Flashback bygger pepparkakshus!
2014-12-05, 21:21
Medlem
Cyranos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sixt
Där ser man. Jag som trodde att SD gjorde ett stort misstag när dom fällde Löfven, men redan nu tycks det visa sig att det kan ha varit ett riktigt lyckat drag för dem. Jag är ingen anhängare av SD, men jag ogillar miljöpartiet och jag tycker det är rimligt att invandringen hamnar i paritet med våra grannländer.

Alliansen är ju gärna ute och kritiserar Miljöpartiet, och ändå tycker man att det är en bra idé att göra en migrationsuppgörelse med dem. Det hänger inte ihop.

http://www.di.se/artiklar/2014/12/5/debatt-m-ska-inte-fora-mps-invandringspolitik/

Du har förstås rätt. Jag har samma känslor som dig gentemot MP. Jag saknar fantasi för att förstå vad som motiverade detta beslut hos sossarna, troligen en totalförvrängd verklighetsbild. Verklighetsförankring var ju det som Löfvén skulle leverera. När Löfvén kom till presskonferensen med den lillgamle snusförnuftige Fridolin vid sin sida blev allting över. Sossarna kommer sjunka några procent till och vi får garanterat en borgerlig regering efter extravalet, oberoende av om SD stödjer dem eller inte. Att Magdalena Andersson återuppvärmer kominternpropaganda från 30-talet (SD är fascister!....och socialdemokrater är socialfascister?) lär inte hjälpa upp saken. Sossarna håller på att definiera ut sig som ett seriöst alternativ.
Citera
2014-12-05, 21:29
Medlem
Droidlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schweizergarde
Nytt bottenmärke av Andres Lokko: "Vi som älskar musik kan inte vara rasister".

http://unvis.it/www.svd.se/kultur/lokko-vi-som-alskar-musik-kan-inte-vara-rasister_4164785.svd

Du milda tajders...
Så här låter i allmänhet mina theme songs när jag sitter och hatinformeras via flashback och annorstädes. Rätt från Detroit in den nyfascistiska hjärnan.

https://www.youtube.com/watch?v=becS_yQddgg

De här jävla Virrpannanens och Locos saknar liksom alla nyanser. Det är så jävla pinsamt att vuxna karlar med stort medialt genomslag sitter och anser att subkultur och konst är vad som bör definiera allmän politik och omvärlsanalys.
Citera
2014-12-05, 21:43
Medlem
Cyranos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyrano
Du har förstås rätt. Jag har samma känslor som dig gentemot MP. Jag saknar fantasi för att förstå vad som motiverade detta beslut hos sossarna, troligen en totalförvrängd verklighetsbild. Verklighetsförankring var ju det som Löfvén skulle leverera. När Löfvén kom till presskonferensen med den lillgamle snusförnuftige Fridolin vid sin sida blev allting över. Sossarna kommer sjunka några procent till och vi får garanterat en borgerlig regering efter extravalet, oberoende av om SD stödjer dem eller inte. Att Magdalena Andersson återuppvärmer kominternpropaganda från 30-talet (SD är fascister!....och socialdemokrater är socialfascister?) lär inte hjälpa upp saken. Sossarna håller på att definiera ut sig som ett seriöst alternativ.

För att förtydliga. Löfvén skulle förstås avgått om han hade omsorg om partiet. Han skulle sagt åt borgarna att nu får ni reda upp skiten och sen satt sig i tjurig opposition. Ingen skulle ha haft skäl att klandra honom, möjligen pga. hans oförmåga att göra upp med borgarna, men det hade definitivt inte skadat honom internt. Extravalet däremot hotar att förpassa sossarna till åtskilliga års ökenvandring, om de överhuvudtaget kommer tillbaka. Att ta med miljöpartiet på denna valkampanj garanterar ökenvandringen. En ofattbar risktagning,.
Citera
2014-12-05, 21:56
Medlem
Cyranos avatar
Lite OT.

Vid presskonferensen sa Fridolin att regeringen stod för en "modern" politik, till skillnad mot borgarna får man förmoda.

När jag skrev min senaste bok ville jag kalla den "modern" xx. Förläggaren avrådde mig bestämt, "modern" var ett ord som var helt ute, det gav snarare negativa återkopplingar. Jag lyssnade förstås på detta råd, bokförläggare har som yrke att förstå samtiden och vad som säljer, att ifrågasätta hennes omdöme vore korkat.

Vem lyssnar Fridolin till?
Citera
2014-12-05, 22:00
Medlem
Sixts avatar
Citat:
För att förtydliga. Löfvén skulle förstås avgått om han hade omsorg om partiet. Han skulle sagt åt borgarna att nu får ni reda upp skiten och sen satt sig i tjurig opposition. Ingen skulle ha haft skäl att klandra honom, möjligen pga. hans oförmåga att göra upp med borgarna, men det hade definitivt inte skadat honom internt. Extravalet däremot hotar att förpassa sossarna till åtskilliga års ökenvandring, om de överhuvudtaget kommer tillbaka. Att ta med miljöpartiet på denna valkampanj garanterar ökenvandringen. En ofattbar risktagning,.

Visst, inte minst med tanke på att det idag rapporterades att 2% av befolkningen tyckte nuvarande uppsättning av regeringen är bäst för Sverige.

Citat:
Bara 2 procent av väljarna tycker att en S-MP-regering är bäst för Sverige. Men de traditionella regeringsalternativen lockar inte heller. Samtidigt visar en väljarbarometer att gapet mellan blocken är utraderat.

http://www.va.se/nyheter/2014/12/05/2-procent-tycker-s-mp-regering-ar-bast/

Göran Persson verkar ta tagit med sig den sista kompetensen som fanns kvar i S när han lämnade. Efter det kom Mona Sahlin, Håkan Juholt och nu Stefan Löfven. Sossarna har verkligen tappat förmågan att plocka fram bra politiker. Att Mona Sahlin blev inkvoterad efter Persson visar att S inte längre har Sveriges bästa som prioritet utan att det är det interna maktspelet som helt tagit över paritet. Hur kan man annars förklara det C-lag som Löfven ställde upp som regering. Inkompetens är ju bara förnamnet för den nya regeringen.

Samarbetet med MP är inte populärt i de egna leden, och nu går de till val på samma budget som förlorade omröstningen i riksdagen. Helt obegripligt.
Citera
2014-12-05, 22:02
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Vem lyssnar Fridolin till?
Förmodligen enbart på Fridolin & Foucault, i den ordningen.
Citera
2014-12-05, 22:07
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Visst, inte minst med tanke på att det idag rapporterades att 2% av befolkningen tyckte nuvarande uppsättning av regeringen är bäst för Sverige.

Göran Persson verkar ta tagit med sig den sista kompetensen som fanns kvar i S när han lämnade. Efter det kom Mona Sahlin, Håkan Juholt och nu Stefan Löfven. Sossarna har verkligen tappat förmågan att plocka fram bra politiker. Att Mona Sahlin blev inkvoterad efter Persson visar att S inte längre har Sveriges bästa som prioritet utan att det är det interna maktspelet som helt tagit över paritet. Hur kan man annars förklara det C-lag som Löfven ställde upp som regering. Inkompetens är ju bara förnamnet för den nya regeringen.

Samarbetet med MP är inte populärt i de egna leden, och nu går de till val på samma budget som förlorade omröstningen i riksdagen. Helt obegripligt.
Tanken var ju att Anna Lindh skulle tagit över efter den fete. När det sket sig så gick även luften ur hela "rörelsen". Förmodligen för gott.

Tidigare sökte sig begåvade opportunister till S av rena karriärskäl, men nu lyser dom med sin frånvaro helt, liksom varje uns av analytisk förmåga. För en stund gick dom till M, men även där verkar dom ha försvunnit nu. Dom sitter nog på Postkodlotteriet & suger i sig av nektarn från idioternas pengar.
Citera
2014-12-05, 22:08
Medlem
MoLoKs avatar
Jag tror att moderaterna kommer att köra den stora "språktest-bluffen" inför extravalet... frågan är om SDs nuvarande och potentiella väljare kommer att falla för det. Jag tror att media kommer att ursäkta moderaternas agerande. Eller helt enkelt låtsas som om det regnar...
Citera
2014-12-05, 22:09
Medlem
hashs avatar
Citat:

+1

Har haft exakt samma tankar som dig.
Hoppas nu att S får sig en riktig släng-kyss som skickar ner partiet under 25% i eventuellt kommande val.

Löfven är i mina ögon värre än Sahlin och Juholt.
Citera
2014-12-05, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av envackerblomma

Unga "goda" prålar gärna i media redan vid första utdelningen av hemlagad mat till random tiggare. Bild på stockholmsfröknarna lagandes mat, sedan bild på tacksam rom vid utdelning av lite ekomat.. Massor av såna artiklar i Stockholms lokalpress. Egoboost.

På 70-talet startade vänsterrörelsen Alternativ jul och skulle vara goda mot uteliggarna. Dessa goda förevisades rikligt i pressen. Det höll väl ett par-tre jular, sedan framförde man att man hade "pekat på ett behov, som kommunen nu bör ta över".

De kristna organisationer som redan då i decennier hade bedrivit socialt arbete för utsatta grupper, fortsatte dock med sitt julfirande och håller på så än.
Senast redigerad av Winston Smith 2014-12-05 kl. 22:15.
Citera
2014-12-05, 22:11
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Den där debattartikeln är som slutpunkten av de senaste fyra årens borgerligt "mediakrig", och kanske startpunkten för borgerlig politiks nya linje.

De senaste åren fram till valet i år publicerades med jämna mellanrum artiklar från liberalt/borgerligt håll där man pratade om integrationsfrågor. Volymfrågor nämndes inte, men man "problematiserade" integrationen. Det stående temat var att för att klara av invandringen var man tvungen att reformera arbetsmarknaden.

Efter valet slog man som på beställning volymfrågeknappen. Helt plötsligt pratade varenda liberal tidning volym.

Den här artikeln från dessa borgerliga politiker är fusionen. Titta över vissa delar av volymfrågan (ensamkommande, anhöriginvandringen etc) och reformera arbetsmarknaden (minimilöner, LAS). Detta kommer förmodligen att bli alliansens linje inför nyvalet. Blir intressant att se hur SD i längden agerar mot den här trenden. Kommer man låta de borgerliga urholka allt mer av välfärdssamhället mot något minskad invandring? SD måste redan nu börja fundera på hur långt man är beredd att gå här, för det kommer att bli en viktig fråga de närmaste åren. Tidigare har man ställt sig i mitten, t.o.m. något till vänster, i välfärdsfrågor.

Det blir intressant att se om Du får rätt. Det kan inte uteslutas. SD står inför ett problem när man måste bestämma sig för vilken ekonomisk politik man vill föra, om man tänker sig att söka stöd från endera blocket.

Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Trams. Aliansen har haft 8 år på sig att föra en seriös invandringspolitik. Hade man varit intresserad av sådan hade man fört den då.
Dom har ingen troväridghet alls i invandrarfrågan. På samma nivå som V och Mp om inte värre.

Edit: Det är artikeln i DN som är trams, inte hela det citerade inlägget.

Det är så rätt. Att lyssna t ex på Hägglund i kväll är ledsamt. Allt det han m fl nu talar om i fråga om migration/integration har Alliansen kunnat ordna under två mandatperioder. Nonchalansen mot väljarna och mot hotet från SD visar att de är rätt dåliga maktpolitiker, och tydligt ideologiskt förblindade.

Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Staffan Danielsson är FEG. Danielsson är f.d. riksdagsman.

Aftonbladet har försökt angripa den forskare, som skribenterna på DN Debatt hänvisar till, när de skriver:

När jag själv googlade på Rodney Åsberg, så fann jag bara en rejäl och mycket välkommen spark mot den märkliga svenska, "fenemenografiska" pedagogiska s.k. forskningen. Åsberg skriver:

https://www.ida.liu.se/~729A94/mtrl/aasberg.pdf

En av undertecknarna på DN Debatt - Anneli Enochson - uppger för Aftonbladet: "Rodney har jobbat i Afghanistan i 50 år och bedriver de här Pacs-butikerna som bedriver välgörenhet. Han är lärare och bedriver forskning i de här länderna". Aftonbladet siktar in sig på Åsbergs trovärdighet och skriver:

Man kan kanske misstänka... att "andra ordningens perspektiv, den ’värld’ som konstitueras i och genom vårt medvetande alternativt våra medvetandeakter" genom svenska medias synnerligen tillrättalagda och hårdretuscherade "berättelser"... det perspektivet överlevde inte Åsbergs upplevelser i Pakistan.

Aftonbladet låter "migrationsrättsjuristen Viktor Banke" få ge sin syn på saken:

Programförklaringen är värd att upprepa... och ska förmodlen läsas så här:

"Och om en myndighet har för lite pengar finns det en [1] lösning: att den ges mer pengar. Det vore absurt att diskutera det här på något annat sätt."

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19971247.ab

-----

PS Man noterar, att när statsvetaren dvs *icke-ekonomen* Gunnar Myrberg härom dagen uttalade sig om migrationsekonomi, så sporrar det inte Aftonbladet till att ifrågasätta Myrbergs trovärdighet.

http://www.unt.se/uppland/uppsala/det-finns-inget-vetenskapligt-stod-3482323.aspx

Visst är Danielsson feg. Han har nog blivit strykrädd genom åren, då han emellanåt öppnat näbben, men alltid fått oerhört med pisk i media. Nu är han pensionär och kanske kan han våga litet mer i framtiden, men tro´t.
Citera
2014-12-05, 22:14
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Det är inte Danielsson som är feg, det är allianspartierna som är det. Någon som noterat att KD:s "vuxna" politiker nu försiktigt har börjat köra med samma retorik som Skyttedal gjorde i sin debattartikel före valet? Jag hörde någon av dem använda samma formuleringar häromdagen.

Vad är det som pågår? Jo, de använder ungdomsförbundare och f.d. riksdagspolitiker för att skicka upp testballonger. DN-texten är undertecknad av fyra personer som samtliga har "f.d." framför sina titlar och Skyttedal är motsatsen till föredetting, hon är ett framtidshopp. På så sätt får man ut budskapet utan att det smittar några nuvarande riksdagspolitiker inom alliansen ifall initiativet snedtänder.

Det är mycket feghet från olika håll. Danielsson har förvisso sagt saker tidigare, men han har alltid varit undfallande och pudlat när det blåst snålt.

Hade han och några andra, varit tuffare för några år sedan så hade de möjligen kunnat påverka Alliansregeringen, och därmed suttit kvar i regeringen. Det finns alltid ett pris för vad man gör - och inte gör.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in