2008-12-12, 20:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pontus900
Har läst lite om LaVey Satanismen och kom fram till att allting handlar om en fiolosofi ( som tidigare nämnt) och har inte så mycket med religion att göra, reglerna som satanismen innehavar liknar dock religösa relger/normer ämnade för samhället.

Är inte religion ett väldigt brett begrepp? Det kan betyda många saker beroende på vem du frågar. För mig är det en religion.

Citat:
Ursprungligen postat av Pontus900
Jag kan dock säga att några av dessa regler stämmer med mina åsikter men det är långt ifrån alla. Tror faktiskt inte det finns så många utövare/följare av denna livsåskådning, de flesta är nog tonårsrebeller som söker efter någonting alternativt efter att blivit friad från ett årtionde eller mer från kristendomens kättingar, egentligen har de ingen aning om hur man ska tolka reglerna och ståndpunkterna.

Men det brukar inte vara speciellt svårt att skilja på tonårsrebellerna och de som har förstått och tillämpar LaVey-satanismen. Fast återigen beror det på vem du frågar.
Citera
2008-12-13, 09:55
Medlem
Scientologerna är väl dom sanna Satanisterna...
Citera
2008-12-13, 12:58
Medlem
Securions avatar
Ur PRETENDERS TO THE THRONE

Av Magus Peter H. Gilmore

"There have been those who would attempt to imitate us, but they usually discover that our shoes are far too big to fill. Short-lived spinoffs have included The Church of Satanic Brotherhood, Ordo Templi Satanas, Order of the Black Ram, Church of Lucifer, Thee Orthodox Satanic Church and so on. None of these has prospered or even affected the course of Satanism, as they have quickly collapsed due to the lack of energy or direction. Since the death of our High Priest and Founder, even more imitators have emerged, trying to make their way to the center ring. These sorry clowns are banished by their own lack of competence to the side rings, quickly passed over as the discerning look towards us for the genuine star performers."

---
Ur "A Map for the Misdirected"

Av Magus Peter H. Gilmore

"We Satanists are not here to smarten up the rubes. They are welcome to be fooled by “False Churches of Satan” and get the instant titles they crave (plastic badges spilled from a gumball machine at a quarter a pop), while knowing in their hearts that these count for nothing. You get what you pay for. These stunted children playing in a sandbox are desperate for attention from genuine Satanists."

"To our comrades, the Satanists (we don’t use that term lightly, but as an honorific) who pull on their hip-boots and gas masks to wade through the fecal online muck, we salute you—you go where we prefer not to tread. To the posturing pseudo-Satanists, a swarm of gadflies and shit-disturbers, we say, “What others?” You don’t exist, as far as we are concerned. Now that the rock has been lifted, these maggots will squirm and writhe, and spew forth more noxious waste. We’ve seen it all before during our 40 year history, and we’re sure to see this scenario replayed yet again. Reruns, and of particularly dull episodes of past experiences.

Now back to your boo-hoo-hooing, my little wastrels. Continue to delude yourselves that your meager online ghettos have something to do with real Satanism. Meanwhile, we who are the genuine article are off to continue with the grand party that is Satanic life."

---

http://www.churchofsatan.com/home.html
Senast redigerad av Securion 2008-12-13 kl. 13:01.
Citera
2008-12-20, 04:51
Medlem
Legaliserings avatar
Jag har inte förstått den egentliga innebörden av denna tråd =o Men men, jag var tvungen att lägga det här inlägget i denna tråd då det var mitt 666:a
Citera
2008-12-20, 08:14
Medlem
sten.bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Legalisering
Jag har inte förstått den egentliga innebörden av denna tråd =o Men men, jag var tvungen att lägga det här inlägget i denna tråd då det var mitt 666:a

Tabell #6

A=6
B=12
C=18
D=24
o-s.v.

M=78
O=90
N=84
S=114
A=6
N=84
T=120
O=90

=666 är MONSANTO
Citera
2008-12-20, 08:17
Medlem
SleepaZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sten.b
Tabell #6

A=6
B=12
C=18
D=24
o-s.v.

M=78
O=90
N=84
S=114
A=6
N=84
T=120
O=90

=666 är MONSANTO
http://weblog.greenpeace.org/sverige/2008/09/monsantofilm_har_premiar_den_1.html
Citera
2008-12-20, 13:37
Medlem
Legaliserings avatar
Bra att jag nu helt plötsligt har 661 .
Citera
2008-12-21, 01:09
Medlem
VampireLestats avatar
Vilken tur man har! Tänkte just gå in här och skapa en liknande tråd, men ser nu att det inte verkar behövas. Har läst en hel del om vad som har skrivits om Temple of Set, och om Xeper, och jag tackar er och speciellt Daniel Ahlm för all information angående detta.

Skulle dock vara kul om någon kunnig kunde dela med sig av mer information angående Kaos-Gnostisk satanism, som jag inte vet så mycket om. Länkar och liknande relevant information är mycket uppskattade.
Citera
2008-12-21, 10:33
Medlem
TheInsanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VampireLestat
Vilken tur man har! Tänkte just gå in här och skapa en liknande tråd, men ser nu att det inte verkar behövas. Har läst en hel del om vad som har skrivits om Temple of Set, och om Xeper, och jag tackar er och speciellt Daniel Ahlm för all information angående detta.

Skulle dock vara kul om någon kunnig kunde dela med sig av mer information angående Kaos-Gnostisk satanism, som jag inte vet så mycket om. Länkar och liknande relevant information är mycket uppskattade.

Om s.k. "kaos-gnostisk" satanism:

http://www.angelfire.com/extreme/slayermagazine/interview_mlo1.html
http://www.templeoftheblacklight.net/

Ta det med en nypa salt dock. Tycker att denna grupp människor är den absolut minst trovärdiga grenen av satanismen speciellt då man kan lite mer om de mytologier de använder sig samt vet var deras läror kommer ifrån (det är skrattretande att läsa de tidiga dokumenten från MLO tex).
Citera
2008-12-21, 12:48
Medlem
VampireLestats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheInsane
Om s.k. "kaos-gnostisk" satanism:

http://www.angelfire.com/extreme/slayermagazine/interview_mlo1.html
http://www.templeoftheblacklight.net/

Ta det med en nypa salt dock. Tycker att denna grupp människor är den absolut minst trovärdiga grenen av satanismen speciellt då man kan lite mer om de mytologier de använder sig samt vet var deras läror kommer ifrån (det är skrattretande att läsa de tidiga dokumenten från MLO tex).

Tack för länkarna och svaret! Jag håller med om att den här grenen av Satanism verkar vara den minst trovärdiga, men det är fortfarande väldigt kul och intressant att läsa om dom.

Du verkar vara väldigt kunnig inom ämnet, och jag råkar ha en undran om Temple of Set, nämligen om de har en svensk gren? Har läst någonstans om att försök har gjorts, men jag vet ej om man har lyckats, tänkte att du kanske vet något?
Citera
2008-12-21, 13:01
Medlem
TheInsanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VampireLestat
Tack för länkarna och svaret! Jag håller med om att den här grenen av Satanism verkar vara den minst trovärdiga, men det är fortfarande väldigt kul och intressant att läsa om dom.

Du verkar vara väldigt kunnig inom ämnet, och jag råkar ha en undran om Temple of Set, nämligen om de har en svensk gren? Har läst någonstans om att försök har gjorts, men jag vet ej om man har lyckats, tänkte att du kanske vet något?

De har haft en eller flera svenska medlemmar men såvitt jag vet har ingen officiell gren varit speciellt fungerande. Har för mig att det fanns något som hetter Order of the Claw of the Bear någon gång men är osäker på hur aktiv denna var. En ToS medlem var med i svensk tv i slutet av 90-talet och berättade lite och jag var i kontakt med en svensk medlem för flera år sedan som kallade sig Sir Sigurd. Jag var ung och kontakten var mycket fåordig men jag fick då lite översatta dokument från ToS (från engelska till svenska). Skulle dock rekommendera alla med goda kunskaper i engelska att läsa dem på originalspråk. Översättningarna var bristfälliga.

Annars finns det en setian som är ganska aktiv i Finland (Tapio Kotkavouri). Tror att de har en fungerande pylon eller order där också men är mer osäker på det. Hans blog: http://kotkavuori.blogspot.com/

Såg nu att han på en sida listades som att han _var_ medlem i Temple of Set. Så kanske han har hoppat av eller startat något eget. Nåja det får man kanske göra lite efterforskningar i.
Citera
2008-12-21, 14:20
Medlem
VampireLestats avatar
Tack för informationen TheInsane, Jag kollade på deras hemsida och det verkar finnas en fungerande pylon i Finland. Såg dock också att ToS har en global pylon där man som bor långt bort från andra setianer kan bli medlem.

Annars tycker jag att Temple of Set verkar vara en av de mer seriösa grenarna inom modern Satanism, i alla fall i kontrast till CoS som inte verkar göra någonting annat än att sälja medlemskap och dela ut titlar. Har fått uppfattningen av att det är en form av dramatisk ateism, där dom flesta inom organisationen inte verkar bryr sig om att utveckla kyrkan eller sig själva. Nåja, ska forska vidare inom detta. Tack återigen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in