2014-06-16, 16:08
Medlem
Det är omöjligt naivt att tro att svensk migrationspolitik "bara hände". Givetvis ligger det inte bara en stor konspiration bakom, utan en mängd samverkande agendor och planer, både lång- och kortsiktiga, illasinnat klarsynta och idealistiskt flummiga, internationella och hemmasnickrade.

Antingen är Reinfeldt och Borg i praktiken förståndshandikappade om de tror att importen av ett enormt, lågproduktivt bidragsproletariat från Somalia och Irak är bra för a) AB Sveriges konkurrenskraft eller b) deras väljare i fina villan. Eller så ligger deras lojalitet och målbild på en annan nivå än den svenska nationalstaten och partiets sympatisörer.

Om Sverige blir fattigare blir höginkomsttagarna inte rikare för det. Ett kraschat välfärdssystem kommer att medföra ett utmaxat skatteuttag,om inte annat för att betala straffräntorna på den skenande statsskulden. Lägg därtill privatförsäkringar för att kompensera utebliven offentlig service och kostnaden för att bo i en gated community - så kommer M-väljaren vara ytterligare en förlorare, även om den relativa nöden är större för andra.

Enkelt uttryckt: Det hade varit billigare att köpa en robotgräsklippare än att rasera hela folkhemmet för att få tillgång till motsvarigheten till den lågavlönade, tacksamme trädgårsarbetande mexikanen i Beverly Hills.

Cui bono? Vem tjänar på en splittrad, stökig, skuldsatt, underkuvad svensk nationalstat? Jo, det internationella kapitalet och det överstatliga EU:s tillskyndare och funktionärer.

Den som är satt i skuld är inte fri, som Persson konstaterade. Ett rikt, fredligt, fungerande Sverige är ett fritt Sverige - ett utarmat, splittrat, polariserat land är som romarna visste lätt att styra över och exploatera.

Det innebär inte (nödvändigtvis) att Stefan Lövfen gått ned på knä och kysst ringen på någon dold marionettmästare på ett Bilderberg-möte och mottagit en kuvert med instruktioner för nästa mandatperiod.

Men att tro att det inte finns kapabla intressen som är högst likgiltiga för den svenske medborgarens väl och går till jobbet varje dag för att dra makten och resurserna allt längre från oss - det är ju en tokig konspirationsteori om något.

Felet som jag ser det är att det saknas fungerande svenska konspirationer som agerar motvikt. Det kunde vara grupper inom facket eller näringslivet - som tyst och fint börjar agera efter det svenska egenintresset.
Citera
2014-06-16, 16:15
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
För att det vore lömskt. I likhet med dina semantiska dribblerier där du försöker tvinga mig att acceptera din version av vad som pågår i Reinfeldts huvud. I varje diskussion om ämnet kräver du villkorslös kapitulation inför "krossa välfärden"-teorin, den är en given premiss som inte får ifrågasättas, det som ska diskuteras är endast hans motiv och metoder för att krossa välfärden.

Du har bestämt att han ur sitt perspektiv inte tycker det är lömskt, därför ska jag endast använda ett adjektiv som ligger i linje med din tes om hans syn. Du har bestämt att Reinfeldt tycker att det inte är att angripa landet att avskaffa välfärdsstaten, därför ska jag inrätta mig efter det. Det tänker jag inte göra. Har du gått i skola hos kulturmarxisterna som försöker tvinga saker i en viss riktning genom kontroll över språket?

Ja, Reinfeldt har skrivit Det sovande folket och Borg har en gång varit en nattväktar-libertarian. Att jag inte köper denna "ränderna går aldrig ur"-bevisföring som vattentät beror på att alla som passerat 40 har tyckt saker i 20-årsåldern som de inte tycker idag. Eller tycker någon att Borg efter dessa 8 år har jobbat målmedvetet för att montera ner staten tills bara försvar och polis är kvar?

Ofta känns det som att du är så tvärsäker på "krossa välfärden med invandring"-teorin att du menar att bevisbördan ligger på oss som säger emot, men det är inte vi som lanserar konspirationsteorier. Ja, det är en konspirationsteori som andas lömskhet.

Bevisen består av en mening från en muntlig källa. Allt övrigt är spekulation.

Teorin är dessutom en efterhandskonstruktion eftersom ingen vid tiden för M:s anpassning till FP/C/KD c:a 2004 kunde veta att det skulle komma stora flyktingströmmar från Irak och Syrien. Det kunde lika gärna ha utvecklats till att vi fick relativ stiltje i inflödet som under senare hälften av 90-talet. En medveten strategi som vilar på att man håller tummarna för att det ska blossa upp nya krig som fixar stora flyktingströmmar? Det är ungefär som att ha en JFK-teori som går ut på att konspirationen endast bestod av att se till att köra omkring honom i öppen bil och hålla tummarna för att någon skulle passa på att skjuta.

Återigen: Var finns högern i resten av världen (i synnerhet Skandinavien där det finns lika mycket välfärd att krossa oavsett land) som praktiserar detta? Från republikanerna och deras murar mot Mexico, till Danmark och Norge och deras DF- och FrP-samarbeten, är det näringslivets bästa polare som är mest skeptiska till invandring, i synnerhet lågkvalitativ sådan. Men Reinfeldt och Borg skulle alltså ha fått en unik snilleblixt som inte en enda känd ekonom på världsarenan vare sig kommit på eller sålt in till högerpolitiker i sina respektive länder? Med tanke på Friedmans stora inflytande över de senaste decenniernas ekonomiska teorier så borde ju all världens höger ha hoppat på massinvandringståget för att sänka socialförsäkringssystem, eftersom motsättningen är känd. Det har de inte.

Å andra sidan har vi Blair, en av Reinfeldts stora inspirationskällor, vars plan med massinvandring var att "gnugga högerns näsa i mångfald och förpassa dess idéer till historiens sophög". Här är mer om planerna som herr Neather avslöjat i efterhand:

Arbetskraftsinvandring var ett gammalt krav från näringslivet som Bildt pratade om redan 1990. Vi hade redan haft sådan invandring under sossarnas tid och skälet till att den upphörde var påtryckningar från LO i början av 70-talet, så det är inte märkligt att den reformen genomfördes. Om Reinfeldt verkligen hade velat krossa välfärden borde han ha skippat invandrare som jobbar och skattar och istället sänkt asyltröskeln från den som sattes av en enig riksdag 2005 till något betydligt lägre. Den bästa välfärdsutarmnings-politiken fanns ju redan på plats, om det var det han var ute efter.

Jag finner följande antagande rimligare: När Reinfeldt skissade på Nya Moderaterna använde han som bekant Blairs trianguleringstaktik och förflyttning mot mitten som förlaga, han spegelvände den bara. För Blair handlade det om att fila bort Labours solkiga rykte som det businessfientliga partiet från kolgruvestrejkernas tidevarv. För Reinfeldt handlade det till stor del om att fila bort kanterna på "den kalla, omänskliga högern" för att slippa slåss mot ständiga misstänkliggöranden och dålig publicitet som M alltid fått dras med i ett medialandskap befolkat av 68-vänstern. Valstugereportaget gjorde inte saken lättare.

Förutsättningarna var:

1. Han skulle gå samman med tre partier i en allians. De andra tre förespråkade en mer generös invandringspolitik än M gjorde vid tiden.

2. Generös invandringspolitik var normen i svensk politik sedan länge. Vi hade ingen stark motkraft av FrP- eller DF-typ eftersom NyD försvann. Den triangulerande åsnan hade bara en hötapp att välja på.

3. Borgarna låg risigt till bland invandrarväljare. I maj 2004 började SCB för första gången redovisa skillnaden mellan personer med utländsk resp. svensk bakgrund i sin PSU. Den tabellen saknas i november 2003 och alla tidigare nätpublicerade PSU. Bland personer med svensk bakgrund hade alliansen i maj 2004 43,6% mot rödgrönas 55,5%. Bland personer med utländsk bakgrund var förhållandet 31,4% mot 68,3%. Jag finner det inte helt långsökt att tro att detta kan ha varit ett samtalsämne som berördes när alliansen bildades hemma hos Maud 3 månader senare.

Krydda med globaliseringsdrömmarna som florerade vid tiden om EU som en USA-inspirerad mångkulturell smältdegel och du har ett M som sällat sig till de sex övriga riksdagspartier som fanns vid tiden. Krångligare än så behöver man inte göra det. Det behövs ingen master plan.

"Semantiska dribblerier", "tvinga [dig] att acceptera [min] version", "villkorslös kapitulation" ... hur står det till, Crispy? Det verkar vara oerhört viktigt för dig, att Reinfeldt skulle ha genomgått en metamorfos och blivit en varm vän av välfärdsstaten ... *samtidigt* (!) som denne varme, uppriktige vän av välfärdsstaten beslutsamt för en bisarr invandringspolitik med en import av ej anställningsbara, analfabeter och socialfall ... vilket minskar den befintliga, skattebetalande befolkningens tillgänglighet till välfärdsstaten och därför rimligen rubbar "det sovande folkets" lojalitet med denna. Eh...?

Skulle det vara "en konspirationsteori som andas lömskhet" (!) att utgå från, att Reinfeldt inte sörjer över, om hans världsunika invandringspolitik torpederar socialdemokraternas samhällsbygge??

Jag skulle kunna skriva, att din teori - att Reinfeldt har "en plan för världsdominans genom våldsam ökning av befolkningstalen" - är "en konspirationsteori" som andas något... som jag är alldeles för hövlig att precisera.

Det säregna språkbruket "konspiration" (!), när politiker inte alltid uppriktigt redovisar alla sina motiv förekommer f.ö., såvitt jag vet, enbart i Sverige.

Cameron försökte tvätta bort bilden av torypartiet som "the nasty party" och lansera en bild av partiet som compassionate conservatives och Reinfeldt har givetvis samma målsättning.

Citat:
... målsättningen att "fila bort kanterna på "den kalla, omänskliga högern" för att slippa slåss mot ständiga misstänkliggöranden och dålig publicitet som M alltid fått dras med i ett medialandskap befolkat av 68-vänstern.

Den ambitionen är inte oförenlig med att Reinfeldt välkomnar, att hans massinvandringspolitik överlastar och knäcker socialförsäkringssystemen.
Senast redigerad av Meiji 2014-06-16 kl. 16:17.
Citera
2014-06-16, 16:38
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Madestam skriver idag på sin blogg om de reaktioner som följde på krönikan i Expressen. Hon förstår inte varför budskapet var provocerande.

Samtidigt verkar skuggan av en insikt börjat gro hos henne.

Frågan är när statsvetaren Madestam förmår dra slutsatsen att det kan finnas en diskrepans mellan den politik som partierna förespråkar och de åsikter som företräds av många väljare. Ja, till och med en spricka mellan stat och kommun - en spricka så djup att Östra Göinge hellre riskerar vite på 1,3 miljoner än tar emot tre ensamkommande flyktingbarn till.

Madestam verkar ha en ideologiskt betingad blind fläck i dessa frågor. Det gör henne illa lämpad att uttala sig i ämnet som statsvetare. Kanske bör hon (som andra journalister) helt enkelt betraktas som en aktivist och tillika politisk kommissarie. Silkesvantar av!

http://jennymadestam.wordpress.com/2...ingmottagande/

Madestam kommer nog knappast att dra slutsatsen, "att det kan finnas en diskrepans mellan den politik som partierna förespråkar och de åsikter som företräds av många väljare", eftersom hon betraktar den befintliga befolkningen blott som disponibla försörjningsinstrument och disponibla integrationsinstrument för den unika invandringspolitiken... (de etniska) svenskarna är helt enkelt ett slags förbrukningsmateriel för svenska politiker. Madestam *retuscherar bort* befolkningen och väljarna, när hon skriver:

Citat:
... om Sverige som land, nationellt, på riksnivå, beslutat att vi ska ta emot flyktingar och vara ett öppet land – är det då inte mer än rätt att just SVERIGE – HELA Sverige – har en öppenhet för detta?

Madestam backar lite från sitt löfte att ta emot migranter i sitt eget hem ... och skriver "om det var nödvändigt". Vi kan kanske utgå från, att Madestam inte kommer att finna det "nödvändigt" innan helvetet fryser till is...

Citat:
Ilskan och provokationen späddes på av att jag på just Twitter svarade jakade på att jag skulle kunna öppna mitt hem för flyktingar om det var nödvändigt. Absolut, det skulle jag göra. Finns ingen bostad i kommunen skulle jag temporärt låta människor på flykt få bo hos mig. Häcklandet över detta vet inga gränser.

Hon syftar bl.a. på det öppna brev till henne, som Avpixlats krönikör Björn Norström skrev:

Citat:
För att detta inte ska rinna ut i sanden har jag lagt in i min kalender att den 14 september, om tre månader, kontakta dig igen och be om en statusuppdatering kring ditt flyktingmottagande. Jag kommer då naturligtvis att publicera en ny text på Avpixlat med ditt svar – eller avsaknad av svar. Detta ska vara en öppen, ärlig och helt transparent process – med andra ord raka motsatsen till dagens svenska media, vilket kanske skrämmer dig.

Tre månader borde vara en rimlig tid för att du ska hinna kontakta Migrationsverket eller integrationsministern och påbörja processen med att bli tilldelad ett par flyktingar. Eftersom det är svårt att hitta flyktingboenden åt det ständigt ökande antal asylanter som kommer antar jag att Migrationsverket och Ullenhag med glädje kommer att välkomna att du ställer upp som volontär och assistera dig på alla sätt för att förverkliga ditt önskemål om att göra om ditt hem till flyktingboende. Logistiken kan du säkert få hjälp med att reda ut av Migrationsverket.

För att underlätta för dig har jag redan kontaktat både Migrationsverket och integrationsministern och varskott dem om ditt generösa erbjudande. Jag räknar dock med att du själv kontaktar dem tämligen omgående och säkerställer att ett par flyktingar tilldelas dig, Det borde inte vara något problem eftersom desperationen inom Migrationsverket, som du säkert känner till, är total för att skaffa fram flyktingboenden i landet, och än mer så nu när allt fler kommuner vägrar ta emot flyktingar, något som du uppenbarligen vill tvinga dem till.

[---]

Jag har även kontaktat Expressens chefredaktör och din chef Thomas Mattsson och bett honom följa upp detta projekt tillsammans med dig. Även Expressens idag låga förtroende står på spel här och skulle kunna bättras på avsevärt genom engagemang i och dokumentation av ett sådant här projekt. Jan Helin på argaste konkurrenten skulle ni kunna be slänga sig i väggen med sin lama “Vi gillar olika”-kampanj.

Vi hörs den 14 september igen. Nu har du chansen att vara ett föredöme och gott exempel, något som dina journalistkollegor inte klarar av, genom att gå från ord till handling. Ha en solidarisk sommar och lycka till i din uppgift att bli en individuell, humanitär stormakt.

http://avpixlat.info/2014/06/15/oppe...enny-madestam/

----

PS Tobias Billström tog tydligen bort Madestam som vän på Facebook... "Vad har vi för debattklimat i Sverige då?", undrar Madestam.

http://ledarsidorna.se/2014/06/735/#!prettyPhoto
Citera
2014-06-16, 16:51
Medlem
stevenstillss avatar
Att vi har en stor invandring beror som jag ser det på att de nya moderaterna m.fl har köpt idén om att en stor invandring är bra för ekonomin och tillväxten. Några dunkla bisyften om att "slå sönder välfärdssystemen" tror jag inte ett dugg på. Det är ekonomi det handlar om. Reinfeldt och Borg är utpräglade förvaltartyper som kalibrerar olika budgetposter i statsbudgeten. Ekonomin är hela tiden i centrum. Även om man inte talat om det uttryckligen så har man velat minska transfereringarna och öka egenförsörjningen genom eget arbete. Så har man också skurit i socialförsäkringarna. Allt för att få en robustare samhällsekonomi. Något som nu håller på att misslyckas när allt för många nytillkomna måste hållas under armarna av staten till en allt högre kostnad.

Sedan tror jag Reinfeldt och Borg köpt tankegångarna som nog torgförts i Bilderberggruppen och andra fora för ett antal år sedan som går ut på att en befolkningstillväxt på en 10-30% för ett land i sig är gynnsamt för tillväxten. De nytillkomna ska, oavsett om de har jobb eller inte, använda sina bidragspengar till att köpa blöjor, TV-apparater och sängar osv. Bingo för detaljhandeln.....Tillväxten är allt. Eventuellt kan man ha haft en övertro på arbetslinjens förmåga att absorbera de nytillkomna. För ett par år sedan började Ullenhag tystna kring att invandrarna snabbt skulle komma ut i arbete. Nu betonas i stället de sociala aspekterna, humanitetens krav osv. Det är som det passar. Men det är nästan något desperat över behovet av fortsatt invandring till Sverige. Beslutet att ge PUT till alla syrier är en gåta. Den enda förklaringen till det beslutet är behovet av befolkningstillväxt som jag ser det.
Senast redigerad av stevenstills 2014-06-16 kl. 16:55.
Citera
2014-06-16, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
"Semantiska dribblerier", "tvinga [dig] att acceptera [min] version", "villkorslös kapitulation" ... hur står det till, Crispy? Det verkar vara oerhört viktigt för dig, att Reinfeldt skulle ha genomgått en metamorfos och blivit en varm vän av välfärdsstaten ... *samtidigt* (!) som denne varme, uppriktige vän av välfärdsstaten beslutsamt för en bisarr invandringspolitik med en import av ej anställningsbara, analfabeter och socialfall ... vilket minskar den befintliga, skattebetalande befolkningens tillgänglighet till välfärdsstaten och därför rimligen rubbar "det sovande folkets" lojalitet med denna. Eh...?
Det viktigaste för mig är att diskussionen är hederlig och inte tar utgångspunkt i några jävla KDSG-diagram med totalsiffror. För det är ju trots allt ungefär det man hänvisar till när man insinuerar att Reinfeldt av egen kraft skulle ha forcerat inflödet. Spelar det någon roll för dig i vilken grad detta faktiskt stämmer, eller landar vi på "passivitet är också en form av handling!" då? För om vi ska snacka master plan innebär det alltså, som jag illustrerade med JFK-exemplet, att planen vilade på "tur". Vilken makthavare som vill genomföra en plan skulle lämna det upp till chansen?

EES-invandring styr han inte över. Asylpolitiken låg sedan tidigare och det finns ingen riksdagsmajoritet för att ändra den. Det är där den största invandringsökningen har skett. Anhöriginvandringen ville han skärpa, det satte andra stopp för. Det som kan kallas "hans" är arbetskraftsinvandringen, hur man nu skulle lyckas krossa välfärden genom att släppa in folk som har jobb som väntar.

Om asyl- och EES-inströmningen hade legat på samma nivå 2013 som den gjorde under Perssons sista år 2006, skulle skillnaden ha varit 105.421 (2013) mot 86.436 (2006). Det är en skillnad på 18.985 personer. Den består av knappt 10.000 extra arbetskraftsinvandrare samt 9625 anhöriga till "arbetstagare, gästforskare och egna företagare". Är detta den stora välfärdskrossen som du menar att alliansen har lagt ovanpå övrig invandring som skulle ha sett likadan ut under rödgrönt styre? Dessa 19.000 är nämligen hela kontentan av skillnaden mellan rött och grönblått.

Citat:
Skulle det vara "en konspirationsteori som andas lömskhet" (!) att utgå från, att Reinfeldt inte sörjer över, om hans världsunika invandringspolitik torpederar socialdemokraternas samhällsbygge??
Men hur torpederas det när välfärden enligt SKL har större resurser än det någonsin hade på sossarnas tid? Inget av det du påstår skulle vara en del av planen har ju hänt med välfärden på dessa 8 år. Skulle masterplanen vara "jag (Reinfeldt) låter asylinvandringen fortsätta enligt gällande regler och hoppas på att det ska skapa så mycket bekymmer i framtiden att kanske nån gång 2025 kan jag fira min 60-årsdag med att se välfärden braka ihop, framtida generationer kommer att tacka mig"?

Citat:
Jag skulle kunna skriva, att din teori - att Reinfeldt har "en plan för världsdominans genom våldsam ökning av befolkningstalen" - är "en konspirationsteori" som andas något... som jag är alldeles för hövlig att precisera.
Visst, vi kan bortse från att "världsdominans" var en retorisk överdrift och låtsas att det var menat bokstavligt. Men skämt åsido är ökning av befolkningstalen en av hörnstenarna i det migrationsbejakande lägret i den nationalekonomiska diskursen, och Reinfeldt bekräftade sitt intresse för befolkningstalen senast idag i Sydsvenskan, där han försvarade invandringspolitiken med:
Citat:
Det bidrar till befolkningsökning och att fler får sysselsättning.
Som sagt, tillväxt till varje pris är det han snöat in på, liksom Blair gjorde. Inte välfärdskross. Det borde säga sig självt att det inte skulle vara en prioritering för en Labourledare.

Citat:
Det säregna språkbruket "konspiration" (!), när politiker inte alltid uppriktigt redovisar alla sina motiv förekommer f.ö., såvitt jag vet, enbart i Sverige.
Jaha. Annars förekom ordet i den brittiska artikeln jag länkade till nyss:
Citat:
Critics said the revelations showed a "conspiracy" within Government to impose mass immigration for "cynical" political reasons.
Senast redigerad av CrispyKreem 2014-06-16 kl. 17:37.
Citera
2014-06-16, 17:52
Medlem
Blixtmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Det är omöjligt naivt att tro att svensk migrationspolitik "bara hände". Givetvis ligger det inte bara en stor konspiration bakom, utan en mängd samverkande agendor och planer, både lång- och kortsiktiga, illasinnat klarsynta och idealistiskt flummiga, internationella och hemmasnickrade.

Antingen är Reinfeldt och Borg i praktiken förståndshandikappade om de tror att importen av ett enormt, lågproduktivt bidragsproletariat från Somalia och Irak är bra för a) AB Sveriges konkurrenskraft eller b) deras väljare i fina villan. Eller så ligger deras lojalitet och målbild på en annan nivå än den svenska nationalstaten och partiets sympatisörer.

Om Sverige blir fattigare blir höginkomsttagarna inte rikare för det. Ett kraschat välfärdssystem kommer att medföra ett utmaxat skatteuttag,om inte annat för att betala straffräntorna på den skenande statsskulden. Lägg därtill privatförsäkringar för att kompensera utebliven offentlig service och kostnaden för att bo i en gated community - så kommer M-väljaren vara ytterligare en förlorare, även om den relativa nöden är större för andra.

Enkelt uttryckt: Det hade varit billigare att köpa en robotgräsklippare än att rasera hela folkhemmet för att få tillgång till motsvarigheten till den lågavlönade, tacksamme trädgårsarbetande mexikanen i Beverly Hills.

Cui bono? Vem tjänar på en splittrad, stökig, skuldsatt, underkuvad svensk nationalstat? Jo, det internationella kapitalet och det överstatliga EU:s tillskyndare och funktionärer.

Den som är satt i skuld är inte fri, som Persson konstaterade. Ett rikt, fredligt, fungerande Sverige är ett fritt Sverige - ett utarmat, splittrat, polariserat land är som romarna visste lätt att styra över och exploatera.

Det innebär inte (nödvändigtvis) att Stefan Lövfen gått ned på knä och kysst ringen på någon dold marionettmästare på ett Bilderberg-möte och mottagit en kuvert med instruktioner för nästa mandatperiod.

Men att tro att det inte finns kapabla intressen som är högst likgiltiga för den svenske medborgarens väl och går till jobbet varje dag för att dra makten och resurserna allt längre från oss - det är ju en tokig konspirationsteori om något.

Felet som jag ser det är att det saknas fungerande svenska konspirationer som agerar motvikt. Det kunde vara grupper inom facket eller näringslivet - som tyst och fint börjar agera efter det svenska egenintresset.
Amen! Trådens klokaste skribent har "talat". Det mångkulturella samhället™ och rasera välfärden är bara två narrativ som har sålts till två olika, men lika, godtrogna grupper.
Senast redigerad av Blixtmannen 2014-06-16 kl. 18:04.
Citera
2014-06-16, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Madestam skriver idag på sin blogg om de reaktioner som följde på krönikan i Expressen. Hon förstår inte varför budskapet var provocerande.

Samtidigt verkar skuggan av en insikt börjat gro hos henne.
Det är märkligt att inte fler förstår NIMBY-faktorn som spökar här. Alla vill ha vargar men inte runt knuten, alla tycker det är så fint med en kriminalpolitik som inte är "medeltida" men ingen vill ha f.d. fängelsekunder i grannskapet, alla uttrycker nobla ord om tiggarnas utsatthet och rätt att tigga men det finns ändå en tyst majoritet för ett förbud, alla ska få komma hit men när det byggs kåkstäder så rivs de, alla ska tänka progressivt men ingen ska någonsin få bygga om Slussen, varje gång det dyker upp ett nytt boende för psykfall gör grannarna uppror, segregation ska motarbetas men white flight är en folkrörelse...

...och alla vill ha generös flyktingpolitik men mottagandet ska ske långt bort på skånsk och norrländsk glesbygd, gärna med elstängsel runt.

Madestam är alltså bara konsekvent naiv, som svenskar i gemen. Hon tror att alla asylsökande talar sanning och att alla invandringsvänliga är ärliga mot sig själva och omgivningen.
Citera
2014-06-16, 17:55
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Madestam kommer nog knappast att dra slutsatsen, "att det kan finnas en diskrepans mellan den politik som partierna förespråkar och de åsikter som företräds av många väljare", eftersom hon betraktar den befintliga befolkningen blott som disponibla försörjningsinstrument och disponibla integrationsinstrument för den unika invandringspolitiken... (de etniska) svenskarna är helt enkelt ett slags förbrukningsmateriel för svenska politiker. Madestam *retuscherar bort* befolkningen och väljarna, när hon skriver:

Madestam backar lite från sitt löfte att ta emot migranter i sitt eget hem ... och skriver "om det var nödvändigt". Vi kan kanske utgå från, att Madestam inte kommer att finna det "nödvändigt" innan helvetet fryser till is...

Hon syftar bl.a. på det öppna brev till henne, som Avpixlats krönikör Björn Norström skrev:

http://avpixlat.info/2014/06/15/oppe...enny-madestam/

----

PS Tobias Billström tog tydligen bort Madestam som vän på Facebook... "Vad har vi för debattklimat i Sverige då?", undrar Madestam.

http://ledarsidorna.se/2014/06/735/#!prettyPhoto

Madestam gick bort sig politiskt och därför fick hon en tillrättavisning av Billström. Vad Madestam gjorde var att inifrån det borgerliga lägret börja skjuta med ammunition som annars används av vänstern. Det går inte för sig. Visserligen är man väldigt överens om lämpligheten av att tvinga ut flyktingar på de ovilliga kommunerna men man ska ändå hålla sig inom de partipolitiska fållorna.
Som Billström skrev så kunde ett tvångsvis utplacerande av flyktingar tolkas som att flyktingar inte hade rätt att själv välja var de skulle bo. Något som sker i t ex Norge där man får välja mellan att bo på förläggning och ta emot bidrag eller att bo var man vill och klara sig utan bidrag. (Nu planerar den nya regeringen att skärpa ytterligare, men det är en annan sak.) Att tvångsplacera flyktingar vore att underkänna EBO-lagen och öppna upp för möjligheten att sätta asylanter i förläggning i väntan på besked.
Det vore mumma för Sd och det fattar Billström men lilla söta Madestam är inte riktigt så slipad utan hon går bort sig i politiken.
Dessutom drar hon på sig helt onödig spärreld vilket inte bara svider personligen utan drar skit på alla asylkramare.
Fru Madestam har bevisat att hon nått upp till sin politiska inkompetensnivå redan när hon blev föräldrarepresentant i sina barns skola. Hon bör slå tankar på fortsatt politisk karriär ur sitt söta lilla huvud.
Citera
2014-06-16, 19:05
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Det viktigaste för mig är att diskussionen är hederlig och inte tar utgångspunkt i några jävla KDSG-diagram med totalsiffror. För det är ju trots allt ungefär det man hänvisar till när man insinuerar att Reinfeldt av egen kraft skulle ha forcerat inflödet. Spelar det någon roll för dig i vilken grad detta faktiskt stämmer, eller landar vi på "passivitet är också en form av handling!" då? För om vi ska snacka master plan innebär det alltså, som jag illustrerade med JFK-exemplet, att planen vilade på "tur". Vilken makthavare som vill genomföra en plan skulle lämna det upp till chansen?

Vem "insinuerar att Reinfeldt av egen kraft skulle ha forcerat inflödet"? Var hygglig och upphör med dessa halmgubbar.

Vem har introducerat teorin om en s.k. master plan? Är det (också) en "retorisk överdrift"? Är det en halmgubbe? Eller har det någon precis innebörd - och isf vilken?

Regeringen är ansvarig för att styra landet. Om regringen är passiv, när något (för befolkningen) ofördelaktigt sker, så är regeringen ansvarig för utvecklingen.

Svenska politiker (socialdemokratiska såväl som s.k. borgeliga) försöker tyvärr inte sällan låtsas, att de skulle sakna allt ansvar för utvecklingen om de 1. inte personligen är direkt involverade och 2. inte agerar, när något inträffar eller gradvis försämras. Det blir särskilt tydligt i frågor, där båda blocken är ansvariga för utvecklingen.

Om man sedan vill *definiera* passivitet som "en form" av aktivitet är en filosofisk fråga, som när det gäller ansvarsfrågan för en regering är av mindre betydelse.

----

Jag avstår från att bemöta, varför en invandringspolitik som du själv jämfört med arsenik och cyanid enl dig innebär att SKL har större resurser än det någonsin haft och enl dig är ekonomiskt gynnsam för landet eller varför Blair valde att prioritera invandring på bekostnad av den inhemska befolkningen. Jag uppmärksammade, att hans efterträdare (Miliband) tvingades att be väljarna om ursäkt... vilket du sedan själv har framhållit.

Du kanske - till skillnad från mig och t.ex. oyto - utgår från, att dagens politiker t.ex. Reinfeldt eller Blair primärt alltid ser till de egna medborgarnas väl och ve? Det är kanske förklaringen till varför dina resonemang i just denna fråga framstår som så hmmm... egendomliga.

-----

PS

Citat:
Citat:

Jaha. Annars förekom ordet i den brittiska artikeln jag länkade till nyss:

Citat:
Critics said the revelations showed a "conspiracy" within Government to impose mass immigration for "cynical" political reasons.

Ordet "conspiracy" är inte utmönstrat ut engelskan. "Political reasons" betyder här *partipolitiska* motiv: "rub the Right's nose in diversity and render their arguments out of date".
Senast redigerad av Meiji 2014-06-16 kl. 19:35.
Citera
2014-06-16, 19:23
Medlem
Angående "krossa välfärds"-teorin:

Det är egentligen ganska irrelevant om det är sant att borgarna vill ha bidragsinvandring för att krossa välfärden eller inte. Det enda viktiga är egentligen att det är en "nyttig teori". Nyttig för vår sak. Konspirationsteorier och rykten har alltid spelat en central roll vid alla maktövertaganden och revolutioner historiskt sett.

Sanningen är att ingenting tyder på att Marie Antoinette verkligen sa "låt folket äta bakelse", när hon nåddes av budet att folket svalt. Men ryktet funkade, det befäste tron på kungahuset som verklighetsfrånvänt och dekadent.
Ingenting tyder heller på att Alexandra av Hessen, Nikolaj II fru, verkligen hade en sexuell relation med Rasputin, eller att det fanns en speciell telegrafstation i Tsarpalatset där drottningen satt och på pin tji underrättade tyskarna om de ryska trupprörelserna ( ). Men och? Det slutade med att familjen Romanov hamnade i en grop, det är det enda relevanta.

Underminering, ryktesspridning och konspirationsteorier är bra! Det är en del av kampen. Kunskap är i allmänhet överskattat. Vi har kunskapen, siffrorna och statistiken på vår sida -- men vem bryr sig? Vem bryr sig när DN gör ett nytt hypersentimentalt gråtreportage som vinner 300 kvinnor till miljöpartiet? Vem bryr sig när Reinfeldt pissar på oss och gör upp med miljöpartiet? Visst ska vi, som kan tänka, bygga våra politiska uppfattningar på fakta -- men för massan fungerar rykten och känslomanipulation betydligt bättre, det vet familjen Bonnier, och det är därför de har legat före oss så länge.

En person jag har kommit att beundra allt mer är användaren 02-02-2012. Han har en metapolitisk förståelse som är så avancerad att det ibland gränsar till det obegripliga. Men jag har allt mer börjat förstå hur han tänker. Den här föredetta trådstarten (nu ihopslagen med Reinfeldt-tråden) är ett utmärkt exempel på desinformation, som bidrar till att ta heder och ära från motståndaren:
(FB) Skvallertråden om Fredrik Reinfeldt (sammanfogad)

Vive le son du canon!
Senast redigerad av Heliga.ansiktet 2014-06-16 kl. 19:37.
Citera
2014-06-16, 19:50
Medlem
envackerblommas avatar
oj, det käbblas!
att välfärden kommer dö är nog säkert, men skjuts upp med förbättrande åtgärder

1. förra året tog staten in 43 miljarder på Nordeaaktier
2. kommnerna fick förra året typ 20 miljarder av AFA-försäkring, upplöst pensionsreserv
3. Kommunnerna ökade belåningen , har ej isffror i huvet

åtgärderna ovan är ju bara som att sälja bilen för ett skuldsatt hushåll.

men dålig ekonomi finns kvar, esv.se ger prognosen minus 77 miljarder i år. Men det kommer bli värre, främst för att all ökning av konsumtion vi har nu är förknippad med boprisrusch. Badkar , kök osv. I huvudsak möbler o köksinredningar, plus 10,5 % på året. Bobubbla i främst Stockholm troligen orsak.
"lånefinansierad" betyder att lånekrediter lyfter diverse privat konsumtion i detta fall, ej industriinvesteringar! då kan det lätt falla vid åtstramning.

dessa tankar finns bara i SvD, av flera tjejer på näringslivsred, resten av media förtränger hotbilden
Senast redigerad av envackerblomma 2014-06-16 kl. 20:06.
Citera
2014-06-16, 20:23
Medlem
Efter att ha läst igenom "dagens skörd" i tråden, kan jag konstatera följande:

1) Den svenska extrema mångkulturpolitiken är logiskt omöjlig att intellektuellt begripa om man enbart lyssnar på vad politikerna anför som skäl. Det krävs därför en "X-faktor" som för närvarande är okänd. Detta leder till allehanda spekulationer om dolda motiv, konspirationer eller intellektuell kollaps hos den politiska eliten. Det kan förstås vara något av detta, eller alltihop. Själv lutar jag åt att X-faktorn är en av oss andra helt underskattad ideologisk drivkraft som odlats i många år i olika ungdomsförbund och andra organisationer, och som i grunden bygger på att fungerande samhällsfunktioner skall undergrävas och raseras. Härvid blir mångkulturen enbart en delmängd i ett större rivningsraseri där försvar, rättsväsende, utbildning etc också skall kollapsa.

2) Jenny Madestam visade (minst) två saker; konsekvenserna av den förda politiken (renderade henne skamstraff av Billström) och att statsvetare vanligen är bättre på att analysera politik än att bedriva den (jfr en gång Herbert Tingsten), något för flera inom det facket att ta ad notam.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in