2014-06-10, 12:58
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vindhler
Suck. Såhär har det låtit sen 2002. Det enda vi sett är att etablissemanget och MSM skruvat upp tongångarna, och en enorm förskjutning mot den vänster/liberala-extrema har skett, både vad gäller övriga politiker och inom MSM. Det finns INGET som tyder på att någonting alls håller på att "luckras upp" såsom du påstår. Du svamlar mest dina egna fantasier om hur du vill att utvecklingen skall ske, men som facit visar så är det exakt det motsatta som har skett, och det är det motsatta som kommer fortsätta.

Hela det politiska landskapet samt MSM har sen valet 2010 genomgått en enorm förskjutning mot vänster. Dessvärre har SD låtit sig följa med, eftersom man inte har någon ideologisk förankring som är absolut, utan man tar enbart relativa positioner.

Frågan är vad som krävs för att debattörer som du skall kunna frångå era fantasifoster om hur ni vill att utvecklingen skall ske, till att se den faktiska utvecklingen som har skett och inse att det idag inte finns någonting alls som talar för att den utvecklingen är på väg att brytas. Varken Gudmundsson eller Dahlberg kommer vidga några åsiktskorridorer, än mindre kommer de som verkligen kan bredda åsiktskorridorerna beredas plats inom MSM eller den statliga median.

Är det inte märkligt. Skribenter har i den här tråden suttit i snart 4 år och med ljus och lykta letat efter en påstådd förestående uppluckring av mediaklimatet, medans man fullständigt har missat den enorma förskjutning och polarisering som har skett. Man har gång på gång tillskrivit en tillstymmelse av kritik mot den förda politiken från Gudmundsson eller Dahlberg, som ett genombrott, men man har helt bortsett ifrån det svenskfientliga etablissemangets upptrappning, mobilisering och allt mer aggressiva utfall.

Hmmm... Siegfrid har rätt i, att somliga MSM skribenter har framhållit, att man "inte [vill] stigmatisera den enskilda Sd-väljaren" - vilket påminner om, att somliga kritiker av islam framhåller, att man inte vänder sig mot enskilda muslimer.

Men... det är nog en öppen fråga, om man kan dra några växlar på det.
Citera
2014-06-10, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av medelklassman
Hur osannolikt den här för MSM och vänsterns farhåga och scenariet än är så finns det förstås inte så många andra kort som den döende alliansen inte kan spela ut.

KP motar bara Olle i Grind och förtydligar - We'll be watching You..... I valrörelsen så gäller inte borgarfreden mellan den Mp/S triangulerande alliansen och vänstern, bara vad gäller invandringspolitiken, men om alliansen bryter den överenskommelsen så brakar helvetet löst på allvar.

I praktiken vill Aftonbladet och Kp stoppa den enklaste, säkraste och egentligen enda kraftfulla verktyg alliansen har kvar.

Nu kommer det knappast bli så att alliansen och Sd utarbetar något formellt eller öppet samarbete innan valet på det sätt som Aftonbladet listar upp - utan det är om Sd innehar en vågmästarställning efter valet som SD informellt kan stödja en alliansregering som är mindre till mandat än de alternativ som de rödgröna samlat, som skrämmer skiten ur Aftonbladet och MSM.

Vi får se vad uttolkningen blir efter valet - en samvetslös Reinfeldt kan ju teoretiskt sitta kvar med passivt stöd av SD om alliansen är en lite mindre minoritetsregering än vad S utgör tillsammans med MP och V.

Och ingår inte V eller rent utav FI i S regeringsunderlag så är chanserna förstås än större att alliansen kommer att hävda att de som samlat regeringsalternativ har fler mandat än en S ledd regering.

Alliansen vill gärna smeta på S - V och Fi - och smutsa ner det regeringsalternativet, så S och Löfven har inte bara angenäma problem med den nuvarande opionsvinden.

Detta kräver dock lite stake att rida ut den vänster pk flakstorm som väntar om detta sker.
Stakar som alliansen inte visat att de har fram tills nu, kanske kan risken för utröstning och skräcken från marginalisering ge dem modet att klamra sig fast på det här sättet?

Allt förutsätter förstås SD blir den vågmästare som många förutspår och att alliansen inte imploderar under sommaren.
Jag förstår att KP fasar över vad som sades i den där båten, eftersom fokus för diskussionen tycks ha varit resultatet av EU-valet. Cameron kom till mötet med 30% för UKIP i ryggsäcken så jag kan tänka mig att de övriga inkl Reinfeldt har fått höra ett och annat…

Citat:
Storbritanniens David Cameron sade på pressträffen att en ny EU-kommission innebär en möjlighet att sätta ny kurs mot en mer reformvänlig agenda.
– Vi tror att EU måste förändras som ett svar på väljarnas oro. Det är ett klart budskap från EU-valet och det har också varit i fokus för våra diskussioner här, sade han.
– Det är viktigt att EU gör mer för att svara på den oro som människor känner i EU. Vi har därför enats om att arbeta mot missbruk av den fria rörligheten. Det är rätt att människor ska kunna röra sig fritt för att arbeta, men inte utnyttja välfärdssystemen.
Citera
2014-06-10, 13:38
Medlem
Vindhlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Hmmm... Siegfrid har rätt i, att somliga MSM skribenter har framhållit, att man "inte [vill] stigmatisera den enskilda Sd-väljaren" - vilket påminner om, att somliga kritiker av islam framhåller, att man inte vänder sig mot enskilda muslimer.

Men... det är nog en öppen fråga, om man kan dra några växlar på det.

Så med paternalistisk övermynderi så stigmatiserar man inte väljarna? "De är för korkade för att veta vad det är de röstar på... vi måste ha översyn med detta".
Citera
2014-06-10, 13:57
Moderator
Siegfrids avatar
Tack för kommentarer. Jag tror inte att MSM:s inställning till partiet Sd och den politik man anser att det bedriver kommer att ändras snabbt. Vad jag skrev var att inställningen till den enskilde väljaren förändras. Det är lite olika saker. Vad vi kommer att få se är mindre av hets mot obildade svenneraggare på landsbygden, och mer av kampanjer mot "rasismen" och "islamofobin".

Det har redan skett. Vi har sett hur gråterskorna Virtanen och Dahlberg försöker förstå Sd-väljarna. Vi ser också hur man försöker koppla rasism och Sd, och hur klimatet gentemot de mer uttalade identitetspolitikerna bortom Sd har hårdnat. SvP har gått på rekordtid från att kallas "högerextremister" till "nazister" och senast fastslog granskningsnämndet att representanter för SvP alls icke bör intervjuas i svensk media överhuvudtaget.

Det som blir intressant är att se hur media kommer att balansera dessa omviktningar i politiken. Någon "uppluckring" i stort har jag inte nämnt och det tror jag heller inte på.
Citera
2014-06-10, 14:15
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Tack för kommentarer. Jag tror inte att MSM:s inställning till partiet Sd och den politik man anser att det bedriver kommer att ändras snabbt. Vad jag skrev var att inställningen till den enskilde väljaren förändras. Det är lite olika saker. Vad vi kommer att få se är mindre av hets mot obildade svenneraggare på landsbygden, och mer av kampanjer mot "rasismen" och "islamofobin".

Det har redan skett. Vi har sett hur gråterskorna Virtanen och Dahlberg försöker förstå Sd-väljarna. Vi ser också hur man försöker koppla rasism och Sd, och hur klimatet gentemot de mer uttalade identitetspolitikerna bortom Sd har hårdnat. SvP har gått på rekordtid från att kallas "högerextremister" till "nazister" och senast fastslog granskningsnämndet att representanter för SvP alls icke bör intervjuas i svensk media överhuvudtaget.

Det som blir intressant är att se hur media kommer att balansera dessa omviktningar i politiken. Någon "uppluckring" i stort har jag inte nämnt och det tror jag heller inte på.
Det där har redan fått genomslag i några slutna nätforum (ej politiska) som jag är medlem i.
När det tidigare raljerades om korkade bönder & liknande så har tonen faktiskt ändrats.
Formuleringar typ: "Det står inget rasistiskt i partiprogrammet & medlemmarna är till största del inte rasister, det är partiledningen som är onda kryptonazister med en brun förhistoria. Högst 1-2% av dom som röstar på SD är riktiga rasister" har poppat upp vid flera tillfällen i lite olika varianter.
Citera
2014-06-10, 14:21
Medlem
JumpingJacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Det där har redan fått genomslag i några slutna nätforum (ej politiska) som jag är medlem i.
När det tidigare raljerades om korkade bönder & liknande så har tonen faktiskt ändrats.
Formuleringar typ: "Det står inget rasistiskt i partiprogrammet & medlemmarna är till största del inte rasister, det är partiledningen som är onda kryptonazister med en brun förhistoria. Högst 1-2% av dom som röstar på SD är riktiga rasister" har poppat upp vid flera tillfällen i lite olika varianter.

Jag märker också en stor skillnad i hur folk talar om sd:are och även partiet. För något år sedan var det jätteinne att verkligen håna sd-väljare. Det är det inte nu. Många verkar också tycka att "de faktiskt har rätt i det de säger om invandringen" även om de inte röstar på dem. Än.
"De är ju ändå ett demokratiskt valt parti" är också vanligt och sägs i samband med att sd utesluts från olika debatter och liknande.

Om inte media har med sig huvuddelen av köparna i sin retorik lär det bli svårt att upprätthålla den i längden.
Citera
2014-06-10, 14:48
Medlem
lampross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blixtmannen
Njae, mjae... Att "bli" SD:are är nog en så pass stor investering för folk att man nog helst inte backar ur den, precis som man inte löser ut en obligation i förtid. De svenska kritiker som får utrymme (jag tänker på Rayman, Dahlberg, Gudmundsson) är alla lättöl och lockar inte tillbaka några hårdsupande invandringskritiker. Jag tror inte det går att locka tillbaka väljare när de väl har valt SD. De är trötta på politikernas lögner och svek. Den här väljaren har insett att bakom fagra ord om bättring väntar det en hårdslående hustrumisshandlare.
Denna analys stämmer med min uppfattning. "Att bli SD:are" är inte bara att byta parti, det är en omvälvande, livsförändrande akt. Trots social stigmatisering, trots risken att förlora vänner, jobb och inflytande, har över en halv miljon svenskar ändå tagit detta steg. Då är det ingen lätt sak för de andra partierna att vinna tillbaks dessa väljare.

Annorlunda uttryckt så är SD:are att likna vid kunder som blivit illa behandlade av en viss affär. Och har man blivit det så återvänder man inte. Tydligast är detta fenomen vad gäller valet av bil. Har man haft märke X och upptäckt att bilen har dålig kvalitet och att märket ger dålig service, då är det slut för alltid.

Så SD:s tillväxt i opinionen är av strategisk natur. Partitaktik av sedvanligt slag, hos de partier som vill locka tillbaks väljare, funkar inte.

- - -

Sedan en annan sak, apropå "elitens" låsning i detta land. Jag sa nyss att eliten är lika med Stasi i sitt tänk. När jag nyss bläddrade igenom en fil med visdomsord från nätet fann jag denna rad av gamle postaren Phasers on funk, som sa allt mycket tydligare:
Citat:
Hela eliten är som inavlade banjomongon..
Gav mig dagens smil iaf
Citera
2014-06-10, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid

Ett dagsaktuellt exempel på denna (ytterst nedlåtande) vilja att inte angripa SD-sympatisörerna som sådana ses idag i DN, i författaren Erik Wijks betraktelse över Jimmie Åkesson, Jimmie Åkessons dragning till högdjuren:

Citat:
Det är lätt att håna sverigedemokrater. Ur deras munnar regnar grodor i biblisk omfattning – jag skulle kunna länka till Youtubeklipp som väcker rättrådiga människors bestörtning eller löje. Okunniga människor! Enfaldiga rasister! Men jag vill inte bidra till det folkförakt som sådana övningar lätt landar i. Stigmatiseringen av en stor väljargrupps erfarenheter och tankar är inte klädsam – och absolut inte konstruktiv.

Inget annat riksdagspartis väljarkår är lika underklassig. Göteborgs universitets valforskare (Rapport 2011) visar att vid senaste riksdagsvalet räknades hela 56 procent av SD:s väljare till arbetarklassen. En förankring som sossarna (41 procent) inte är i närheten av och Vänsterpartiet (24 procent) bara kan drömma om. Av SD:s väljare är 6 procent högutbildade, närmast är sossarna med 23 procent.

Det hela blir ju parodiskt - lek bara med tanken att man från SD:s håll "inte vill bidra till förakt mot muslimer, men..." i samma stycke text!

Som en liten sidonotering har det inte fallit skribenten in att just de där högutbildade, karriärkänsliga SD-väljarna förstås är de som allra mest bidrar till den katastrofala statistiska underrepresentation som fick ytterligare bevis i EU-valets vallokalsundersökning.

För övrigt är denna text ett ganska ovanligt exempel på en taktik mot SD som hade varit mycket mer fruktbar än det vanliga ropandet efter rassevargen: En populists enda svaga punkt är ju egentligen om han visar sig vara en pamp.

Om det finns möjlighet att utmåla partitoppen som ett litet gäng nepotistiska, anpassliga strebrar som inte vill annat än att fjäska sig in i samma finrum som deras väljare föraktar - då kan luften försvinna ur seglen på ett sätt som inte ens en fylle-heilande Jimmie skulle mäkta med.

Ett interndemokratiskt sunkigt parti där den enes axelryckning till övertramp är den andres uteslutning, där en liten klick är mer bekväm med partiets dödsfiender än delar av dess gräsrötter, där man ideologiskt är det enda parti som uttryckligen, kodifierat, definierar svenskhet som något annat än släktskap, samtidigt som man hyllar etnonationalstaten Israel i alla tonarter.

Detta hade varit att demoralisera och så split i en definitionsmässigt antiauktoritär, idealistisk folkrörelse. Jimmie har svikit dig och ser bara om sitt eget hus är en riktigt farlig ingång mot ett parti som SD.

Av samma anledning tror jag faktiskt att det finns manöverutrymme för något borgerligt parti att genom överbudstaktik skada SD i framtiden.

Fram till riksdagsvalet kommer dock det febriga extremist-narrativet vara det rådande vad gäller SD - det fungerade ju så bra för journalisternas favoriter MP och FI i EU-valet. En anstormning som skapar en sammanhållning och stridslystnad bland Sverigevännerna.
Senast redigerad av oyto 2014-06-10 kl. 15:09.
Citera
2014-06-10, 15:16
Medlem
Svenska journalisters prioriteringar upphör aldrig att fascinera. Extra viktig blir PK-agendan att driva när omvärlden är inblandad. Så fort Reinfeldt hade träffat högerledare från övriga EU blev TT tvungna att springa dit och ställa kontrollfrågor för att se om han blivit smittad.

Citat:
TT: Kommer Sverige att ställa krav om att någon av de här topposterna ska besättas av en kvinna?
– Återigen, vi är inte där ännu. Vi har diskuterat innehåll, sedan kommer namnfrågan.
TT: Men kan inte det vara en utgångsprincip?
– Nu börjar vi med innehållet, sedan tar vi namnen.

På presskonferensen sade David Cameron att de fyra är överens om att arbeta mot missbruk av reglerna för fri rörlighet inom EU för människor. Det är bra att folk kan flytta till andra EU-länder för att jobba, men folk ska inte "åka snålskjuts på välfärdssystemen", enligt honom.
– Det är viktigt att EU gör mer för att svara på den oro som människor känner i EU. Vi har därför enats om att arbeta mot missbruk av den fria rörligheten. Det är rätt att människor ska kunna röra sig fritt för att arbeta, men inte utnyttja välfärdssystemen, sade Cameron.

TT: Dina kollegor pratade om den fria rörligheten inom EU som ett problem, är den ett problem?
– Nej, Sveriges utgångspunkt är att den är väldigt bra och en omistlig del av det som är EU:s grundvalar, säger Fredrik Reinfeldt efter pressträffen.
Däremot finns det, enligt statsministern, anledning att se till så att, till exempel, arbetskraft från andra EU-länder inte utnyttjas.
TT: Ska ni fyra som träffades här verka för att reglerna för fri rörlighet ska skärpas?
– Det är inte den svenska utgångspunkten. Vår utgångspunkt är att uppmuntra fri rörlighet, det är bärande del av hur man skapar jobb, hur man skapar framtidsmöjligheter och hur man skapar frihetskänsla hos människor som bor i Europa.
TT: Ställer du upp på David Camerons beskrivning av att det finns välfärdsturism?
– Vi använder inte det begreppet.
Citera
2014-06-10, 15:38
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Svenska journalisters prioriteringar upphör aldrig att fascinera. Extra viktig blir PK-agendan att driva när omvärlden är inblandad. Så fort Reinfeldt hade träffat högerledare från övriga EU blev TT tvungna att springa dit och ställa kontrollfrågor för att se om han blivit smittad.
TT bekräftar återigen sin roll som politiska kommissarier.
Senast redigerad av Enoch.Thulin 2014-06-10 kl. 15:53.
Citera
2014-06-10, 15:44
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Ett dagsaktuellt exempel på denna (ytterst nedlåtande) vilja att inte angripa SD-sympatisörerna som sådana ses idag i DN, i författaren Erik Wijks betraktelse över Jimmie Åkesson, Jimmie Åkessons dragning till högdjuren:

Det hela blir ju parodiskt - lek bara med tanken att man från SD:s håll "inte vill bidra till förakt mot muslimer, men..." i samma stycke text!

Som en liten sidonotering har det inte fallit skribenten in att just de där högutbildade, karriärkänsliga SD-väljarna förstås är de som allra mest bidrar till den katastrofala statistiska underrepresentation som fick ytterligare bevis i EU-valets vallokalsundersökning.

För övrigt är denna text ett ganska ovanligt exempel på en taktik mot SD som hade varit mycket mer fruktbar än det vanliga ropandet efter rassevargen: En populists enda svaga punkt är ju egentligen om han visar sig vara en pamp.

Om det finns möjlighet att utmåla partitoppen som ett litet gäng nepotistiska, anpassliga strebrar som inte vill annat än att fjäska sig in i samma finrum som deras väljare föraktar - då kan luften försvinna ur seglen på ett sätt som inte ens en fylle-heilande Jimmie skulle mäkta med.

Ett interndemokratiskt sunkigt parti där den enes axelryckning till övertramp är den andres uteslutning, där en liten klick är mer bekväm med partiets dödsfiender än delar av dess gräsrötter, där man ideologiskt är det enda parti som uttryckligen, kodifierat, definierar svenskhet som något annat än släktskap, samtidigt som man hyllar etnonationalstaten Israel i alla tonarter.

Detta hade varit att demoralisera och så split i en definitionsmässigt antiauktoritär, idealistisk folkrörelse. Jimmie har svikit dig och ser bara om sitt eget hus är en riktigt farlig ingång mot ett parti som SD.

Av samma anledning tror jag faktiskt att det finns manöverutrymme för något borgerligt parti att genom överbudstaktik skada SD i framtiden.

Fram till riksdagsvalet kommer dock det febriga extremist-narrativet vara det rådande vad gäller SD - det fungerade ju så bra för journalisternas favoriter MP och FI i EU-valet. En anstormning som skapar en sammanhållning och stridslystnad bland Sverigevännerna.

De 6 procenten är med all säkerhet fler då sverigedemokratiska akademiker och tjänstemän aldrig skulle avslöja sina sympatier. Tror att siffran är det dubbla eller rent av det tredubbla.

Sedan detta:

Citat:
Det är lätt att håna sverigedemokrater. Ur deras munnar regnar grodor i biblisk omfattning – jag skulle kunna länka till Youtubeklipp som väcker rättrådiga människors bestörtning eller löje. Okunniga människor! Enfaldiga rasister! Men jag vill inte bidra till det folkförakt som sådana övningar lätt landar i.

Visar att Wijk inget förstått. Det är ju snarare det omvända, d.v.s. att folk blir Sverigedemokrater för att etablissemanget just kommer med rent efterblivna argument för mångkultur. Här faller hela Wijks resonemang då han beskyller sverigedemokrater för det som sverigedemokrater anser etablissemanget är. Detta gör att hans artikel bara gör folk ännu mer förbannad. Om man nu slutat jaga sverigedemokratiska väljare för att istället centrera sin attack på partitoppen får det naturligtvis motsatt verkan om orsaken är att sd:s väljare är okunniga idioter.

Tycker att Tullbergs bok Låsningen och dess fokus på Etik och värdegrunder är rätt val. För det är just detta saken handlar om: etablissemanget som hela tiden talar om rätt värdegrunder är fullständigt snurrat och surrealistiskt då man inte als har något sådant. Överhuvudtaget är mångkultur- och massinvandringsprojektet byggd på lögner och måste hållas vid liv av lögner och angreppen på projekts motståndare görs med ännu mer lögner.
Citera
2014-06-10, 15:48
På tal om TT och deras övertagande av sorgebarnet Metro:
Citat:
"När män talar om att straffknulla kvinnor så äcklas vi över deras sätt, förbannar – med rätta – deras beteende. Vi kallar det kvinnohat. Men när orden kommer från en uppburen Kulturman, och när den utsatta är en partiledare för ett rasistiskt parti, då spelar tydligen inget någon roll längre."

http://www.metro.se/kolumner/lisa-ma...llK6vKa0fdynA/

Det råder delade meningar om huruvida feminismen övertrumfar blatteriet, Lisa Magnusson gör ett försök att bevisa den tesen. I dessa Fi-kramartider är inget omöjligt. Går den kvinnoförnedrande blatten att gömma igen när han nu släpps ut i dagsljuset?

Citat:
"Mustafa Can är en Kulturman som för drygt tre år sedan skrev en porrnovell om Siv Jensen, partiledare för norska Fremskrittspartiet. Det var rent sexuellt förnedringsvåld."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in