Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-03-24, 07:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AndersArsenik
Sjötunga hör till mina absoluta favoritfiskar och ersätter du den med något billigare så blir det inte alls lika gott . Men det var ju inte vad du frågade om. Jag hr lite dålig koll på säsonger. Hur är det med rödspätta den här tiden på året, är det skapligt pris. Jag antar att receptet inbegriper att du ska rulla ihop fisken och et går ju bra med rödspätta också. Den smakar lite fiskigare än sjötungan men det är ju ändå en fin fisk, speciellt om du hittar färsk.
Hos en fiskare hittar du piggvar för 75-100 spänn kilot. Tycker den är lite roligare än rödspättan.
Citera
2014-03-24, 07:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Hos en fiskare hittar du piggvar för 75-100 spänn kilot. Tycker den är lite roligare än rödspättan.

Va? Men det måste väl vara på västkusten. Jag utgår ifrån vad jag får betala för fisken här i Uppsala och här får man fan inte piggvar för under 400 kr/kg :-).

Det är bara att gratulera men har inte då samma fiskare sjötunga för ungefär samma peng?
Citera
2014-03-24, 08:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AndersArsenik
Va? Men det måste väl vara på västkusten. Jag utgår ifrån vad jag får betala för fisken här i Uppsala och här får man fan inte piggvar för under 400 kr/kg :-).

Det är bara att gratulera men har inte då samma fiskare sjötunga för ungefär samma peng?
Blekinge och Hanöbukten. Här finns inte sjötunga att uppbringa, men fiskarna har ännu inte begripit att de får ordentligt betalt om de kör piggvaren norr om Ölandsbron. Den används ännu som minkmat på Listerlandet!
Citera
2014-03-24, 08:57
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av creletin
Jag har ett recept med sjötunga (ugnsbakad) som jag vill prova men den fisken är väldigt dyr! Eftersom jag ska göra mat till många undrar jag om det finns någon billigare fisk som skulle vara acceptabel att byta till?

Pangasius kanske? Den har ju lanserats som "asiatisk sjötunga"

Jag hade tagit rödtunga i första hand. Särskilt om fisken ska serveras hel. Den ser rätt ut och är dessutom välsmakande. Bergtunga är ett annat bra alternativ, men den är lite svårare att få tag på här i Stockholm, varför vet jag inte. Piggvar är en mycket fin fisk som dock har en annan anatomi som gör att den inte rätt och slätt kan bytas ut mot exempelvis sjötunga i alla recept. Rödspätta är ett fint budgetalternativ, särskilt om man får tag på lite större exemplar.
Citera
2014-03-24, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Pangasius kanske? Den har ju lanserats som "asiatisk sjötunga"

Jag hade tagit rödtunga i första hand. Särskilt om fisken ska serveras hel. Den ser rätt ut och är dessutom välsmakande. Bergtunga är ett annat bra alternativ, men den är lite svårare att få tag på här i Stockholm, varför vet jag inte. Piggvar är en mycket fin fisk som dock har en annan anatomi som gör att den inte rätt och slätt kan bytas ut mot exempelvis sjötunga i alla recept. Rödspätta är ett fint budgetalternativ, särskilt om man får tag på lite större exemplar.

Den där jävla hajmalen är fullkomligt oätbar vad man än kallar den :-). Fy vilket jäkla snusk. Det var rätt stort pådrag för några år sedan om sämre lunchställen i Sthlm som använde hajmalen till luncher och kallade den sjötunga med ursäkten "alla gör det". Hur de lyckades lura folk är för mig ett mysterium.
Citera
2014-03-24, 12:19
Medlem
Kollade i frysen och hittade kycklingfiléer och lax. Blev sugen på att göra någon maträtt med båda dessa, förslag? Steka kycklingen lite lätt, samma med laxen, sen in ugnen typ o göra någon variant med grönsaker eller nåt? Förslag uppskattas, vill testa nåt nytt banbrytande idag

Sweetchilikyckling+lax något kanske?!
Citera
2014-03-24, 13:05
Medlem
StefanHeterJags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Demma
Kollade i frysen och hittade kycklingfiléer och lax. Blev sugen på att göra någon maträtt med båda dessa, förslag? Steka kycklingen lite lätt, samma med laxen, sen in ugnen typ o göra någon variant med grönsaker eller nåt? Förslag uppskattas, vill testa nåt nytt banbrytande idag

Sweetchilikyckling+lax något kanske?!
Prova att göra grillspett med sweetchilimarinerad-lax och hetkryddade kycklingbitar(gnid hackad piripiri/vitlök eller gör nån marinad med hetta till kycklingbitarna) , servera med smaksatt ris (när du kokar riset, ha i en finhackad paprika och en finhackad lök + kycklingbuljong eller köttbuljong samt lite curry i vattnet)
Kanske även ha nån röra till, typ chilibea, tsatsiki eller liknande.

(jag skulle göra lax-spett för sig och kycklingspett för sig då det kan vara olika grill-tider på dom beroende på storlek på bitarna osv. Och sen servera två snygga spett kors och tvärs över rishögen på tallriken) Edit: Just det, självklart ha med lite grönt/lök/paprika på spetten också.
Senast redigerad av StefanHeterJag 2014-03-24 kl. 13:10.
Citera
2014-03-24, 14:34
Medlem
Gheteros avatar
En grej som flög i mig tidigare idag: Fett brukar stänka omkring när man steker bacon. Om man kokar bacon och låter den ligga i en sil ett tag, har den då mindre fett än om man endast har stekt bacon?
Citera
2014-03-24, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ghetero
En grej som flög i mig tidigare idag: Fett brukar stänka omkring när man steker bacon. Om man kokar bacon och låter den ligga i en sil ett tag, har den då mindre fett än om man endast har stekt bacon?

Ja. Ett vanligare knep är att lägga det på hushållspapper så blir man av med mycket av flottigheten.
Citera
2014-03-26, 01:09
Medlem
Brmcs avatar
Det ovanpå kakan. Jag har alltid undrat vad det är och hur man gör det. Är det någon form av géle eller?

http://www.flickr.com/photos/jpleo/6183450062/in/pool-i_ate_this
Citera
2014-03-26, 02:52
Medlem
eftersnackets avatar
Halloumi är inte varumärkesskyddat som fetaost är(tror jag).
Så är den gjord av komjölk så är den icke riktig, riktig halloumi kanske pallar frysning.

Men har du fryst den så använd den på annat sått så kanske det funkar bättre i maten.
Citera
2014-03-26, 08:30
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brmc
Det ovanpå kakan. Jag har alltid undrat vad det är och hur man gör det. Är det någon form av géle eller?

http://www.flickr.com/photos/jpleo/6183450062/in/pool-i_ate_this
Ser ut som en reducerad körsbärs-coulis med några bitar kvar. Det är nog inte gelé.

~Paul~
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in