2014-04-18, 09:51
  #8461
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tonkines
Känner mest att jag spar mina pengar till nått bättre. Ingen trevlig känsla alls för första huset. Alldeles för mycket tegel. Vad är det för skarv i köksgolvet?

Ja, det där golvet ser inte bra ut, när jag kollare närmare. "Mörklaserade furutiljor"? Jag antar att golvet är av massivt trä. Men det är märkliga springor. Det ser ut som om plankorna har slagit sig och blivit U-formade. Och det ser ut som om dom har krympt när dom har torkat, vilket ger ganska breda skarvar. Jag undrar vad som har hänt? Vattenläcka, eller liknande kanske. Eller så är det bara dåligt gjort. Dåligt fastsatta på underlaget, vilket har gjort att plankorna har rört på sig när dom har krympt. Den där stora springan ser ut att vara ifylld med en svart silikonfog. Men det är svårt att veta, jag har faktiskt ingen aning. Men det ser inte bra ut.


Citat:
Det andra blev jag nyfiken på. Vad finns i den lilla byrålådan i fönster-nischen som man måste ha stege för att komma åt? Varför bygger man överhuvudtaget på det viset med fönster som blir omöjliga att putsa som i detta fallet Många ? blev det.

Byrålådan är nog tom, den står nog bara där för syns skull. Det blir ju en liten hylla, eftersom takkupan går ut över taket till entrén, verandan under är ju inbyggd under taket. Och den där typen av väldigt smala takkupor tillhör ju New England-stilen. Trångt, smalt, och opraktiskt. Och med enbart fönster i ena änden istället för runt om för att släppa in ljus. Det tillhör ju den puttinuttiga stilen, men det är fullkomligt artfrämmande i Sverige.
Citera
2014-04-18, 10:19
  #8462
Medlem
Brokenbacks avatar
Ett slott mitt i Täby:


http://www.hemnet.se/bostad/villa-10rum-viggbyholm-taby-kommun-gamla-vagen-3-drottning-kristinas-jaktslott-6164773
Citera
2014-04-18, 10:58
  #8463
Medlem
Kvackelikvacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brokenback
Ett slott mitt i Täby:


http://www.hemnet.se/bostad/villa-10rum-viggbyholm-taby-kommun-gamla-vagen-3-drottning-kristinas-jaktslott-6164773
Den var finare innan de styckade tomten och byggde två bostadshus i den fina trädgården:
http://media.fastighetsbyran.se/10593677.jpg?Bredd=798
Inte så mycket gammal charm kvar inomhus heller.
Citera
2014-04-18, 11:27
  #8464
Medlem
Skidaddles avatar
Lite kul exempel på att folk som sitter på stora egendomar egentligen inte behöver ha särskilt gott om kontanter. 95 hektar jordbruk, det mesta skogsmark. Enorma uthus. Och ett väldigt modest boende. Det är ju uppenbarligen någon gammal bonde som har haft det där och levt på det en hel livstid, och nu säljer väl arvingarna. För åtta och en halv mille...

http://www.hemnet.se/bostad/gard-6rum-regna-finspangs-kommun-bovagen-borstorp-26a-6158947
Citera
2014-04-18, 11:41
  #8465
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skidaddle
Lite kul exempel på att folk som sitter på stora egendomar egentligen inte behöver ha särskilt gott om kontanter. 95 hektar jordbruk, det mesta skogsmark. Enorma uthus. Och ett väldigt modest boende. Det är ju uppenbarligen någon gammal bonde som har haft det där och levt på det en hel livstid, och nu säljer väl arvingarna. För åtta och en halv mille...

http://www.hemnet.se/bostad/gard-6rum-regna-finspangs-kommun-bovagen-borstorp-26a-6158947
Jag har sett liknande gårdar när jag växte upp, lantbrukare med stora gårdar men bostadshus som 'såg ut som fan'. Bönder brukar inte sitta i länsfotöljen och läsa månadstidningar om inredning.
Dom har tretornstvövlar för att det är praktiskt, inte hunterstövlar för att det är snyggt, om man säg.
Ofta har dom en storstuga där bönderna bor och på gården finns en lillstuga dit sonen i huset flyttar när han är 16-18.
När föräldrarna blivit gamla och pojken skaffat sig en flicka och är beredd att ta över gården så byter dom helt enkelt hus och föräldrarna bor på gården tills det är dags av vika in hovarna.
Och inte vågar pöjken ändra i huset vare sig medan dom är i livet eller efter vilket, och pappan den gamla storbonden styr fortfarande på gården även om pojken är den som utför arbetet, vilket leder till problem med pojkens fru som inte ens får plocka ner porslinstallrikarna från väggen.

Gillade att han hade bilar i en ladugård. Sånt har jag också sett, gamla fina motorcyklar, bilar och mopeder som bara stått nästintill orörda i 40-50 år!
Citera
2014-04-18, 12:00
  #8466
Medlem
SuraStinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tonkines
Känner mest att jag spar mina pengar till nått bättre. Ingen trevlig känsla alls för första huset. Alldeles för mycket tegel. Vad är det för skarv i köksgolvet?
Det andra blev jag nyfiken på. Vad finns i den lilla byrålådan i fönster-nischen som man måste ha stege för att komma åt? Varför bygger man överhuvudtaget på det viset med fönster som blir omöjliga att putsa som i detta fallet Många ? blev det.

Undrar dessutom hur lång tid det tar innan de där vitmålade planken med stora springor emellan är helute och folk frenetiskt börjar täta igen springorna med fog. Jag gissar max 5 år till, sen är det lika ute som bastu-panel i fritidshusen. Dessutom tänker jag på allt skräp som måste samlas i springorna... ett av New Englandhusen hade sån panel i köket... Det som förvånar mig lika mycket är att folk som sätter in såna plank med springor väljer ohyvlad panel. Varför?? Det är ju bara stickigt och går inte att torka av med en disktrasa om det blir smutsigt. Pengar i sjön, enligt min åsikt. Vanliga släta väggar duger bra.
Citera
2014-04-18, 12:46
  #8467
Medlem
TigerKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Jag har sett liknande gårdar när jag växte upp, lantbrukare med stora gårdar men bostadshus som 'såg ut som fan'. Bönder brukar inte sitta i länsfotöljen och läsa månadstidningar om inredning.
Dom har tretornstvövlar för att det är praktiskt, inte hunterstövlar för att det är snyggt, om man säg.
Ofta har dom en storstuga där bönderna bor och på gården finns en lillstuga dit sonen i huset flyttar när han är 16-18.
När föräldrarna blivit gamla och pojken skaffat sig en flicka och är beredd att ta över gården så byter dom helt enkelt hus och föräldrarna bor på gården tills det är dags av vika in hovarna.
Och inte vågar pöjken ändra i huset vare sig medan dom är i livet eller efter vilket, och pappan den gamla storbonden styr fortfarande på gården även om pojken är den som utför arbetet, vilket leder till problem med pojkens fru som inte ens får plocka ner porslinstallrikarna från väggen.

Gillade att han hade bilar i en ladugård. Sånt har jag också sett, gamla fina motorcyklar, bilar och mopeder som bara stått nästintill orörda i 40-50 år!
Man får akta sig för att gifta sig med en bonde...

Alt 2. Pappan har åsikter om att svärsonen gör allt fel på gården.
Citera
2014-04-18, 13:24
  #8468
Medlem
cosmic_dancers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
En stilren 50-talslägenhet med 138 ytterst väldisponerade kvadrat. Här snackar vi genomtänkt planlösning.

Öppen spis och balkong höjer värdet i mina ögon. En udda detalj är golven, som är av polerad betong. om man nu ska kalla det detalj...

Lägenheten har renoverats och jag undrar hur köket såg ut innan renoveringen. Jag är inte helt övertygad av det nya resultatet. Jag gillar inte carraramarmor och luckorna i vitek är inte heller min stil. Det ser ut som ikeas björkfanérluckor.

I övrigt en lägenhet jag skulle kalla trevlig.

http://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-4rum-ostermalm-stockholms-kommun-taptogatan-4,-5tr-6111043


Snyggt, skulle absolut kunna tänka mig att bo sådär. Kanske inte just med alla möblerna men många av dom iaf.
Citera
2014-04-18, 13:30
  #8469
Medlem
cosmic_dancers avatar
Något vi kan kalla övermöblerat. Går förbi huset då jag går till och från stan...ser för jävligt ut även utifrån.

http://www.hemnet.se/bostad/villa-4rum-ostanfors-falu-kommun-trotzgatan-97b-6053231
Citera
2014-04-18, 13:42
  #8470
Medlem
SuraStinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brokenback
Ett slott mitt i Täby:

http://www.hemnet.se/bostad/villa-10rum-viggbyholm-taby-kommun-gamla-vagen-3-drottning-kristinas-jaktslott-6164773

Synd bara att den är målad i bebisrosa och bebisblått...
Och är det en etta de stenlagt på uppfarten? Men huset var ju nummer tre...
Tycker dessutom tidigare ägare som lät stycka av tomten sålt sin själ. Vem vill ha två radhuskomplex på varsin sida om uppfarten när man åker upp till sitt slott? Inte jag om jag ska betala 14 mille för det...
Citera
2014-04-18, 13:56
  #8471
Medlem
TigerKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cosmic_dancer
Något vi kan kalla övermöblerat. Går förbi huset då jag går till och från stan...ser för jävligt ut även utifrån.

http://www.hemnet.se/bostad/villa-4rum-ostanfors-falu-kommun-trotzgatan-97b-6053231
Någon som har lampaffär?
Citera
2014-04-18, 14:00
  #8472
Medlem
cosmic_dancers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TigerKid
Någon som har lampaffär?

Nä tror bara hon har dille på lampor. Mamma ser henne rätt ofta på loppisar runt om i stan. Tupplamporna hon har är ju fina isig, men fyra stycken blir ju för mycket. Hade ju varit finare med en i vardera fönster. Inte två i varje plus andra lampor på det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in