag inte situationen, men de få jag har kontakt med är arbetslösa eller anställda på märkliga avtal som löper på ett par månader.
Min klass har dessutom klagat på utbildningskvaliteten ett antal gånger utan att få gehör. Kvaliteten är mycket låg, även om man (troligen) får de grunder som behövs. Dessutom är utbildningen onödigt lång, men den måste vara 1,5 år för att skolan ska få pengar av YH-myndigheten.
Med andra ord finns det STORA brister och problem inom skolverksamheten och branschen i stort, som man sällan får reda på innan man sitter fast i klistret.
Om man nu fortfarande har en dröm om att bli lokförare så bör man ta ovanstående i beaktande. Ett tips för att komma runt flera av dessa problem är att försöka komma in på företagens egna utbildningar (det startar sådana då och då), för då får man betalt och (seriös) garanti på jobb. När det finns verkligt behov, och inte påhittat, så startar företagen sådana utbildningar - t ex SJ, Green Cargo och LKAB. Tyvärr är det väldigt svåra att komma in på av de anledningarna.
Svarar gärna på frågor om sådana skulle finnas.
Tycker du är onödigt negativ.
Förövrigt så i klassen som gick ut i våras i Mjölby hade 6-7st provanställning på heltid och har också för mig att ALLA hade någon form av vikariat eller timanställning.
Att utbildningen i Mjölby håller låg kvalitet håller jag inte heller med om, visst så håller utbildningen väldigt långsamt tempo och skulle lätt kunna avklaras på kortare tid ingen diskussion där, men vad i utbildningen är det som du anser är av dålig kvalité?
Jag anser att arbetsmarknaden för lokförare är god, visst att du kanske får ta ett sommarvikariat någonstans för att bli "färdig" förare men efter det så är det inga större konstigheter med jobb, väldigt många företag letar efter förare.
Vad gäller företagens internutbildningar så visar väll detta på att det finns ett behov? Om företagen väljer att själva utbilda färdiga förare så har de ju ett större behov än vad det finns färdiga förare som söker.
Vad gäller konstiga arbetstider och anställningar så är detta knappast något som är ensamt för just järnvägsbranschen utan finns i de flesta branscher.
Om någon vill bli lokförare så satsa på det, TCCs utbildningar är bra och de ger de kunskaper som krävs för att bli anställd.