2014-08-19, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glimmande
Det vi kommer ha brist på i framtiden är finansiering och inte brist på arbetare. En av dessa enkla sanningar som aldrig verkar gå hem bland folk. Spelar liksom ingen roll om vi har arbetsvilliga i utanförskap om inga pengar till löner finns.

Pengar till finansiering finns om man ska tro vänsterpartiets talesperson Ulla Andersson (se bild: ), som menar att man bara behöver höja skatten. Med tanke på att även S och MP är inne på spåret att sätta igång med ett skatte-rally kan det bli mycket intressant hur tålmodigt och öppenhjärtigt Sveriges invånare är när det kommer till kritan. Utom all tvivel står dock att ett stålbad väntar under nästa mandatperiod, oavsett vem som ockuperar Rosenbad.
Citera
2014-08-19, 17:36
Medlem
glimmandes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J.K
Det här är ju rent av underbart, vi har en helt sinnessjuk invandring samtidigt som vi har en alltmer stagnerade ekonomi och en bostadsbubbla, peak oil står för dörren och det är allmänt oroligt i världen.

Kan detta mina vänner, vara början till slutet på riktigt?

Det är slutet på en era i alla fall.

Fram till ganska nyligen så var Sverige en nationalstat, vilket vi mer eller mindre även har varit sedan tusentalet inom vad som idag är Sveriges gränser. Idag är Sverige ett imperium. Dvs ej definierat av ett specifikt folk utan av en stockholmsbaserad imperiebyråkrati som styr över en multitud olika folkslag. Därför som den så kallade värdegrunden har blivit så viktig. I brist på reella sammanhållande faktorer så försöker man foga samman det ifrån toppen skapade utopiska lyckoriket med ovanifrån stipulerade "sanningar" och "ideal". Det mindre svenska imperiet infogas sedan i det större EU-imperiet som i sin tur infogas i det amerikanska imperiet.

Rent ekonomiskt är det också bara skit. Är det iofs i hela västvärlden. Vi är helt enkelt i slutet av den uppblåsta kreditbubbla som skapades genom frikopplingen ifrån guld på sjuttiotalet. Det är makalösa fyrtio år av spekulationsekonomi som numera enbart kan hållas igång genom planekonomiska nollräntor och centralbanksköp av tillgångar. I Sverige så har vi klarat oss bra genom att maxa den privata belåningen medan man maxat den statliga belåningen i utlandet. Detta kan inte pågå för alltid och när det väl smäller på riktigt så kommer det bli svåra tider. I detta läge så öser vi in överskottsbefolkning ifrån Långtbortistan som dels tränger undan svenskar och dels måste försörjas av skatter.

Krig i vår omvärld där våra upplysta ledare hetsar mot Ryssland. De vill skapa ett nytt kallt krig och eventuellt ett varmt. Varför? Tja, vem vet. Vi har kanske 1000 IS-fanatiker i Sverige vilket långsiktigt säkert leder till terrorism. Vi har enorma svarta hål av invandrarutgifter att finansiera, vilket enbart kan ske via brandskattning av svenskarna vilket gör att vi i praktiken ej kommer ha råd med essentiella investeringar för vår framtida välfärd och produktionsapparat.

Sedan tillkommer en myriad av mindre problem och allmän parasitism av maktkåta byråkratier.

Våra ledare styr efter principen: -Efter oss, syndafloden! så ingen förbättring är att vänta.

Lite tråkigt att vi imploderar genom allmän idioti bara. När jag var barn och vandrade runt mellan alla skyddsrum som verkade finnas lite varstans under åttiotalet så funderade jag ibland på kriget. Det var så jag alltid förväntade mig att Sverige skulle gå under på. Inte genom att vi fött upp en korrupt byråkrati som dödar oss genom utopisk ideologi och neurotiskt hat av nordbor.
Citera
2014-08-19, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Ingen har väl sagt att Sverige ska ta emot alla flyktingar i hela världen.
Jag tycker också det är bra och ofta bättre om man kan hjälpa länder till fred och stabilitet på egen hand. Det är ju bättre för folken också, de flesta vill väl helst bo i sitt hemland, snarare än att fly till andra länder. Sådan sker också i stor utsträckning, Sverige bidrar mycket med bistånd (men t.ex. SD vill ju drastiskt minska den biten)

Hur många ska vi ta emot, var ligger maxtaket?

Om man skiljer på fakta och åsikter.

Fakta invandrare har 2,5 ggr högre arbetslöshet än infödda.

https://www.youtube.com/watch?v=mTrRklQ5v_g

Harvardproffessorn Nial Ferguson hos svenskt näringsliv i Almedalen. Se gärna hela men efter 47 min kommer det viktiga.

Invandrare har betydligt sämre skolresultat än infödda.

http://fof.se/tidning/2014/7/artikel/skolans-vaxande-kunskapsklyftor
Citera
2014-08-19, 17:43
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rusellpeters

Harvardproffessorn Nial Ferguson hos svenskt näringsliv i Almedalen. Se gärna hela men efter 47 min kommer det viktiga.

Bör kanske ställas i relation till att vi sägs ha en skola i förfall. Har vi i praktiken importerat skolans dåliga resultat?
Citera
2014-08-19, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goticism
Icke västliga invandrare kostar Norge i genomsnitt 4.1 miljoner kronor per person.
Östeuropeiska invandrare kostar Norge 800.000 kronor per person.
Västliga invandrare generar en vinst för Norge på 800.000 kronor per person.

Källa: Norska Statistisk sentralbyrå (SSB).

http://www.abcnyheter.no/nyheter/2013/04/14/innvandrere-koster-norge-mange-milliarder-kroner

En tamilier kostar Norge 1 miljon kronor, en indier kostar Norge 1.6 miljoner kronor, en pakistanier kostar Norge 5.1 miljoner kronor, en somal9ier kostar Norge 9 miljoner kronor, en svensk genererar en vinst för Norge.

Källa: Statistisk sentralbyrå (SSB)

http://www.abcnyheter.no/nyheter/2013/09/07/hver-somalier-koster-staten-9-millioner-kroner

(Alla siffror är i NOK och nettoberäknade. Reinfeldts lögner om att invandring är en initial kostnad som på sikt generar vinst är alltså till fullo motbevisade.)

Riktigt deprimerande läsning. Om jag får välja mellan Reinfeldt och dig, väljer jag Reinfeldt. För hur man än vänder och vrider på det är Reinfeldts lögner mer lättsmälta än din råa realism.

https://m.youtube.com/watch?v=2zlxWFRl9DM
Senast redigerad av Eulenspiegel 2014-08-19 kl. 17:49.
Citera
2014-08-19, 17:45
Medlem
HerrPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glimmande
Det är slutet på en era i alla fall.

Våra ledare styr efter principen: -Efter oss, syndafloden! så ingen förbättring är att vänta.

Applåd för din klarsynta liknelse med Ludvig XV. Jag skulle tyvärr vilja säga att det inte bara är en liten styrande klick adelsmän som tänker så, utan stora delar av befolkningen. det är helt enkelt ingrott i samhällets kultur. Den svenska vägen är omöjlig att ändra, den är skriven i sten och måste följas.

Jag hör ofta ett uppgivet "Men vad skall vi göra då? Vi måste ju hjälpa dem!" från vanligt folk jag pratar med.

Så ja, Après nous, le déluge
Citera
2014-08-19, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Bör kanske ställas i relation till att vi sägs ha en skola i förfall. Har vi i praktiken importerat skolans dåliga resultat?

Ja till en stor del. Det framgår tydligt av SCB:s rapport Integration – en beskrivning av läget i Sverige från december 2013. Om man ser till meritvärdet, som sammanfattar slutbetygen från grundskolan, så har utlandsfödda, som kommit till Sverige från så gott som hela världen, lägre meritvärde än svenskfödda. Tydligast sticker gruppen pojkar från Afrika ut.
Citera
2014-08-19, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CannonDorf
De 250 miljarder han [Jan Tullberg] kom fram till består till hälften av direkta kostnader och till hälften av indirekta kostnader, som undanträngningseffekter på arbetsmarknaden, som är snudd på omöjliga att göra några som helst tillförlitliga beräkningar på.

Bara för att det är svårt att få plats med elefanten i rummet på badrumsvågen betyder det inte att elefanten är viktlös. Eller hur.
Citera
2014-08-19, 17:57
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ja till en stor del. Det framgår tydligt av SCB:s rapport Integration – en beskrivning av läget i Sverige från december 2013. Om man ser till meritvärdet, som sammanfattar slutbetygen från grundskolan, så har utlandsfödda, som kommit till Sverige från så gott som hela världen, lägre meritvärde än svenskfödda. Tydligast sticker gruppen pojkar från Afrika ut.

Men då betyder det ju i praktiken att oppositionens huggande på skolministern egentligen bara är ett spel för gallerierna. Samtliga partier förutom SD är lika goda kålsupare. Skolan är i själva verket inte så dålig som statistiken visar. Jag kan tänka mig att en sjuåring med skägg har svårare för att tillgodogöra sig undervisningen om han inte klarar av språket, det syns sedan i siffrorna.

Lösningen är inte mer pengar till skolan utan mindre invandrare till skolan?
Citera
2014-08-19, 17:59
Medlem
nins avatar
Citat:

Senaste Eurostat visade att skillnaden mellan inrikesfödda i Sverige och födda utanför EU som jobbar 31,1%!
Citera
2014-08-19, 18:01
Medlem
nins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CannonDorf
Herregud lugna ner dig... Tror du verkligen att debatten tjänar på grava överdrifter? Jan Tullbergs rapport som han systematiskt vägrat en "peer review" av,

Har du en källa som visar att Jan har "systematiskt vägrat en peer review"?
Citera
2014-08-19, 18:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Golonka
Vi kommer inte att få ett bra svar på de faktiska kostnaderna i reda pengar, det bara är så. Det finns nämligen inte redovisat i några öppna källor, utan antingen får man lägga ett omfattande pussel (som b.la Affes Statistikblogg försöker göra med hjälp av just öppna källor) eller så får man förlita sig på olika skolor inom ämnet ekonomin som försöker bena ut härvan. Jag vet inte var, men jag såg i en tråd någonstans hur man i Norge räknat ut den årliga kostnaden/invandrare baserat på ursprung. Minns inte siffrorna exakt, men det var en jäkla skillnad på exempelvis en invandrad pakistanier och en somalier, men grejen är att det fanns specificerat. Folk fick se räkningen de förväntas betala för, liksom.

I Sverige är sådant otänkbart!

Jag börjar allt mer luta åt att svenska folket i gemen och som kollektiv betraktat är en sällsynt samling "annorlunda" människor... Märkligt, minst sagt!

Man kan ju enbart luta sig på sunt förnuft, om man nu har något. Landsfadern sa att pengarna är slut. Kassakistan är slut. Så om det vore rena rama vinsten, så bör det ha sett annorlunda ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in