2013-01-24, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av a-ha
Såg att jag varit medlem på AFB.se sedan sommaren 2011 och är 99 på att jag var inne och kikade lite så sent som för 4-5 månader sedan. Mina inloggningsuppgifter var nämligen sparade i Chrome och jag har inte haft den här datorn längre än 8-9 månader. Problemet är dock att AFB hävdar att min e-postadress inte finns med i registret, trots att jag har fått ett bekräftelsemejl i och med min registrering sommaren 2011.

Tar AFB bort inaktiva användare eller vad är det frågan om? Och om så, hur förklarar det att jag med största sannolikhet var inloggad på samma konto omkring 4-5 månader sedan? Hade fått för mig att AFB har en regel om att man måste logga in var sjätte månad för att få köpoäng, men känns väldigt bisarrt att de ska hålla på och radera användare också.

Ska ringa och höra med AFB first thing imorgon men tänkte mest kolla om någon här råkar ha lite koll så jag kunde få ett svar direkt.
Det räcker inte med att logga in. Man måste uppdatera sin bostadsansökan en gång i halvåret. Innan x datum i oktober och x i mars, tror jag att det är.
Citera
2013-01-24, 20:19
Medlem
a-has avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Razak
Det räcker inte med att logga in. Man måste uppdatera sin bostadsansökan en gång i halvåret. Innan x datum i oktober och x i mars, tror jag att det är.
Alrighty, det var ju inget vidare att jag hade missat det. Till saken hör att jag inte pluggar i Lund i dagsläget utan det är HT13 som är aktuellt, kan man verkligen uppdatera en bostadsansökan då? Nåväl, kanske är därför mitt konto är borttaget då.
Citera
2013-01-24, 20:27
Medlem
Citat:
Alrighty, det var ju inget vidare att jag hade missat det. Till saken hör att jag inte pluggar i Lund i dagsläget utan det är HT13 som är aktuellt, kan man verkligen uppdatera en bostadsansökan då? Nåväl, kanske är därför mitt konto är borttaget då.
Nej, det kan du inte. Och du kan inte heller stå i kön utan att studera vid Lunds universitet. Där har du nog den verkliga anledningen till att du plockats bort, helt enkelt.
Citera
2013-01-24, 20:38
Medlem
a-has avatar
Citat:
Nej, det kan du inte. Och du kan inte heller stå i kön utan att studera vid Lunds universitet. Där har du nog den verkliga anledningen till att du plockats bort, helt enkelt.
Är det verkligen så? Hade för mig att man kan samla köpoäng genom att registrera sig även om man inte studerar i Lund, och när man sedan väl blir antagen så kan man söka bostäder för dessa köpoäng man samlat ihop under tiden. Men jag kanske var fel ute där.
Citera
2013-01-24, 21:06
Medlem
Citat:
Är det verkligen så? Hade för mig att man kan samla köpoäng genom att registrera sig även om man inte studerar i Lund, och när man sedan väl blir antagen så kan man söka bostäder för dessa köpoäng man samlat ihop under tiden. Men jag kanske var fel ute där.
Tyvärr var du fel ute. Du kan inte stå i AFB:s kö utan att vara antagen vid Lunds universitet (och sedermera studera där). LKF däremot kan du ju börja köa hos när som helst, och kanske också Michael Hansen (mycket osäker på hur det funkar vad gäller MH).
Citera
2013-01-24, 21:19
Medlem
a-has avatar
Citat:
Tyvärr var du fel ute. Du kan inte stå i AFB:s kö utan att vara antagen vid Lunds universitet (och sedermera studera där). LKF däremot kan du ju börja köa hos när som helst, och kanske också Michael Hansen (mycket osäker på hur det funkar vad gäller MH).
Stort tack ska du ha! Var tydligen registrerad på LKF sedan 5 månader tillbaka men hade helt glömt bort den sidan, så det var himla tur att du tipsade om den! Har även stått i kö hos MH i omkring 5 månader. Hur tror du mina chanser att få ett drägligt korridorsrum/lägenhet lagom till terminsstart HT13 ser ut? LKF verkar bara erbjuda lägenheter så antar att det lär krävas en hel del köpoäng om det ska bli aktuellt med bostad via dem.
Citera
2013-01-24, 21:33
Medlem
Citat:
Stort tack ska du ha! Var tydligen registrerad på LKF sedan 5 månader tillbaka men hade helt glömt bort den sidan, så det var himla tur att du tipsade om den! Har även stått i kö hos MH i omkring 5 månader. Hur tror du mina chanser att få ett drägligt korridorsrum/lägenhet lagom till terminsstart HT13 ser ut? LKF verkar bara erbjuda lägenheter så antar att det lär krävas en hel del köpoäng om det ska bli aktuellt med bostad via dem.
Har själv aldrig brytt mig om LKF, men enligt vad jag har hört ska det vara galna kötider för lägenhet där, särskilt om den ska vara något så när centralt belägen. Flera år. MHK vet jag ännu mindre om.
Mitt tips är att läsa igenom novischreglerna på AFB:s sida. Bor du utanför Skåne och inte studerat vid LU tidigare har du hyfsad chans att knipa ett rum genom novischlotteriet.
Citera
2013-01-24, 21:37
Medlem
a-has avatar
Citat:
Har själv aldrig brytt mig om LKF, men enligt vad jag har hört ska det vara galna kötider för lägenhet där, särskilt om den ska vara något så när centralt belägen. Flera år. MHK vet jag ännu mindre om.
Mitt tips är att läsa igenom novischreglerna på AFB:s sida. Bor du utanför Skåne och inte studerat vid LU tidigare har du hyfsad chans att knipa ett rum genom novischlotteriet.
Okej, får ta och kika på det då. Stort tack för hjälpen!
Citera
2013-01-24, 21:47
Medlem
storytellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnSquire
Jag och tjejen har börjat leta lägenhet lite mer seriöst och har dragit iväg en massa andrahandsmail men det är ju fan en djungel. Vi har okej kötid (ett och ett halvt år) på AFB, lite bättre (typ två och ett halvt) på LKF och relativt kort (drygt ett halvt) på Boplats Syd (vi har båda helt okej höga taxerade inkomster+studielån så vi möter iaf de flesta hyresvärdars krav där).

Vad kan tänkas behövas i antal ködagar hos dessa bostadsförmedlare för en tvåa/trea med helt okej hyra? Hos AFB är Kämnars, Delphi och kanske Studentlyckan tänkbart för oss, via LKF kan vi tänka oss typ Klostergården, någonstans väster om stationen eller så, och i Malmö funkar typ Östervärn, Katrinelund eller kring Nobel. Alltså, vi letar inte efter något jättecentralt primärt utan mest schysst hyra+okej närhet till stan (och i Malmö gärna ganska nära till Lundbussarna eftersom vi pluggar där).
Mest realistiskt är helt klart AFB. Med lite tur kan ni knipa något där inom ett halvår. 2.5 år på LKF är inte speciellt mycket. Minst runt 1.5 år till där för att få något i t.ex. Södra Sandby även om LKFs köer är lite mer flexibla än AFB - det kan löna sig att försöka hitta någon sista-minuten lägenhet genom dem vilket ofta utannonseras. Det dröjer innan ni kan hitta något som är i närheten av lika centralt som de flesta av AFBs områden även om Klostergården och Väster som ni nämner förmodligen kan vara möjligt om 1.5 år med lite flax.
När jag bodde i Lund och LKF var aktuellt sa de att ca 3.5 år är den kortaste kötid som finns, men då efterfrågade jag 1or i Södra Sandby.
Boplats Syd har jag hört att 2 år är den tid som krävs för att få annat än de allra värsta ghettoområden men det finns extremt lite information att tillgå om deras kötider och har hört folk som har hittat saker både snabbare och mycket långsammare.
Citera
2013-01-27, 12:00
Medlem
MauroSpockos avatar
Långskott: Någon här som bor på Smålands och vet hur viktigt det är att ange lägenhetsnumret i sin adress för att posten ska komma fram?
Citera
2013-01-27, 21:22
Medlem
Någon som har koll på hur det brukar funka med internet i studentrum och stundentlägenheter? Om det är så man får betala för att ha kabel eller om man måste ha eget trådlöst? Jag undrar lite för man vill ju kunna behålla sina spel och datorvanor även när man flyttar iväg
Citera
2013-01-27, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Widosa
Någon som har koll på hur det brukar funka med internet i studentrum och stundentlägenheter? Om det är så man får betala för att ha kabel eller om man måste ha eget trådlöst? Jag undrar lite för man vill ju kunna behålla sina spel och datorvanor även när man flyttar iväg

I alla studentrum i hela rum tror jag 100 Mbit ingår i hyran. Gör det inte det kostar det 100kr att skaffa =)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in