2014-04-13, 22:34
Medlem
BleAivanos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barnet
Jag vill nog påstå att svenska tennisungdomar inte pallar med den fysiska nivå som krävs för att bli riktigt bra. Jag tittar ibland på svenska tennisungdomar och jämför man med andra länder så är de hästlängder ifrån rent fysiskt. Så i mina ögon finns två enorma hinder för svensk tennis: Svenska ungdomar är vana vid att bli "curlade" i livet, dvs ovana vid fysisk ansträngning, samt svenska tennistränare som fortfarande lär ut omodern teknik, teknik som var aktuell under svensk tennis storhetstid men som är förlegad idag.

Det handlar inte curlande utan om att vi inte håller på med den typ av elitsatsning
på relativt unga/små barn som förekommer i andra länder där föräldrarna bestämt
att barnen ska bli tennisproffs och därför drillar barnen stenhårt redan från 4-5 års ålder.

Jag personligen tycker att det är bra att vi inte håller på med sånt.
Citera
2014-04-14, 01:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av terribilis
Jag tycker inte att Eriksson är talangfull. Jag tro han har nått så långt som han kommer att nå, tror inte han kommer bli bättre, om inte så nog bara att han blir marginellt bättre.

Ymer är väl hyfsat talangfull. Han har lite potential i alla fall, klart mer än Eriksson. Väntar fortfarande på att se Ymers lillebror spela, det finns en skaplig tendens för yngre syskon att bli bättre, om de har tränat med sina äldre släktingar och vänner i väldigt tidig ålder.

Ymer har ju mycket jobba på än , ändå tar han 2 futures i streck ,det är starkt som 18-åring ,tror dock han hjälps mycket av att ha Peter Carlsson som tränare, han har varit med förr och lär veta vad som krävs för att bli en bra spelare ,jag får lite Vinci vibbar, han hade väl ingen monsterserve heller,ingen jätte backhand , grym forehand dock och snabb , M Ymer är nog minst lika bra i alla fall,förlorade finalen i en grade 2 nu senast, men han är ju bara 15 så du lär få vänta
Citera
2014-04-14, 10:04
Medlem
Elias landar runt 560 på rankingen efter den här turneringen, dom ligger en vecka efter på rankingen för futures turneringar av någon anledning?
Lindell och Eriksson har spelat kval till en challenger i Brasilien, Lindell i kvalfinal, Eriksson utslagen.
Kubot´s form i singel vikande igen, missade kvalet till Monte Carlo, kommer nog sluta utanför topp-100 i singel snart? Efter succén i Australian Open har både Lindstedt och Kubot inte varit så framgångsrika, en dubbelvinst i DC för Lindstedt dock.
Citera
2014-04-14, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pederN
Ymer har ju mycket jobba på än , ändå tar han 2 futures i streck ,det är starkt som 18-åring ,tror dock han hjälps mycket av att ha Peter Carlsson som tränare, han har varit med förr och lär veta vad som krävs för att bli en bra spelare ,jag får lite Vinci vibbar, han hade väl ingen monsterserve heller,ingen jätte backhand , grym forehand dock och snabb , M Ymer är nog minst lika bra i alla fall,förlorade finalen i en grade 2 nu senast, men han är ju bara 15 så du lär få vänta

Ja han är en spännande spelare. Det jag har sett så verkar han vara otroligt seriös och han verkar ha en riktigt bra inställning, vilket är det viktigaste. Att han inte har en monsterserve ser jag inte som ett hinder. Touren domineras av spelare som är monster på att returnera och inte att serva. Just serven är någonting som man kan jobba på och förbättra väldigt mycket. Kolla på t.ex, Nadal, Ferrer och Djokovic. Ingen av dem har en monsterserve och har fått jobba väldigt mycket för att förbättra den. Nu har i och för sig Nadal ett liten fördel mot högerspelare i och med att han spelar med vänstern.

Sen kan man ju ta en spelare som Federer som exempel också, han servar inte så hårt utan med precision och variation.

Serven är viktig såklart men det är inte som förr så att man kan vinna Wimbledon bara för att man har en bra serve i stort sett, det räcker inte i dagens tennis.

Det som är otroligt viktigt är dock att man har en bra andraserve annars är det kört för en. Wawrinka är ett bra exempel på det, han har riktigt bra andraservar.
Citera
2014-04-14, 11:56
Medlem
Värt att notera är ju att Fernando Verdasco tog sin första titel på fyra år(!) också. Han hade inte vunnit sedan han slog Söderling i Barcelona.

Han ska ju tränas av Enqvist den kommande tiden, tror de börjar nu under gruset i Europa om jag inte minns fel. Enqvists utmaning blir att se till så att Verdasco får ordning på sin nervositet som jag ser det. Det är utan tvekan hans största och egentligen det fundamentala problemet som gör att han inte spelar bättre än vad han gör.

Hade varit kul och se om han kan komma tillbaka till det spelet han hade för fem år sedan. Det skulle vara kul med lite fler utmanare, han har ju definitivt potential att utmana de bästa om han får ordning på nerverna. Speciellt på grus, där kan han spela jävligt bra, som t.ex mot Söderling i Barcelona.
Citera
2014-04-14, 12:24
Medlem
Inte konstigt Ymer spelar bra ,han har ju tränat med Djokovic nej men det betydde säkert mycket för han http://www.expressen.se/sport/tennis/svenska-talangen-fick-trana-med-storstjarnan/
Citera
2014-04-14, 12:45
Medlem
Citat:
Värt att notera är ju att Fernando Verdasco tog sin första titel på fyra år(!) också. Han hade inte vunnit sedan han slog Söderling i Barcelona.

Han ska ju tränas av Enqvist den kommande tiden, tror de börjar nu under gruset i Europa om jag inte minns fel. Enqvists utmaning blir att se till så att Verdasco får ordning på sin nervositet som jag ser det. Det är utan tvekan hans största och egentligen det fundamentala problemet som gör att han inte spelar bättre än vad han gör.

Hade varit kul och se om han kan komma tillbaka till det spelet han hade för fem år sedan. Det skulle vara kul med lite fler utmanare, han har ju definitivt potential att utmana de bästa om han får ordning på nerverna. Speciellt på grus, där kan han spela jävligt bra, som t.ex mot Söderling i Barcelona.

Ja konstigt att det var så länge sen Verdasco vann , tycker det är kul se han spela ,väldigt offensiv i spelet ,dock tycker jag han har lite kasst psyke egentligen , vet inte om det är nerver men ,han viker ju ofta ner sig i avgörande set. det är tråkigt för kapacitet har han.
Citera
2014-04-14, 14:44
Medlem
Sousa var nära att ta Fognini nyss. Sousa vann första 7-5, och hade 30-0 när han servade för matchen vid 5-4 i andra set. Men Fognini tog fyra bollar i rad, d.v.s bröt, och vann sedan andra set. I tredje var det Fognini som hade 30-0 när han servade för matchen 5-4 tredje set. Sousa tog tre raka till brytboll. Jag hoppades på att gemet skulle bli en spegel av andra set, men Sousa fick inte över returen till brytbollen, och Fognini vann sedan två bollar i rad, d.v.s tog matchen.

Har ni andra samma problem som jag med grafiken på http://www.atpworldtour.com/ ?
Om man går in på en spelares sida kunde man förut se grafer över ranking och liknande. Nu får jag bara texten "Get Adobe Flash player". Har varit så i flera månader, trots att jag så klart har senaste versionen av Flash.
Citera
2014-04-14, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pederN
Ja konstigt att det var så länge sen Verdasco vann , tycker det är kul se han spela ,väldigt offensiv i spelet ,dock tycker jag han har lite kasst psyke egentligen , vet inte om det är nerver men ,han viker ju ofta ner sig i avgörande set. det är tråkigt för kapacitet har han.

Jo det är att han blir för nervös och inte kan hantera det. En match som sitter på näthinnan och som det blev pinsamt uppenbart i att han har problem med detta var mot Söderling i Rom år 2011 när han hade matchbollar. Han hade servat helt grymt fram till tre matchbollar för att sedan slå två dubbelfel!!!

Sen tappade han givetvis matchen för sånt kommer man inte undan med mot en världsfemma.

Han gjorde en fin match mot Murray i Wimbledon ifjol dock och där var det väldigt väntat att Murray skulle vända på steken, det var inte en choke av honom den gången, snarare så gjorde han det mycket bättre än vad nog de flesta hade väntat sig.

Spanien har många bra spelare men också några som är svaga i skallen. Almagro, Verdasco och F.Lopez t.ex. Men jag tycker ju lugnt att Verdasco är den som har högst potential av dessa i alla fall. Det ska bli intressant att se vad samarbetet med Enqvist kan ge.
Citera
2014-04-14, 22:54
Medlem
Verdasco har väl redan visat sin potential!?
Han har ju klivit in och ur top 10 flera gånger i karriären. Känns lite lustigt att prata om "potential" för spelare nära och över 30 som spelarna du räknar upp är.

Men jag gillar också Verdasco. Det är något med hans inställning. Hans ansiktsuttryck under matcherna. Bekymrat. Det ser ut som att han ständigt försöker lösa problem. Vilket antagligen är just vad han gör. Sedan i intervjuerna säger han rätt och slätt som det är.
Citera
2014-04-15, 00:42
Medlem
Citat:
Jo det är att han blir för nervös och inte kan hantera det. En match som sitter på näthinnan och som det blev pinsamt uppenbart i att han har problem med detta var mot Söderling i Rom år 2011 när han hade matchbollar. Han hade servat helt grymt fram till tre matchbollar för att sedan slå två dubbelfel!!!

Sen tappade han givetvis matchen för sånt kommer man inte undan med mot en världsfemma.

Han gjorde en fin match mot Murray i Wimbledon ifjol dock och där var det väldigt väntat att Murray skulle vända på steken, det var inte en choke av honom den gången, snarare så gjorde han det mycket bättre än vad nog de flesta hade väntat sig.

Spanien har många bra spelare men också några som är svaga i skallen. Almagro, Verdasco och F.Lopez t.ex. Men jag tycker ju lugnt att Verdasco är den som har högst potential av dessa i alla fall. Det ska bli intressant att se vad samarbetet med Enqvist kan ge.

Ha ha ja just det ,det kom jag ihåg ,men det är många matcher Verdasco slarvat bort , börjar ofta slå massa dubbelfel när det låser sig , Oftast har han ju hög % firsta serve också , typ mellan 70-80 % synd han ska få dom där problemen när det drar ihop sig.
Citera
2014-04-15, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av likewhatyoudont
Verdasco har väl redan visat sin potential!?
Han har ju klivit in och ur top 10 flera gånger i karriären. Känns lite lustigt att prata om "potential" för spelare nära och över 30 som spelarna du räknar upp är.

Men jag gillar också Verdasco. Det är något med hans inställning. Hans ansiktsuttryck under matcherna. Bekymrat. Det ser ut som att han ständigt försöker lösa problem. Vilket antagligen är just vad han gör. Sedan i intervjuerna säger han rätt och slätt som det är.

Tennisen är inte som förr när tonåringar kunde vinna grand slams och när man hade sin peak mellan 20-25 år. Det är helt annat idag, sporten är mer fysisk och det krävs längre träning för att bli bra. Det finns flera spelare som har sin peak på senare år. 30 år är inte så mycket i dagens tennis, förr var det så men inte nu.

Utvecklingen går framåt när det gäller träning. Man vet mer och allting är mer professionellt nu.

Verdasco har minst tre bra år kvar om inte mer. Om han klarar att vara fri från allvarligare skador. Han har varit topp10 men han har inte fått ut det han kan i min mening, som sagt allt är mentalt. Tennisen är det inget fel på när han inte är nervös.

Man kan ju jämföra med hans landsman David Ferrer, då tycker jag att han har mycket högre potential. Så att han skulle ha fått ut allt tycker jag verkligen inte!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in