Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-08-24, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Är filéerna stora kör närmare 30 minuter, har du en termometer så kolla så kycklingen är över 70 grader i innertemperatur. Och ja du bör lägga dom i en form om det är det du tänker på, men med mellanrum mellan dom.
Ris blir säkert bra, kör en gräddsås till (FB) Den officiella tråden för "enkla" eller snabba frågor om mat

Okej tack ska testa nu. Återkommer med resultat. Visst går det lika bra att frysa in denna rätt i matlådor som andra rätter?
Citera
2014-08-24, 21:54
Medlem
Iloveludas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pkj
Okej tack ska testa nu. Återkommer med resultat. Visst går det lika bra att frysa in denna rätt i matlådor som andra rätter?
Visst det går utmärkt. Kyckling är magert kött som håller sig länge fryst. Jag tinade upp en fryspåse med kycklingryta i går. Nedfryst i Mars. Inget fel alls på den.
Citera
2014-08-25, 00:07
Medlem
Jag brukar göra en ordinär pastasås som jag äter med (kokt) broccoli och pasta. Hur kan en sådan rätt tänkas fungera att frysa in? Själv är jag rädd för att broccolin tar smakskada av detta.
Citera
2014-08-25, 16:06
Medlem
TrotsTrollets avatar
Är det någon som sitter inne med ett bra recept på smuldeg till smulpaj? Jag har haft ett bra, men lyckats tappa bort det .

Receptets pajdeg innehöll nog bara smör, socker, vetemjöl och havregryn. Dock vet jag inte hur proportionerna ska vara.

Det vore jättesnällt om någon vänlig själ ville hjälpa mig. Jag är verkligen sugen på lite utsökt smulpaj just nu
Citera
2014-08-25, 16:14
Medlem
ManJuices avatar
Någon som kan svara på om kalorimängden i t.ex. kycklingben med skinn även innefattar kalorimängden i benet eller bara köttdelen?

Bör jag räkna bort benet med 1/3 av vikten när jag räknar ut kcal i kycklingben?

http://www.kalorierna.se/k/kycklingl%C3%A5r-kycklingklubba-med-skinn.1167/
Citera
2014-08-25, 17:59
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManJuice
Någon som kan svara på om kalorimängden i t.ex. kycklingben med skinn även innefattar kalorimängden i benet eller bara köttdelen?

Bör jag räkna bort benet med 1/3 av vikten när jag räknar ut kcal i kycklingben?

http://www.kalorierna.se/k/kycklingl%C3%A5r-kycklingklubba-med-skinn.1167/
Benet är inte inräknat. Kaloriinnehåll är beräknat på rensat kyckling.
Citera
2014-08-25, 18:17
Medlem
ManJuices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Byline
Benet är inte inräknat. Kaloriinnehåll är beräknat på rensat kyckling.
Hur stor andel av kycklingbenet utgör benet?

Är det hälften eller en tredjedel?
Citera
2014-08-25, 18:27
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManJuice
Hur stor andel av kycklingbenet utgör benet?

Är det hälften eller en tredjedel?
Du får väga. 156 kcal per 100g.
Citera
2014-08-27, 19:55
Medlem
Isnatts avatar
Hur kokar jag röda linser? Jag försökte på jobbet idag men dom blev fan helt mosiga och jag fick slänge det
Jag har 15 kilo såna här jävlar jag behöver bli av med men jag vill inte koka sönder allt, waste of money http://www.saltakvarn.se/produkter/roda-linser/
Jag kokade 2 liter linser med buljong på svag värme och helt plötsligt var det bara en grötig massa. Jag vill ha dom fasta så jag kan ha dom i grytor, går det?
Citera
2014-08-27, 20:58
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Hur kokar jag röda linser? Jag försökte på jobbet idag men dom blev fan helt mosiga och jag fick slänge det
Jag har 15 kilo såna här jävlar jag behöver bli av med men jag vill inte koka sönder allt, waste of money http://www.saltakvarn.se/produkter/roda-linser/
Jag kokade 2 liter linser med buljong på svag värme och helt plötsligt var det bara en grötig massa. Jag vill ha dom fasta så jag kan ha dom i grytor, går det?
Är de hela, max 10 minuter i sjudande (inte kokande) vatten eller buljong.
Så kallade, splittade röda linser tar bara halva tiden, det vill säga 5 minuter.

Till grytor och soppor brukar man välja gröna linser som bättre behåller tuggmotstånd och som har längre koktid ca 30 minuter.
Citera
2014-08-27, 22:46
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Byline
Är de hela, max 10 minuter i sjudande (inte kokande) vatten eller buljong.
Så kallade, splittade röda linser tar bara halva tiden, det vill säga 5 minuter.

Till grytor och soppor brukar man välja gröna linser som bättre behåller tuggmotstånd och som har längre koktid ca 30 minuter.
Tack! Så om jag ska ha dom i en säg grönsakssoppa med stekt nötfärs så kan jag häva i dom okokta några minuter innan soppan 'ska vara klar'? Har inte haft så mycket med torkade linser och bönor att göra tidigare..
Citera
2014-08-28, 00:31
Medlem
Ic3.C0lds avatar
Jag har några paket kräftor som jag behöver ha tinade vid ca 1730 imorgon, köpte dom för ca 3 timmar sen, hur tinar jag dom bäst? Helt i kylskåp funkar inte, funkar det att låta dom ligga framme när jag sover sen lägga in i kylen när jag vaknar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in