Citat:
Ursprungligen postat av
BueDigre
Mycket av det du säger är rätt och riktigt.
Tack.
Samtidigt får man förstås inte glömma
paretoprincipen. Den innebär ju att aktiva minoriteter har en betydligt större makt än man kan tro om man stirrar sig blind på fördelningen aktivister/total befolkning. Två bra exempel är nyliberalerna på 90 - talet och radikalfeministerna på 00 - talet, som lyckades skaffa sig ett oproportionerligt inflytande genom att skrika högst och vara mest extrema. Det lönar sig tyvärr.
Citat:
Jag tror dock att du underskattar det skifte vi nu står inför. Alla känner instinktivt att den såkallade "pkismen" är på reträtt.
Är den? Jag tycker snarare att den bara blir värre för varje år som går. Många av dagens hegemoniska idéer - intersektionalism osv - var obskyra minoritetsåsikter på 90 - talet, och en person som Göran Persson hade förmodligen varit politiskt omöjlig idag.
Citat:
Det visas inte bara av tidningsdöden eller något mediekrig inom eller mellan olika medier. Den visas av att ett av media stämplat rasistparti samlar över tio procent.
Tio procent ja. Det är en tiondel av väljarna, dvs rätt lite, särskilt om dessa tio procent isoleras fullständigt av det politiska etablissemanget. Moderaterna/högerpartiet fick till exempel inte mycket gehör när de var nere på de nivåerna.
Citat:
Och inte bara i Sverige utan även i de länder som kulturvänstern samlar sin inspiration ifrån. Vart de än vänder sig är det lika illa.
Men nu handlar det om Sverige, ett land som sedan välfärdstiden präglas av en slags exceptionalism, där vi bara MÅSTE vara bäst av alla länder på jorden, särskilt i moraliskt hänseende. Det kan därför snarare bli så att den politiska korrektheten bara förstärks inom landet, ju mer vi isoleras internationellt. Då är vi plötsligt the beacon of hope i en mörk omvärld som för tankarna till 30 - talet yada yada. Då ska vi alla vara framtidens Raol Wallenberg.
Citat:
Det hela drivs på ytterligare av att varannat inslag eller artikel handlar om dessa frågor på ett eller annat vis.
Håller helt och hållet med. I och med att en rejäl andel av den svenska befolkningen håller med SD i partiets viktigaste fråga är det ständiga tjatet om invandring, rasism, rasifiering, tiggande romer osv fullständigt kontraproduktivt, då detta får folk prioriterar frågan snarare än att ändra uppfattning.
Citat:
Vi som är lite äldre har sett dessa skiften förr och kan tyda dess tecken. Denna gång blåser det starkare än vad det någonsin gjort förr. Både med- och motvind.
Nu blir jag lite nyfiken på vad exakt du menar. Skiftet 70-80 - tal, när vinden gick ur 68 - rörelsen? Jag är ingen färsking, dock för ung för att minnas hur det gick till den gången.