Citat:
Ursprungligen postat av
Meiji
Jag förstår inte den här kommentaren... möjligen pga att jag undviker ordet "rasifierad".
"Rasifierad" - lat.
facere, göra - är ett begrepp som verkar ha konstruerats av bruna och svarta invandrare i Sverige i syfte att framhålla, att vita noterar att de är bruna och svarta. Själva begreppets syfte är, såvitt jag begriper, att framhålla deras *offer-status* - ty det är enl. dem vita som *skapar* dem som bruna och svarta genom att varsebli, att de är bruna och svarta.
Mja, begreppet går väl mer ut på att ras är en social konstruktion där människor tillskrivs vissa egenskaper i negativ bemärkelse och behandlas utifrån detta som utgånspunkt. Ungefär på samma sätt som att bilden av SD-väljare gör att det bildas en allmän uppfattning om SD-väljare som arga och outbildade och att de därför förutsätts vara just detta - ibland trots att motsatsen bevisats.
Det har med andra ord egentligen inget med ras/hudfärg att göra vilket är anledningen till att vissa till synes 'vita' personer, exempelvis sydamerikaner, kan vara rasifierade medan en person som Alice Teodorescu INTE kan räknas som 'rasifierad' på grund av att hon kan *antas* tillhöra vithetsnormen i social bemärkelse (obs, vithet är även det en social konstruktion i detta sammanhang).
Det här blir lite metadebatt men har trots allt med terminologi och det skrivna ordets makt så jag postar det i alla fall.
Rasifiering är (eller VAR i alla fall) ett ganska okänt begrepp men som på senare år har hårdlanserats och speciellt så i Sverige
Den svenska wiki-artikeln på ämnet skapades 2011 vilket får anses som nyligen, den var då ganska fåordig och saknade källhänvisningar. Artikeln var i början kritiserad på wiki och åsikter om begreppet i sig självt kanske var ett sätt att driva politisk debatt framfördes. Om man har tråkigt kan man ägna sig åt att studera diskussionen kring begreppets relevans på wikipedia här:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Diskussion:Rasifiering. Diskussionen säger en del om hur pass okänt begreppet faktiskt var på den här tiden, och det är bara ett par år sedan!
Värt att notera är att den engelskspråkiga wiki-artikeln inte heller hade särskilt mycket substans före 2011 och i sin tidigast sparade version från 2009 såg det ut så här:
http://en.wikipedia.org/w/index.php?...ldid=291177062 .
Begreppet rasifiering är importerat till Sverige, troligen genom Irene Molina och sedan hårdlanserat av allas vår Massoud Kamali genom integrationsutredningen från 2005 (se utredningen 'Bortom vi och dom') som Mona Sahlin beställde.
Jag vill hävda med bestämdhet att rasifieringsbegreppet i Sverige är en produkt av Sahlinismen.