2014-04-19, 19:19
Medlem
ClintMcPantss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kmpa
Den här tråden börjar urarta till stor humor...
Håller med. Det är dags att släppa jämförelserna mellan medicin/biologi och juridik nu. Håll er till juristprogrammet i denna tråd.

/Mod.
Senast redigerad av ClintMcPants 2014-04-19 kl. 19:30.
Citera
2014-04-19, 23:52
Avslutad
Det tråkiga med juristprogrammet är att man inte kan förändra lagarna genom att bli jurist, man ska följa lagarna. Det är mer intressant och givande att stifta och ändra lagar än att vara en slav under all skit.
Citera
2014-04-20, 00:49
Medlem
fraKturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kavalen2
Det tråkiga med juristprogrammet är att man inte kan förändra lagarna genom att bli jurist, man ska följa lagarna. Det är mer intressant och givande att stifta och ändra lagar än att vara en slav under all skit.

Riksdagen (folket) stiftar lagar.
Citera
2014-04-20, 00:59
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Nej, man kan ju inte direkt ändra lagarna som enskild jurist. Vad du däremot kan är att påverka lagstiftaren i vissa riktningar genom att t.ex. argumentera för din sak. Blir du domare och hamnar i HD/HFD kan du inte bara skipa rätt, utan skapa rätt.
Citera
2014-04-20, 02:16
Medlem
swanehats avatar
Har länge funderat på att dubbla juristprogrammet med studier inom ekonomi. Känns ju sådär ambitiöst och värt för att bli affärsjurist blablabla. Har ägnat kvällen åt att kolla upp olika medarbetare på dessa ärorika byråer. Deras meriter varierar kraftigt ifrån dubbel examina, olika språkkunskaper, suttit ting etc.

Sen hittar jag den här snubben:
http://vinge.com/our-people/Stockholm/Consultant2/Hagberg-Joakim/
Han har alltså läst HHS parallellt med juristprogrammet vid SU. Därefter läst en master på HHS parallellt med en LL.M vid SU...

Citera
2014-04-20, 02:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swanehat
Har länge funderat på att dubbla juristprogrammet med studier inom ekonomi. Känns ju sådär ambitiöst och värt för att bli affärsjurist blablabla. Har ägnat kvällen åt att kolla upp olika medarbetare på dessa ärorika byråer. Deras meriter varierar kraftigt ifrån dubbel examina, olika språkkunskaper, suttit ting etc.

Sen hittar jag den här snubben:
Han har alltså läst HHS parallellt med juristprogrammet vid SU. Därefter läst en master på HHS parallellt med en LL.M vid SU...

Kul för honom och han är säkert väldigt kompetent och duktig, men nödvändigt? Nej, självfallet inte. Plugga inte dubbelt om du blir medelmåtta på båda programmen (är du redan en medelmåtta betygsmässigt på juristprogrammet kanske du bör tänkta om), lägg då allt fokus på juristprogrammet så kommer du få sitta ting och sen få jobba på en av drakarna, eller iaf en av de mer kända advokatbyråerna, om du skött dig (förutsatt att du är socialt funktionell). Konkurrensen är inte så hård att du måste dubbla en master från HHS för att få jobb på en av de mera "namnkända byråerna".
Citera
2014-04-20, 07:22
Medlem
hoodogs avatar
Citat:
Han har alltså läst HHS parallellt med juristprogrammet vid SU. Därefter läst en master på HHS parallellt med en LL.M

LL M = "vanlig" juristexamen.

För övrigt framgår det inte alls hur när han påbörjade sina studier eller vilka resultat han lyckats nå. Mao är en sådan lista rätt intetsägande.
Citera
2014-04-20, 11:19
Medlem
SunWukongs avatar
Citat:
Jag fattar inte riktigt varifrån den här missuppfattningen kommer ifrån. Domare i HFD/HD skapar som eXtremo sa rätt. Vidare hittar man mycket jurister i NGO:s/fackförbund/politiska partier (framförallt borgerliga partier). Därutöver så är många jurister inblandade i statliga utredningar. Forskare kan väl också ofta sägas föra den rättspolitiska debatten framåt samt får betydelse i den mån HD/HFD/riksdagen tillmäter deras åsikter om de lege ferenda sådan betydelse.

Naturligtvis kommer de flesta examinerade juristerna enbart att arbeta med tillämpning. Tror dock inte du kan hitta en enda utbildning där en betydande del av de examinerande kommer att arbeta med att ändra de samhälleliga institutionerna. Skulle snarare säga att juristprogrammet ger en förhållandevis bra grund att stå på och skulle gissa att de tre jur.kand:erna i regeringen samt dryga tjugo i riksdagen skulle hålla med om detta.
Senast redigerad av SunWukong 2014-04-20 kl. 11:22.
Citera
2014-04-20, 12:36
Medlem
fraKturs avatar
Citat:
. Sen hittar jag den här snubben:

Det finns meriter, sen finns det meriter
Citera
2014-04-20, 16:30
Medlem
ebqts avatar
Hejsan! Ska studera min andra termin nu till höst och har lite funderingar kring framtiden. Jag är oerhört intresserad utav immaterialrätt (främst patent, varumärkesskydd etc inom IT) och undrar lite vad som kan vara meriterande att läsa och vad jag bör satsa extra hårt på. Någon kurs man absolut inte bör missa?

Vad finns det egentligen för jobb i Sverige där man får leka med immaterialrätt? Bara som statlig pappersvändare? Hur ser det ut inom FN/EU (WIPO kanske?)?

Tacksam för svar!
Citera
2014-04-20, 16:58
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ebqt
Hejsan! Ska studera min andra termin nu till höst och har lite funderingar kring framtiden. Jag är oerhört intresserad utav immaterialrätt (främst patent, varumärkesskydd etc inom IT) och undrar lite vad som kan vara meriterande att läsa och vad jag bör satsa extra hårt på. Någon kurs man absolut inte bör missa?

Vad finns det egentligen för jobb i Sverige där man får leka med immaterialrätt? Bara som statlig pappersvändare? Hur ser det ut inom FN/EU (WIPO kanske?)?

Tacksam för svar!

Byråerna har ofta en ip-avdelning numera. Patentbyråer anställer många jurister. Stora företag har ofta en särkils avdelning för ip.

Som alltid skadar det inte att läsa ekonomi. Det viktigaste är nog att visa att man är genuint intresserad av ämnet. Skriv en bra uppsats!
Citera
2014-04-20, 17:37
Medlem
SunWukongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ebqt

Tacksam för svar!
Vid LU har de i vart fall ett masterprogram i internationell immaterialrätt som man kan läsa som sin fördjupningsdel på programmet. Vet inte vilken kvalité den håller samt hur pass relevanta kurserna är men det kanske vara något att kolla in om du redan vet vad du vill syssla med och skulle känna dig missnöjd med utbudet av fördjupningskurser på ditt egna lärosäte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in