Citat:
Ursprungligen postat av
FlashEnter
Vad då "ska inte"? Du menar att just du inte vill ha den så?
Du fortsätter hävda att tio minuter är katastrof och jag fortsätter hävda att det funkar. Jag tror att den stora skillnaden i sådana fall är att du bakar på bakstål högst upp i ugnen och jag bakar på en baksten längre ner i ugnen.
Jag har dock sneglat på bakstål till all min surdegsbakning då det ju håller värmen bättre och man kan då göra större degar som jäser i omgångar. Om det är så att pizzorna (och säkert en massa annat också) blir så otroligt mycket bättre kanske jag ska göra slag i saken och köpa ett sånt.
Jag ser den napolitanska som något att sträva efter i hemma ugn och det är en gyllene standarden. Du kommer ändå inte hela vägen fram utan resultatet blir en mix mellan napolitansk och turkpizza vilket i sammanhanget inte kan bli bättre. Något som är objektivt sant är att du torkar ut den 2 mm tunna degen med tio minuter i ugnen. Man kan naturligtvis tycka att en torr och stel deg är eftersträvandsvärt, precis som att man kan tycka att en oxfile ska vara 85 grader i kärntemperatur, men det är knappast optimalt på något sett.
När jag syftar på knaprig pratar jag just om en långtidsbakad pizza som är torr inuti. Du får också en del krisp om du gör som jag gör, men insidan är mjuk. Det är skillnaden.
Om du menar surdegsbakning som i större bröd med lång tid i ugnen hade jag fortsatt med sten. Men ja, du ska absolut köpa ett bakstål till pizzan, det är värt pengarna.