2014-04-17, 00:42
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Där ser man! Jag har ingen lust att avslöja vart jag bor men jag har rest runt i sverige en del men aldrig varit i skåne eller västkusten.

Lokala variationer. Förritiden fanns det ju hundratals tegelbruk i Sverige. Nu finns det inte ett enda som gör handslaget tegel. Och det enda som finns är strängtillverkat maskinslaget fasadtegel. Det finns ingen hantverkstradition för tegelläggning i Sverige längre. Det enda dom kan är att lägga löpförband. När det nån gång byggs ett hus med bärande tegelväggar i skåne så får dom vända sig till Danmark för att få tag på hantverkare skickliga nog att lägga sånt. Det finns helt enkelt inte kvar i Sverige längre. Och det är trist. En hel hantverkstradition som bara har försvunnit.
Citera
2014-04-17, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skidaddle
Lokala variationer. Förritiden fanns det ju hundratals tegelbruk i Sverige. Nu finns det inte ett enda som gör handslaget tegel. Och det enda som finns är strängtillverkat maskinslaget fasadtegel. Det finns ingen hantverkstradition för tegelläggning i Sverige längre. Det enda dom kan är att lägga munkförband. När det nån gång byggs ett hus med bärande tegelväggar i skåne så får dom vända sig till Danmark för att få tag på hantverkare skickliga nog att lägga sånt. Det finns helt enkelt inte kvar i Sverige längre. Och det är trist. En hel hantverkstradition som bara har försvunnit.

Läste just i objektbeskrivningen att det är återvunnet tegel, jag ser inte att de skriver vart ifrån dock.
Citera
2014-04-17, 00:46
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Läste just i objektbeskrivningen att det är återvunnet tegel, jag ser inte att de skriver vart ifrån dock.

Jaja, där ser man. Det troligaste är att dom har fått tag på det lokalt i skåne nånstans, eftersom huset ligger i skåne.
Citera
2014-04-17, 08:33
Medlem
Cliffords avatar
Citat:
Ännu ett charmigt hus. Fantastisk 60-tals känsla. Trevliga detaljlösningar. Jag bara älskar det där golvet. Fan, jag bara måste ha ett sånt. Och innertak i mörkbetsad plywood. Jakaranda, kanske? Riktigt bra planlösning, också. Man hade kunnat bygga det där huset idag och det hade funkat lika bra.

http://www.hemnet.se/bostad/villa-168m2-onsala-kungsbacka-kommun-straveliden-3-6155024

Fint som snus. Rätt billigt också, jag trodde Onsala var dyrare än så.
Citera
2014-04-17, 08:59
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
"Som taget ur en annons från Lexington" skiver mäklaren helt oironiskt. No shit, säger jag. Notera dom där årorna som bara står helt casual lutade mot ett hörn. Det gäller ju att se ut som om man var med i Harvards roddklubb när man gick där...

http://www.hemnet.se/bostad/villa-9rum-ljunghusen-vellinge-kommun-vastra-larkvagen-23-6150685

Ännu en amerikainspirerad liten kåk. Med inredning definitivt köpt från Lexington. Jag tycker mig känna igen den där lilla segelbåten dom har som prydnad. Och tubkikaren bakom soffan. Och åran upphängd på väggen. Jag antar att Lexington köper in det där i bulk. Och ja, det är väl intressant med kulturarv. Men det där är ju för fan inte vårt kulturarv. Det där är någon annans kultur, inköpt wholesale i en butik. Kan det bli mer lånta fjädrar?

http://www.hemnet.se/bostad/villa-6rum-billdal-goteborgs-kommun-hedens-backe-11-6153364
Känns det inte väldigt överprisat? Tycker också att det är ett intellektuellt fattigdomstecken att hela bottenvåningens bibliotek ryms i en biblioteksstege.
Citera
2014-04-17, 09:21
Medlem
Citat:
"Som taget ur en annons från Lexington" skiver mäklaren helt oironiskt. No shit, säger jag. Notera dom där årorna som bara står helt casual lutade mot ett hörn. Det gäller ju att se ut som om man var med i Harvards roddklubb när man gick där...

http://www.hemnet.se/bostad/villa-9rum-ljunghusen-vellinge-kommun-vastra-larkvagen-23-6150685

Ännu en amerikainspirerad liten kåk. Med inredning definitivt köpt från Lexington. Jag tycker mig känna igen den där lilla segelbåten dom har som prydnad. Och tubkikaren bakom soffan. Och åran upphängd på väggen. Jag antar att Lexington köper in det där i bulk. Och ja, det är väl intressant med kulturarv. Men det där är ju för fan inte vårt kulturarv. Det där är någon annans kultur, inköpt wholesale i en butik. Kan det bli mer lånta fjädrar?

http://www.hemnet.se/bostad/villa-6rum-billdal-goteborgs-kommun-hedens-backe-11-6153364

Det slår mig att båda objekten i New England-estetiken har såpass oplanerade trädgårdar. Någon buske och en platt gräsmatta ungefär. Vad var det som hände? Tog pengarna slut möjligen? Visst, det är dyrt att anlägga trädgård och det tar tid innan resultatet visar sig, men det där borde väl ha hunnit växa upp lite?
Citera
2014-04-17, 09:51
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ollesson
Det slår mig att båda objekten i New England-estetiken har såpass oplanerade trädgårdar. Någon buske och en platt gräsmatta ungefär. Vad var det som hände? Tog pengarna slut möjligen? Visst, det är dyrt att anlägga trädgård och det tar tid innan resultatet visar sig, men det där borde väl ha hunnit växa upp lite?
Jo, men vad ska man med trädgård till när man satt upp ett högt plank precis utanför fönsterna.
Citera
2014-04-17, 10:12
Medlem
Cliffords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jumalauta
Jo, men vad ska man med trädgård till när man satt upp ett högt plank precis utanför fönsterna.
Planket fyller nog en välbehövlig ljuddämpande funktion. Säröleden ligger väldigt nära, ska man lägga såna pengar på ett hus så finns det väldigt mycket bättre val i området tycker jag. Här är ett hyfsat likvärdigt hus för samma pris men med oändligt mycket bättre läge: http://www.hemnet.se/bostad/villa-6rum-billdal-goteborgs-kommun-billdals-kyrkvag-14-6105308
Citera
2014-04-17, 10:51
Medlem
TigerKids avatar
Citat:
Lokala variationer. Förritiden fanns det ju hundratals tegelbruk i Sverige. Nu finns det inte ett enda som gör handslaget tegel. Och det enda som finns är strängtillverkat maskinslaget fasadtegel. Det finns ingen hantverkstradition för tegelläggning i Sverige längre. Det enda dom kan är att lägga löpförband. När det nån gång byggs ett hus med bärande tegelväggar i skåne så får dom vända sig till Danmark för att få tag på hantverkare skickliga nog att lägga sånt. Det finns helt enkelt inte kvar i Sverige längre. Och det är trist. En hel hantverkstradition som bara har försvunnit.
Väldigt tråkigt! Det är jättesnyggt med ordentligt murade hus. För dyrt kanske... Men ärinte tegel väldigt hållbart och billigt att underhålla? Jag tänker att man lägger massa pengar på vitvaror köksinredningar, hemmaspa etc. Men de grejerna blir omoderna ganska snabbt.
Citera
2014-04-17, 11:11
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TigerKid
Väldigt tråkigt! Det är jättesnyggt med ordentligt murade hus. För dyrt kanske... Men ärinte tegel väldigt hållbart och billigt att underhålla? Jag tänker att man lägger massa pengar på vitvaror köksinredningar, hemmaspa etc. Men de grejerna blir omoderna ganska snabbt.

Folk har ingen känsla för hantverk längre, dom fattar inte sånt. Det gråter i min själ när jag ser ogerade dörrlister. Bara en sån sak. Ser inte folk att det ser förjävligt ut? Eller plastlister? När det gäller tegel kan man jämföra mellan Sverige och Danmark. Sverige gjorde sig av med sina tegelbruk och tegelläggare, Danmark har kvar sina. Det finns hundratals tegelläggare i Danmark som inte gör nåt annat än att åka runt och bygga hus i tegel. Riktiga tegelhus med bärande tegelväggar. Sverige fasade ut den industrin på 60-talet and never locked back. Tegelhusen är inte bara hållbara och billiga, dom skapar också ett bra inomhusklimat.

Tunga hus som, som tegel och sten, magasinerar värmen i väggarna. Dom tar lång tid att värma upp, men när dom väl är uppvärmda avger dom också värme under en längre tid. Det är som skillnaden mellan en gjutjärnskamin och en kakelugn. Gjutjärnskaminen blir fort varm och avger strålvärme. Men den blir lika fort kall. En kakelugn använder väggen som värmeväxlare, där röken går genom luftkanaler inmurade i väggen. Hela väggen värms upp, och avger värme under lång tid, även när elden har tagit slut.

Som sagt, vi har kvar traditionen med fasadtegel. Men det är bara en yta, ett "klimatskal". En skärm av tegel framför den riktiga väggen, den bärande konstruktionen. Vanligtvis brukar det vara träregelvägg med luftspalt, eller stående betongelement. Man kan se att tegelväggarna bara är ett skal, för tegelläggarna brukar lämna "hål" mellan stenarna på regelbundna avstånd för att släppa in luft till luftspalten bakom. Och visst, det kanske är trevligare med en tegelvägg än en betongvägg, men för mig är det helt enkelt inte lika ärligt. Väggen blir liksom en kuliss för att dölja den riktiga konstruktionen.
Citera
2014-04-17, 12:35
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TigerKid
Det verkar som att svenskarna numera tycker att även tegel är omodernt. Där jag bor slammas tegelhus efter tegelhus över av någon slags modern rappning. Supersnygga 50-, 60- och 70-talshus, oftast i rött tegel, som får en ny vit dräkt och tappar därmed hela sitt ursprungliga uttryck. Folk inser inte att fasadens struktur är en del av arkitekturen och en levande fasad som tegel gör att man inte behöver så mycket annan "snickarglädje". När ytan blir helt slät och enfärgad utan schatteringar så dör ofta huset.

Förhoppningsvis kommer originalen i framtiden att kunna knackas fram igen när insikterna hinner ikapp.
Citera
2014-04-17, 12:38
Medlem
SuraStinas avatar
Citat:
Det här är väl inte så himla speciellt, ett ganska ordinärt hus för en billig penning. Och det är lite uppfräschat i shabby chic-stil. Men jag är mest imponerad över hur någon har lagt ned så mycket tid och kärlek på ett sånt billigt hus. Det tar rätt lång tid att slipa och måla ett helt hus. Slipa alla golv och lister, måla alla golv och lister. För att inte tala om alla väggar. Här har dom varit inne och fräschat upp till och med inne i skafferiet. Det är mycket tid som har gått åt till det där.

http://www.hemnet.se/bostad/villa-4rum-karemo-kalmar-kommun-karemo-402-5820351

Och så undrar man vad som hände. Man kan se det där kärleksfulla paret ligga där i allt slipdamm och alla färgfläckar, fixandes till den gemensamma drömmen. Och efter några år så gled dom bara ifrån varandra, och nu har dom skiljt sig och är på väg att sälja kåken. För dom skulle inte sälja frivilligt efter att ha lagt ned så mycket arbete. Framförallt inte innan det var klart. Den tiden och dom pengarna får man aldrig igen. Jag undrar vad som egentligen hände? Men det är fascinerande och samtidigt så hjärtskärande att se såna där drömmar gå i kras.

Gulligt hus, men vilken idiot har satt moderna garderobsdörrar framför uppgången till trappan? En riktig ful-lösning. Samma med köket- billigt och fult renoverat där diskbänken går rakt ut i rummet. Hade de varit smarta så hade de gjort en helt annan planlösning på köket när de ändå slängde pengar på det. Nu får ju nya ägarna göra om skiten. Och vem kom på den briljanta idén att det är snyggt att slakta en tapetvåd i sann 80-talsanda och sätta upp i ett hörn i vardagsrummet... suck! Jag blir mest ledsen över att så fina gamla hus förstörs genom inkompetenta ägare...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in