Citat:
Ursprungligen postat av
TigerKid
Väldigt tråkigt! Det är jättesnyggt med ordentligt murade hus. För dyrt kanske... Men ärinte tegel väldigt hållbart och billigt att underhålla? Jag tänker att man lägger massa pengar på vitvaror köksinredningar, hemmaspa etc. Men de grejerna blir omoderna ganska snabbt.
Folk har ingen känsla för hantverk längre, dom fattar inte sånt. Det gråter i min själ när jag ser ogerade dörrlister. Bara en sån sak. Ser inte folk att det ser förjävligt ut? Eller plastlister? När det gäller tegel kan man jämföra mellan Sverige och Danmark. Sverige gjorde sig av med sina tegelbruk och tegelläggare, Danmark har kvar sina. Det finns hundratals tegelläggare i Danmark som inte gör nåt annat än att åka runt och bygga hus i tegel. Riktiga tegelhus med bärande tegelväggar. Sverige fasade ut den industrin på 60-talet and never locked back. Tegelhusen är inte bara hållbara och billiga, dom skapar också ett bra inomhusklimat.
Tunga hus som, som tegel och sten, magasinerar värmen i väggarna. Dom tar lång tid att värma upp, men när dom väl är uppvärmda avger dom också värme under en längre tid. Det är som skillnaden mellan en gjutjärnskamin och en kakelugn. Gjutjärnskaminen blir fort varm och avger strålvärme. Men den blir lika fort kall. En kakelugn använder väggen som värmeväxlare, där röken går genom luftkanaler inmurade i väggen. Hela väggen värms upp, och avger värme under lång tid, även när elden har tagit slut.
Som sagt, vi har kvar traditionen med fasadtegel. Men det är bara en yta, ett "klimatskal". En skärm av tegel framför den riktiga väggen, den bärande konstruktionen. Vanligtvis brukar det vara träregelvägg med luftspalt, eller stående betongelement. Man kan se att tegelväggarna bara är ett skal, för tegelläggarna brukar lämna "hål" mellan stenarna på regelbundna avstånd för att släppa in luft till luftspalten bakom. Och visst, det kanske är trevligare med en tegelvägg än en betongvägg, men för mig är det helt enkelt inte lika ärligt. Väggen blir liksom en kuliss för att dölja den riktiga konstruktionen.