Citat:
Ursprungligen postat av
Blixtmannen
Stiltje i mediakriget innan Almedalsveckan?
Det är väl det liksom. Almedalsveckan är cirka tre veckor bort (startdag söndag 29/6). I det klimatet kanske jag kunde posta en generellt reflektion. Temat är att MSM:s mentalitet med rätta kan beskrivas som "Stasi".
Alltså, varför är allt så låst? Varför kan MSM inte komma loss lite? Varför kan inte åsiktskorridoren breddas? Är "eliten" vansinnig? Varför inte (realpolitiskt) lägga om kursen gällande massinvandringen, varför inte (metapolitiskt) börja driva "rimlig nationalism" så att vi alla i det här landet får en bra tillvaro?
Men det är fortsatt låst. Och skälet till den fortsatta låsningen beskrevs bra av nicket Zeno i en kommentar till ett inlägg
på min Motpolsblogg 18/12 2013. Zeno fångade i några rader "elitens" psykopatologi och han gjorde det med liknelsen "speltorsken fem minuter före stängningsdags":
Citat:
[S]om alla vet så är speltorsken aldrig riktig illa ute innan han börjar försöka "vinna tillbaks" sina förluster - han börjar då chansa rejält och för större o större insatser - med känt resultat - total ruin. – Sveriges etablissemang har inte längre något annat val vad gäller massinvandringen än att chansa på att den på något mirakulöst vis ska visa sig ha varit en klok politik - etablissemanget kan därför icke på villkors vis tolerera synpunkter eller frågeställningar som ifrågasätter deras vanföreställningar - därav rasist-stämpeln mot opposition och STASI-metoderna i svinmedia – varför? - jo för att kostnaderna är alltför GIGANTISKA för att kunna legitimeras - endast galningar kan lägga dessa summor på ett döfött projekt.
Skrev alltså Zeno. Mycket insiktsfullt på min ära.
Om vi då fokuserar detta på trådens topic, på MSM:s låsning, så vill jag säga detta. Vissa postare i denna tråd går ännu och hoppas på en vändning i kulturkriget. De hoppas att till exempel SvD eller DN ska börja skriva "invandringskritiskt”. I december hade till exempel Richard Schwarz någon text i DN om att fakta måste få komma fram i debatten. Men hans text var undanskymd. Och i SvD (Sanna Rayman) och Expressen (Anna Dahlberg) är kritiken mot PK-ism av samma slag, den finns men den är marginell.
SvD:s Sanna Rayman må till exempel vara en hederlig skribent. Men hennes kritik övertygar inte sett inom ramen för mediet, SvD, som är en låst aktör. Fri invandring eller total invandring, det är den tidningens metabudskap. Inget annat. Man driver mångkultur precis som förr, det är essentiellt ingen förändring. Insatserna är för höga, och SvD och hela MSM kan likt speltorsken inte tänka klart längre. Man är en dinosaurie, inkapabel att anpassa sig till det nya klimatet.
- - -
MSM är låst för det är Stasi. Zeno var inne på den liknelsen ("Stasi-metoder").
Citerat efter Joakim Andersen på Motpol är det som Mencius Moldbug säger:
Citat:
[O]bviously no one should ever respond to a journalist. (Or a Stasi-Mann.) It’s a mistake to think these people have opinions. They have careers. They’re paid by the click and not paid well. If you or I had Mr. Jones’ job, we’d write what he writes or lose it – maybe in slightly better English. It’s a mistake to anthropomorphize Mr. Jones. He’s a piece in a machine.
Med andra ord: här råder dualism (= rätt/fel, svart/vitt, på/av, ett/noll). Eller: detta är exempel på vad Ernst Jünger kallade
maskinteknikens tillämpning på politiken.
Man bör alltså tolka PK-ismen som en maskin och PK-isternas agerande som det hos Stasi-figurer. Så når man insikt, så när man klarhet i frågan varför det råder sådan fanatism, sådan konceptuell låsning i dessa kretsar. Ty de äro icke mänskliga längre, de äro Stasi-agenter i sedvanlig yrkesutövning.
- - -
Jag läser just nu Gunnar Sandelins och Karl-Olov Arnstbergs "Invandring och mörkläggning II" (Debattförlaget 2014). Här försöker man förklara varför PK-ismen är som den är. Man är på väg till upplysning men man tycks ännu hysa hopp om att saningen ska dyka upp i MSM (visat i att folk som Anna Dahlberg och Marika Formgren citeras). Och man tycks tro (eller trodde) att det ska gå att debattera med MSM-folk. Man redovisar härvid hur en av författarna, Sandelin, deltog i en TV-debatt (SVT Debatt, datumet anges som "i mars" vilket möjligen = 2014, bokens utgivningsår) om åsiktskorridor och låsning i media.
Men Sandelin får inte gehör för sina synpunkter. Aftonbladets Jan Helin säger i debatten att han inte står för repression av oliktänkande, han värnar minsann allas lika värde...! Sandelin:
Citat:
Problematiken med skrämda journalister avfärdades med en klackspark: "Patetiskt!" skåskrattade Jan Helin, "Nonsens!" tillade Eva Hamilton med ett snett leende." [s 88]
Sandelin tror eller trodde att MSM ännu var platsen för samtal och diskussion. Men jag skulle vilja säga att det är med MSM som med Expo: det är Stasi. Att Expo är ett svenskt Stasi är man ju redan inne på i den aktuella boken ("Expo -- en fläkt av Stasi", s 259). Och i förordet skriver författarduon att det fenomen som präglar svensk media måste beskrivas som "hjärntvätt", även om det är ett starkt ord.
- - -
Hjärntvätt och Stasi, psykopatologisk låsning. Det är den mentalitet som råder i svensk MSM av idag. Någon reformering och omprövning av PK-ismen verkar inte vara aktuell. Snarare torde man bli mer fanatiskt PK. I alla fall inför valet. Sedan, med ett SD på 10-15-20%, kanske man blir än mer fanatiska.
Eller ska man då ta sitt förnuft till fånga...? Jag får väl vara generös och säga "det återstår att se", även om jag hittills inte sett förmågan hos MSM att reformera sig och ompröva sin PK-ism. Jag trodde ännu förra året att MSM skulle kunna anpassa sig till det nya läget. Men ju mer tiden går så har jag gett upp hoppet om MSM. MSM = Stasi, och
good riddance. Dvs det är inte någon skada skedd därmed, vi har ju alternativa mediakanaler idag som är mer inriktade på att dra fram obekväma fakta och låta nya tolkningar vädras.