2014-05-30, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Ändå har verkligheten tvingat fram samma diskurs i Nybro (om inte annat i syfte att få staten att agera).

http://www.ostran.se/NYHETER/Nybro/F...-har-kollapsat

Uttalandet baserar sig på att Nybro, med sina färre än 20 000 invånare, kommer att behöva öka utgifterna för försörjningsstödet med mer än 10 miljoner kronor. Anledningen? De har tagit emot flyktingar dessa får inte jobb och staten slutar betala.

Som det uttrycks i artikeln, en smygande oro har börjat infinna sig.
Ja det där är ju den tickande bomben överallt. Småkommuner som fyllts upp av oduglingar som staten betalar för i två år och sen är försörjningen plötsligt kommunens ansvar. Vilka kommuner ska stå för utjämningsbidragen till andra när alla går minus...? Kan Malmö sponsra resten av Sverige kanske? Nej visst ja...

Det är synd att metaforens händelseförlopp inte återspeglas i verkligheten, så att folk verkligen märkte av smällen. Processen är mer utdragen. En neddragning här, en där. Sen skylls det på alliansens skattepolitik och där slutar spåren.
Citera
2014-05-30, 14:27
Medlem
Blixtmannens avatar
Barometern skriver om det också:

Citat:
Tillströmningen av nyanlända invandrare till Nybro är långt större än förväntat. Kommunens resurser för mottagandet är inte tillräckliga.
Som om det är bristen på resurser som är problemet.

http://www.barometern.se/nyheter/nyb...84306439%29.gm
Citera
2014-05-30, 14:50
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel

Uttalandet baserar sig på att Nybro, med sina färre än 20 000 invånare, kommer att behöva öka utgifterna för försörjningsstödet med mer än 10 miljoner kronor. Anledningen? De har tagit emot flyktingar dessa får inte jobb och staten slutar betala.

Som det uttrycks i artikeln, en smygande oro har börjat infinna sig.

Ännu ett slags kommunuppror alltså. Detta är intressant:

"De kraftiga kostnadsökningarna väntas slå igenom nästa år."

Nästa år, så pass. Det var lite väl tidigt. Flera av oss har i tråden åtminstone satt ett tidigt eller sent 2016 som en slags brytpunkt när det inte längre går att dölja att systemet mer eller mindre kollapsar. Vilket möjligen skulle leda till nyval. Men det verkar gå fortare på sina håll. Låt säga att Nybro får sina kostnader täckta av tillskott från staten, då kommer alla andra att vilja ha det. För de får inte längre skära i andra verksamheter.

Miljöpartiet visar dock ingen nåd. De skriver idag i DN att de vill öppna upp för ännu mer invandring.
Citera
2014-05-30, 15:01
Medlem
envackerblommas avatar
meddelar som kortast att BNP föll med 0,1 % jmf föregående kvartal. Sämre än väntat. Borg skyller på utlandet. Bygginvesteringar drev upp BNP, likt Spanien innan kraschen. Tillverkningsindustri investerade inte alls, minus.... - den prognos som OECD har för Sverige år 2014 på plus 2,8 % kommer inte uppfyllas. Vanan att försköna verkligheten av PK-skäl har tyvärr spridit sig till finansdepartement - kronan faller.
För att anknyta till inläggen ovan, Sverige lever farligt, kommuninvest som lånat ut minst 500 miljarder till svenska kommuner, kan bli nedgraderade. Då ökar ju kommunernas låneavgift.
Det mörknar.
Citera
2014-05-30, 15:05
Medlem
JumpingJacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av envackerblomma
meddelar som kortast att BNP föll med 0,1 % jmf föregående kvartal. Sämre än väntat. Borg skyller på utlandet. Bygginvesteringar drev upp BNP, likt Spanien innan kraschen. Tillverkningsindustri investerade inte alls, minus.... - den prognos som OECD har för Sverige år 2014 på plus 2,8 % kommer inte uppfyllas. Vanan att försköna verkligheten av PK-skäl har tyvärr spridit sig till finansdepartement - kronan faller.
För att anknyta till inläggen ovan, Sverige lever farligt, kommuninvest som lånat ut minst 500 miljarder till svenska kommuner, kan bli nedgraderade. Då ökar ju kommunernas låneavgift.
Det mörknar.

Har inte väldigt många mindre kommuner stora pensionsskulder som också ligger som en tickande bomb? Kommer det att finnas någon kommunal service kvar om 10-20 år?
Citera
2014-05-30, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av envackerblomma
Det mörknar.
Anders Borg har en bunkermentalitet nuförtiden. När det gick bra för Sverige så koketterade han med sin oro för dåliga statsfinanser men nu när allt rasar runt omkring honom så är allt jättepositivt.

De som får ta den stora smällen är vänsterextremisterna som kommer att leda vår nästa regering. De kommer inte ens ha tid att implementera mer än en bråkdel av sin sjuka politik förräns allt fallerar. I den bästa av alla världar så är förtroendet för sjuklövern helt förbrukat om ett par år.
Citera
2014-05-30, 15:20
Medlem
HerrPs avatar
En del av mig hoppas på totalt jävla kaos.
Citera
2014-05-30, 15:20
Medlem
envackerblommas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JumpingJack
Har inte väldigt många mindre kommuner stora pensionsskulder som också ligger som en tickande bomb? Kommer det att finnas någon kommunal service kvar om 10-20 år?
sant, de hoppas ju då på en tillväxt ( gärna lite inflation) som nu uteblir. Så i en stagnerande ekonomi blir allt tufft för kommunerna.
Media måste vända! Som de nu är verkar ju media bestå av tokar som på fritiden skriker "NO Borders, No Nations"

här ligger förresten löst mediafolk mycket illa till om Sverige rasar , då rasar deras bostad i Stockholm i värde - men lånen har de kvar
Citera
2014-05-30, 15:32
Medlem
envackerblommas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andraandningen
Anders Borg har en bunkermentalitet nuförtiden. När det gick bra för Sverige så koketterade han med sin oro för dåliga statsfinanser men nu när allt rasar runt omkring honom så är allt jättepositivt.

De som får ta den stora smällen är vänsterextremisterna som kommer att leda vår nästa regering. De kommer inte ens ha tid att implementera mer än en bråkdel av sin sjuka politik förräns allt fallerar. I den bästa av alla världar så är förtroendet för sjuklövern helt förbrukat om ett par år.

Borg hoppas gå i mål i september som Europas bäste finansminister, det som han blev utsedd till 2009 tror jag. Jag menar seriöst att Sverige har vilselett OECD o ECB med flera om utvecklingen - därav tror de att vi ska nå plus 2,8% i BNP i år. Mediakrig. DVS nästan bäst i Europa. Så blir det ju inte, ser vi redan nu.
Vi kan då bli straffade som lögnare o skojare av marknaden, typ som Grekland blev.
Det mörknar, men kanske bättre journalister kommer.
Citera
2014-05-30, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andraandningen
Den största smällen för dem blir att de inte kommer att kunna infria några av sina fagra löften. De är dessbättre inte så dumma och ideologiskt förblindade att de kommer att genomföra en massa verklighetsfrånvända åtgärder när tjänstemännen på deras departement ger dem rådet att sitta väldigt stilla i båten, annars pajar allt. När vänsterväljarna på ytterkanten upptäcker den krassa verkligheten att en svensk regering inte är visionsuppfyllande trollkarlar utan bara en grå och tråkig förvaltning precis som den vi redan har på plats så kommer priset i förtroendekapital att bli astronomiskt.
Citera
2014-05-30, 15:56
Medlem
Britta Svensson har sett ljuset… eller mörkret?

"Svaret på frågan om orsaken till SD:s framgång blev glasklar(t)"

Citat:
Mejlarna uttrycker irritation över upploppen i Husby och gängskjutningarna i Göteborg, upprördhet över tiggare och kritik mot EU. Dessutom säger de att de retat sig på störningarna av SD:s valmöten. Men det kan inte räcka som förklaring till SD:s ökade siffror.

De 12 procent som väljer att uttrycka sig nedsättande om mig i sina mejl tar fasta på att jag skrev att mitt valdistrikt ligger på Södermalm i Stockholm där bara 3,5 procent röstade på SD. Och de har rätt, där behöver jag aldrig ta debatt om något annat än bokningsreglerna för bostadsrättsföreningens festlokal.
Men just nu är jag på en plats där SD i söndags blev största parti, från att i EU-valet 2009 varit det sjunde största.
En stor omvälvning. Även i bygden runtomkring har SD gått fram kraftigt, ända upp till 30 procent i vissa byar. Så jag kastar mig på cykeln för att ta reda på varför.

Allt det som uttrycks i mejlen till mig kan inte förklara den här enorma ökningen för SD, just här. Det måste finnas något annat, som ser ut som ett stort frågetecken när man betraktar siffrorna på avstånd.
Och det tar inte särskilt lång tid att hitta svaret.
Det senaste året har Migrationsverket ordnat boenden för flyktingar, främst från Syrien, här på min sommarort. I grannkommunen med rekordstöd för SD, 24 procent, försökte partiet förgäves stoppa ett boende för nio ensamkommande flyktingbarn.
En annan grannkommuns SD-avdelning har lagt ut en bild på en hop burkaklädda kvinnor på sin hemsida och texten "Dom vill gärna fylla på med fler flyktingförläggningar. Bara SD är emot".
"Jag tar debatten med mina grannar varje dag", säger en person som är aktiv i en grupp som stöder flyktingarna. SD:arna har verkligen rätt i att det är viktigt att befinna sig på rätt plats. Svaret på frågan om orsaken till SD:s valframgång blev alldeles glasklart när jag cyklade nära.
Ett nedslag i verkligheten, minsann. På twitter förstår man inte artikeln och undrar om det kommer en del 2. Stor humor när Södermalmsbor, Sveriges största NIMBYs, inte förstår NIMBY-faktorn med lokalt flyktingmottagande.
Senast redigerad av CrispyKreem 2014-05-30 kl. 16:02.
Citera
2014-05-30, 16:21
Medlem
envackerblommas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Britta Svensson har sett ljuset… eller mörkret?

Ett nedslag i verkligheten, minsann. På twitter förstår man inte artikeln och undrar om det kommer en del 2. Stor humor när Södermalmsbor, Sveriges största NIMBYs, inte förstår NIMBY-faktorn med lokalt flyktingmottagande.

Britta hör till verkligheten - vänstern kommer implodera
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in