Citat:
När du upprepade gånger hänvisar till "hans världsunika invandringspolitik" tolkar jag det som att du menar att han har skapat något eget som inte fanns innan. Den världsunika asylpolitiken implementerades av en enig riksdag under Perssons tid. Den äger alla utom SD gemensamt. Arbetskraftsinvandringen är hans skötebarn. Den är världsunik till sin liberala utformning men inte till sin effekt. 2013 handlade det om 2 personer per 1000 invånare. En majoritet var tillfälliga arbetstillstånd upp till 6 månader, m.a.o. var antalet permanenta arbets- och uppehållstillstånd högst 1 per 1000 invånare. Det är samma nivå som t.ex. i Kanada med 38.000 skilled workers per år på 35 milj invånare. Jag skiter personligen fullständigt i arbetskraftsinvandringen eftersom jag inte är intresserad av vare sig "rasrenhet" eller nationalism av någon mer utpräglad grad än norrmännens. Jag bryr mig endast om asylinvandringen, som är social och ekonomisk idioti, och där sticker vi ut som västvärldens dummaste självmordskandidater. Det är förjävligt att det finns över en miljard i extrem fattigdom, det är förjävligt att det finns 60 miljoner på flykt och att gatubarn har ett helvete, men världen är sådan och man måste dra en linje i sanden. Min går, kallblodigt nog, vid att om man inte utgör ett tillskott av kompetens eller kapital för landet så ska man inte släppas in. Vi har tillräckligt många infödda sänken.
Citat:
I den andra tråden (och här) har du anfört välfärdskross som själva huvudsyftet med invandringen, bl.a. med hänvisning till Sovande folket och ett muntligt förmedlat Bildtcitat. Blir det en halmgubbe för att jag döper det påstådda projektet till "master plan"? Föreslå ett annat namn i så fall, det är inte särskilt effektivt att skriva ut hela konceptet i detalj varje gång det ska nämnas.
Vem har introducerat teorin om en s.k. master plan? Är det (också) en "retorisk överdrift"? Är det en halmgubbe? Eller har det någon precis innebörd - och isf vilken?
Citat:
Regeringen är ansvarig för att styra landet. Om regringen är passiv, när något (för befolkningen) ofördelaktigt inträffar, så är regeringen ansvarig för utvecklingen.
Svenska politiker (socialdemokratiska såväl som s.k. borgeliga) försöker tyvärr inte sällan låtsas, att de skulle sakna allt ansvar för utvecklingen om de 1. inte personligen är direkt involverade och 2. inte agerar, när något inträffar. Det blir särskilt tydligt i frågor, där båda blocken är ansvariga för utvecklingen.
Om man sedan vill *definiera* passivitet som "en form" av aktivitet är en filosofisk fråga, som när det gäller ansvarsfrågan för en regering är av mindre betydelse.
Svenska politiker (socialdemokratiska såväl som s.k. borgeliga) försöker tyvärr inte sällan låtsas, att de skulle sakna allt ansvar för utvecklingen om de 1. inte personligen är direkt involverade och 2. inte agerar, när något inträffar. Det blir särskilt tydligt i frågor, där båda blocken är ansvariga för utvecklingen.
Om man sedan vill *definiera* passivitet som "en form" av aktivitet är en filosofisk fråga, som när det gäller ansvarsfrågan för en regering är av mindre betydelse.
Jag skulle personligen reservera begreppet passivitet för en situation där det finns en riksdagsmajoritet för strypt invandring men man lämnar det ändå utan åtgärd. Alternativet vore att även SD kan kallas passiva så länge de inte stoppar invandringen med sina 20 mandat.
Citat:
Jag har inte pratat om ekonomisk gynnsamhet i allmänhet. Jag konstaterade att SKL sagt att välfärden slår rekord vad gäller anslagna resurser. Eftersom du menar att Reinfeldts huvudsyfte med invandringen är att krossa välfärden är det väl rimligt att anta att han efter 8 års jobb med detta skulle ha lyckats så pass att neddragningar tvingats fram i någon mån. Sedan är det upp till dig att spekulera i huruvida detta är ett resultat av att han misslyckats fatalt, eller att han svårligen kan ha haft det uppsåtet.
Jag avstår från att bemöta, varför en invandringspolitik som du själv jämfört med arsenik och cyanid enl dig innebär att SKL har större resurser än det någonsin haft och enl dig är ekonomiskt gynnsam för landet
Citat:
Nej. Deras primära intresse är makt och privilegier. För att få makt måste man bli vald och omvald. För att lyckas med det kan man inte underlåta att se till medborgarnas väl och ve särskilt länge, vilket Labour har fått erfara. Därav att jag behöver pricka av naivitet, missbedömningar, okunskap och en massa andra mänskliga faktorer innan jag är benägen att tro på Dr. Evil-scenarion, Bilderbergskt NWO-fuffens eller annat som antyder att man följer en utstakad plan, med eller utan någon som håller i marionettrådar.
eller varför Blair valde att prioritera invandring på bekostnad av den inhemska befolkningen. Jag uppmärksammade, att hans efterträdare (Miliband) tvingades att be väljarna om ursäkt... vilket du sedan själv har framhållit.
Du kanske - till skillnad från mig och t.ex. oyto - utgår från, att dagens politiker t.ex. Reinfeldt eller Blair primärt alltid ser till de egna medborgarnas väl och ve? Det är kanske förklaringen till varför dina resonemang i just denna fråga framstår som så hmmm... egendomliga.
Du kanske - till skillnad från mig och t.ex. oyto - utgår från, att dagens politiker t.ex. Reinfeldt eller Blair primärt alltid ser till de egna medborgarnas väl och ve? Det är kanske förklaringen till varför dina resonemang i just denna fråga framstår som så hmmm... egendomliga.
Senast redigerad av CrispyKreem 2014-06-16 kl. 20:58.
Senast redigerad av CrispyKreem 2014-06-16 kl. 20:58.