2014-08-22, 22:26
Medlem
MisterMonkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 17.06.14
Ni som ska börja i Mjölby på måndag, har ni fått någon info om tid?

Jag fick ett mail där jag tackade ja via en länk, det står också att jag ska få mer info närmare kursstarten men jag har inte fått något mer.

Tacksam för svar!
Jag har fått det.

http://www.fildirekt.se/dl/1408774905.doc
Citera
2014-08-23, 04:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MisterMonkey
Jag har fått det.

http://www.fildirekt.se/dl/1408774905.doc

Snyggt. Då vet jag tiderna iaf. Hoppas bara jag fortfarande är "med".. Fattar inte varför jag inte fick något.
Citera
2014-08-23, 10:50
Medlem
Citat:
Snyggt. Då vet jag tiderna iaf. Hoppas bara jag fortfarande är "med".. Fattar inte varför jag inte fick något.

Borde fått en klasslista i mailen med, fick man när jag gick för ett par år sedan i alla fall.
Citera
2014-08-23, 12:21
Medlem
Felpost
Citera
2014-08-23, 15:34
Medlem
Citat:

Kolla i skräppostmappen. Mailet skickade Lena 24 Juli och innehöll 4 filer
Citera
2014-08-23, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frillo
Kolla i skräppostmappen. Mailet skickade Lena 24 Juli och innehöll 4 filer

Fick 4st filer den 10 juni av henne. Har lusläst alla mina mail inklusive skräpkorg osv. Inget!

Men jag fick kontakt med lena nyss och allt är grönt, jag är med.
Citera
2014-08-30, 17:27
Bannlyst
Varför vill så många utbilda sig till lokförare? Vad är det i arbetet som lockar? Vad jag hört och läst så är det hårda krav på att bli anställd som lokförare

mvh

nyfiken
Citera
2014-08-31, 00:47
Medlem
Pingis.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gorgios
Varför vill så många utbilda sig till lokförare? Vad är det i arbetet som lockar? Vad jag hört och läst så är det hårda krav på att bli anställd som lokförare

mvh

nyfiken

Kraven för att bli anställd som lokförare går ju hand i hand med kraven för att komma in på utbildningen.
Kommer du in och klarar utbildningen så klarar du kraven för att bli anställd (ja det finns ju alltid undantagen som bekräftar regeln).
Det är bl.a. därför du gör hälsokontroll inför utbildningen, så att du slipper gå en 60 veckors utbildning i onödan om du ändå är t.ex. färgblind.

Finns gott om anledningar att utbilda sig till det.
Själv ansåg jag att utbildningen var lagom lång, chanserna till jobb goda, möjligheterna att jobba/tjäna extra var stora, intressant och ansvarsfullt, mm.
Citera
2014-08-31, 01:05
Medlem
Bokmasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pingis.0
Kraven för att bli anställd som lokförare går ju hand i hand med kraven för att komma in på utbildningen.
Kommer du in och klarar utbildningen så klarar du kraven för att bli anställd (ja det finns ju alltid undantagen som bekräftar regeln).
Det är bl.a. därför du gör hälsokontroll inför utbildningen, så att du slipper gå en 60 veckors utbildning i onödan om du ändå är t.ex. färgblind.

Finns gott om anledningar att utbilda sig till det.
Själv ansåg jag att utbildningen var lagom lång, chanserna till jobb goda, möjligheterna att jobba/tjäna extra var stora, intressant och ansvarsfullt, mm.

Det ställs krav på din fysik för att FÅ köra tåg handlar inte om att DU gör nått i onödan.

Varför säger du emot dig själv? Varför hänger jag upp mig på din formulering. Det är sent tågen tuffar på ändå.

Bonus:
https://www.youtube.com/watch?v=b8ZDXCd59-U

Sen personlig fråga till dig;
Har alltid fått för mig att det är speciella folk som kör tåg. Har du nån extrem fetish som du lever för utanför ditt jobb?
Citera
2014-08-31, 12:40
Medlem
Pingis.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bokmask
Det ställs krav på din fysik för att FÅ köra tåg handlar inte om att DU gör nått i onödan.

Varför säger du emot dig själv? Varför hänger jag upp mig på din formulering. Det är sent tågen tuffar på ändå.

Sen personlig fråga till dig;
Har alltid fått för mig att det är speciella folk som kör tåg. Har du nån extrem fetish som du lever för utanför ditt jobb?

Transportstyrelsen ställer hälsokrav på den som vill jobba som lokförare.
Inför utbildningen på yrkeshögskola ska du göra en hälsoundersökning så man vet att du uppfyller kraven för att kunna jobba som lokförare efter avslutad utbildning.
Annars har du genomfört utbildningen i onödan då du gör en likadan hälsokontroll inför nyanställning
(och sen kontinuerligt under karriären).
Mer tydligt så?

Nej, ingen extrem fetisch.
Upplever inte heller mina kollegor som knepigare än kollegor jag haft i andra yrken eller folk i allmänhet.
Tror det var mer vanligt förr i tiden att "udda personer" blev lokförare, yrket har förändrats mycket och de som utbildar sig idag ser det mer som ett bra jobb. Spekulationer från min sida.
Citera
2014-09-03, 12:24
Medlem
Har nu läst igenom vissa delar av tråden och känner igen mig från tiden innan jag sökte och sedermera kom in.

Dock måste jag komma med lite info och råd till alla som funderar på att bli lokförare.

För det första: Om du vill bli lokförare för att gå en snabb utbildning, få ett snabbt, tryggt jobb och få bra lön - TÄNK EFTER EN GÅNG TILL. Om du har för avsikt att komma in på det enklaste sättet (via TCC YH-utbildning), så går du en djupt osäker framtid till mötes.

När min klass började förra året så fick vi höra av alla (inkl skolansvarig) att vi var garanterade jobb, troligtvis långt innan utbildningens slut. Med några veckor kvar så har en (EN!) fått fast anställning, och en har fått vaga besked om timanställning.

Det är en mycket trög bransch med ryckig arbetsmarknad. Detta märks redan inför praktikperioderna, där företagen är Extremt ovilliga att ta emot elever från TCC (Mjölby). Många har fått praktikplatser först dagarna innan praktiken påbörjas - om ens då.

Väl ute på praktik (för det är kanske den enda lokförarerfarenhet vissa av oss någonsin kommer få) så möts man att ett ganska roligt och självständigt yrke. Där finns det två sorters företag: De stora elefanterna som generellt ger trygga anställningar, men tämligen låg lön (under 30 000 och förvånansvärt låg ingångslön), och de mindre företagen som ofta ger god lön men som ofta är oseriösa och har mycket osäkra anställningar. På de sistnämnda förekommer det ofta regelvidriga pass på över 12 timmar körning i sträck osv.

På min skola i Mjölby gick det ut en klass i våras. Av dem vill jag minnas att TVÅ hade en ordentlig anställning vid kursslut - resten fick sommarjobb på timmar. Idag vet jag inte situationen, men de få jag har kontakt med är arbetslösa eller anställda på märkliga avtal som löper på ett par månader.

Min klass har dessutom klagat på utbildningskvaliteten ett antal gånger utan att få gehör. Kvaliteten är mycket låg, även om man (troligen) får de grunder som behövs. Dessutom är utbildningen onödigt lång, men den måste vara 1,5 år för att skolan ska få pengar av YH-myndigheten.

Med andra ord finns det STORA brister och problem inom skolverksamheten och branschen i stort, som man sällan får reda på innan man sitter fast i klistret.

Om man nu fortfarande har en dröm om att bli lokförare så bör man ta ovanstående i beaktande. Ett tips för att komma runt flera av dessa problem är att försöka komma in på företagens egna utbildningar (det startar sådana då och då), för då får man betalt och (seriös) garanti på jobb. När det finns verkligt behov, och inte påhittat, så startar företagen sådana utbildningar - t ex SJ, Green Cargo och LKAB. Tyvärr är det väldigt svåra att komma in på av de anledningarna.

Svarar gärna på frågor om sådana skulle finnas.
Citera
2014-09-04, 09:14
Medlem
Citat:
Har nu läst igenom vissa delar av tråden och känner igen mig från tiden innan jag sökte och sedermera kom in.

Dock måste jag komma med lite info och råd till alla som funderar på att bli lokförare.

För det första: Om du vill bli lokförare för att gå en snabb utbildning, få ett snabbt, tryggt jobb och få bra lön - TÄNK EFTER EN GÅNG TILL. Om du har för avsikt att komma in på det enklaste sättet (via TCC YH-utbildning), så går du en djupt osäker framtid till mötes.

När min klass började förra året så fick vi höra av alla (inkl skolansvarig) att vi var garanterade jobb, troligtvis långt innan utbildningens slut. Med några veckor kvar så har en (EN!) fått fast anställning, och en har fått vaga besked om timanställning.

Det är en mycket trög bransch med ryckig arbetsmarknad. Detta märks redan inför praktikperioderna, där företagen är Extremt ovilliga att ta emot elever från TCC (Mjölby). Många har fått praktikplatser först dagarna innan praktiken påbörjas - om ens då.

Väl ute på praktik (för det är kanske den enda lokförarerfarenhet vissa av oss någonsin kommer få) så möts man att ett ganska roligt och självständigt yrke. Där finns det två sorters företag: De stora elefanterna som generellt ger trygga anställningar, men tämligen låg lön (under 30 000 och förvånansvärt låg ingångslön), och de mindre företagen som ofta ger god lön men som ofta är oseriösa och har mycket osäkra anställningar. På de sistnämnda förekommer det ofta regelvidriga pass på över 12 timmar körning i sträck osv.

På min skola i Mjölby gick det ut en klass i våras. Av dem vill jag minnas att TVÅ hade en ordentlig anställning vid kursslut - resten fick sommarjobb på timmar. Idag vet jag inte situationen, men de få jag har kontakt med är arbetslösa eller anställda på märkliga avtal som löper på ett par månader.

Min klass har dessutom klagat på utbildningskvaliteten ett antal gånger utan att få gehör. Kvaliteten är mycket låg, även om man (troligen) får de grunder som behövs. Dessutom är utbildningen onödigt lång, men den måste vara 1,5 år för att skolan ska få pengar av YH-myndigheten.

Med andra ord finns det STORA brister och problem inom skolverksamheten och branschen i stort, som man sällan får reda på innan man sitter fast i klistret.

Om man nu fortfarande har en dröm om att bli lokförare så bör man ta ovanstående i beaktande. Ett tips för att komma runt flera av dessa problem är att försöka komma in på företagens egna utbildningar (det startar sådana då och då), för då får man betalt och (seriös) garanti på jobb. När det finns verkligt behov, och inte påhittat, så startar företagen sådana utbildningar - t ex SJ, Green Cargo och LKAB. Tyvärr är det väldigt svåra att komma in på av de anledningarna.

Svarar gärna på frågor om sådana skulle finnas.

Tycker du är onödigt negativ.
Förövrigt så i klassen som gick ut i våras i Mjölby hade 6-7st provanställning på heltid och har också för mig att ALLA hade någon form av vikariat eller timanställning.

Att utbildningen i Mjölby håller låg kvalitet håller jag inte heller med om, visst så håller utbildningen väldigt långsamt tempo och skulle lätt kunna avklaras på kortare tid ingen diskussion där, men vad i utbildningen är det som du anser är av dålig kvalité?

Jag anser att arbetsmarknaden för lokförare är god, visst att du kanske får ta ett sommarvikariat någonstans för att bli "färdig" förare men efter det så är det inga större konstigheter med jobb, väldigt många företag letar efter förare.

Vad gäller företagens internutbildningar så visar väll detta på att det finns ett behov? Om företagen väljer att själva utbilda färdiga förare så har de ju ett större behov än vad det finns färdiga förare som söker.
Vad gäller konstiga arbetstider och anställningar så är detta knappast något som är ensamt för just järnvägsbranschen utan finns i de flesta branscher.

Om någon vill bli lokförare så satsa på det, TCCs utbildningar är bra och de ger de kunskaper som krävs för att bli anställd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in