2014-04-29, 16:55
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Bara så jag inte läggar ord i munnen på dig, men är det ditt syfte att göra "sköt-dig-själv" synonymt med såna "som sökar efter offer"?

Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Nu tycker jag att du är orättvis.

Han sa "sorters satanism, alltifrån dem som menar sköt-dig-själv-och-skit-andra till dem som vill göra onda gärningar i Satans namn".

Om man säger "fordon, allt från cyklar till flygplan" så innebär det absolut inte att man försöker göra cyklar synonymt med flygplan.

Eftersom DU inte heller verkar förstå hela innebörden av AMAJs inlägg, är det bäst att han svarar själv så vi undvikar senare förvirring skapat av semantisk akrobatik.

Det kan ju t.ex. nämnas, att den ena trons/religionens 'gud' ofta är den andra trons/religionens "Satan" (djävul etc).
Senast redigerad av Bogomil 2014-04-29 kl. 16:57.
Citera
2014-04-29, 17:45
Medlem
Okej, såhär sammanfattar jag det enligt mina frågor?
Alltså om hur satanismen visar sig i samhället och om hur satanisterna ser på samhället.

Vi märker generallt inte ens av olika inriktningar inom satanismen i samhället. De har ett litet inflytande i samhället och har inte heller något intresse av att få inflytande och förändra samhället efter sina tankegångar. De håller sig ofta avsides från övriga samhället av naturliga skäl, då skälet brukar vara personligt. En del människor som ingår i satanismen märker man heller knappt av. Men vissa lever som vanligt, som vi. Det är olika från person till person hur de vill utmärka sig och visa sig. Vissa går runt med symboler som påvisar deras tro. Annars kan man knappast gå ut i samhället och se vem som är satanist.

Rätta mig om jag har fel och tillägg gärna!
Citera
2014-04-29, 23:03
Medlem
DeMysteriiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aaron12345
Okej, såhär sammanfattar jag det enligt mina frågor?
Alltså om hur satanismen visar sig i samhället och om hur satanisterna ser på samhället.

Vi märker generallt inte ens av olika inriktningar inom satanismen i samhället. De har ett litet inflytande i samhället och har inte heller något intresse av att få inflytande och förändra samhället efter sina tankegångar. De håller sig ofta avsides från övriga samhället av naturliga skäl, då skälet brukar vara personligt. En del människor som ingår i satanismen märker man heller knappt av. Men vissa lever som vanligt, som vi. Det är olika från person till person hur de vill utmärka sig och visa sig. Vissa går runt med symboler som påvisar deras tro. Annars kan man knappast gå ut i samhället och se vem som är satanist.

Rätta mig om jag har fel och tillägg gärna!

Kan vara det mest intetsägande jag läst. Är det en högstadieuppgift eller gymnasieuppgift du håller på med? Är det sistnämnda behöver du nog utveckla lite för att det ska gå igenom. Du har ju skrivit åtta meningar som egentligen kan kortas ner till en enda.

Satanism har gjort sig synlig i samhället olika mycket under olika tidsperioder. På 60-talet fick Church of Satan en del massmedial uppmärksamhet, och användes som provokation av utövarna. Under början av 90-talet brann kyrkor i Norge till höger och vänster, en och annan snubbe blev mördad och black metal-vågen marknadsförde sin variant. Satanism är ett så sjukt löst begrepp så att svara på hur "de ser på samhället" är nog omöjligt utan att djupdyka lite. De flesta självutnämnda satanister verkar i alla fall dyka upp i välfärdsstater med trygg social tillvaro, precis som emos och lattepappor
Citera
2014-04-30, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aaron12345
Vill ha tips, kvittar vilken variant, men jag gräver inte så djupt in i det. Vill ha mer övergripande. tack för svar!

Om vi går till lathunden wikipedia och försöker få en "övergripande" föreställning så kan vi läsa att:

Citat:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Satan
[...]
Det övergripande temat i Nya Testamentet är att Satan frestar och förleder mänskligheten i synd för att hindra dem från att följa Gud. I annan, icke-traditionell, kristen tro (till exempel hos Kristadelfianerna) hänvisar inte ordet "Satan" i Bibeln till ett övernaturligt, personligt väsende utan till vilken "motståndare" som helst och avser bildligt människans synd och frestelser.[9]
[...]

Då skulle man kunna svara t. ex. såhär på dina frågeställningar

Hur ser vi i samhället på de som ingår i satanismen?
Hur märks satanismen i samhället?
Hur ser dem på oss?
Avskärmar de sig från oss?

"Vi"/vem då? ser kanske på "syndande" människor som dekadenta livsnjutare som inte bryr sig om några övernaturliga konsekvenser av sina handlingar utan anser att begär skall omfamnas och upplevas.

Hängivelse till "synd" kan ses som porrindustrin, korruption, strebermentalitet där folk går över lik för att nå toppen.

"De"/vem? kanske ser på "oss"/vem? som naiva.

"De" tar mer för sig?

I sig är myten om Satan lika religiös som myten om Jesus då de båda bygger på existensen av en Gud; blir litet som att Kalle Anka är Jesus och Musse Pigg är Satan men båda är produkter av Disney.

Det finns organisationer/kulter som anser sig vara visdomssökande och håller på med diverse ritualer för att uppnå något perfekt tillstånd, men vill du veta mer om dem så blir det mer inom ordensväsenden av olika varianter. Ungefär som vissa extrema politiska sekter som omger sig med hemlighetsmakeri för att känna sig märkvärdiga.
Senast redigerad av Thingamabob 2014-04-30 kl. 11:29.
Citera
2014-05-01, 09:59
Medlem
InnesIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeMysteriis
Kan vara det mest intetsägande jag läst. Är det en högstadieuppgift eller gymnasieuppgift du håller på med? Är det sistnämnda behöver du nog utveckla lite för att det ska gå igenom. Du har ju skrivit åtta meningar som egentligen kan kortas ner till en enda.

Satanism har gjort sig synlig i samhället olika mycket under olika tidsperioder. På 60-talet fick Church of Satan en del massmedial uppmärksamhet, och användes som provokation av utövarna. Under början av 90-talet brann kyrkor i Norge till höger och vänster, en och annan snubbe blev mördad och black metal-vågen marknadsförde sin variant. Satanism är ett så sjukt löst begrepp så att svara på hur "de ser på samhället" är nog omöjligt utan att djupdyka lite. De flesta självutnämnda satanister verkar i alla fall dyka upp i välfärdsstater med trygg social tillvaro, precis som emos och lattepappor

Ja, du har rätt. Alla religioner och livsåskådningar med någon form av större spridning skiljer sig mycket åt. Satanismen är däremot mer komplicerad än vissa andra eftersom den både saknar reell historisk tradition samt ett gemensamt skriftligt ursprung. Visst finns det traditioner som dagens Satanister tagit inspiration från men de är inte Satanistiska. I västvärlden är väl de första dokumenten som antyder någon form av Satanism daterade till början av 1900-talet såvitt jag vet (Ben Kadosh/Carl William Hansen). Från den punkten har det förekommet individer och löst sammansatta grupperingar - antagligen fler ju närmare nutid vi kommer. Mycket sällan skulle jag påstå att det gett något bestående avtryck i historien.

Church of Satan är utan tvekan de som haft flest medlemmar och synts mest i media (och det säger jag utan att egentligen veta hur många medlemmar de har/har haft). De har länge styrt definitionen av Satanism enbart genom sitt stora genomslag. The Satanic Bible finns att köpa i Pocketbutiker i Sverige, ingen annan Satanisk organisation kan ståta med ett sådant genomslag.

Sedan är det som du skriver. Det poppar upp lite nya riktningar här och där. Utbrytare från CoS samt de som definierar mot CoS. Andra som påstår sig stå helt separat men som ofta (van)tolkar äldre traditioner som vamachara tantra eller fornnordisk mytologi.

Då Satanismen har påverkat samhället har det generellt varit i de fall där ungdomar sprungna ut black metalmiljön utförst onda handlingar eftersom deras Satanism oftast bara är, eller åtminstone var, en pastish - Hollywood Satanism som du ser i filmerna. Men dessa personer har sällan varit organiserade och har knappast någon enhetlig ideologi. I de fall där dessa personer lagt fram något mer genomtänkt har det oftast varit många år efter det att brotten begåtts.

Jag tror att Satanister i gemen egentligen är människor som lever sitt liv på ett inte så skilt sätt från andra. Visst, man förklarar säkert världen i andra termer men de flesta lever ändå inte på något speciellt sätt. I den mån man är organiserad tenderar arbetet att syfta till det interna. Antingen inom gruppen eller inom individen. Jag känner inte till att man egentligen någonsin gjort större avtryck utanför sin ena cirkel förutom möjligen via kurser eller föreläsningar.
Citera
2014-05-01, 11:31
Medlem
bootboys avatar
För det första så måste du definera vad Satanism är?

För mig som är spirituell Satanist är t ex Church of Satan inte Satanister av den enkla anledningen att de inte tror på Fader Satan, De är objektivister och ateister och jag respekterar dem för det.
O.T.O vet jag för lite om men de utger sig inte heller för vara Satanister.

För mig är Satanism/Djävulsdyrkan en av de äldsta livsfilosofierna på Jorden.

Som nån skrev innan så den gemensamma grunden all LHP har är man strävar till att stärka sitt eget jag antingen genom att vara väldigt framgångsrik inom det man anser sig vara bra på.
Vissa gör på egen hand och andra genom då åkalla djävlar och demoner för råd och stöd.

Din fråga är väldigt svår att ge ett riktigt rakt svar. Men vill du ha tips och råd var du kan hitta mer om Satanism/Djävulsdyrkan så skicka gärna ett PM!

Ave Satanas!
Citera
2014-05-01, 14:20
Medlem
InnesIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bootboy
Som nån skrev innan så den gemensamma grunden all LHP har är man strävar till att stärka sitt eget jag antingen genom att vara väldigt framgångsrik inom det man anser sig vara bra på.
Vissa gör på egen hand och andra genom då åkalla djävlar och demoner för råd och stöd.

Du får givetvis definiera din egen tro precis som du vill men att skriva att alla inriktningar av den vänstra handens väg är att stärka sitt eget jag inom det man anser sig vara bra på är helt historielöst och totalt fel.

I de traditioner där uttrycket härstammar från är det snarare en väg som beskrivs för att förstå och uppnå det gudomliga - det icke-dualistiska. Det är vägarna till denna förståelse som är olika och inte målet i sig. Generellt innebär det en fördjupad förståelse genom kroppen. Den mest kända aspekten är troligen det medvetna brytandet av de tabun som existerar runt personen i den kultur där denne rör sig. Av dessa torde 5M vara mest känd där man bryter mot 5 av de tabun som historiskt finns i det indiskt-vediska samhället. F.ö. en ritual som är tämligen verkningslös för oss i västvärlden.

Det vanligaste citatet för att stödja den idé att vänstra handens väg leder mot ett annat mål, ett mål som innebär en kraftfull och differentierad varelse, kommer från Julius Evola's Yoga of Power. Låt oss se vad han skrev:

Citat:
There is a significant difference between the two Tantric paths, that of the right hand and that of the left hand (which are both under Shiva's aegis). In the former, the adept always experiences "someone above him," even at the highest level of realization. In the latter, "he becomes the ultimate Sovereign" (cakravartin = world ruler).

Fair enough! Men läser man hela boken, eller faktiskt bara de efterföljande meningarna, står det klart att detta inte är riktigt vad moderna Satanister syftar till (eller anhängare till Temple of Set - som också nyttjar detta citat för att stödja sina teorier om den vänstra handens vägs yttersta mål). Evola fortsätter, i direkt anslutning till citatet ovan:

Citat:
This means that the duality between the integrated person and the dimension of transcendence, or between the human and God, has been overcome. All differentiations and subordinate relationships are rendered obsolete once the Shiva condition is achieved.

Alltså, den vänstra handens väg syftar visserligen till att uppnå något högre och större men detta har ingenting att göra med vad man är bra på eller vad man vill bli i sin yrkeskarriär. Det handlar om att nå ett tillstånd där man i sig själv uppnår föreningen mellan den orubblige Shiva och den eldiga Shakti, där dualismen löses upp och man ser verklighetens sanna natur.
Citera
2014-05-01, 18:38
Medlem
bootboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InnesI
Du får givetvis definiera din egen tro precis som du vill men att skriva att alla inriktningar av den vänstra handens väg är att stärka sitt eget jag inom det man anser sig vara bra på är helt historielöst och totalt fel.

I de traditioner där uttrycket härstammar från är det snarare en väg som beskrivs för att förstå och uppnå det gudomliga - det icke-dualistiska. Det är vägarna till denna förståelse som är olika och inte målet i sig. Generellt innebär det en fördjupad förståelse genom kroppen. Den mest kända aspekten är troligen det medvetna brytandet av de tabun som existerar runt personen i den kultur där denne rör sig. Av dessa torde 5M vara mest känd där man bryter mot 5 av de tabun som historiskt finns i det indiskt-vediska samhället. F.ö. en ritual som är tämligen verkningslös för oss i västvärlden.

Det vanligaste citatet för att stödja den idé att vänstra handens väg leder mot ett annat mål, ett mål som innebär en kraftfull och differentierad varelse, kommer från Julius Evola's Yoga of Power. Låt oss se vad han skrev:

Fair enough! Men läser man hela boken, eller faktiskt bara de efterföljande meningarna, står det klart att detta inte är riktigt vad moderna Satanister syftar till (eller anhängare till Temple of Set - som också nyttjar detta citat för att stödja sina teorier om den vänstra handens vägs yttersta mål). Evola fortsätter, i direkt anslutning till citatet ovan:

Alltså, den vänstra handens väg syftar visserligen till att uppnå något högre och större men detta har ingenting att göra med vad man är bra på eller vad man vill bli i sin yrkeskarriär. Det handlar om att nå ett tillstånd där man i sig själv uppnår föreningen mellan den orubblige Shiva och den eldiga Shakti, där dualismen löses upp och man ser verklighetens sanna natur.

Naturligtvis har du rätt i det du skriver och jag kan villigt erkänna att just skrivkonst är inte min styrka och att jag ofta kommer till korta där av.

Även om man kan tvista om huruvida vad som är Satanism/Djävulsdyrkan så kan man inte förringa Anton LaVey´s inflytande på den moderna Satanismen och hur den påverkats av hans ideér och tankar. Ett bra citat just från ASL är detta " Satanism simply means something different to each and every person" och ett annat som är också väldigt bra är: Satanists are born not made.

Personligen tror jag att det är personer med ett visst sinnelag som blir dem som upptäcker Satanismen oavsett om det handlar om den Laveyianska , Temple of Set eller den spirituella Satanismen mer känd som djävulsdyrkan.
Citera
2014-05-01, 20:37
Medlem
InnesIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bootboy
Ett bra citat just från ASL är detta " Satanism simply means something different to each and every person" och ett annat som är också väldigt bra är: Satanists are born not made.

Jag förstår hur man i teorin kan förena de två citaten men om vi ska ta det ordagran för vad som förs fram är de snarare det motsatta. Det ena antyder att Satanist är något man inte kan bli. Det är något organisk och naturligt från födseln. Det andra tyder på att Satanismen som övergreppsterm är helt onödig eftersom den, om vi ska ta citatet på allvar, inte betyder något alls utanör det som den individuella Satanisten väljer att den ska betyda.

Jag är tämligen övertygad om att det första citatet snarare ska tolkas som att Satanismen tar sitt uttryck olika beroende på person som applicerar dess principer i sitt liv. Men detta är knappast revolutionerande för Satanismen. Det gäller snarare de allra flesta livsåskådningarna. Det är en del av mänsklig natur att söka sig till grupperingar men samtidigt försöka bena ut en egen fåra inom ramen för denna grupp (vare sig du är organiserad eller ej).

Jag håller dock verkligen inte med om att någon biologiskt föds in i en viss filosofisk eller religiös idétradition. Däremot har vi givetvis olika genetiska förutsättningar för vissa beteenden som sedan kanske gör att vi på olika sätt attraheras av olika ideologier. Att man däremot är predestinerad att bli Satanist redan från en första dag i livet ser jag som högst otroligt.
Citera
2014-05-16, 20:54
Medlem
Gords avatar
Du går med i Satanistiskt Initiativ.

https://www.facebook.com/SatanistisktInitiativ
Citera
2014-06-02, 00:43
Bannlyst
Satanism finns på riktigt?

Satanism inom kristendomen?

- Ortodoxa är insatt i satanism utanför Nordens gränser.

- Den rumänska Satan är dom insatta i mer än svenska och finska Satan.

- Enligt riktiga Satan så finns det 3 till 5 olika Satan.
Citera
2014-06-02, 00:58
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steel-Garden
Satanism inom kristendomen?

- Ortodoxa är insatt i satanism utanför Nordens gränser.

- Den rumänska Satan är dom insatta i mer än svenska och finska Satan.

- Enligt riktiga Satan så finns det 3 till 5 olika Satan.
Rätta mig om jag har fel, men jag klassar fullskaligt krig som enda, om möjliga substansen av begreppet "satan"

Hittar inget som annars kan illustrera elelr förklara innebörden i begreppet, som är religiöst betingat.. att inte vilja ärbart och heligt, däremot vanhelga och så mycket som möjligt . anser att all pseudofilosofisk eller kamouflerande låtsereligiöst ordande om detta och låtsediskussion om detta är genomgående patetiskt.

Satan = krig / sedan finns lågintensivt.. långsamt ständigt molande söndrande sabotage .. men sådant kan man förhandla bort och förmildra åtgärda uppgradera med kunskapsspridning, men inte ett redan påbörjat krig.. då kan det bara bli värre innan förintanden går igång.

Att med tomma hot prata om satan är sjukt och bör åtgärdas eller medicineras bort, därav är det inte bra med gammeldogmatiska religiösa irrläror att beblanda sig med samhällsfrågor som kräver klarsyn och inte omoget trams att få individer veka och lama. Det blir vrickat som jag tycker.
Senast redigerad av BlackJewel 2014-06-02 kl. 01:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in