Citat:
Ursprungligen postat av
SuraStina
Det finns faktiskt ETT tegelbruk kvar i Sverige som gör handslaget tegel fortfarande. Det är en liten familjefirma och de kan inte producera särskilt mycket, men en del slott och herrgårdar beställer från dem. Stod om dem i Lantliv eller Gård och Torp för ett par månader sen. Så det finns!
Ja, jag tror mer på sånt. Back to basics, liksom. Tegelindustrin tar fel när dom tror att dom kan konkurrera med lågt pris. Men handslaget tegel är idag en lyxartikel, dom behöver alltså inte konkurrera med pris. Dom skulle kunna ta vilket pris som helst, och det skulle sälja. Dock inte i stora kvantiteter. Som sagt, det kommer alltid att finnas folk med känsla för kvalitet, och som är beredda att betala för det. Men jag tycker det är en trevlig backlash. Ju mer masstillverkat skräp, desto mer kommer folk att intressera sig för det genuina. Om det är nångång man skulle starta upp ett tegelbruk, så är det idag.
Det är samma sak inom stenindustrin. Sverige hade tidigare hundratals stenbrott, nu finns det ett tiotal kvar, varav det mesta går till stenkross. Om man delar in kvaliteten i tio kategorier, så är det bara den bästa stenen, av kategori tio, som är värd att bryta idag. Resten är inte lönsamt. Samtidigt som vi importerar billig skitsten från Kina av den absolut sämsta kvaliteten. Sverige har några av dom bästa kvaliteterna i världen, och det mesta går på export. Det är samma båtar som exporterar bra sten till Kina och kör billig skitsten tillbaka.
Den svarta diabasen går till 90% på export till Japan, där dom är populära som gravstenar. Andra populära sorter är den röda graniten, jag har för mig den kommer från Bohuslän nånstans, som också är populära som gravstenar i Sverige. Den går mycket på export, det var nån byggnad på Manhattan där dom klädde hela byggnaden i just den typen av röd granit. Sen finns det en grå granit som bryts i Bjärlöv, också av oerhört hög kvalitet. Göingebygden är fortfarande Sveriges centrum för stenindustri.
Men som sagt, jag tror på det där med backlash. Ju mer fejk det blir, desto mer kommer folk att intressera sig för det genuina. Ju mer enstegstätade fasader med puts på frigolit, desto mer kommer folk att vilja bygga hus av bärande tegel och granit. Det är en kul utveckling, och jag vill gärna se mer av sånt...