Citat:
Ursprungligen postat av
Bahram
Jag menar hur länge det tar för USA att vinna kriget.
Svårt att svara på. Vi talar alltså om totalt krig här, där USAs mål är att störta den iranska regimen och i grunden slå deras väpnade styrkor? Ska de ockupera landet också, eller räcker det med de två första punkterna?
EDIT:
Om det bara är att slå den iranska försvarsmakten och störta regimen som är målet, så skulle jag säga att det skulle ta dem någonstans mellan 2 och 4 månader. De tog Irak på 3 veckor, och eftersom den iranska regimens väpnade styrkor är fler och i vissa fall både bättre beväpnade och bättre utbildade, så får vi nog lägga till en del tid. 2-4 månader verkar rimligt.
Dessutom får nog USA och eventuella allierade räkna med lite större förluster. Ett tjog stridsvagnar, ett antal stridsflygplan, kanske någon fregatt eller jagare... Lite sådant kommer nog att bli fullständigt utslagna, ta dessa beräkningar gånger 2 eller 3, så har du antalet allvarligt skadade fordon, flygplan och fartyg. Manskapsmässigt... Oerhört svårt att svara på, men upp till 2500/3000 man i döda skulle jag tippa på, och den siffran gånger 3-4 i skadade.
EDIT 2: Talar vi däremot om att USAs mål är att hålla sundet öppet, och krossa iranska försök att stänga det, så skulle man klara det tämligen galant på mycket kort tid.