Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-08-19, 18:35
Medlem
JustZlatans avatar
Jag köpte en ostron idag men vete fan om jag vill äta den. Jag har läst att ostron är levande. Äckligt!

Jag vägrar äta djur levande. Kan man inte koka eller tillaga ostron på något sätt?
Citera
2014-08-19, 18:40
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Jag köpte en ostron idag men vete fan om jag vill äta den. Jag har läst att ostron är levande. Äckligt!

Jag vägrar äta djur levande. Kan man inte koka eller tillaga ostron på något sätt?

http://www.ostronakademien.se/mat-dryck/recept-5646091

Jadå, men jag är lite fundersam på varför du köpte dessa om du inte vet vad det är...

Jaja, impuls antar jag. Hoppas det slutar bra i alla fall.
Citera
2014-08-19, 18:54
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
http://www.ostronakademien.se/mat-dryck/recept-5646091

Jadå, men jag är lite fundersam på varför du köpte dessa om du inte vet vad det är...

Jaja, impuls antar jag. Hoppas det slutar bra i alla fall.

Tack för receptet! Jag trodde att ostron är döda när man köper dem. De ska vara ganska nyttiga, fullproppade med zink.

De rör sig väl inte när man öppnar skalen?
Citera
2014-08-20, 10:35
Medlem
Ghost.B.Cs avatar
Tillbehör till pulled pork? Har mest kört med coleslaw på en bulle men vet inte riktigt vad man har som matigare alternativ. Några tips?
Citera
2014-08-20, 11:01
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghost.B.C
Tillbehör till pulled pork? Har mest kört med coleslaw på en bulle men vet inte riktigt vad man har som matigare alternativ. Några tips?
http://www.yummly.com/recipes/condiments-for-pulled-pork-sandwiches

~Paul~
Citera
2014-08-20, 11:01
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghost.B.C
Bröd, salsa, majs, lök, gräddfil. Typ som en matigare tacos nästan. Annars så har jag också testat det som köttillbehöret till pommes, med samma såser och tillbehör som jag redan nämnt. Fungerade bra tycker jag.
Citera
2014-08-20, 11:43
Medlem
Moffins avatar
Tänkte göra rotmos då det är gott och säkert lite nyttigt.

1. Är det verkligen omöjligt att använda färskpotatis till mos? orkar ej handla egentligen.
2. Jag tycker inte om kålrot. Kan man göra rotmos på en mix av potatis/palsternacka/morot/selleri eller blir det inte alls bra? vågar inte testa. Har sötpotatis också men den kanske skulle ta över smaken?
Citera
2014-08-20, 12:23
Medlem
Evilyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moffin

1. Är det verkligen omöjligt att använda färskpotatis till mos? orkar ej handla egentligen.
2. Jag tycker inte om kålrot. Kan man göra rotmos på en mix av potatis/palsternacka/morot/selleri eller blir det inte alls bra? vågar inte testa. Har sötpotatis också men den kanske skulle ta över smaken?

1. Kan, ja. Men det kan bli lite blött.

2. Det blir svingott. Var försiktig med sellerin bara, den har en förmåga att ta över smaken.
Citera
2014-08-20, 14:25
Medlem
Moffins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evilyn
1. Kan, ja. Men det kan bli lite blött.

2. Det blir svingott. Var försiktig med sellerin bara, den har en förmåga att ta över smaken.

Tack då kör jag på det!

Enligt alla recept ska kålrot+morot kokas i 15 eller 20 minuter, sedan tillsätter man potatis och kokar i 10 min till.

Vad gäller för selleri/palsternacka om du vet det? Palsternacka borde ju rimligtvis vara typ samma som morot men sellerin är ju lite mjukare.
Citera
2014-08-20, 15:38
Medlem
Isnatts avatar
Citat:

Jag tycker inte att det blir bra med färskpotatis, beroende på när man plockat potatisen givetvis. Men när den är riktigt ny tidigt på säsongen så kan man istället använda bakpotatis om det inte finns någon 'gammal' vanlig skalpotatis.
Citera
2014-08-20, 15:45
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Jag tycker inte att det blir bra med färskpotatis, beroende på när man plockat potatisen givetvis. Men när den är riktigt ny tidigt på säsongen så kan man istället använda bakpotatis om det inte finns någon 'gammal' vanlig skalpotatis.

Det har nog med stärkelseinnehållet att göra på nåt vis, kan bli som klister.
Mos borde gå att göra om man bara kokar, mosar med gaffel och slänger i lite smör+ev salt.

Problemet tror jag kommer om man arbetar färskpotatisen mer än bara mosar lite försiktigt - då kan det bli lim av den tror jag.

Jag har inte testat förstöra färskpotatisen alls, jag gillar den ju som den är så det är bara vad jag hört nånstans (ang stärkelse eller vad det nu var som skiljer den från vinterpotatis).
Citera
2014-08-20, 20:40
Medlem
Evilyns avatar
Citat:
Tack då kör jag på det!

Enligt alla recept ska kålrot+morot kokas i 15 eller 20 minuter, sedan tillsätter man potatis och kokar i 10 min till.

Vad gäller för selleri/palsternacka om du vet det? Palsternacka borde ju rimligtvis vara typ samma som morot men sellerin är ju lite mjukare.

Palsternacka behöver koka en stund, om jag minns rätt. Kanske lite längre än morot.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in