2014-08-19, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CannonDorf
fokusera på vad diskussionen handlar om

Bravo. Då kanske du äntligen kommer till pudelns kärna och inser att folk inte kommer att visa det tålamod Reinfeldt efterfrågar, när de ser sin vardag förvandlas till ruiner.
Citera
2014-08-19, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeadLikeMe
Fast du måste ju läsa på lite om vad skattetrycket innebär. Högre skatt innebär inte automatiskt att vi får en massa mer pengar till välfärden. Skatteintäkterna till staten har ju faktiskt ökat efter jobbskatteavdragen och det är också därför sossarna efter många om och men nu stödjer samtliga dessa.
Men det kan ju också förklaras med att befolkningen ökar. Då ökar också skatteintäkterna.
Citat:
Ursprungligen postat av DeadLikeMe
Tror du på allvar att höjda skatter skulle lösa alla problem? Det viktiga är att så många som möjligt arbetar. Få fler i arbete eller minska på invandringen är enda alternativen och frågan är om någon av de rödgröna eller alliansen kommer klara det förstnämnda, vilket de nu är tvungna.
Vänsterblocket driver jobbfrågan väldigt tydligt, så ingen är emot att fler behöver komma i arbete.

Vi ska inte har mer skatt än nödvändigt. Men det finns många brister och problem i dag inom det offentliga, som ofta beror på att man har för lite pengar. Alltså behöver intäkterna öka. Exakt hur det görs i detalj är jag mindre intresserad av. Om du kan trolla fram mer pengar till den offentliga ekonomin genom att sänka skatterna då är det väl ingen som blir sur för det.
Citera
2014-08-19, 16:40
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Är det någon som framstår som korkad så är det nog du är jag rädd. Ja, den kommunala skolan betalas givetvis av kommunerna, vilket gör det omöjligt för staten att skära ned på den kostnaden. Staten har däremot också utgifter på utbildning med 60 miljarder, vilket innefattar bl.a. högskolan. Jag har inte nämnt åldringsvård överhuvudtaget, jag har bara pratat om vårdkostnader, vilket staten budgeterat 62 miljarder till.

Du kan ju fråga dig själv, är det jag som är korkad för att jag inte drar in irrelevanta kommunala kostnader i en diskussion om statliga utgifter, eller är det du?

Det är ingen som sagt att man kan öka statsskulden hur mycket som helst och jag har fortfarande inte pratat om invandringens kostnader i helhet, jag pratar om migrationsverkets behov av extra anslag, ingenting annat.

Vill du fortsätta diskutera så får du anstränga dig lite mer så att du överhuvudtaget förstår vad som diskuteras.

Jag vet att han sa det, men 45 miljarder underskott i 2014 års budget säger någonting annat. Det fanns aldrig något utrymme för reformer.
Om kommunerna tvingas ta emot hundratusentals asylsökande och kommunerna tvingas ge den service och utbildning, givetvis med stöd av staten under några år så slår det direkt mot den kommunala ekonomin.
Uppenbarligen har du svårt för att ha fel och kör med hårklyverier.
Kommunerna kommer att tvingas till drakoniska besparingar på allt utom asylsökande de närmaste åren när de statliga bidragen för de första Mp uppgörelsen om massinvandringen slog igenom.

Så givetvis blir det besparingar överallt, staten har gått med miljardunderskott två år på raken, ingenting pekar på ett överskott i år heller.
Citera
2014-08-19, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Singoallaa
Och under tiden startas det tre nya krig i världen och efter dem uppkommer två till, och efter dem kommer två till, och efter........detta är oändligt. Går det att ha det så om tio, tjugo, femtio år? Vad blir det av Sverige om bara femtio år?
Ingen har väl sagt att Sverige ska ta emot alla flyktingar i hela världen.
Jag tycker också det är bra och ofta bättre om man kan hjälpa länder till fred och stabilitet på egen hand. Det är ju bättre för folken också, de flesta vill väl helst bo i sitt hemland, snarare än att fly till andra länder. Sådan sker också i stor utsträckning, Sverige bidrar mycket med bistånd (men t.ex. SD vill ju drastiskt minska den biten)
Citera
2014-08-19, 16:48
Medlem
Oformads avatar
Citat:
Det beror väl på vad man vill mäta. Man skulle kunna argumentera för att undanträngningseffekter inte ens är en kostnad. Men visst kan man försöka, men det borde i så fall ske i samråd med flera nationalekonomer så att man använder en rimlig och generellt accepterad metodologi vilket Tullberg inte gjort, antagligen för att han vet att han inte skulle få medhåll, det finns egentligen ingen annan anledning att förvägra peer review.

Semantiskt är "kostnad" såklart felaktigt. "Samhällsekonomisk förlust" är såklart bättre, vilket hursomhelst är högst relevant om man vill beräkna effekterna på de offentliga finanserna. Faktumet att han helt avvisar detta med hänvisningar till i synnerhet amerikanska studier, är nästan skrattretande. Ett land, där invandringen dels varit oändligt mycket mer reglerad och som dels har en helt annan arbetsmarknad. Relevansen för svenskt vidkommande blir väldigt, väldigt låg.

Sedan kan man ju undra hur rimligt det är av Ekberg att inte alls inkludera kostnaden för migrationsverket? Var väl runt 10 miljarder (?) när han gjorde sin rapport. Språkundervisningen var den enda "speciella" (Ej strikt åldersuträknad.) kostnad som medräknades.

Min invändning mot den rapporten är att den inte var tillräckligt ambitiös för att kunna visa de faktiska effekterna.

Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Ingen har väl sagt att Sverige ska ta emot alla flyktingar i hela världen.
Jag tycker också det är bra och ofta bättre om man kan hjälpa länder till fred och stabilitet på egen hand. Det är ju bättre för folken också, de flesta vill väl helst bo i sitt hemland, snarare än att fly till andra länder. Sådan sker också i stor utsträckning, Sverige bidrar mycket med bistånd (men t.ex. SD vill ju drastiskt minska den biten)

"Kul" bara att Svenska staten konsekvent uppmuntrat instabilitet i omvärlden.
Senast redigerad av Oformad 2014-08-19 kl. 16:51.
Citera
2014-08-19, 16:49
Medlem
Gdanzigsks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tony Clifton
Och det blir katastrof om Alliansen behåller den, pest eller kolera...

Alliansen vill ha mer "arbetskraftsinvandrare" som antagligen inte får, kan eller vill jobba och de rödgröna vill ha ännu fler "flyktingar" som ofta inte är äkta kvotflyktingar utan istället kriminella, äventyrare eller opportunister. Så vad man än väljer så kommer Sveriges befolkning att förlora, såväl etniska svenskar som de flesta invandrarna.
Citera
2014-08-19, 16:57
Medlem
Citat:
Min diskussion med bl.a. Eulenspiegel, som du lade dig i, handlade om migrationsverkets ökade behov av anslag på 48 miljarder, inte om invandringens kostnader i helhet.

Problemet är helt ditt när du väljer att blunda för helheten. Reinfeldts tal om "öppna hjärtan" behöver sättas i ett större sammangang, inte minst med tanke på det stundande valet. Sveriges mest hatade parti kommer att göra Sveriges bästa valresultat. Därför är det viktigt att försöka se helheten när det gäller det katastrofala läget inom i&i. Reinfeldt talade om 48 miljarder i fredags förra veckan. Idag, knappt en vecka senare, vet vi att den prognosen spricker.

PS Den här tråden är inte något enskilt samtal mellan dig och mig. Att ingen sympatiserar med dina åsikter är helt och hållet ditt eget ansvar.

PS2 Du har redan lämnat en annan tråd med gråten i halsen. Och du ser ut att göra allt för att få köra en repris på det temat.
Senast redigerad av Eulenspiegel 2014-08-19 kl. 17:05.
Citera
2014-08-19, 17:03
Medlem
Vaftrudners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY

Citat:
Ursprungligen postat av Vaftrudner
Alla svenska väljare som kan enkel matematik (upp till årskurs 6) och är det minsta intresserade av politik vet naturligtvis redan vad Reinfeldt sa i sitt tal. Vem som helst kan räkna ut att om man tar in 100 000 invandrare om året; en majoritet från afrika eller mellanöstern och med låg utbildning och små chanser till egen försörjning, så kommer det att drabba landets ekonomi stenhårt.

M kan på inget sätt ha spelat ut sin roll. Det kommer inte påverka dem det allra minsta negativt eftersom Reinfeldt bara redovisar truismer. Att döma av opinionsundersökningen häromdagen, där 60% av folket vill ha samma eller ökad flyktingmottagning, så skulle det möjligen tyda på att moderaterna skulle kunna få fler röster. Moderaterna säger ju som det är, medan andra partier hymlar med att invandringen kommer att krossa välfärden (vilket ju alla människor redan begriper att den kommer att göra). Så, eftersom alla människor begriper att invandringen kommer att krossa välfärden och 60% vill ha samma eller mer invandring, så bör moderaterna öka kraftigt eftersom de säger vad folk redan vet och därför gärna vill höra (det får dem ju att känna sig intelligenta, när t.o.m. statsministern säger vad de redan tänker).

Vänta nu lite, min fråga är fortfarande obesvarad. Hur många av de som deltog i Novus senast undersökning har hört vad statsministern sa i sitt tal? Jag ger inte en somalisk shilling för den undersökningen innan frågan är besvarad.

Uppfattningen i media verkar vara att 60% av folket vill ha samma eller ökad flyktingmottagning trots statsministerns tal. Det är att glida på sanningen anser jag.

Det spelar väl ingen som helst roll??? Alla röstberättigade i landet kan väl åtminstone matematik och ekonomi på årskurs-6-nivå och begriper sedan länge att en masinvandring om 100 000 + från i huvudsak mena-länder kommer att spräcka svensk ekonomi? Reinfeldts tal innebär därvidlag ingenting i sak!
Citera
2014-08-19, 17:13
Medlem
Legal-Eagles avatar
Sverige är ett intressant land. Här - och endast här - kan man:

Hota och hata meningsmotståndare, och bli betraktad som god.

Göra av med andra människors pengar, och bli betraktad som generös.

samt

Använda känsloargument, och bli betraktad som intellektuell.

Godnatt "Svärje".
Citera
2014-08-19, 17:14
Medlem
J.Ks avatar
Det här är ju rent av underbart, vi har en helt sinnessjuk invandring samtidigt som vi har en alltmer stagnerade ekonomi och en bostadsbubbla, peak oil står för dörren och det är allmänt oroligt i världen.

Kan detta mina vänner, vara början till slutet på riktigt?

Går vi in i endgame på våran civilisation, allt kan inte bara vara en slump...
Citera
2014-08-19, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Sjuklövern säger att bristen på sjuksköterskor ska lösas med invandring. Men då invandringen kostar så mycket pengar saknas pengar till sjukvården, varvid svenska sjuksköterskor fortsätter att åka utomlands för att jobba. Så istället för att åtgärda bristen på sjuksköterskor inträffar motsatsen - bristen på sjuksköterskor blir värre.

Sveket är egentligen större än så, när "våra" politiker lovar högre löner till sjuksköterskorna, lärarna m m samtidigt som man vet att man tvingas dra ner. Rätt till heltid för anställda inom vården är en annan grej man aldrig kommer att kunna hitta finansiering till, inte med nuvarande syn på migrationen. Högre A-kassa? Redan idag behöver man bara viska "högre A-kassa" om man vill få folk att gapskratta.
Citera
2014-08-19, 17:22
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vaftrudner
Det spelar väl ingen som helst roll??? Alla röstberättigade i landet kan väl åtminstone matematik och ekonomi på årskurs-6-nivå och begriper sedan länge att en masinvandring om 100 000 + från i huvudsak mena-länder kommer att spräcka svensk ekonomi? Reinfeldts tal innebär därvidlag ingenting i sak!

Det spelar en mycket stor roll om de intervjuade svarar utifrån samma utgångspunkt. Är det säkerställt att intervjuunderlaget känner till vad Reinfeldt sa, har de hört siffran 100000 osv.

Utgångspunkten för Novus undersökning var Fredriks tal. Den som inte vet vad han sa har inte samma faktaunderlag som den som lyssnade på talet. De allra flesta människor tycker baserat på vad de känner till, det bör inte råda några tveksamheter kring det, eller?

Tycker du att Sverige bör ta emot fler flyktingar (okänt) ?
Ja.

Tycker du att Sverige bör ta emot fler flyktingar(även om det innebär att sjukförsäkringen slopas) ?
?

Man får svar beroende på hur man frågar, och olika personer kan svara olika beroende på olika utgångspunkter.

I det här fallet blev någon på Novus intresserad av hur Fredriks tal hade påverkat väljarnas inställning till invandring utan att ens säkerställa att samtliga intervjuade kände till vad Fredrik sa. Därefter drar aftonbladet.se slutsatsen att Fredriks tal inte har påverkat folkets inställning till invandring, åtminstone inte till den grad att fler var negativa än positiva.

Jäkligt fult trick att med en trovärdig källa som Novus visa svenska folket att majoriteten sluter upp bakom statsministerns vädjan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in