2025-05-20, 13:15
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalhiphopare
Tomträtt, hög skuldsättning och till synes relativt stora renoveringbehov framöver (hissar, fasader och dränering) låter som en giftcocktail. Man kanske borde få betalt för att ta över den där lägenheten.

Och man får hoppas att tomträttsavtalet inte löper ut närmaste tiden.

Ja, det är väldigt synd men tyvärr inte så ovanligt i ombildade föreningar att det kan vara ganska dåliga förutsättningar. Allmännyttan sköter ofta sina fastigheter väl, men när det är olika typer av privata värdar som säljer så kan det vara lite vad som helst. Ibland väldigt bra och ibland väldigt eftersatt och de kommer så klart inte att satsa en massa pengar på ett nedgånget hus inför en försäljning, speciellt inte om huvudintressenten är de boende som har starka incitament att köpa fastigheten. Det är klart att man kan köpa lägenheten ändå, men man bör åtminstone göra det med ögonen öppna och förstå att det kan bli väldigt dyrt att bo där och att värdet på lägenheten kan påverkas negativt om de inte styr upp situationen på något sätt.

Jag tänkte också när jag såg de väldigt vackra gemensamhtsytorna i och utanför husen att det där nog är rätt dyrt att hålla i skick. Nu snappade jag inte upp om huset redan är klassat eller inte, men risken är väl att det blir det och då har man högre krav på sig som förening.
Citera
2025-05-21, 14:50
Medlem
Il.Malizias avatar
Det svårsålda strandhuset i Täby verkar ha gått ner i pris efter diverse mäklarbyten.
Från 55 miljoner till 40.

https://www.booli.se/bostad/1922645
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in