2014-04-11, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vobbler
Det ligger mycket i det. Dagens tennis är sjukt krävande, inte som på Borgs och Nastases tid.
Det hade varit intressant att se hur en normal träningsvecka för Djokovic ser ut, det lär vara en och annan timme på gymmet och långa sega löppass.

Jag tror problemet ligger mer där för svenska spelare också , dom lägger inte ner den träning som behövs för att bli riktigt bra , ta en sådan som Berta ,värdsetta som junior men helt vek mentalt och orkar inte lägga ner den träning som behövs , handlar mycket om inställning och just nu har sverige ingen spelare tyvärr som vill lägga ner den tid och kraft som behövs , undantaget Ymer kanske som ändå verkar ha inställningne för att lyckas.
Citera
2014-04-11, 14:05
Medlem
Ymer verkar för övrigt ha etablerat sig på future nivå i alla fall , seger förra veckan och klar för semi denna.
Citera
2014-04-11, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pederN
För lite vet jag inte om det spelas , är väl ganska mycket svenska spelare på rankingen , men dom är ju fr dålig helt enkelt hehe.

Ja men nu pratar du om proffs eller om spelare som aspirerar till att bli proffs. Jag pratar om folk som spelar tennis i hela landet på alla olika nivåer och i alla olika åldrar.

Har du mindre spelare som utövar en sport så är chansen att man ska få fram bra spelare mindre. Om vi skulle minska Kinas bordtennisutövare till 50000 st så skulle vi genast se att det blev fler nationer som vann där.

Tennis är inte populärt i Sverige, längre. Det är bara att inse det och börja jobba på att förändra det helt enkelt.

Citat:
Jag tror problemet ligger mer där för svenska spelare också , dom lägger inte ner den träning som behövs för att bli riktigt bra , ta en sådan som Berta ,värdsetta som junior men helt vek mentalt och orkar inte lägga ner den träning som behövs , handlar mycket om inställning och just nu har sverige ingen spelare tyvärr som vill lägga ner den tid och kraft som behövs , undantaget Ymer kanske som ändå verkar ha inställningne för att lyckas.

Exakt, har man bara en "Berta" så är det kört om denne viker ner sig. Har man 88 st "Berta" så gör det inget om 85 st viker ner sig för då har man potentiellt tre st kvar som kan bli något.
Citera
2014-04-11, 18:56
Medlem
Citat:
Jo ,men jag tror vi får fram några spelare så småningom , Ymer tycker jag ska spela om vi hamnar på den nivån , den som har klart mest talang av svenskarna tycker jag, förutom Eriksson då.Men hamnar vi på så låg nivå kanske det är bättre ge unga spelare chansen . Fast Eriksson bör ju spela.

Jag tycker inte att Eriksson är talangfull. Jag tro han har nått så långt som han kommer att nå, tror inte han kommer bli bättre, om inte så nog bara att han blir marginellt bättre.

Ymer är väl hyfsat talangfull. Han har lite potential i alla fall, klart mer än Eriksson. Väntar fortfarande på att se Ymers lillebror spela, det finns en skaplig tendens för yngre syskon att bli bättre, om de har tränat med sina äldre släktingar och vänner i väldigt tidig ålder.
Citera
2014-04-11, 19:14
Medlem
På tal om återväxten i tennis i stort så tycker jag det ser ganska dåligt ut. Det är alltså bara fyra spelare som är 24 år eller yngre som har vunnit en titel på ATP-touren, Raonic, Tomic, Dimitrov och Delbonis.

Sen om det beror på att sporten har blivit så mycket mer fysisk än förut eller inte är ju svårt att säga men det spelar säkert en stor roll. Men jag är tveksam om det är hela sanningen, man ser ju "fysiska fenomen" hos folk i den åldern i andra sporter.

Bredden må ha varit sämre förr men inte så överdrivet som folk gärna vill påstå, ynglingarna och talangerna är definitivt sämre och färre idag.
Citera
2014-04-11, 21:02
Medlem
Vad var det förresten som hände i sista DC-matchen?
Jag såg några av de första bollarna, och Lindstedt såg bra ut. Senare såg jag att han lämnat walkover. Varför?

Går det att se eller tanka DC-matcherna någonstans?
Skulle vilja se Brunström-Stakhovsky.

Tillägg:
Finns det någon sida med streams som har bra kvalitet?
Jag har brukat se streams på Streamhunter, men kvaliteten har blivit så sunkig på sistone att jag inte orkar titta ens.
Senast redigerad av likewhatyoudont 2014-04-11 kl. 21:26.
Citera
2014-04-11, 22:25
Medlem
barnets avatar
Jag vill nog påstå att svenska tennisungdomar inte pallar med den fysiska nivå som krävs för att bli riktigt bra. Jag tittar ibland på svenska tennisungdomar och jämför man med andra länder så är de hästlängder ifrån rent fysiskt. Så i mina ögon finns två enorma hinder för svensk tennis: Svenska ungdomar är vana vid att bli "curlade" i livet, dvs ovana vid fysisk ansträngning, samt svenska tennistränare som fortfarande lär ut omodern teknik, teknik som var aktuell under svensk tennis storhetstid men som är förlegad idag.
Citera
2014-04-11, 22:58
Medlem
Vad är det för omodern teknik som lärs ut då?

Jag gick inte tennisskola som barn, men gick förra året en kort kurs i min klubb, samt har sett på bl.a. "Swedish Tennis school" på youtube.
https://www.youtube.com/watch?v=VizVeBZvGcU
https://www.youtube.com/watch?v=T37H3J1o7rw

Både Swedish tennis school och tränaren i min klubb, lärde ut i stort sett samma teknik. Är den omodern, eller vad syftar ni på?
Jag tror inte att den är omodern, eftersom att det verkar vara såhär top-10 spelarna slår - när de har tiden att förbereda sig. Annars är ju många slag i matcher mer improviserade, eftersom att spelarna inte har tillräckligt med tid.
Citera
2014-04-12, 10:04
Medlem
barnets avatar
Jag har också sett de där videolektionerna och kan konstatera t.ex att han lär ut closed stand när man i andra länder nu i princip uteslutande förespråkar open stand.
Citera
2014-04-12, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av likewhatyoudont
Vad var det förresten som hände i sista DC-matchen?
Jag såg några av de första bollarna, och Lindstedt såg bra ut. Senare såg jag att han lämnat walkover. Varför?

Går det att se eller tanka DC-matcherna någonstans?
Skulle vilja se Brunström-Stakhovsky.

Tillägg:
Finns det någon sida med streams som har bra kvalitet?
Jag har brukat se streams på Streamhunter, men kvaliteten har blivit så sunkig på sistone att jag inte orkar titta ens.
Man brukar inte ta avgjorda DC-matcher på så stort allvar, matchen var redan förlorad för Sverige.
F.ö så har Elias tagit sig till final denna vecka också i en 10k turnering.
Citera
2014-04-13, 19:42
Medlem
Ymer vann, roligt!

Citat:
Ursprungligen postat av barnet
Jag har också sett de där videolektionerna och kan konstatera t.ex att han lär ut closed stand när man i andra länder nu i princip uteslutande förespråkar open stand.
Förkastlig teknik, med closed stance kan man inte bli bättre än nummer 3 i dagens tennis! Wavrinka föredrar closed, och även Berdych...
Citera
2014-04-13, 19:42
Medlem
Tuff lottning för Wawrinka i Monte Carlo. Han möter troligtvis Cilic för Verdasco lär inte klara att ställa om från Houston där han spelar final idag för att slå Cilic.

Dolgopolov fortsätter att övertyga, slog Giulbis i två raka idag, det kan bli en returmatch mot Berdych om han vinner nästa match.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in