2014-06-12, 02:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kidrauhl
Denna uppgiften ligger långt över mitt betygsmål men är det någon som älskar att lösa problem som ändå skulle vilja försöka ge mig ett svar på denna, och hur tar du fram svaret?

Uppgiften:
http://sv.tinypic.com/r/34951qv/8
Att uttrycket är fel förkortat går att se genom att sätta in x=1. Felet David har gjort är att han tror att

(2x²+5x)/(x+5)=2x²/x+5x/5
Citera
2014-06-12, 09:22
Medlem
Nimportequis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Impossible.M
Då detta var som du påpeka en geometrisk talföljd finns en lösning som du troligen använt dig av, hur är det om talföljden varken är aritmetisk eller geometrisk? Skall man följa sin instinkt, låter som tidsödande. Exempel:

1 1
2 5
3 10
4 16
5 23

Hur blir det med denna talföljd, vad är det man skall tänka på? Såvida man nu inte är Friedrich Gauss måste det finnas någonstans man kan börja ifrån.

Jag skrev att det "inte finns något allmänt recept", med vilket jag menade att det inte finns något bra sätt att lista ut hur en talföljd "fungerar" som alltid kan användas. I fallet ovan såg jag att kvoten mellan två på varandra följande tal i talföljden var densamma, nämligen 2. Detta är kriteriet för att det ska vara en geometrisk talföljd, vilka jag har sett många herrans gånger. Ofta tittar man på talföljder och försöker se ett mönster. När man sett mönstret försöker man beskriva det matematiskt.

Citat:
Ursprungligen postat av Impossible.M
Du, OneDoesNotSimply kan avsevärt mycket om matematik, har ni matematik som yrke eller är ni mattesnillen eller båda? Jag frågar för att jag om några år skall ansöka till universitet och funderar på att välja något med matematik.

Jag själv läser ett matematikprogram, vilket för min del innefattar cirka 75% matematikkurser och 25% datavetenskap.
Citera
2014-06-12, 09:51
Medlem
ZethMalkovis avatar
sqrt(x+1)=1+sqrt(x-4)

för att minimera slarv

b=x+1
c=x-4

sqrt(b)=1+sqrt(c)
<=>
b=(1+sqrt(c))
<=>
b^2=(1+2sqrt(c)+c)

ansätter tillbaka

x+1=1+2sqrt(x-4)+x-4
<=>
0=2sqrt(x-4)-4
<=>
2sqrt(x-4)=4
<=>
sqrt(x-4)=2
x-4=4
<=>x=8

finns en det en rot till?

jag testade med exempel med tal
sqrt(x)=9
x=81, -81 är inte en rot
Därför tror jag att det endast finns en rot
Har jag rätt?
Citera
2014-06-12, 10:25
Medlem
matteyass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZethMalkovi
sqrt(x-4)=2
x-4=4
<=>x=8
Du har missbrukat din egen notation tidigare men vare sig du räknat rätt eller inte så gäller det att sqrt(x-4)=2 bara har en lösning, x=8 -> sqrt(x-4) = sqrt(4) = 2. Du kanske funderade på sqrt(-4) = 2i? Det är inte likvärdigt med 2.

[edit] Du menade säkert rot till ursprungsekvationen iofs. f(x)=sqrt(x+c) ökar med ökande x (df/dx>0). Det ger att två sqrt-funktioner bara kan skära varandra på ett ställe om det inte är samma funktion.
Senast redigerad av matteyas 2014-06-12 kl. 11:00.
Citera
2014-06-12, 10:27
Medlem
Nails avatar
Citat:
sqrt(x+1)=1+sqrt(x-4)

för att minimera slarv

b=x+1
c=x-4

sqrt(b)=1+sqrt(c)
<=>
b=(1+sqrt(c))

Du får väl b=(1+sqrt(c))²
?
Citera
2014-06-12, 10:28
Medlem
Nimportequis avatar
Citat:
sqrt(x+1)=1+sqrt(x-4)

för att minimera slarv

b=x+1
c=x-4

sqrt(b)=1+sqrt(c)
<=>
b=(1+sqrt(c))
<=>
b^2=(1+2sqrt(c)+c)

ansätter tillbaka

x+1=1+2sqrt(x-4)+x-4
<=>
0=2sqrt(x-4)-4
<=>
2sqrt(x-4)=4
<=>
sqrt(x-4)=2
HÄR SAKNADES "=>"
x-4=4
<=>x=8

finns en det en rot till?

jag testade med exempel med tal
sqrt(x)=9
x=81, -81 är inte en rot
Därför tror jag att det endast finns en rot
Har jag rätt?
Jag har några synpunkter:

1) Använd inte ekvivalenspil när du kvadrerar, om a=b så är a^2=b^2, men a^2=b^2 medför inte att a=b.

2) I det rödmarkerade har du först kvadrerat ena ledet enbart (vilket inte är en godkänd operation). Därefter har du återigen använt ekvivalenspil. Till sist kvadrerar du båda led. När du sedan ansätter tillbaka är VL "x+1", vilket motsvarades av b. Jag misstänker att du bara slarvat, för därefter är du på rätt bana igen.

3) När du ska se om det finns en rot till duger inte ditt resonemang riktigt som bevis för att det inte finns fler rötter; det är helt enkelt inte tillräckligt allmänt för att vara applicerbart. Beviset för att det bara finns en enda rot är ju alla implikationer som leder till att x=8 från sqrt(x+1)=1+sqrt(x-4).
Citera
2014-06-12, 12:10
Medlem
ZethMalkovis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matteyas
Du har missbrukat din egen notation tidigare men vare sig du räknat rätt eller inte så gäller det att sqrt(x-4)=2 bara har en lösning, x=8 -> sqrt(x-4) = sqrt(4) = 2. Du kanske funderade på sqrt(-4) = 2i? Det är inte likvärdigt med 2.

[edit] Du menade säkert rot till ursprungsekvationen iofs. f(x)=sqrt(x+c) ökar med ökande x (df/dx>0). Det ger att två sqrt-funktioner bara kan skära varandra på ett ställe om det inte är samma funktion.
Ja, tack

Citat:
Ursprungligen postat av Nail
?

jo, givetvis

Citat:
Ursprungligen postat av Nimportequi
Jag har några synpunkter:

1) Använd inte ekvivalenspil när du kvadrerar, om a=b så är a^2=b^2, men a^2=b^2 medför inte att a=b.

2) I det rödmarkerade har du först kvadrerat ena ledet enbart (vilket inte är en godkänd operation). Därefter har du återigen använt ekvivalenspil. Till sist kvadrerar du båda led. När du sedan ansätter tillbaka är VL "x+1", vilket motsvarades av b. Jag misstänker att du bara slarvat, för därefter är du på rätt bana igen.

3) När du ska se om det finns en rot till duger inte ditt resonemang riktigt som bevis för att det inte finns fler rötter; det är helt enkelt inte tillräckligt allmänt för att vara applicerbart. Beviset för att det bara finns en enda rot är ju alla implikationer som leder till att x=8 från sqrt(x+1)=1+sqrt(x-4).

Tack för bra och givande svar.
Men är verkligen det som bevisar att andra tal inte gör ekvationen sann, för det måste man väl testa alla tal och det kan man ju inte.
Citera
2014-06-12, 12:11
Medlem
ZethMalkovis avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Nail
?

helt rätt, det var så jag menade. my mistake
Citera
2014-06-12, 14:24
Medlem
matteyass avatar
Citat:
f(x)=sqrt(x+c) ökar med ökande x (df/dx>0). Det ger att två sqrt-funktioner bara kan skära varandra på ett ställe om det inte är samma funktion.
Det räcker föresten inte att f är strikt ökande/minskande för att garantera en enda skärningspunkt. Men sqrt är bijektiv över hela sin domän och det är tillräckligt.
Senast redigerad av matteyas 2014-06-12 kl. 14:27.
Citera
2014-06-12, 14:34
Medlem
https://imageshack.com/i/ncamnp

Håller på med ett Matte c prov. Uppskattar verkligen om någon kan hjälpa mig med dessa frågor!
Citera
2014-06-12, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PonPon16
https://imageshack.com/i/ncamnp

Håller på med ett Matte c prov. Uppskattar verkligen om någon kan hjälpa mig med dessa frågor!

https://imageshack.com/i/muyiixp

Här kommer en till!
Citera
2014-06-12, 16:06
Medlem
Nimportequis avatar
Citat:
Tack för bra och givande svar.
Men är verkligen det som bevisar att andra tal inte gör ekvationen sann, för det måste man väl testa alla tal och det kan man ju inte.
Ja, det är det som är beviset för en unik lösning (om lösningar finns). Om [ekvationen] så är x=8 är det du kommer fram till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in