Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-11-21, 17:41
Medlem
BePatients avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Då är det mest troliga att moset har dragit åt sig smak av något i kylen.
Någon bismak i sig utvecklar det inte.
Jaja, du låter säker så jag tar dig på ordet.
Citera
2021-11-21, 19:29
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Då är det mest troliga att moset har dragit åt sig smak av något i kylen.
Någon bismak i sig utvecklar det inte.

Potatis kan smaka extremt mysko efter uppvärmning och det oavsett hur/var den förvarats.

Är en av anledningarna till att jag aldrig köper frysrätter med potatis, men vet aldrig om potatisen kommer smaka okej eller ha den där mysko uppvärmd potatis smaken.
Citera
2021-11-21, 23:21
Medlem
lilleprinsens avatar
Fattigmans kyckling alfredo

Har ingen grädde ingen parmesanost men kycklingbröstfilé, lök, vitlök stekt i smör och kryddat med svartpeppar, salt, paprikapulver ihop med pasta. Duger det eller?

Kom med tips på hur jag ska lösa denna måltid på bästa sätt.

Alltså jag har inte lagat något än!
Senast redigerad av lilleprinsen 2021-11-21 kl. 23:27.
Citera
2021-11-21, 23:29
Medlem
Arnold.Svartnegers avatar
Mjölk och brödsmulor
Citera
2021-11-24, 16:54
Medlem
Var och handlade idag och märkte att de hade 10-25kg säckar jordnötter för 2-300kr för fåglar, kollade därefter i min lokala mataffär och priset låg på 70-90kr/kg för "människor". Nu är jag inte särskilt förtjust i jordnötter men undrar rent teoretiskt om de är ätbara och vad skillnaden är annat i pris och om det finns någon som smakat?
Citera
2021-11-24, 18:05
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sweetcrypto
Var och handlade idag och märkte att de hade 10-25kg säckar jordnötter för 2-300kr för fåglar, kollade därefter i min lokala mataffär och priset låg på 70-90kr/kg för "människor". Nu är jag inte särskilt förtjust i jordnötter men undrar rent teoretiskt om de är ätbara och vad skillnaden är annat i pris och om det finns någon som smakat?

Dom uppfyller inte kraven för livsmedel så kan innehålla ämnen/mikrober som kan vara skadliga.

Fågelnötterna är varken rostade eller saltade (och ofta inte samma sort heller) så dom smakar helt annorlunda.
Citera
2021-11-25, 04:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Dom uppfyller inte kraven för livsmedel så kan innehålla ämnen/mikrober som kan vara skadliga.

Fågelnötterna är varken rostade eller saltade (och ofta inte samma sort heller) så dom smakar helt annorlunda.

ok om man nu teoretiskt, undsätter sig dina rekommendationer, vad är konsekvenserna kort/långsiktigt av att äta just fågel-jordnötter om vi nu kan kalla dem det?
Citera
2021-12-06, 10:58
Avslutad
Borde det inte ge mer smak om man kör oskalade potatisar i Janssons?
Och mindre jobb.
Citera
2021-12-07, 03:23
Medlem
BePatients avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Borde det inte ge mer smak om man kör oskalade potatisar i Janssons?
Och mindre jobb.
Äter alltid potatis oskalad, oavsett sammanhang.
Citera
2021-12-08, 21:02
Medlem
Jag kokade hel kyckling som jag sedan ska torka i ugnen men läste att kycklingen ska kylas ned först. Då kommer min fråga, kan jag lägga in den varma kycklingen i kylskåpet (vet att temperaturen i kylen kommer höjas och sakerna jag har i kylskåpet blir varma och kylen behöver jobba övertid) utan att kycklingen blir dålig? Eller ska man låta den bli kall i rumstemperatur och därefter in i kylen? Vill inte bli magsjuk.
Citera
2021-12-09, 05:19
Medlem
BePatients avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarrieFisher
Jag kokade hel kyckling som jag sedan ska torka i ugnen men läste att kycklingen ska kylas ned först. Då kommer min fråga, kan jag lägga in den varma kycklingen i kylskåpet (vet att temperaturen i kylen kommer höjas och sakerna jag har i kylskåpet blir varma och kylen behöver jobba övertid) utan att kycklingen blir dålig? Eller ska man låta den bli kall i rumstemperatur och därefter in i kylen? Vill inte bli magsjuk.
Jag har då aldrig stoppat in nåt varmt i kylen. Låt det svalna till ljummet först. Det tar inte många minuter om det ligger öppet.
Citera
2021-12-14, 04:10
Medlem
Bertil85s avatar
Vongole är det hjärtmussla ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in