Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-12-09, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Pressad potatis är OK men potatis-/palsternackspuré eller potatis-/persiljerotpuré är kanske ännu lämpligare med tanke på den något söta anstrykningen som köttet har. Glöm dock inte att salta ordentligt.

Som sås så bör det funka med viltsås, dvs en kraftigare sås med rödvin som bas med timjan, vitlök, rosmarin och enbär. Glöm heller inte att slänga i en sked med tomatpuré. Mängden sås får dock hållas tillbaka lite med tanke på att det är puré du serverar. Det är inte meningen att den skall upplösas helt och hållet. Bättre då att reducera den kraftigt och servera bara en liten mängd av såsen.

~Paul~
Du har hört det mååånga gånger förr, men tusen tack!
Citera
2013-12-09, 20:51
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jacketpacket
Du har hört det mååånga gånger förr, men tusen tack!
Ingen orsak, bara kul!

~Paul~
Citera
2013-12-10, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jacketpacket
Någon som har något roligt förslag jag kan servera till "Oxfilé med söt ancho-chokladkryddning"

På rak arm känns pressad potatis närmast till hand, men förslag på något mer innovativt tas tacksamt emot!

Sedan är jag helt ställd gällande vilken sås som kan tänkas passa till...

Flashback hjälp!

Jag tror stenhårt på 'Pommes Alsace' till anchochilen och chokladen.

Du gör en enkel potatispuré, lägger i en ugnsform, toppar med surkål, finhackat rökt sidfläsk och parmesan. Gratinera lätt under grillelementet i ugnen. E

Surkålen busar med chokladen på ett riktigt nice vis. Den lilla rökigheten möter både chokladen och anchochilen. Potatisen i sig neutraliserar det tuffa i smakbrytningarna.

Kan bli djävulskt gott.

Naturligtvis en påk rött från Alsace till. Gärna den den där fruktsyrliga, feta typen...

Som sås tänker jag direkt på en rödvinsås, smaksatt med lite, lite vanilj, jag tror tyvärr inte att enbär, rosmarin, chilipeppar och choklad är ett särskilt lyckat giftemål. Hade hellre som sagt smaksatt rödvinsdojjan med vanilj, och lite dijon...
Senast redigerad av Chefdec 2013-12-10 kl. 23:46.
Citera
2013-12-13, 18:53
Medlem
Fläskkarre på c:a 700 g. Hur länge ska jag köra den i ugnen?

Gjorde missen att köpa biten. Tänkte att det här är ju smidigt kan slänga in den i ugnen en stund och göra annat och äta om 20 min eller nåt. En snabb googling visar att det förmodligen tar väldigt mycket längre tid än så...
Citera
2013-12-13, 18:54
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revamp

Gjorde missen att köpa biten. Tänkte att det här är ju smidigt kan slänga in den i ugnen en stund och göra annat och äta om 20 min eller nåt. En snabb googling visar att det förmodligen tar väldigt mycket längre tid än så...
Du ska så klart göra pulled pork av den!

Edit: Dvs, låg temperatur i flera timmar. Finns en tråd om pulled pork här på FB om du vill ha lite recept.
Citera
2013-12-13, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Du ska så klart göra pulled pork av den!

Edit: Dvs, låg temperatur i flera timmar. Finns en tråd om pulled pork här på FB om du vill ha lite recept.
Hade testat om jag inte var sjukt hungrig nu.

De hade väldigt bra pris på karre på lokala ICA så kanske testar i helgen dock. Låter gott.
Citera
2013-12-13, 19:11
Medlem
Citat:

då du inte har tid för långkok skulle jag slänga in den i ugnen på 175 °C med någon smaskig marinad. Ös var femte minut och kör tills innertemperaturen är 65-70 °C. Skiva den sedan tunt vinkelrätt mot fibrerna och blanda den med köttsafterna. Det är inte alls någon pulled pork men däremot attans gott, lite beroende på din marinad så klart.
Citera
2013-12-13, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersArsenik
då du inte har tid för långkok skulle jag slänga in den i ugnen på 175 °C med någon smaskig marinad. Ös var femte minut och kör tills innertemperaturen är 65-70 °C. Skiva den sedan tunt vinkelrätt mot fibrerna och blanda den med köttsafterna. Det är inte alls någon pulled pork men däremot attans gott, lite beroende på din marinad så klart.
Tackar.

Edit: La in den i ugnen nu. Hur lång tid kan det tänkas ta att nå 65-70 grader?
Senast redigerad av revamp 2013-12-13 kl. 19:18.
Citera
2013-12-13, 23:39
Medlem
christerys avatar
Citat:

Snabbt, ta ett par skivor av den och spara resten till pp.

30 minuter, det hinner du fixa ris eller potatis till på åxå. http://nysansmat.blogspot.se/2010/01/flaskkarre-i-salvia-och-vitt-vin.html

Men nu hade du ju slängt den i ugnen redan. Jaja, det blir nog bra det åxå.
Citera
2013-12-13, 23:40
Bannlyst
Kan jag värma rå potatis i mikron?
Citera
2013-12-13, 23:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av apologi
Kan jag värma rå potatis i mikron?

Skitsamma, jag gör det!
Citera