2014-08-12, 06:50
Medlem
Starvids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Varför tror du, att en fascist- eller kommunistdiktatur är sannolik?

Fri invandring -> invandrare röstar i övervägande mån rött -> välfärdstaten bibehålls till priset av allt högre skatter -> välutbildade lämnar landet -> exportföretagen får allt svårare att rekrytera kvalificerad arbetskraft (såväl imhemsk som invandrad) -> exportföretagen lämnar landet -> ekonomin och samhället, bryter samman -> failed state

http://en.wikipedia.org/wiki/Failed_state
Jag tror inte att ett utvecklat land som Sverige skulle falla samman och bli en failed state, och sen skulle alla bara nöja sig med det. Snarare skulle man efter en tids kaos ge förtroende till något slags extremister som lovar att de ska styra upp situationen - trots allt, de kan väl knappast vara värre än företrädarna som levererade samhällskollapsen? Ungefär som Putins maktövertagande efter den Stora oredan i Ryssland 1991-2000.

Det är ju dock förstås spekulativt om man får en failed state eller något slags kraftigt auktoritär regim. Sannolikt hamnar man väl kanske någonstans i mitten, om det går så långt. Nu tror jag dock inte att det kommer att gå så långt att vi antingen får en etnifierad nattväktarstat (som Brasilien eller Sydafrika) eller en failed state som Ryssland efter 1991, eller en svensk Putin som tar i med hårdhandskarna efter ett decennium av kaos.

Jag tror att det mest sannolika är att vår parlamentariska demokrati fungerar som en nödventil som stryper den fria invandringen innan det går så långt som i dessa dystopiska framtidsvisioner. Antingen genom att ett parti som SD får inflytande, eller att partiets allt större popularitet tvingar fram en stramare invandringspolitik hos de andra partierna. Så som redan skett i våra grannländer, långt innan dystopiska visioner som dessa ens kom i närheten av att realiseras.

Det blir därmed särskilt viktigt att stå upp för och försvara vår konstitutionella demokrati mot varje fiende, utländsk som inhemsk, som kan vilja angripa den. Demokratin måste vinnas på nytt varje dag. Men ärligt talat, när har så inte varit fallet?
Citera
2014-08-12, 08:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Starvid
Jag tror inte att ett utvecklat land som Sverige skulle falla samman och bli en failed state, och sen skulle alla bara nöja sig med det. Snarare skulle man efter en tids kaos ge förtroende till något slags extremister som lovar att de ska styra upp situationen - trots allt, de kan väl knappast vara värre än företrädarna som levererade samhällskollapsen? Ungefär som Putins maktövertagande efter den Stora oredan i Ryssland 1991-2000.

Utvecklingen skulle således kunna beskrivas som först failed state, sedan authoritarian state av rysk modell. Någon form av kollaps som efter förlusten av Finland 1809.

Citat:
Det är ju dock förstås spekulativt om man får en failed state eller något slags kraftigt auktoritär regim. Sannolikt hamnar man väl kanske någonstans i mitten, om det går så långt. Nu tror jag dock inte att det kommer att gå så långt att vi antingen får en etnifierad nattväktarstat (som Brasilien eller Sydafrika) eller en failed state som Ryssland efter 1991, eller en svensk Putin som tar i med hårdhandskarna efter ett decennium av kaos.

Möjligen spekulativt, men icke desto mindre viktigt när det gäller att bedöma Sveriges framtidsutsikter om vi fortsätter i dagens riktning. Man kan därtill fundera på när fenomenet failed state har inträffat. Är det när staten inte klarar av att hantera ens enkla men grundläggande uppgifter för att skydda medborgarna? I så fall är vi bra nära där nu.

http://wisemanswisdoms.blogspot.se/2...ar-staten.html
http://blog.svd.se/ledarbloggen/2014...tvaktarstaten/

Citat:
Jag tror att det mest sannolika är att vår parlamentariska demokrati fungerar som en nödventil som stryper den fria invandringen innan det går så långt som i dessa dystopiska framtidsvisioner. Antingen genom att ett parti som SD får inflytande, eller att partiets allt större popularitet tvingar fram en stramare invandringspolitik hos de andra partierna. Så som redan skett i våra grannländer, långt innan dystopiska visioner som dessa ens kom i närheten av att realiseras.

Det blir därmed särskilt viktigt att stå upp för och försvara vår konstitutionella demokrati mot varje fiende, utländsk som inhemsk, som kan vilja angripa den. Demokratin måste vinnas på nytt varje dag. Men ärligt talat, när har så inte varit fallet?

Det är inte att man undrar när den nödventilen skall slå till med full kraft. Hittills tycks den mest vibrera svagt och något håller emot dess tillslag. Vilken kraft behövs för att rensa ventilen så att den slår till på avsett vis? Vad händer när den slagit till? Likt en jordfelsbrytare, måste man åtgärda orsaken till nödstoppet innan man kan återställa brytaren för normal funktion? Vem kommer att föreslå repatriering av 500 000 människor?
Citera
2014-08-12, 10:17
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaiser Chief
Det är som vanligt i massinvandringens och mångkulturens religion. Frälsningen kommer, men den skjuts alltid på framtiden. Det finns alltid en massa "om" och "men" som först måste uppfyllas, innan Jesus ska komma tillbaka och förkunna himmelriket på jorden.

Westerholm skulle lika gärna kunna lägga energi på att bevisa att kommunismen på Kuba kommer att fungera, om den bara får tillräckligt med tid. Tyckte att Westerholm skärpt till sig på senare tid, men det här är ju bara löjligt.
Visst är det en religion, med alla dess förtecken.
Så ett uteblivit positivt resultat kommer inte att avskräcka dom troende i första taget.

Parallellen med Jehovas vittnen känns relevant, där skulle domedagen inträffa bl.a. 1914, 1918, 1929 och nu senast 1975. Men inte har man tappat sugen efter dessa felaktiga förutsägelser, man kör på som vanligt.
Citera
2014-08-12, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Visst är det en religion, med alla dess förtecken.
Så ett uteblivit positivt resultat kommer inte att avskräcka dom troende i första taget.

Parallellen med Jehovas vittnen känns relevant, där skulle domedagen inträffa bl.a. 1914, 1918, 1929 och nu senast 1975. Men inte har man tappat sugen efter dessa felaktiga förutsägelser, man kör på som vanligt.

Ja, det blir svårt i längden för Westerholm. Min gissning: han kollar på de som invandrade till Sverige under 1945-75. Kommer han då nämna att skillnaden jämfört med idag är att det då kom relativt färre jämfört med den befintliga befolkningen, att folk invandrade från näraliggande folkgrupper med relativt lika värderingar, att samhället krävde assimilation, och att konjunkturläget var bättre?

Det är överhuvudtaget ett postmodernt dilemma: hur man än bygger ett samhälle, kommer det att utkristallisera sig grupper som är mer respektive mindre framgångsrika. Med ett klassiskt modernt synsätt bör man undersöka, och använda sig av resultat om, dessa skillnader. Frågan är om det är bättre att bestämma sig för att sväva i okunskap. Jag tvivlar. Frågan är också om det finns folk inom politiken som tror på det moderna projektet i någon form? Är det helt tomt även inom S och M?

För övrigt har media gjort bra ifrån sig i valrörelsen med Borgs uttalande om ekonomin; bara radion släppte fram omnämnandet av migrationskostnaderna. Hur ska man få in det på twitter? Å andra sidan tycker twitternissarna att det inte gör något om det kostar - det känns som påpekats här i tråden nästan ännu bättre i deras samveten.
Citera
2014-08-12, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urarva

Det är inte att man undrar när den nödventilen skall slå till med full kraft. Hittills tycks den mest vibrera svagt och något håller emot dess tillslag. Vilken kraft behövs för att rensa ventilen så att den slår till på avsett vis? Vad händer när den slagit till? Likt en jordfelsbrytare, måste man åtgärda orsaken till nödstoppet innan man kan återställa brytaren för normal funktion? Vem kommer att föreslå repatriering av 500 000 människor?
När får vi för första gången se Sveriges största "borgerliga" morgontidnings ledarskribenter gå ut och kräva att M börjar samarbeta med SD för att häva kräftgången för M och borgerligheten och dessutom rädda det hastigt kapsejsande Sverige?

Nu är ju Svd en stor idiotblaska som har fullt arbete med att jaga nazister i varje buske och leka allmän åsiktspolis, så jag antar att vi får vänta tills det snöar i helvetet.
Senast redigerad av Fnysington 2014-08-12 kl. 10:53.
Citera
2014-08-12, 10:54
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
När får vi för första gången se Sveriges största "borgerliga" morgontidnings ledarskribenter gå ut och kräva att M börjar samarbeta med SD för att häva kräftgången för M och borgerligheten och dessutom rädda det hastigt kapsejsande Sverige?

Nu är ju Svd en stor idiotblaska som har fullt arbete med att jaga nazister i varje buske och leka allmän åsiktspolis, så jag antar att vi får vänta tills det snöar i helvetet.
Jag tror dessutom att sannolikheten är stor för att SvD läggs ner inom det närmaste året.
Eller blir veckotidning, bloggportal eller liknande.
Citera
2014-08-12, 11:17
Moderator
Meijis avatar
Citat:

Det finns en hake i ditt resonemang, när du skriver: "Snarare skulle man efter en tids kaos ge förtroende till .."

Vem är denne "man" som skulle "ge förtroende till" vem då?

Svenska politiker har skapat en splittrad befolkning... syrianerna skulle vilja ge förtroendet till en syrian att styra upp situationen, kurderna skulle vilja ge förtroendet till en kurd..., muslimerna till en muslim... (jag är fullt medveten om att muslim och kurd är överlappande kategorier... men det gör inte alls saken bättre, tvärtom!), araberna skulle vilja ge förtroendet till en till en arab, albanerna till en alban osv etc... och svenskarna skulle väl inte vilja "förhäva sig" som det heter ... utom de mest bindgalna Gustaf Fridolin, Erik Ullenhag m.fl. De återvändande jihadist-kämparna för "Fredens religion" skulle känna varmast för sitt eget radikala upplägg a la IS/ISIS.

Du skriver: "Jag tror att det mest sannolika är att vår parlamentariska demokrati fungerar som en nödventil som stryper den fria invandringen innan det går så långt"...

NÄR har det egentligen gått "så långt" = alltför långt?

Statstjänstemän och politiker har (mellan skål och vägg) i åtminstone tjugo år sagt, att det kommer att stoppas innan "det går så långt". Jag betvivlar dock, att någon hade trott på 80-talet eller 90-talet eller 00-talet, att läget skulle vara 2014, som det är idag med omfattningen av dagens inflöde med 2.500 personer i veckan and counting, miljard(!)belopp till invandringsprofitörer, en tiggare utanför varje affär och tiggarläger i parker, under broar m.m, sopberg i naturen, dagliga skottlossningar m.m. m.m. - det skulle ha setts som uteslutet att "det går så långt".

Men... det här är inte någon "dystopisk framtidsvision"... utan så här har svenska s.k. journalister och politiker tillsammans förvandlat landet - ty Sveriges s.k. journalistkår har gemensamt kvävt, snöpt och omintetgjort "vår parlamentariska demokrati".

Det kommer att bli en ekonomisk krasch... Anders Borg kanske får rätt i att han själv och regeringarna Reinfledt har sett till att den kommer ca 2018. Men... Sverige kanske upphör att fungera not with a bang but a whimper..

-----

NU skulle det sitta fint med ett optimistiskt inlägg från lampros eller Fula Gubben.
Senast redigerad av Meiji 2014-08-12 kl. 11:20.
Citera
2014-08-12, 11:25
Medlem
Citat:

Ibland när jag ser framåt mot kollapsen och kaoset som väntar Sverige tröstar jag mig med Edgar Reitz' filmepos Heimat. Det är en lång skildring av Tyskland från första världskrigets slut till 1980-tal.

I filmen förekommer två vägingenjörer som anlägger autostrador för Hitler, under den tid när nazismen stod för hopp och tekniska framsteg. De har förmodligen en ganska bra levnadsstandard.

En av dem omkommer när han spränger blindgångare (han har judiskt påbrå och har kommenderats till denna ytterst farliga tjänst). Den andre överlever kriget, och precis efter krigsslutet försörjer han sig genom att cykla runt i byarna och reparera radioapparater.

På 1980-talet rullar fina, glänsande bilar in i byn. En medlem i den familj som filmerna kretsar kring har byggt upp ett företag som tillverkar precisionsvaror, kameror etc. Det tyska undret. Som jag minns det - jag kan minnas fel - arbetar vägingenjören nu i detta företag.

Så tror jag att det kommer att gå i Sverige. En upprepning av hur Tyskland och Japan kom tillbaka efter krigskatastroferna.
Citera
2014-08-12, 11:25
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:

NU skulle det sitta fint med ett optimistiskt inlägg från lampros eller Fula Gubben.
Jepp, jag känner ett även jag själv börjar bli något dystopisk utan Fula Gubbens inlägg.
Han borde väl vara tillbaka från semestern snart får vi hoppas.
Citera
2014-08-12, 11:39
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Winston Smith
Ibland när jag ser framåt mot kollapsen och kaoset som väntar Sverige tröstar jag mig med Edgar Reitz' filmepos Heimat. Det är en lång skildring av Tyskland från första världskrigets slut till 1980-tal.

I filmen förekommer två vägingenjörer som anlägger autostrador för Hitler, under den tid när nazismen stod för hopp och tekniska framsteg. De har förmodligen en ganska bra levnadsstandard.

En av dem omkommer när han spränger blindgångare (han har judiskt påbrå och har kommenderats till denna ytterst farliga tjänst). Den andre överlever kriget, och precis efter krigsslutet försörjer han sig genom att cykla runt i byarna och reparera radioapparater.

På 1980-talet rullar fina, glänsande bilar in i byn. En medlem i den familj som filmerna kretsar kring har byggt upp ett företag som tillverkar precisionsvaror, kameror etc. Det tyska undret. Som jag minns det - jag kan minnas fel - arbetar vägingenjören nu i detta företag.

Så tror jag att det kommer att gå i Sverige. En upprepning av hur Tyskland och Japan kom tillbaka efter krigskatastroferna.

Du inser väl haken i det resonemanget... antar jag. Det tyska och japanska undret berodde på den tyska och japanska befolkningen.

Någon rubbad kvinnlig journalist skrev, att en utmärkt konsekvens av att man bytt och byter ut Sveriges befolkning är, att det aldrig mer kan genomföras några stora nationella projekt. Hon har ju rätt i det.

(Jag minns faktiskt inte vem det var ... det finns ju oräkneligt med fjollor, av båda könen, som yttrar sig i svensk press.)
Citera
2014-08-12, 11:46
Medlem
Citat:
Du inser väl haken i det resonemanget... antar jag. Det tyska och japanska undret berodde på den tyska och japanska befolkningen.

Någon rubbad kvinnlig journalist skrev, att en utmärkt konsekvens av att man bytt och byter ut Sveriges befolkning är, att det aldrig mer kan genomföras några stora nationella projekt. Hon har ju rätt i det.

(Jag minns faktiskt inte vem det var ... det finns ju oräkneligt med fjollor, av båda könen, som yttrar sig i svensk press.)

Jag ber om ursäkt för att jag var oklar. Mitt resonemang baserades på den outtalade premissen att situationen i Sverige utvecklas till ett inbördeskrig där de flesta odugliga invandrarna förjagas och där det svenska folket återupplivar gamla dygder, goda beteenden och enighet.
Citera
2014-08-12, 12:03
Medlem
lampross avatar
Citat:
Ja kanske det. Men att vara optimist är svårt. Alla andra bedömare spår ju krig idag. Och PK-ismen kommer att regera i 100 år och sedan kommer istiden... Allt är förbi så nu seglar jag ut i havsbandet och försvinner i soldiset.

Eller vad? Ska jag ta mig i kragen och säga något strukturerat? Nåja, jag har nog en del. Jag postade nyss på Motpol en krönika om tidsandan. Jag konstaterar där att globalism är tidens tempo. Hela världen ska ordnas in i en global polisstat. Globalismens monster slukar folk, länder och företag och skapar ett Imperium. Sedan skildrar jag hur kampen för denna globalism förs.

Det råder enligt mig ett slags propagandakrig idag. Synonymer till det är tankekrig, infrakrig, kulturkrig och frekvenskrig. Våra personliga, mentala frekvenser, våra attityder och livsandar är i centrum, och "... Makternas mål är i så fall att sänka våra livsandar, göra oss pessimistiska och håglösa vad gäller vårt personliga makt, och få oss att förlita på välviljan i globalismens Makter. Men den som har viljestyrka står emot denna psykologiska krigföring."

Jag utvecklar sedan detta med frekvenskrigets natur så här, en möjligen intressant karakteristik över den svenska mediaverkligheten 2014:
Citat:
Infrakrig, frekvenskrig, propagandakrig och kulturkrig råder. Alla dessa begrepp är i stort sett synonymer. Och i MSM och hos sjuklöverpartierna står detta i centrum för striden: att lansera idéerna om fri rörlighet (= massinvandring), tolerans och mångfald som enkelriktade vägar till lyckans land. Globalism är målet och Politisk Korrekthet (PK) är medlet. Svensk MSM har internaliserat denna ideologi som heter PK. Minoriteter, bögar och kvinnor är offer för den vite mannens ondska. Bekämpas den vite mannens traditionella samhälle befrias vi och allt blir halleluja.

Man kan säga: PK är ett medel för att slå sönder traditionella gemenskaper såsom nationer, kulturer, samhällen och grannskap, för att ersätta dem med globalismens Nya Världsordning där materialismen till alla lycka bär, med en befolkning fri från traditionella, etniska och kulturella band, och därmed mottaglig för en kultur endast inriktad på underhållning och sport.
Jag säger mer än så. Men jag nöjer mig här med att återge den obligatoriska, moralhöjande knorren på slutet, på begäran:
Citat:
Globalism råder. Men visst skäl till optimism finns det nog. Globalisterna har ju inte upprättat sin världsstat än. Man hade till exempel kommit rätt långt redan 1945 i och med FN. Sedan dess har vi fått sådant som EU, Nato och andra västvärlds-organisationer som tillsammans utgör Imperiet. Men helt hopplöst för nationella särarter att göra sig gällande är det ju inte, inte ens i dessa yttersta tider. Jag skulle anse att ”the window of opportunity” för NWO:s seger är passerad. Det blev som antytt inget av deras försök till intervention i Syrien, hösten 2013. Och att provocera Ryssland till krig, det tar sig liksom inte. (...)

Globalisterna strävar efter absolut makt. Och denna absoluta makt har de inte idag, trots årtionden av propaganda för sin sak. Därför kan man som globalist-motståndare vara ”försiktigt positiv”, som det heter.

Men man får inte vara naiv. Man ska till exempel inte tro att PK-ismen bara är något som eliten fått för sig. PK drivs med machiavellisk målmedvetenhet. PK är globalismens propagandamedel nr 1. Världen är drabbad en farsot, inte somatiskt smittsam som digerdöden, men mentalt smittosam. Låt oss kalla den ”galna globalistssjukan”. Men ni som tar till er mina synpunkter här kanske kan bli immuna mot den. Frekvenskriget är ett krig om våra sinnestillstånd, och den som i det sammanhanget vill besegra NWO kommer också att kunna göra det. Ty ”allt avgörs i det inre”, som Ernst Jünger sa: Im Innern ist’s getan.
Hela artikeln finns här. Något som jag nämner i början av den är detta att höger och vänster håller på att spela ut sin roll. Nu är stridslinjen globalism kontra frihet. Vilka krafter står emot globalism, mondialism och turbokapitalism? Och vilka stödjer den? --Man kan säga att PK-ister, kapitalister och betongsocialister stödjer globalismen, medan motståndet bedrivs av såväl nationalister och frihetliga socialister som vissa libertarianer och andliga krafter.

I valet i september går sjuklövern till vals på globalismen. Alla sju kontrolleras av Bilderberger och stödjer idén om en global polis- och övervakningsstat. SD och andra partier är i viss mån emot det hela. Det är därför motståndet mot SD är så kompakt i mainstream media. Etablissemanget tycks vara låst vid sin agenda. Det är lite märkligt. Någon öppning i mainstream media lär vi i alla fall inte få se.
Senast redigerad av lampros 2014-08-12 kl. 12:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in