2014-04-17, 12:52
Medlem
SuraStinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skidaddle
Charmig skånegård med en hel del lustiga detaljer. Gillar framförallt det stora sällskapsrummet med en egen liten bodega med tegeltak. Missa för guds skull inte trumsetet som står precis bredvid. Barnrum med sovloft. Allt vad en tioåring kan önska. Jag håller nog inte med om alla detaljlösningar och färgval, men det är definitivt tillräckligt udda för att vara roligt och intressant.

http://www.hemnet.se/bostad/gard-6rum-asperod-sjobo-kommun-ripavagen-15-5468433

Shit vilken psykedeliskt läggning på innertaket i köket! Dessutom grönt... känns som en murrig ölstuga. Dessutom skär sig alla stensorter i huset med varandra och är lagda kors och tvärs precis som innertaken, och åt olika håll där rummen möts. Skitfult. Och varför placera toastolen mitt framför fönstret i badrummet?
Måste ha bott engelsmän i huset- det var nämligen bara i England folk tyckte det var fint att kakla gult-blått-grönt och röd-blandat kakel i ett kök....
Citera
2014-04-17, 13:05
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuraStina
Jag blir mest ledsen över att så fina gamla hus förstörs genom inkompetenta ägare...

Ja, det är ju inget som inte är återställningsbart. Dom har ju mest slipat och målat lister och golv och väggar. Tapeterna kan man ju måla över eller tapetsera nya. Det vore ju värre om dom hade blåst ut hela huset och tagit bort alla lister och ersatt med nya golv. Så länge allt är kvar är det ingen större fara...
Citera
2014-04-17, 13:08
Medlem
SuraStinas avatar
Citat:
Lokala variationer. Förritiden fanns det ju hundratals tegelbruk i Sverige. Nu finns det inte ett enda som gör handslaget tegel. Och det enda som finns är strängtillverkat maskinslaget fasadtegel. Det finns ingen hantverkstradition för tegelläggning i Sverige längre. Det enda dom kan är att lägga löpförband. När det nån gång byggs ett hus med bärande tegelväggar i skåne så får dom vända sig till Danmark för att få tag på hantverkare skickliga nog att lägga sånt. Det finns helt enkelt inte kvar i Sverige längre. Och det är trist. En hel hantverkstradition som bara har försvunnit.

Det finns faktiskt ETT tegelbruk kvar i Sverige som gör handslaget tegel fortfarande. Det är en liten familjefirma och de kan inte producera särskilt mycket, men en del slott och herrgårdar beställer från dem. Stod om dem i Lantliv eller Gård och Torp för ett par månader sen. Så det finns!
Citera
2014-04-17, 13:10
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:
Shit vilken psykedeliskt läggning på innertaket i köket! Dessutom grönt... känns som en murrig ölstuga. Dessutom skär sig alla stensorter i huset med varandra och är lagda kors och tvärs precis som innertaken, och åt olika håll där rummen möts. Skitfult. Och varför placera toastolen mitt framför fönstret i badrummet?
Måste ha bott engelsmän i huset- det var nämligen bara i England folk tyckte det var fint att kakla gult-blått-grönt och röd-blandat kakel i ett kök....

Ja, jag fick också en ganska engelsk känsla. Det är bara Aga-spisen och Range Rovern som fattas. Jag tycker det är lite sött med den där gamla Amazon-kombin dom har. Som dom har flyttat mellan olika bilder. Lokalfärg, som man säger. Och jag gillar faktiskt den där gröna färgen dom har, framförallt i innertaket. Det ser ganska stabbigt ut, men det funkar. Definitivt originellt...
Citera
2014-04-17, 13:26
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:
Det finns faktiskt ETT tegelbruk kvar i Sverige som gör handslaget tegel fortfarande. Det är en liten familjefirma och de kan inte producera särskilt mycket, men en del slott och herrgårdar beställer från dem. Stod om dem i Lantliv eller Gård och Torp för ett par månader sen. Så det finns!

Ja, jag tror mer på sånt. Back to basics, liksom. Tegelindustrin tar fel när dom tror att dom kan konkurrera med lågt pris. Men handslaget tegel är idag en lyxartikel, dom behöver alltså inte konkurrera med pris. Dom skulle kunna ta vilket pris som helst, och det skulle sälja. Dock inte i stora kvantiteter. Som sagt, det kommer alltid att finnas folk med känsla för kvalitet, och som är beredda att betala för det. Men jag tycker det är en trevlig backlash. Ju mer masstillverkat skräp, desto mer kommer folk att intressera sig för det genuina. Om det är nångång man skulle starta upp ett tegelbruk, så är det idag.

Det är samma sak inom stenindustrin. Sverige hade tidigare hundratals stenbrott, nu finns det ett tiotal kvar, varav det mesta går till stenkross. Om man delar in kvaliteten i tio kategorier, så är det bara den bästa stenen, av kategori tio, som är värd att bryta idag. Resten är inte lönsamt. Samtidigt som vi importerar billig skitsten från Kina av den absolut sämsta kvaliteten. Sverige har några av dom bästa kvaliteterna i världen, och det mesta går på export. Det är samma båtar som exporterar bra sten till Kina och kör billig skitsten tillbaka.

Den svarta diabasen går till 90% på export till Japan, där dom är populära som gravstenar. Andra populära sorter är den röda graniten, jag har för mig den kommer från Bohuslän nånstans, som också är populära som gravstenar i Sverige. Den går mycket på export, det var nån byggnad på Manhattan där dom klädde hela byggnaden i just den typen av röd granit. Sen finns det en grå granit som bryts i Bjärlöv, också av oerhört hög kvalitet. Göingebygden är fortfarande Sveriges centrum för stenindustri.

Men som sagt, jag tror på det där med backlash. Ju mer fejk det blir, desto mer kommer folk att intressera sig för det genuina. Ju mer enstegstätade fasader med puts på frigolit, desto mer kommer folk att vilja bygga hus av bärande tegel och granit. Det är en kul utveckling, och jag vill gärna se mer av sånt...
Senast redigerad av Skidaddle 2014-04-17 kl. 13:30.
Citera
2014-04-17, 17:27
Medlem
CarolynHaxs avatar
Citat:

Isses, är det så ni bor söderöver? Väldigt speciellt, måste jag säga. (OK, jag är norrlänning, så det är trä som gäller för mig).

Även toastolen i det andra badrummet var väldigt lustigt placerad. Reser man sig för hastigt från den, slår man i huvudet ordentligt.

Sen är trappan min fasa, öppet och inga räcken nånstans, som gjord för att avliva en arvtant...
Citera
2014-04-17, 18:59
Medlem
pyttefnaxs avatar
Inte så udda men http://objekt.fastighetsbyran.se/Objekt/?source=Hemnet&ObjektGID=OBJ2090_1331941667

"större täljstenskamin", vilken j-a pjäs, har aldrig sett en sån, behöver man egentligen bergvärme om man har en sån?
Citera
2014-04-17, 20:29
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LloydHopkins
Coolt hus! Gillade nivåskillnaderna mellan köket och vardagsrummet, påminner om radhusen i ett radhusområde i Farsta som jag tyvärr glömt bort exakt var det ligger.

Instituitionsvibbarna var mest påtagliga i det stora badrummet, det fick mig osökt att tänka på Gökboet och The Shining samtidigt. Lustigt hur hjärnan får till det ibland.
Resten får mig att tänka på A clockwork orange.
Citera
2014-04-17, 20:31
Medlem
S.O.Stolps avatar
En stilren 50-talslägenhet med 138 ytterst väldisponerade kvadrat. Här snackar vi genomtänkt planlösning.

Öppen spis och balkong höjer värdet i mina ögon. En udda detalj är golven, som är av polerad betong. om man nu ska kalla det detalj...

Lägenheten har renoverats och jag undrar hur köket såg ut innan renoveringen. Jag är inte helt övertygad av det nya resultatet. Jag gillar inte carraramarmor och luckorna i vitek är inte heller min stil. Det ser ut som ikeas björkfanérluckor.

I övrigt en lägenhet jag skulle kalla trevlig.

http://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-4rum-ostermalm-stockholms-kommun-taptogatan-4,-5tr-6111043
Citera
2014-04-17, 20:55
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
En stilren 50-talslägenhet med 138 ytterst väldisponerade kvadrat. Här snackar vi genomtänkt planlösning.

Öppen spis och balkong höjer värdet i mina ögon. En udda detalj är golven, som är av polerad betong. om man nu ska kalla det detalj...

Lägenheten har renoverats och jag undrar hur köket såg ut innan renoveringen. Jag är inte helt övertygad av det nya resultatet. Jag gillar inte carraramarmor och luckorna i vitek är inte heller min stil. Det ser ut som ikeas björkfanérluckor.

I övrigt en lägenhet jag skulle kalla trevlig.

http://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-4rum-ostermalm-stockholms-kommun-taptogatan-4,-5tr-6111043

Ja, jag håller med. Snyggt, stilrent. Kanske lite för asketiskt för min smak, men det där tillhörde nog ändå den den stilfulla delen av 50-talet, även på 50-talet. Jag skulle tro att köket och matrummet såg ut ungefär som nu, med den skillnaden att det gick en vägg där köksön nu delar upp rummet. Så, själva köket var antagligen ganska långsmalt och trångt.

För övrigt, slipade betonggolv är det nya svarta. Senaste grejen för folk i inrednings/arkitekturbranchen. Jag tycker det är jävligt snyggt, och jag kommer definitivt att skaffa det till mitt hus på landet. Kan nog bli rätt snyggt med vita kalkade väggar genomgående och ett fantastiskt platt och slipat betonggolv till det.
Citera
2014-04-17, 21:55
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyttefnax
Inte så udda men http://objekt.fastighetsbyran.se/Objekt/?source=Hemnet&ObjektGID=OBJ2090_1331941667

"större täljstenskamin", vilken j-a pjäs, har aldrig sett en sån, behöver man egentligen bergvärme om man har en sån?
Hehehe lägg i ved på morgonen och eftermiddagen så har du värme resten av dygnet men inte snyggt med sotfläcken i taket.
Citera
2014-04-17, 23:02
Medlem
Citat:
"Som taget ur en annons från Lexington" skiver mäklaren helt oironiskt. No shit, säger jag. Notera dom där årorna som bara står helt casual lutade mot ett hörn. Det gäller ju att se ut som om man var med i Harvards roddklubb när man gick där...

http://www.hemnet.se/bostad/villa-9rum-ljunghusen-vellinge-kommun-vastra-larkvagen-23-6150685

Ännu en amerikainspirerad liten kåk. Med inredning definitivt köpt från Lexington. Jag tycker mig känna igen den där lilla segelbåten dom har som prydnad. Och tubkikaren bakom soffan. Och åran upphängd på väggen. Jag antar att Lexington köper in det där i bulk. Och ja, det är väl intressant med kulturarv. Men det där är ju för fan inte vårt kulturarv. Det där är någon annans kultur, inköpt wholesale i en butik. Kan det bli mer lånta fjädrar?

http://www.hemnet.se/bostad/villa-6rum-billdal-goteborgs-kommun-hedens-backe-11-6153364
Känner mest att jag spar mina pengar till nått bättre. Ingen trevlig känsla alls för första huset. Alldeles för mycket tegel. Vad är det för skarv i köksgolvet?
Det andra blev jag nyfiken på. Vad finns i den lilla byrålådan i fönster-nischen som man måste ha stege för att komma åt? Varför bygger man överhuvudtaget på det viset med fönster som blir omöjliga att putsa som i detta fallet Många ? blev det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in