2013-12-18, 00:15
Medlem
BakadAvMisstags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eradico
På både AFB och Smålands nation har jag ködatum som sträcker sig så långt bak som våren 2011. Jag behöver få tag på en bostad inom 46 dagar (2/2) och vill allra helst bo på Smålands. Samtidigt så vet jag att det är långt ifrån varje månad som det kommer upp rum på deras hemsida, så jag funderar eventuellt på att ta något på AFB för säkerhetsskull. Om jag ställer mig i kö på AFB och tar ett rum jag har plats nummer ett på men tackar nej till kontraktet om jag får boende på smålands, förlorar jag då all min kötid?

Om jag förstår rätt så kommer du att förlora din kötid om du tackar nej till ett kontrakt.
Citera
2013-12-18, 11:53
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
På både AFB och Smålands nation har jag ködatum som sträcker sig så långt bak som våren 2011. Jag behöver få tag på en bostad inom 46 dagar (2/2) och vill allra helst bo på Smålands. Samtidigt så vet jag att det är långt ifrån varje månad som det kommer upp rum på deras hemsida, så jag funderar eventuellt på att ta något på AFB för säkerhetsskull. Om jag ställer mig i kö på AFB och tar ett rum jag har plats nummer ett på men tackar nej till kontraktet om jag får boende på smålands, förlorar jag då all min kötid?
Ja, om du slutar på första plats (1/x) på en bostad hos AFB och tackar nej så mister du både kontrakt och kötid. Om du inte slutar på första plats, men ändå blir erbjuden kontrakt så kan du tacka nej utan att förlora kötiden.

Får man fråga varför du föredrar Smålands framför AFB? Mitt intryck är att bostäderna i sig alltid är bättre hos AFB än på Smålands så jag antar att det är det sociala du vill åt, men överväg verkligen hur viktigt det är i jämförelse med kvaliteten på boendet.
Citera
2013-12-18, 12:46
Medlem
eradicos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrasseFloyd
Ja, om du slutar på första plats (1/x) på en bostad hos AFB och tackar nej så mister du både kontrakt och kötid. Om du inte slutar på första plats, men ändå blir erbjuden kontrakt så kan du tacka nej utan att förlora kötiden.

Får man fråga varför du föredrar Smålands framför AFB? Mitt intryck är att bostäderna i sig alltid är bättre hos AFB än på Smålands så jag antar att det är det sociala du vill åt, men överväg verkligen hur viktigt det är i jämförelse med kvaliteten på boendet.

Jag har precis kommit ut ur ett långt förhållande (fyra år långt, varav två som sambos) och är samtidigt politiskt engagerad i vänstern. Alla mina vänner bor på Smålands och för att vara ärlig så hade jag verkligen behövt sällskapet. Kvalitén på boendet är för min del inte jätteviktigt då inget ändå kommer att motsvara det jag bodde i innan (trea från sekelskiftet vid stationen) rent standardmässigt, men lägesmässigt och socialt ligger smålands mycket bättre till. Jag har som sagt tre års kötid där, så att få något när det väl dyker upp är inget problem heller.

Å andra sidan ligger jag etta på ett rum på Sparta med tillträde i januari. Det är dock rätt mycket än Smålands, men jag funderar ändå på att ta det eftersom att det är tillträde väldigt snart. Men är inte sparta ett teknolognäste?
Citera
2013-12-18, 13:49
Medlem
eradicos avatar
Är det förresten någon som vet om korridorrumen som kommer upp och några veckor framöver har tillträde i februari eller mars?
Citera
2013-12-21, 16:40
Medlem
eradicos avatar
Jag sitter och är lite konfunderad över vad jag bör göra, så jag tänkte höra med er gamla rävar. Jag har stått i kö på smålands sedan 2011 och på AFB sedan 2011. Helst av allt vill jag bo på smålands eftersom att alla mina vänner bor där, samtidigt så vet jag inte hur möjligheten att få ett rum i februari ser ut. Jag har tidigare mailat Smålands och hört, enligt han som jobbar på bostadsexpen var två rum preliminärt lediga med inflytt i februari, men han visste inte säkert och sa att det var halva december kvar. Min bekant som sitter i styrelsen för SNB sa att "rum borde komma ut närsomhelst nu" men hitintills har det inte kommit upp något. Dessutom stängde Smålands för ett tag sedan inför julen.

Vad hade ni gjort? Jag funderar på att ringa Smålands så snart de öppnar igen och höra hur de har det i början på Januari, jag är beredd på att ta något på AFB med men är rädd för att bli isolerad.
Citera
2013-12-21, 20:15
Medlem
Någon som vet hur studentkravet fungerar? Säg att man läser 30hp men fick underkänt på en av två tentor på en 15hp kurs och har omtenta i april. De andra 15hp man läser är kurser som fortsätter även efter jul (därför inte registreras i ladok innan jul?). Och man tänkt använda sin kötid ganska snart (innan april).
Citera
2013-12-21, 20:40
Medlem
eradicos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onsmoar
Någon som vet hur studentkravet fungerar? Säg att man läser 30hp men fick underkänt på en av två tentor på en 15hp kurs och har omtenta i april. De andra 15hp man läser är kurser som fortsätter även efter jul (därför inte registreras i ladok innan jul?). Och man tänkt använda sin kötid ganska snart (innan april).

Antalet poäng du tar spelar mig veterligen ingen roll.
Citera
2013-12-21, 21:18
Medlem
Citat:
Antalet poäng du tar spelar mig veterligen ingen roll.
Tack. Kom på en annan sak. Om man säg skaffar sig en av korridorerna men inflyttning 1 januari och som går ut om 2,5 timmar. När måste man vara i lund fysiskt och skriva kontrakt och grejer. Säg att man är borta fram tills tidigt januari.
Citera
2013-12-21, 21:28
Medlem
eradicos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onsmoar
Tack. Kom på en annan sak. Om man säg skaffar sig en av korridorerna men inflyttning 1 januari och som går ut om 2,5 timmar. När måste man vara i lund fysiskt och skriva kontrakt och grejer. Säg att man är borta fram tills tidigt januari.

Jag tror att du kan skriva kontrakt på distans, men är inte helt hundra på hur. Korridorrummet på ulrikedal verkar rätt schysst för övrigt.
Citera
2013-12-21, 22:31
Medlem
Goldwaters avatar
Citat:
Jag sitter och är lite konfunderad över vad jag bör göra, så jag tänkte höra med er gamla rävar. Jag har stått i kö på smålands sedan 2011 och på AFB sedan 2011. Helst av allt vill jag bo på smålands eftersom att alla mina vänner bor där, samtidigt så vet jag inte hur möjligheten att få ett rum i februari ser ut. Jag har tidigare mailat Smålands och hört, enligt han som jobbar på bostadsexpen var två rum preliminärt lediga med inflytt i februari, men han visste inte säkert och sa att det var halva december kvar. Min bekant som sitter i styrelsen för SNB sa att "rum borde komma ut närsomhelst nu" men hitintills har det inte kommit upp något. Dessutom stängde Smålands för ett tag sedan inför julen.

Vad hade ni gjort? Jag funderar på att ringa Smålands så snart de öppnar igen och höra hur de har det i början på Januari, jag är beredd på att ta något på AFB med men är rädd för att bli isolerad.

Om du är orolig för att bli isolerad och alienerad vid flytt till AFB så tycker jag att du ska hålla huvudet kallt över helgerna som kommer. Smålands har väl ändå ett hundratal rum så sannolikheten för att något blir ledigt verkar väl goda, även om det gäller lägenhet skulle jag tro. Använd AFB som en sista utväg.

Detta tycker jag få det sociala är en ganska stor del under högre studier i allmänhet och kanske i Lund i synnerhet, och då givetvis allra särskild om man är dålig på att hantera modest social aktivitet. Det finns ju alt. att flytta in i någon gemytlig AFB-korridor. Men du kanske är ute efter en etta/tvåa hos AFB med tanke på din ganska goda kötid?
Citera
2013-12-22, 00:53
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:

Ring din bekant i SNB:s styrelse och säg det du skrivit här. Att du behöver boende och helst tar det på Smålands, men att du känner dig tvingad att agera, och utan besked från dem måste du kanske ta AFB.

Ett annat tips kan ju vara Smålands öppna grupp på Facebook (med risk för att du outar dig när du nu berättat om dina funderingar här).

En tredje grej som kanske inte vore så dum, vore ju att klaga på inkompetensen i Smålands kommunikationssystem. Du vill bo där, men kan ev. p g a deras slaka kommunikation tvingas betala för medlemskap i Studentlund för att kunna bo hos AFB.
Citera
2013-12-22, 13:28
Medlem
Hej jag hoppas på att få tag i ett korridorsrum på novischlottningen på afb Jag har ködatum 2013-12-11 05:09:00 och får därmed plats runt 300, Någon som vet om det är sannolikt att jag får tag i något?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in