2015-08-08, 21:56
Medlem
jekwalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fghann
Brukar väl i regel ta 1 dag för att mottagaren får sina pengar, troligen fick därför Studentlund inte din betalning innan de gått hem för helgen. Luta dig tillbaka och ta en Grogg, det löser sig kommande vecka.

För övrigt: Har ingen aning hur studentlunds system funkar, så jag kan ha helt fel, men troligtvis inte. Avvakta till tisdag, inte fått någonting än? -Ring dem.

Ja förhoppningsvis är det där problemet ligger. Kommer nog lösa sig så länge rackarna väljer att lyfta på luren .

Off topic: Vet någon hur länge AFB kommer att fortsätta lotta ut bostäder? Just nu sitter jag med kötiden 00:52 och landar som bäst på slutplats ~5-10 av 30. Tror ni jag har chanser på att hinna knipa något innan lottningen stänger?
Citera
2015-08-08, 23:36
Medlem
^Beroende på betalningssätt så varierar tiden det tar för studentlund att få dina pengar. Antar att du betalade med bankdosan istället för med kort, vilket gör att det tar längre tid för betalningen att gå igenom.
Citera
2015-08-08, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dengladejaveln
Information från AFB:

Generell kötid för korridorsrum 12 månader.

Generell kötid för lägenhet (notera att det är längre tid för ettor, min bror sade att normal kötid för en etta är 3år, dvs 36 månader)18 månader.

med betoning på generellt. är man ny student bör man inte på något sätt ta för givet att man ska lyckas fixa en korridor nästa sommar. har för tillfället ett könummer från förra sommaren (ej mitt första könummer, men det bör ju verkligen inte spela någon roll) och jag har inte varit top 10 på en enda (icke-novisch)korridor senaste veckorna. däremot möjligt att ett år räcker för korridorer mitt under terminen när lika många inte vill flytta.
Citera
2015-08-09, 02:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M.S
med betoning på generellt. är man ny student bör man inte på något sätt ta för givet att man ska lyckas fixa en korridor nästa sommar. har för tillfället ett könummer från förra sommaren (ej mitt första könummer, men det bör ju verkligen inte spela någon roll) och jag har inte varit top 10 på en enda (icke-novisch)korridor senaste veckorna. däremot möjligt att ett år räcker för korridorer mitt under terminen när lika många inte vill flytta.

Precis, inte bara kötiden, utan även när man söker spelar stor roll. Dessutom är vissa kötider viktigare än andra, exempelvis är det viktigare att stå i kö innan sommaruppehållet då massa nya elever och köande tillkommer, än ifall man skulle ställa sig i kö under en terminsperiod.

Citat:
Ursprungligen postat av jekwall
Hallå!

Angående studentlund; Jag betalade igår men har fortfarande inte fått något slags bekräftelsemail eller några inloggningsuppgifter. Har mailat och ringt utan svar, troligtvis pga det är helg...Är det meningen att man ska få inloggningsuppgifterna ett par dagar senare eller har det blivit något slags fel?

Du kan inte logga in än. Du kommer att få dessa uppgifter under terminsstart.

"Du loggar in med hjälp av de inloggningsuppgifter du finner på din terminsräkning.

Logga in med hjälp av de inloggningsuppgifter du finner på din terminsräkning. Har du inte kvar din förra terminsräkning? I så fall kan du hämta dina inloggningsuppgifter under förutsättning att du har din epostadress registrerad hos oss sedan tidigare."
Citera
2015-08-09, 20:21
Medlem
Hej!

Jag har ett ganska brådskande problem. Min önskan är att söka en bostad med sista ansökningsdag idag. Dessvärre verkar det inte gå att registrera sig på Studentlund just nu på grund av tekniska problem. Om jag inte lyckas registrera mig innan dagens slut, tror ni jag kan göra en bostadsansökan ändå och kontakta AF Bostäder snarast möjligt och förklara situationen eller har någon något annat förslag på lösning?
Citera
2015-08-09, 20:55
Medlem
-RW-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WalkStrong
Hej!

Jag har ett ganska brådskande problem. Min önskan är att söka en bostad med sista ansökningsdag idag. Dessvärre verkar det inte gå att registrera sig på Studentlund just nu på grund av tekniska problem. Om jag inte lyckas registrera mig innan dagens slut, tror ni jag kan göra en bostadsansökan ändå och kontakta AF Bostäder snarast möjligt och förklara situationen eller har någon något annat förslag på lösning?

Mig veterligen är AFB tämligen slöa på att verifiera uppgifter bland sina boenden. Om du har för avsikt att genomföra betalningen till Studentlund snarast bör det inte vara några problem.
Citera
2015-08-09, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WalkStrong
Hej!

När du accepterar kontraktet på hemsidan så står det något i stil med att du ska maila in bevis på att du betalat terminsavgiften "så fort som möjligt". AFB signerar inte avtalet förrän du gjort detta.
Men det är ingen fara att göra det några dagar senare.
Beviset utgörs av skärmdump av sidan med betalda fakturor på studentlund.se.
Citera
2015-08-10, 00:36
Medlem
Någon som har erfarenhet av hur lång kötid som behövs på Michael Hansens Kollegium?

Inte där jag helst vill bo, men mitt ködatum från februari hos dem känns hetare än 2015-07-10 08.58 hos AFB. Jag har i alla fall fixat boende för september och oktober på annat håll.
Citera
2015-08-10, 01:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antenio
Någon som har erfarenhet av hur lång kötid som behövs på Michael Hansens Kollegium?

Inte där jag helst vill bo, men mitt ködatum från februari hos dem känns hetare än 2015-07-10 08.58 hos AFB. Jag har i alla fall fixat boende för september och oktober på annat håll.
Det är en bättre idé för dig att leta runt efter korridorsrum på nationer. September+Oktober är MER än tillräckligt för att få ett rum på en nation om du ligger i lite.
Citera
2015-08-11, 01:30
Medlem
När jag är inne på AF Bostäder ser jag stor skillnad på "Din plats".

Det kan exempelvis vara vanliga korridorsrum är jag på plats 54 av 56 och nästa plast 3 av 3. Det är dock ingen större skillnad på rummen mer än kanske inflyttningsdatumet.

Vad är det som skiljer dem åt?! Något man ska tänka på? Fett skumt att jag i stort sett är på plats 1 på vissa redan efter så kort tid.
Citera
2015-08-11, 07:18
Medlem
-RW-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mixke
När jag är inne på AF Bostäder ser jag stor skillnad på "Din plats".

Det kan exempelvis vara vanliga korridorsrum är jag på plats 54 av 56 och nästa plast 3 av 3. Det är dock ingen större skillnad på rummen mer än kanske inflyttningsdatumet.

Vad är det som skiljer dem åt?! Något man ska tänka på? Fett skumt att jag i stort sett är på plats 1 på vissa redan efter så kort tid.

Ja vad tror du? Alla boenden läggs inte upp samtidigt, du har helt enkelt visat intresse för ett boende som precis kom upp på hemsidan. Vänta en dag eller två så ska du se att du är på plats 50 där också.
Citera
2015-08-12, 14:06
Medlem
Fick ett korridorsrum med ett gemensamt kök och har några frågor om hur det funkar.

Får man fråga personerna i korridoren om ett fack i kylen?
Brukar man få stå i kö när man vill laga mat?
Borde man ta med sig egna bestick, tallrikar och stekpannor?
Är det rekommenderat att skaffa en minikyl där man kan förvara matlådor och annat (hört lite om matstölder)?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in