Citat:
Ursprungligen postat av JohnSquire
Jag och tjejen har börjat leta lägenhet lite mer seriöst och har dragit iväg en massa andrahandsmail men det är ju fan en djungel. Vi har okej kötid (ett och ett halvt år) på AFB, lite bättre (typ två och ett halvt) på LKF och relativt kort (drygt ett halvt) på Boplats Syd (vi har båda helt okej höga taxerade inkomster+studielån så vi möter iaf de flesta hyresvärdars krav där).
Vad kan tänkas behövas i antal ködagar hos dessa bostadsförmedlare för en tvåa/trea med helt okej hyra? Hos AFB är Kämnars, Delphi och kanske Studentlyckan tänkbart för oss, via LKF kan vi tänka oss typ Klostergården, någonstans väster om stationen eller så, och i Malmö funkar typ Östervärn, Katrinelund eller kring Nobel. Alltså, vi letar inte efter något jättecentralt primärt utan mest schysst hyra+okej närhet till stan (och i Malmö gärna ganska nära till Lundbussarna eftersom vi pluggar där).
Mest realistiskt är helt klart AFB. Med lite tur kan ni knipa något där inom ett halvår. 2.5 år på LKF är inte speciellt mycket. Minst runt 1.5 år till där för att få något i t.ex. Södra Sandby även om LKFs köer är lite mer flexibla än AFB - det kan löna sig att försöka hitta någon sista-minuten lägenhet genom dem vilket ofta utannonseras. Det dröjer innan ni kan hitta något som är i närheten av lika centralt som de flesta av AFBs områden även om Klostergården och Väster som ni nämner förmodligen kan vara möjligt om 1.5 år med lite flax.
När jag bodde i Lund och LKF var aktuellt sa de att ca 3.5 år är den kortaste kötid som finns, men då efterfrågade jag 1or i Södra Sandby.
Boplats Syd har jag hört att 2 år är den tid som krävs för att få annat än de allra värsta ghettoområden men det finns extremt lite information att tillgå om deras kötider och har hört folk som har hittat saker både snabbare och mycket långsammare.