2014-05-01, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bahram
Försök istället att acceptera att du ordbajsar.Orättvisa anklagelser leder ingen vart.

Nä men varför fortsätter du med det då på precis samma sätt som just IR5?

Vill du bli tagen seriöst så börja med att läsa på lite
Citera
2014-05-01, 12:33
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mace2442
Ska man försöka lura en satelit att skenmålet är ett 500 tons fartyg så bör det liksom ha rätt längd, rätt bredd och ha värmekällor av rätt storlek på rätt plats. Annars klassas det just som ett skenmål och så struntar man i det.

Ska man dessutom ha ett skenmål som rör sig till havs,
så ska det även ha rätt vikt, rätt skrovform, rätt propellrar och rätt maskineri,
för att ge rätt svallvåg och rätt akustisk signatur.

Skenmål av uppankrade fartyg är däremot görbart,
så länge både skenmål och de riktiga fartygen
regelmässig maskeras, och flyttas runt.

Dock knappast värt det då dylika skenmål skulle bli mycket dyra,
och eftersom USA kan gå in och utan vidare gödsla med JDAM
på både verkliga fartyg och skenmål.
Citera
2014-05-01, 13:03
Medlem
Bahrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Ta mer tid för vad? Vad tror jag om vadå? Hur länge för vadå?

Jag förstår inte vad du menar här, var god klargör.
Jag menar hur länge det tar för USA att vinna kriget.
Citat:
Nä men varför fortsätter du med det då på precis samma sätt som just IR5?

Vill du bli tagen seriöst så börja med att läsa på lite
Vad yrar du om mannen?Du berättar sagor för tråden.Det är väl klart att mulla-väktaren har rätt i en del saker.Men du gör allt för att stoppa IR5,det gör inte jag trots att jag inte håller med han i massa saker.
Citera
2014-05-01, 14:16
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Jag menar hur länge det tar för USA att vinna kriget.

Svårt att svara på. Vi talar alltså om totalt krig här, där USAs mål är att störta den iranska regimen och i grunden slå deras väpnade styrkor? Ska de ockupera landet också, eller räcker det med de två första punkterna?

EDIT:

Om det bara är att slå den iranska försvarsmakten och störta regimen som är målet, så skulle jag säga att det skulle ta dem någonstans mellan 2 och 4 månader. De tog Irak på 3 veckor, och eftersom den iranska regimens väpnade styrkor är fler och i vissa fall både bättre beväpnade och bättre utbildade, så får vi nog lägga till en del tid. 2-4 månader verkar rimligt.

Dessutom får nog USA och eventuella allierade räkna med lite större förluster. Ett tjog stridsvagnar, ett antal stridsflygplan, kanske någon fregatt eller jagare... Lite sådant kommer nog att bli fullständigt utslagna, ta dessa beräkningar gånger 2 eller 3, så har du antalet allvarligt skadade fordon, flygplan och fartyg. Manskapsmässigt... Oerhört svårt att svara på, men upp till 2500/3000 man i döda skulle jag tippa på, och den siffran gånger 3-4 i skadade.

EDIT 2: Talar vi däremot om att USAs mål är att hålla sundet öppet, och krossa iranska försök att stänga det, så skulle man klara det tämligen galant på mycket kort tid.
Senast redigerad av T-80U 2014-05-01 kl. 14:21.
Citera
2014-05-01, 15:08
Medlem
Citat:
Vad yrar du om mannen?Du berättar sagor för tråden.Det är väl klart att mulla-väktaren har rätt i en del saker.Men du gör allt för att stoppa IR5,det gör inte jag trots att jag inte håller med han i massa saker.

Yrandet och sagorna står du för.

Jag talar om för dig var du hittar fakta om Internationellt vatten.
Trots det klarar du inte att ta till dig det.

Jag visar dig vad sateliterna förmådde för 30 år sen.
Det vill du inte heller ta till dig.

Jag talar om för dig var du hittar fakta om vad som utgör krigsbrott, inte heller det klarar du att ta till dig.

Mulla-väktaren har inte haft rätt i en enda fråga så här långt och du håller på att etbalera dig på samma nivå.

Vill du bli tagen seriöst så läs och förstå både Genevekonventionen och FN:s havsrättskonvention så blir det lite enklare för dig.
Senast redigerad av mace2442 2014-05-01 kl. 15:26.
Citera
2014-05-01, 15:10
Medlem
Citat:
Svårt att svara på. Vi talar alltså om totalt krig här, där USAs mål är att störta den iranska regimen och i grunden slå deras väpnade styrkor? Ska de ockupera landet också, eller räcker det med de två första punkterna?

EDIT:

Om det bara är att slå den iranska försvarsmakten och störta regimen som är målet, så skulle jag säga att det skulle ta dem någonstans mellan 2 och 4 månader. De tog Irak på 3 veckor, och eftersom den iranska regimens väpnade styrkor är fler och i vissa fall både bättre beväpnade och bättre utbildade, så får vi nog lägga till en del tid. 2-4 månader verkar rimligt.

Dessutom får nog USA och eventuella allierade räkna med lite större förluster. Ett tjog stridsvagnar, ett antal stridsflygplan, kanske någon fregatt eller jagare... Lite sådant kommer nog att bli fullständigt utslagna, ta dessa beräkningar gånger 2 eller 3, så har du antalet allvarligt skadade fordon, flygplan och fartyg. Manskapsmässigt... Oerhört svårt att svara på, men upp till 2500/3000 man i döda skulle jag tippa på, och den siffran gånger 3-4 i skadade.

EDIT 2: Talar vi däremot om att USAs mål är att hålla sundet öppet, och krossa iranska försök att stänga det, så skulle man klara det tämligen galant på mycket kort tid.

Och de tiderna gäller då så länge USA enbart använder sina konventionella stridskrafter. Skulle man av någon anledning välja det nukelära alternativet så går det betydligt fortare
Citera
2014-05-01, 16:06
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Och de tiderna gäller då så länge USA enbart använder sina konventionella stridskrafter. Skulle man av någon anledning välja det nukelära alternativet så går det betydligt fortare

Massförstörelsevapen är naturligtvis en annan femma.

Jag menar bara att det vore bättre för oss alla om vi faktiskt fick in den här diskussionen i lite mer relevanta och verklighetstrogna banor. Både för mig, som förutsätter att USA vinner relativt omgående, och för de som hatar USA och tror att de förlorar.

Det vore avsevärt intressantare att diskutera vad Iran rent faktiskt skulle kunna åstadkomma, istället för att tjata om dessa verklighetsfrånvända och idiotiska fantasier där Iran slår ut hela hangarfartygsgrupper och vinner krig mot världens starkaste militärmakt.

Givet är förstås, att vi inte borde diskutera det i den här tråden. Här handlar det egentligen enbart om hangarfartyget, och där är ju alla som inte är helt efterblivna, eller totalt indoktrinerade, överens om att Iran inte har särskilt stor chans att klara av det förutsatt att krigsliknande förhållanden gäller. I fredstid är chansen lite större, men även då är den så gott som obefintlig.
Citera
2014-05-01, 16:23
Bannlyst
Citat:
Massförstörelsevapen är naturligtvis en annan femma.

Jag menar bara att det vore bättre för oss alla om vi faktiskt fick in den här diskussionen i lite mer relevanta och verklighetstrogna banor. Både för mig, som förutsätter att USA vinner relativt omgående, och för de som hatar USA och tror att de förlorar.

Det vore avsevärt intressantare att diskutera vad Iran rent faktiskt skulle kunna åstadkomma, istället för att tjata om dessa verklighetsfrånvända och idiotiska fantasier där Iran slår ut hela hangarfartygsgrupper och vinner krig mot världens starkaste militärmakt.

Givet är förstås, att vi inte borde diskutera det i den här tråden. Här handlar det egentligen enbart om hangarfartyget, och där är ju alla som inte är helt efterblivna, eller totalt indoktrinerade, överens om att Iran inte har särskilt stor chans att klara av det förutsatt att krigsliknande förhållanden gäller. I fredstid är chansen lite större, men även då är den så gott som obefintlig.
Bra.
Då har vi kommit fram till något vi är överens om.
Iran kan sänka hangarfartyget i Persiska Viken.
Iran kan inte sänka hangarfartyget utanför Persiska Viken.

Vi lämnar detta då.
Vi forsätter i andra trådar när vi ska vidare till nästa fråga.

(FB) Hur lång tid tar det för USA att erövra Iran?
(FB) USA vs IRAN Kommer jänkarna förlora många faryg?
(FB) Kan Iran verkligen slå ut det här i Hormuz-sundet? (maffig bildsammanställning )
(FB) Hur många soldater behöver USA för att krossa Iran?

Hoppas att du raderar alla inlägg som inte har med att sänka hangarfartyget att göra i denna tråden.
Citera
2014-05-01, 17:24
Medlem
Citat:
Skulle man av någon anledning välja det nukelära alternativet så går det betydligt fortare
Det ser ju inte bra ut. Jag menar hur hindrar man kärnvapen genom att själv använda kärnvapen. Vart tog dina Geneve-konvention-fasoner vägen. Du markerade brottsliga aktioner, eller är detta ett undantagsfall?

Jag tänkte inte kommentera ditt inlägg från början men det vore bra att påpeka en sak.
Kärnvapen är inte enda sättet. Den dagen USA begår ett liknande misstag finns motsvarande doktriner tillgängliga för Iran.
Citera
2014-05-01, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IR5
Det ser ju inte bra ut. Jag menar hur hindrar man kärnvapen genom att själv använda kärnvapen. Vart tog dina Geneve-konvention-fasoner vägen. Du markerade brottsliga aktioner, eller är detta ett undantagsfall?

Jag tänkte inte kommentera ditt inlägg från början men det vore bra att påpeka en sak.
Kärnvapen är inte enda sättet. Den dagen USA begår ett liknande misstag finns motsvarande doktriner tillgängliga för Iran.

Nä men titta herr trams igen.
Hur man utplånar kärnvapen med kärnvapen är på precis samma sätt som man utplåanr andra vapen. Bara det att man inte behöver sikta så noga med kärnvapen.

Iran har inga B2 bombare. Man har inga minutman ICBM heller och man har definitivt inga trident D5 så nej, iran har inte samma möjlighet idag heller.
Citera
2014-05-01, 18:47
Medlem
Citat:
Nä men titta herr trams igen.
Hur man utplånar kärnvapen med kärnvapen är på precis samma sätt som man utplåanr andra vapen. Bara det att man inte behöver sikta så noga med kärnvapen.

Iran har inga B2 bombare. Man har inga minutman ICBM heller och man har definitivt inga trident D5 så nej, iran har inte samma möjlighet idag heller.

Nej man hindrar inte kärnvapen med kärnvapen, för det sig emot sig själv. Vidare skrev jag om Irans alternativ att svara på en kärnvapen attack. Då konstaterade jag att kärnvapen inte är enda sättet att förinta en generation. Jag föreslår att du först förklarar det där med internationella vatten, sen kan vi komma in på annat. Sist hade du roliga satelliter på g.

Jag vill ställa en fråga till dig. Hur kan man med hjälp av en satellit eskortera ut sina fartyg? Kan du ge mig en beskrivning?

Bahram
T-80U skrev sina åsikter och hur han personligen tror om ett kommande krig.

Du hittar däremot inga logiska förklaringar bakom hans påståenden. Jag återkommer med inlägg som förklarar en del omständigheter vad det gäller taktiker.
Citera
2014-05-01, 19:12
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IR5
T-80U skrev sina åsikter och hur han personligen tror om ett kommande krig.

Du hittar däremot inga logiska förklaringar bakom hans påståenden. Jag återkommer med inlägg som förklarar en del omständigheter vad det gäller taktiker.

Nu var det inga åsikter, utan väl underbyggda gissningar baserade på de två ländernas militära kapacitet, och utifrån mina egna relativt vittfamnande kunskaper om militära operationer i nutid och historiskt, samt militär teknik. USAs kapacitet är hundratals gånger större än den iranska kapaciteten att föra krig.

Du bara tramsar vidare.

Och innan du börjar dravla om dina "assymetriska taktiker" så kan du försöka att förstå att jag inte snackar om några rövarband med AKM som springer runt i bergstrakter eller småbyar och gör eldöverfall, utan jag talar om att i grunden slå den iranska försvarsmakten och störta det nuvarande ledarskapet.

Att vinna freden tar lång tid, men det är heller inte relevant i sakfrågan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in