2017-05-20, 20:49
Medlem
CaveatLectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anteri17
Är det inte lite töntigt att tycka AvtL eller SkbrL är juridkporr? Två, för dagens samhälle, missanpassade lagar. Varför inte också runka till 1905 års köplag, eller kanske 1736 års Handelsbalk?

Det är rättsosäkert med såväl missanpassade som ålderdomligt skrivna lagar. Dessutom kan man ha åsikter om hur långt godtroende förvärvare faktiskt ska skyddas. Nej, svensk lagstiftning bör uppdateras inom nämnda områden. Något annat kan bara smått osköna jurister tycka.

Inser du vad du säger, människa? Ska vi skrota den sköna juridiska prosan för att främja tillgänglighet, förståelse och integration? Ska vem som helst kunna slå upp en lagbok och omedelbart tillgodogöra sig innehållet på en rudimentär nivå? Vad blir då nästa steg: att avveckla kanslisvenskan i sin helhet? Nej, aldrig!

Nåväl, nu tror jag i och för sig inte att det skulle leda till någon skillnad i praktiken, mycket på grund av att den yngre generationen förefaller fast besluten att vrida tillbaka klockan cirka 4000 år genom att skrota alfabetet och istället återgå till kommunikation medelst bilder. Att vara inne idag är att vara mer retro än de var vid Jesu födelse.

Citat:
Ursprungligen postat av blabla12
Tack så mycket för ett utförligt svar!
Hoppas att vi ses till hösten.

Välkommen till Lund, staden där vi lär malmöiter att sjunga (om Uppsala), göteborgare att cykla och stockholmare att tala svenska.
Senast redigerad av CaveatLector 2017-05-20 kl. 20:56.
Citera
2017-05-20, 21:24
Medlem
anteri17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CaveatLector
Inser du vad du säger, människa? Ska vi skrota den sköna juridiska prosan för att främja tillgänglighet, förståelse och integration? Ska vem som helst kunna slå upp en lagbok och omedelbart tillgodogöra sig innehållet på en rudimentär nivå? Vad blir då nästa steg: att avveckla kanslisvenskan i sin helhet? Nej, aldrig!

Nåväl, nu tror jag i och för sig inte att det skulle leda till någon skillnad i praktiken, mycket på grund av att den yngre generationen förefaller fast besluten att vrida tillbaka klockan cirka 4000 år genom att skrota alfabetet och istället återgå till kommunikation medelst bilder. Att vara inne idag är att vara mer retro än de var vid Jesu födelse.

Välkommen till Lund, staden där vi lär malmöiter att sjunga (om Uppsala), göteborgare att cykla och stockholmare att tala svenska.

I praktiken har du nog rätt. Den lilla skillnaden som en laguppdatering skulle innebära är att studenter får det lite enklare att tillgodogöra sig lagars innehåll. Det kanske är en utopi att tro att vanlig folk slår i lagtext...
Citera
2017-05-20, 21:47
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anteri17
I praktiken har du nog rätt. Den lilla skillnaden som en laguppdatering skulle innebära är att studenter får det lite enklare att tillgodogöra sig lagars innehåll. Det kanske är en utopi att tro att vanlig folk slår i lagtext...

Min uppfattning efter några månader med tvistelösning och massiva tre veckor som tingsnotarie är att jurister inte heller slår i lagtext särskilt mycket. Som du säger är de ändå dåligt skrivna.
Citera
2017-05-22, 18:35
Medlem
Hej!

Jag ska till hösten, efter fyra år av jobb efter studenten, börja plugga juridik i Uppsala! Jag har som ambition att börja plugga inför studiestarten under sommaren och undrar helt enkelt om någon här har några tips att dela med sig av.

Vilka böcker bör jag köpa, förutom den obligatoriska litteraturen?

Har ni några tips på vad jag kan börja läsa på om innan studiestart?

Har ni några andra relevanta råd?

Tack på förhand
Citera
2017-05-22, 19:18
Medlem
Collard.Greenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lexplex
Hej!

Jag ska till hösten, efter fyra år av jobb efter studenten, börja plugga juridik i Uppsala! Jag har som ambition att börja plugga inför studiestarten under sommaren och undrar helt enkelt om någon här har några tips att dela med sig av.

Tack på förhand

Skrev en liknande post på sidan 1670 och fick många bra råd. Kolla den posten och svaren därtill på någon efterföljande sida!
Citera
2017-05-22, 19:24
Medlem
Invandrargrabbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
Min uppfattning efter några månader med tvistelösning och massiva tre veckor som tingsnotarie är att jurister inte heller slår i lagtext särskilt mycket. Som du säger är de ändå dåligt skrivna.
Ett tips i all välmening. Läs så mycket du kan i rättegångsbalken även om det inte behövs. Ger mycket i längden om du får en praktisk förståelse i hur den fungerar.
Citera
2017-05-22, 19:30
Medlem
Vardagsfilosofs avatar
Citat:
Hej!

Tack på förhand

Ett tips är att köpa en bok som tar upp allmänna delar inför universitetsstudier, på det sättet får du en liten översikt kring det du ska syssla med de kommande 4,5 åren. (Utbildningar skiljer sig mycket åt, jag vet, men på det sättet får du ändå en hint om det som väntar oavsett program)

Kolla på Domstolen på Svt Play!
Citera
2017-05-22, 19:39
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Invandrargrabb
Ett tips i all välmening. Läs så mycket du kan i rättegångsbalken även om det inte behövs. Ger mycket i längden om du får en praktisk förståelse i hur den fungerar.

Tack! Jag ska hitta tid någonstans mellan kopierandet och förhandlingarna
Citera
2017-05-22, 21:41
Medlem
at95s avatar
Citat:
Hej!

Tack på förhand

Malmströms civilrätt är standardtipset när det kommer till (frivillig) läsning inför JP. Annars är bokserien där bl.a avtalsrätten : en introduktion ingår att rekommendera.

När du har läst klart den trevliga litteraturen tycker jag att du kan besöka några huvudförhandlingar i valfri tingsrätt. Det är ett bra sätt att få en uppfattning om hur saker och ting går till i praktiken.
Citera
2017-05-22, 22:13
Medlem
Citat:
Hej!

Tack på förhand

Eftersom eXtremo knappt skriver i tråden längre antar jag att någon annan måste säga detta:

Spänn av. Det lilla försprång som du eventuellt skaffar dig genom att börja plugga innan terminsstart kommer snabbt att ätas upp av dina kursare. Det är bättre att tillbringa sommaren med att resa, grilla och dricka öl, läsa någon (rolig) bok eller spela kubb på gården. Alla är nya i början och T1 är långt ifrån någon raketforskning. Passa på att ta det lugnt.
Citera
2017-05-24, 08:12
Medlem
JackSm1ths avatar
Citat:
Hej!

Tack på förhand
Köp inga juridikböcker utom den obligatoriska litteraturen. Men vänta med det till kursstarten, det kanske kommer nya upplagor till kursstarten. Onödigt att kasta bort pengarna på sånt nu när det är sommar och du behöver köpa öl, vin och kanske lite grillchips. Låna på biblioteket istället. Sök på "processrätt", "skadeståndsrätt", "förvaltningsrätt" och "familjerätt" kanske?

Jag skulle istället satsa på att läsa böcker om studieteknik, motivation, hälsa, retorik, psykologi, härskartekniker, hur man umgås med psykopater och andra idioter, en juridisk ordbok, hur man skriver "juridiska" osv.
Ladda ner några uppsatser på Uppsatser.se. Dom är gratis! Använd sökfraserna jag angav ovan.
Citera
2017-05-24, 09:16
Medlem
Grixlermajns avatar
Citat:
Hej!

Tack på förhand

Vill du läsa rekommenderar jag isåfall den obligatoriska litteraturen, är du osäker på om det kommer nya upplagor är det oftast bara ringa till de bibliotek som säljer böckerna och höra. Men oavsett så kommer du inte tjäna nämnvärt på din läsning, man studerar i en så pass hög takt på juristprogrammet och något försprång är det inte tal om. Däremot är det såklart ingen nackdel att börja memorera lite nya begrepp osv, samt kanske studera lite rättsfall. Men som sagt, bättre att ligga och filosofera lite i solstolen hemma eller läsa en bra bok (brott och straff), för det kommer du inte ha tid med sen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in