Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-01-17, 09:39
Medlem
SiggeSpringnotas avatar
https://www.youtube.com/watch?v=rknBuvgz6cU&ab_channel=GigioAttanasio

Ett exempel. 40 sekunder till hade fått till botten samt gett lite mer färg ovanpå.
Senast redigerad av SiggeSpringnota 2021-01-17 kl. 09:49.
Citera
2021-01-17, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiggeSpringnota
Jag kör napolitansk deg, bakstål högst upp i ugnen i en till två timmar och brassar på grillfunktionen vid bakning. Botten på pizzan blir mer än väl gräddad.
Det tar 2,5 minut med degar mellan 230-260 gram. en pizza ska inte vara knaprig (med stor bokstav) och du inte vill att allt vatten evaporerar från degen. Är du överhuvudtaget intresserad av att få till en bra pizza kan du inte ignorera tidsaspekten. Tio minuter är katastrof.

Tjockpizza - "pan", detroit, siciliansk osv

Vad då "ska inte"? Du menar att just du inte vill ha den så?
Du fortsätter hävda att tio minuter är katastrof och jag fortsätter hävda att det funkar. Jag tror att den stora skillnaden i sådana fall är att du bakar på bakstål högst upp i ugnen och jag bakar på en baksten längre ner i ugnen.
Jag har dock sneglat på bakstål till all min surdegsbakning då det ju håller värmen bättre och man kan då göra större degar som jäser i omgångar. Om det är så att pizzorna (och säkert en massa annat också) blir så otroligt mycket bättre kanske jag ska göra slag i saken och köpa ett sånt.
Citera
2021-01-17, 10:30
Medlem
SiggeSpringnotas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlashEnter
Vad då "ska inte"? Du menar att just du inte vill ha den så?
Du fortsätter hävda att tio minuter är katastrof och jag fortsätter hävda att det funkar. Jag tror att den stora skillnaden i sådana fall är att du bakar på bakstål högst upp i ugnen och jag bakar på en baksten längre ner i ugnen.
Jag har dock sneglat på bakstål till all min surdegsbakning då det ju håller värmen bättre och man kan då göra större degar som jäser i omgångar. Om det är så att pizzorna (och säkert en massa annat också) blir så otroligt mycket bättre kanske jag ska göra slag i saken och köpa ett sånt.

Jag ser den napolitanska som något att sträva efter i hemma ugn och det är en gyllene standarden. Du kommer ändå inte hela vägen fram utan resultatet blir en mix mellan napolitansk och turkpizza vilket i sammanhanget inte kan bli bättre. Något som är objektivt sant är att du torkar ut den 2 mm tunna degen med tio minuter i ugnen. Man kan naturligtvis tycka att en torr och stel deg är eftersträvandsvärt, precis som att man kan tycka att en oxfile ska vara 85 grader i kärntemperatur, men det är knappast optimalt på något sett.
När jag syftar på knaprig pratar jag just om en långtidsbakad pizza som är torr inuti. Du får också en del krisp om du gör som jag gör, men insidan är mjuk. Det är skillnaden.

Om du menar surdegsbakning som i större bröd med lång tid i ugnen hade jag fortsatt med sten. Men ja, du ska absolut köpa ett bakstål till pizzan, det är värt pengarna.
Senast redigerad av SiggeSpringnota 2021-01-17 kl. 10:34.
Citera
2021-02-01, 18:23
Medlem
Nihennas avatar
Håller på att stuva makaroner för första gången i mitt liv (jag vet... hade aldrig den perioden i mitt liv).

Följde ett recept där man kokar makaronerna i mjölk på svag värme i 25 minuter.

Är det inte meningen att det ska bli som en stuvning, lite sådär småkletigt? Det är fortfarande mer av en soppa
Provat att ösa i massa maizena också men det hjälper fan inte.

5 dl makaroner på 1 liter mjölk.
Citera
2021-02-01, 18:25
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Håller på att stuva makaroner för första gången i mitt liv (jag vet... hade aldrig den perioden i mitt liv).

Är det inte meningen att det ska bli som en stuvning, lite sådär småkletigt? Det är fortfarande mer av en soppa

Du ska ha "Gammaldags" makaroner, de reder en del. Och så röd mjölk.

Vad för Maizena har du i? Det är ett varumärke, inte en produkt. Är det majsmjöl så ska det inte koka.
Citera
2021-02-01, 18:44
Bannlyst
Citat:

Vad använder du för makaroner och vilken sorts mjölk?
Citera
2021-02-01, 18:47
Medlem
F.Hansens avatar
Citat:

1: Koka en bechamelsås, använd 50/50 mjölk grädde om du vill ha den gräddig.

2: Koka pastan nästan klar, blanda med bechamelsåsen, klart.
Citera
2021-02-01, 18:50
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av F.Hansen

Fusk, och inte alls lika gott som med röd mjölk och gammaldags makaroner (Kungsörnen).

Recept: https://www.kungsornen.se/recept/stuvade-makaroner-med-mjolk/
Citera
2021-02-01, 19:16
Medlem
Sereenas avatar
Citat:

Använder du rätt makaroner? Det ska vara gammeldags idealmakaroner, inte vanliga.

Det ska bli som en lite tjockare sås, inte kletigt, den tjocknar ganska rejält när den får svalna lite (precis som risgrynsgröt).

Citat:
Ursprungligen postat av constant
Vad för Maizena har du i? Det är ett varumärke, inte en produkt. Är det majsmjöl så ska det inte koka.

"Maizena" är maizena "mjöl" (ie original produkten majsstärkelse) om man inte specificerar att det är nån av deras nya produkter...
Citera
2021-02-01, 19:17
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av F.Hansen

Blä!

Vidrigare variant av stuvade makaroner finns fan inte..

Kan förstå folk som inte gillar stuvade makaroner om dom fått den vidriga sörjan serverat...
Citera
2021-02-01, 19:19
Medlem
Svenglens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Fusk, och inte alls lika gott som med röd mjölk och gammaldags makaroner (Kungsörnen).

Recept: https://www.kungsornen.se/recept/stuvade-makaroner-med-mjolk/

Jag brukar först koka makaronerna som vanligt i vatten. Drar bort ca 2 minuter från den rekommenderade koktiden. Häller därefter ut vattnet och häller tillbaka makaronerna i kastrullen. Fyller upp med mjölk så att makaronerna (knappt) täcks. Därefter kokar jag på svag värme till dess att det ser bra ut, tar omkring 5-10 minuter.
Citera
2021-02-01, 19:19
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
"Maizena" är maizena "mjöl" (ie original produkten majsstärkelse) om man inte specificerar att det är nån av deras nya produkter...
Inte i min värld, där är det ett varumärke, på samma sätt som att Heinz inte är ketchup.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in