2014-06-25, 14:17
Medlem
Ska börja studera i Lund nu i år, och har upptäckt att det är mycket billigare om man hyr en tvåa och delar den med någon. Så det gäller bara att hitta någon att dela den med, vilket är svårt då jag inte känner någon i Lund..

Så frågan är:
Är det något sätt att få kontakt med andra som skal flytta till Lund?
Är det någon här som eventuellt är intresserad?
Citera
2014-06-25, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wikkeriz
Ska börja studera i Lund nu i år, och har upptäckt att det är mycket billigare om man hyr en tvåa och delar den med någon. Så det gäller bara att hitta någon att dela den med, vilket är svårt då jag inte känner någon i Lund..

Så frågan är:
Är det något sätt att få kontakt med andra som skal flytta till Lund?
Är det någon här som eventuellt är intresserad?
Det brukar vara ganska svårt att få tag på en tvåa via AFB ifall man inte har X antal månaders kötid redan.
Om du inte hittar någon att dela med kan jag rekommendera att bo i korridor, mycket trevligare än vad många tror.
Citera
2014-06-26, 00:42
Medlem
Amex88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marten-
Nya Magasinet är bara några år gammalt, så rimligen är de fortfarande fräschast. Men det finns gott om lägenheter som i regel är ganska nyrenoverade, typ Delphi. Det hela beror väl lite på var man vill bo.
Magasinet är centralt och bra men har hört att det är olidligt varmt där på sommaren och ganska dyra hyror. Delphi känns bättre då det är närmare LTH samt händer det med för studenter i området. Det får väl bli att försöka komma över en lägenhet på Delphi eller Magasinet.
Citera
2014-06-26, 11:29
Medlem
Herr gurkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amex88
Magasinet är centralt och bra men har hört att det är olidligt varmt där på sommaren och ganska dyra hyror. Delphi känns bättre då det är närmare LTH samt händer det med för studenter i området. Det får väl bli att försöka komma över en lägenhet på Delphi eller Magasinet.
Ha dock i åtanke att magasinet har ett betydligt trevligare läge. Att bo närmare stan är betydligt bekvämare än man till en början kan ana.
Citera
2014-06-26, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KIockren
Det brukar vara ganska svårt att få tag på en tvåa via AFB ifall man inte har X antal månaders kötid redan.
Om du inte hittar någon att dela med kan jag rekommendera att bo i korridor, mycket trevligare än vad många tror.

Tänkte mer på lägenheter som man hittar på blocket/bopoolen, kan inte söka AFB än så har kollat mer där..

Hur enkelt är det egentligen att få ett studenrum genom AFB? Har novisch förtur o sånt, borde det då vara nästan helt säkert får något sorts boende där?
Citera
2014-06-26, 19:21
Medlem
Triffiss avatar
Citat:
Tänkte mer på lägenheter som man hittar på blocket/bopoolen, kan inte söka AFB än så har kollat mer där..

Hur enkelt är det egentligen att få ett studenrum genom AFB? Har novisch förtur o sånt, borde det då vara nästan helt säkert får något sorts boende där?
Nästan helt säkert. Så var det iaf ht 2013. Däremot kanske du behöver fixa något boende de första veckorna då det ändå kan ta några veckor efter skolstart innan du får ett rum.
Citera
2014-07-01, 09:59
Medlem
L.jaxxons avatar
Någon som vet hur det fungerar med uppsägningstid och flytt m.m. vid byte från t.ex. korridorsrum till lgh?
Citera
2014-07-01, 18:49
Medlem
Har sökt nu till hösten, och är Novish. Hittills har jag inte gjort någonting för att få bostad.
Måste man registrera sig på Afb redan nu? Och sedan den 11e ställa sig i kö?

Tänker om det finns något jag glömt, studentlund, hur är det med det?

// Nervös kille
Citera
2014-07-01, 20:37
Medlem
Vad tycker folket om tvåorna på Ulrikedal jämfört med Kämnärs? Ni som bott där eller varit där. Standard på kök, närhet till stan etc.
Har planer på att flytta med tjejen och jag är lite tveksamt inställd till Kämnärs. Det känns som ett avlägset område.
Citera
2014-07-09, 11:42
Medlem
Bkzzs avatar
Citat:

De flesta jag känner har fått boende genom AFB relativt enkelt. Om det inte var som novisch tog det ett halvår eller två.
Novischer har förtur vid varje terminsstart. Anmäler du dig dock inte mellan den 11-14 juli är det nog kört med boende via AFB.
Citera
2014-07-09, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FluffyNotFat
Har sökt nu till hösten, och är Novish. Hittills har jag inte gjort någonting för att få bostad.

// Nervös kille

Regga dig på studentlund nu och betala medlemsavgiften, sedan väl i Lund går du med i en nation. Detta för att få Studentkortet.

Bostadasansökan gör du på den 11e på afb, kolla timern på http://www.afb.se/
Citera
2014-07-11, 03:49
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.jaxxon
Någon som vet hur det fungerar med uppsägningstid och flytt m.m. vid byte från t.ex. korridorsrum till lgh?
Uppsägningstiden står i kontraktet (korridorer och ettor har vanligtvis 1 månads uppsägningstid, tvåor och större har vanligtvis 2 månaders uppsägningstid). Du måste se till att själv matcha uppsägning av ditt korridorsrum med den nya lägenhetsansökan. Mitt tips är att inte säga upp ditt rum förrän du är säker på att du kommer få den lägenheten du söker, och att helt enkelt kombinera de två.

Är det något mer specifikt du undrar över?

Citat:
Ursprungligen postat av FluffyNotFat

// Nervös kille
När du får ditt antagningsbesked blir du medlem i Studentlund via studentlund.se. Därefter registrerar du dig hos AF Bostäder på afb.se och ställer dig i bostadskö. Gör du detta idag (den 11 juli) så har du gjort rätt och du hamnar då i lotteriet för kötid. När lotteriet är klart har du fått din kötid och du kan börja söka bostad. Detta förutsatt att du bor utanför Skåne. Bor du i Skåne kommer du inte delta i lotteriet eftersom du då anses bo för nära, och du får då börja skanna av Blocket, Bopoolen och andra kanaler för att hitta bostad.

Citat:
Ursprungligen postat av Irmias
Vad tycker folket om tvåorna på Ulrikedal jämfört med Kämnärs? Ni som bott där eller varit där. Standard på kök, närhet till stan etc.
Har planer på att flytta med tjejen och jag är lite tveksamt inställd till Kämnärs. Det känns som ett avlägset område.
Jag hade tagit Ulrikedal alla dagar i veckan. Lugnt, trevligt område med generellt sett god standard. Sällan helt modernt men klart fräscht, enligt mina (ganska omfattande) erfarenheter. Ulrikedal ligger närmare stan än Kämnärs (typ Mårtenstorget, Domkyrkan, Lundagård). En nackdel med Ulrikedal är mataffärerna. ICA Satelliten har trevlig personal men är dyr och ganska dåligt sorterad. Samma sak gäller för Coop på Mårtenstorget. Du har iofs. Hemköp ca 1 km bort, men i "fel" riktning (man har sällan vägarna förbi, till skillnad från t ex Coop). Där tycker jag att Kämnärs är strået vassare med Willys ett stenkast bort.

Det enda som hade fått mig att överväga Kämnärs över Ulrikedal är om jag hade varit teknolog. Då hade Kämnärs legat mer bekvämt.

Kan även sägas att jag har ganska omfattande erfarenheter av Ulrikedal och förhållandevis begrensade erfarenheter av Kämnärsrätten, men så har jag också gjort mina val utifrån de faktorer jag nämnder ovan när jag har skaffat mina boenden. Jag har hittils föredragit närhet till Juridicum och nationerna och då har Kämnärs, Delphi och Vildanden sorterats bort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in