Citat:
Ursprungligen postat av
pederN
Alltså så bedrövligt tråkigt det är och spela tennis vissa dagar, jag kan förstå elitspelare som får psyk bryt på banan ibland , för om man spelar kasst är det inte kul alltså haha , jag och min polare har typ spelat 8 gånger och jag har tagit ett set

vi kör bäst qv 5 också.
Någon som har nå bra tips hur man lär sig serva tekniskt rätt , det är serven som är jobbigast, får typ börja poängen i underläge när jag får in första serven ha ha .
Annars måste jag börja på någon klubb och det känns lite dyrt för att lära sig serva främst , sattsar inte på börja tävla och grejer

Vet egentligen inte om jag är rätt person för att svara på detta, eftersom jag själv bara är en fd glad amatör, så du får ta det för vad det är. Serven är ju ett enormt viktigt moment men det är också ett av de knepigaste. Dels måste naturligtvis greppet vara rätt. Sedan gäller det att få till rotationen av kroppen rätt och tajmingen vid tillslaget av bollen. Haken är att allt detta mer eller mindre måste sitta samtidigt så det är lite knepigare att bara testa sig fram till den perfekta känslan, så som man gör med vanliga slag. Dessutom upplevde åtminstone jag det som att det var svårare att få till rotationen av kroppen rätt i samband med servarna än vid vanliga slag (och att serva med fel hand var det inte ens tal om).
Ett knep som jag fick lära mig var att sikta lite vid sidan av platsen som du tänkt att bollen ska gå till och sedan låta sidskruven (eller vad man ska kalla den för) som uppstår när du roterar kroppen dra in bollen rätt. Att man inte riktigt siktar i serverutan utan till höger om rutan om du är högerhänt och vice versa och liksom våga lita på att bollen hamnar rätt i alla fall under förutsättning att du träffar den rätt (detta är dock inte helt enkelt utan kräver lite träning). Titta gärna på hur Nadal servar så får du en liten bild av vad jag menar.
Dock tror jag faktiskt att du skulle vinna på att bara ta någon lektion just för servarna. Jag tror att det är svårt att bara läsa sig till hur du ska slå slaget utan det är som sagt en känsla du måste få in där många bitar måste vara på plats samtidigt. Dock är det även ett av få slag som man inte bara enkelt kan klura ut själv hur man ska slå (om man har lite racketvana), och det är ett så grundläggande slag för att vinna väldigt många poäng, så att enbart ta en lektion för att få ordning på just det momentet är nog inte bortkastat. Sedan handlar resten bara om mängdträning, och det kan du enkelt göra själv genom att ta med dig ett par bollrör till banan och bara stå och mata på egen hand.