2014-04-20, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fraKtur
Det finns meriter, sen finns det meriter

han hade säkert en tvilling som körde det ena programet. sedan när allt var klart dödade han hans tvilling ;P det är möjligt!
Citera
2014-04-20, 21:53
Medlem
maenskligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fraKtur
Det finns meriter, sen finns det meriter
Tyckte också det snubben på Vinge hade en riktigt nice utbildningsbakgrund, men sen kom jag och tänka på de meritförteckningar Abolish lade upp i tråden Diplomatprogrammet för lite mer än ett år sedan...

(FB) Diplomatprogrammet (1)
(FB) Diplomatprogrammet (2)
(FB) Diplomatprogrammet (3)

Mina personliga favoriter sett till utbildning hittar du i (3), #15 och #18 Plötsligt känns jur.kand + MSc från HHS ganska mediokert
Citera
2014-04-20, 22:26
Medlem
von-Mansteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maensklig
Tyckte också det snubben på Vinge hade en riktigt nice utbildningsbakgrund, men sen kom jag och tänka på de meritförteckningar Abolish lade upp i tråden Diplomatprogrammet för lite mer än ett år sedan...

(FB) Diplomatprogrammet (1)
(FB) Diplomatprogrammet (2)
(FB) Diplomatprogrammet (3)

Mina personliga favoriter sett till utbildning hittar du i (3), #15 och #18 Plötsligt känns jur.kand + MSc från HHS ganska mediokert

Minst sagt imponerande! Tänk om våra ledande politiker hade samma meriter?
Citera
2014-04-21, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av von-Manstein
Minst sagt imponerande! Tänk om våra ledande politiker hade samma meriter?
Ledande politiker som har haft noll kontakt med livet utanför hörsalarna, nej tack.
Citera
2014-04-21, 11:22
Medlem
doughies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klondiker
Ledande politiker som har haft noll kontakt med livet utanför hörsalarna, nej tack.

Alla de personerna hade dock varit åtminstone på praktik runt om i stora delar av världen. Att bara ha läst på universitetet, som t ex Annie Lööf, är såklart mycket sämre än vad dessa personer har gjort.
Citera
2014-04-21, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klondiker

Läste du meritförteckningarna? Den större delen var arbetslivserfarenhet, både innanför och utanför Sveriges gränser.
Citera
2014-04-22, 01:10
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SunWukong
Vid LU har de i vart fall ett masterprogram i internationell immaterialrätt som man kan läsa som sin fördjupningsdel på programmet. Vet inte vilken kvalité den håller samt hur pass relevanta kurserna är men det kanske vara något att kolla in om du redan vet vad du vill syssla med och skulle känna dig missnöjd med utbudet av fördjupningskurser på ditt egna lärosäte.
Det finns en fördjupningskurs ā 15 högskolepoäng i immaterialrätt. De jag känner som läst den verkar vara nöjda. Någon master finns dock inte (såvida den inte läses vid någon annan fakultet än Juridiska).
Citera
2014-04-22, 15:39
Medlem
Jag ska börja läsa till jurist vid Umeå universitet nu till hösten och skulle behöva tips på bra sammanfattande litteratur för T1 som enligt deras hemsida består av: "Introduktion till juridikstudier och juridisk metod, civilrätt, processrätt, statsrätt och EU-rätt, 30.0 hp"

Jag är medveten om att det går att finna en lista över rekommenderad kurslitteratur men utan erfarenhet är det givetvis omöjligt att veta i vilken ände man bör börja samt vilken litteratur som är bäst. Någon som har läst vid Umeå universitet och har insikt i vilka områden som det läggs störst vikt vid på tentamen?
Citera
2014-04-22, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kurenai
Jag ska börja läsa till jurist vid Umeå universitet nu till hösten och skulle behöva tips på bra sammanfattande litteratur för T1 som enligt deras hemsida består av: "Introduktion till juridikstudier och juridisk metod, civilrätt, processrätt, statsrätt och EU-rätt, 30.0 hp"

Jag är medveten om att det går att finna en lista över rekommenderad kurslitteratur men utan erfarenhet är det givetvis omöjligt att veta i vilken ände man bör börja samt vilken litteratur som är bäst. Någon som har läst vid Umeå universitet och har insikt i vilka områden som det läggs störst vikt vid på tentamen?

Eller så väntar du tills kursen börjar och de talar om för dig vilka böcker som är kurslitteratur och läser dom? Vad är problemet? Det finns inga genvägar. Du behöver inte börja läsa nu.
Citera
2014-04-22, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Publicus
Eller så väntar du tills kursen börjar och de talar om för dig vilka böcker som är kurslitteratur och läser dom? Vad är problemet? Det finns inga genvägar. Du behöver inte börja läsa nu.

Det finns visst genvägar, en sådan skulle exempelvis kunna vara att läsa in lejonparten av T1 fr.om nu fram till hösten och på så vis ligga en termin före alla dina kursare vilket låter oerhört smart i mitt tycke.
Citera
2014-04-22, 16:51
Medlem
Boblovebudss avatar
Hur ser en typiskt tenta ut? Vad är det för frågor och vad är det som gör det så svårt så att man måste plugga så sjukt mycket för att få bra betyg?
Citera
2014-04-22, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adscio
Det finns visst genvägar, en sådan skulle exempelvis kunna vara att läsa in lejonparten av T1 fr.om nu fram till hösten och på så vis ligga en termin före alla dina kursare vilket låter oerhört smart i mitt tycke.

Hur tänker du nu? Kunskap är en färskvara, han kan således omöjligen läsa in T1 nu och "ligga en termin före", eftersom han under alla omständigheter måste sitta och läsa om alla böcker under kursens gång. Det han läser nu kommer han att ha glömt bort i höst. Det är bättre att han från början arbetar in en fungerande rutin för hur han ska plugga under utbildningen.

TS: Ta sommarlov och vila upp dig, det kommer gå bra. Är du efterbliven och behöver läsa in kurser i förväg kommer du inte klara av programmet ändå.
Senast redigerad av Publicus 2014-04-22 kl. 17:42.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in