Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2010-12-04, 15:35
Medlem
Dr.Js avatar
Hej

Var sugen på att inhandla lite fläskkarré, och tänkte då att jag kan passa på att fråga om några enkla men goda sätt man skulle kunna tillaga den på.

Första tanken är bara att steka den i skivor med salt och peppar. Men vad ska man ha mer då?

Som sagt, det ska vara enkelt och ska gå snabbt.
Citera
2010-12-04, 19:42
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
~Paul~

Hey man.

En riktigt korkad fråga den här gången. När man kokar sylt, ska man koka med eller utan lock på kastrullen då? Gjorde hallonsylt häromdagen men tyckte att den blev lite väl kompakt. Man kanske ska tillsätta något för att göra den lite lösare? Tog 225 g hallon, 10 g vatten och 150 g socker och kokade upp till 107 grader.
Citera
2010-12-04, 21:14
Medlem
assface5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.J
Hej

Var sugen på att inhandla lite fläskkarré, och tänkte då att jag kan passa på att fråga om några enkla men goda sätt man skulle kunna tillaga den på.

Första tanken är bara att steka den i skivor med salt och peppar. Men vad ska man ha mer då?

Som sagt, det ska vara enkelt och ska gå snabbt.

Ugnen funkar nog. Lite honungsmarinad så blir det säkert mums.

En sak som jag tycker är underskattad är pasta till rejäla köttbitar, koka pasta och rör ner lite ost, mjölk och sen skvätt balsamvinäger och servera med ruccolasallad är mitt tips på tillbehör till köttet.
Citera
2010-12-06, 20:36
Medlem
VonCarlssons avatar
Vegetariskt alternativ till julskinka?
Citera
2010-12-06, 20:45
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VonCarlsson
Vegetariskt alternativ till julskinka?
Svag aning om att jag sett något recept på griljerad kålrot, inte helt säker men ett uppslag iaf.

Edit: Jodå, det var så, googlade på griljerad kålrot och fick massa träff.
Citera
2010-12-07, 14:56
Medlem
eXtremos avatar
Är så in i helvete irriterad just nu!

Tänkte göra någonting gott och valet föll på milanostänger. Vevar ihop degen som består av 4,5 dl vetemjöl, 200 g smör, 1 äggvita och 3/4 dl socker. Låter den stå kallt någon timme, tar ut den och den är som en tegelsten. Blir förbannad, delar den i fyra delar och "masserar" smådelarna för att de skall bli varma. Det fungerar. Jag kavlar ut en "smådel" på ett mjölat bord. Skär den i små rektanglar och lägger på mandelmassa + äggvita. När jag skall rulla ihop till rullar går det inte, det blir ingen fin rulle som en rulltårta utan degen spricker i vecken. resulterar i att jag slänger allting.

Hur skall man göra milanostänger på bästa sätt?
Citera
2010-12-07, 14:58
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Svag aning om att jag sett något recept på griljerad kålrot, inte helt säker men ett uppslag iaf.

Edit: Jodå, det var så, googlade på griljerad kålrot och fick massa träff.
Annars finns det ett fint recept på griljerad kålrot här - > https://www.flashback.org/t1082521
Citera
2010-12-07, 15:24
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Är så in i helvete irriterad just nu!

Tänkte göra någonting gott och valet föll på milanostänger. Vevar ihop degen som består av 4,5 dl vetemjöl, 200 g smör, 1 äggvita och 3/4 dl socker. Låter den stå kallt någon timme, tar ut den och den är som en tegelsten. Blir förbannad, delar den i fyra delar och "masserar" smådelarna för att de skall bli varma. Det fungerar. Jag kavlar ut en "smådel" på ett mjölat bord. Skär den i små rektanglar och lägger på mandelmassa + äggvita. När jag skall rulla ihop till rullar går det inte, det blir ingen fin rulle som en rulltårta utan degen spricker i vecken. resulterar i att jag slänger allting.

Hur skall man göra milanostänger på bästa sätt?
Låter mystiskt. Det är inget fel på mängderna i din lista (vid en hastig blick). Således måste det röra sig om tekniken eller temperaturen.

~Paul~
Citera
2010-12-07, 23:38
Medlem
TheSituations avatar
Hejhej, jag söker ett recept på ankbröst med en sås på marsalavin. Sitter någon på ett sådant så får ni gärna dela med er av det.
Citera
2010-12-08, 13:18
Medlem
Ampzzzs avatar
Hur skalar man en potatis till en hjärtform? Sökte på google men hittade inget, inte säker att detta är rätt sektion men.. Måste verkligen veta, hjälp!

Alltså, inte skala, utan nästan som.. skära? Jag vill ha skalet kvar!
Citera
2010-12-08, 13:32
Medlem
Kattolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ampzzz
Hur skalar man en potatis till en hjärtform? Sökte på google men hittade inget, inte säker att detta är rätt sektion men.. Måste verkligen veta, hjälp!

Alltså, inte skala, utan nästan som.. skära? Jag vill ha skalet kvar!
Kan du förklara litet mera ingående vad du menar?
Citera
2010-12-08, 13:37
Medlem
Ampzzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattolf
Kan du förklara litet mera ingående vad du menar?

http://mms.moblog.se/moblogdata/thumb/10027/201131.jpg

En sådan potatis, med skalet på etc.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in