Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-06-29, 23:52
Medlem
wääuus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Inte säsong nu, men är du säker på att det är färska du ska ha? Många rätter med bönor, ärtor och liknande är gjorda av torkade.
Färska ska jag ha! Vanliga bönor äter jag ofta (kokta torkade, fast från burk). När är det säsong? Brukar man köa dem i skidan eller? Och brukar de finnas i vanliga mataffärer?
Citera
2013-06-30, 00:15
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wääuu
Färska ska jag ha! Vanliga bönor äter jag ofta (kokta torkade, fast från burk). När är det säsong? Brukar man köa dem i skidan eller? Och brukar de finnas i vanliga mataffärer?

I skida, i knippen, i grönsaksdisken under säsong.

Mycke jobb för lite mat dock.
Citera
2013-07-01, 14:54
Medlem
64550.s avatar
Har väl kanske inte så mycket om mat att göra.. Är det farligt/dåligt på nått sätt att dricka kolsyrat vatten varje dag?
Citera
2013-07-01, 15:13
Medlem
Cliffords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 64550.
Har väl kanske inte så mycket om mat att göra.. Är det farligt/dåligt på nått sätt att dricka kolsyrat vatten varje dag?

Har sett lite delade meningar huruvida kolsyrat vatten kan orsaka tanderosion:

Här säger tandläkare och barnläkare nej:
http://www.narhalsan.se/upload/PV%20skaraborg/Barnh%C3%A4lsov%C3%A5rden/kostinfo/%C3%84r%20kolsyrat%20vatten%20skadligt%20f%C3%B6r% 20t%C3%A4nderna.pdf

Här säger folktandvården ja:
http://www.vf.se/node/47921
Citera
2013-07-02, 12:09
Medlem
Har en entrecote som inköptes igår på Ica Maxi. Men nu till frågan iallafall, den helt genomgrå på två ställen i biten. Går detta att äta utan risk för bakterier? Har förövrigt försvagad immunförsvar och är då känslig för infektioner. Snabbt svar uppskattas då vi hade planerat att käka detta till lunch.
Citera
2013-07-02, 12:42
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlyingVolvo
Har en entrecote som inköptes igår på Ica Maxi. Men nu till frågan iallafall, den helt genomgrå på två ställen i biten. Går detta att äta utan risk för bakterier? Har förövrigt försvagad immunförsvar och är då känslig för infektioner. Snabbt svar uppskattas då vi hade planerat att käka detta till lunch.

Svårt att ta ställning utan att göra en besiktning själv. En bild kan hjälpa till förstås. Luktar köttet ok är det sannolikt ätbart också. Men, ett problem här är att om du tycker köttet verkar skumt kommer du nog inte njuta av måltiden, särskilt som just entrecôte inte ska stekas igenom. Är det verkligen fel på köttet kan du reklamera det, om det är mest kosmetiskt kan du frysa in det och använda till nåt långkok istället.
Citera
2013-07-02, 16:45
Medlem
Dirges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 64550.

Nej då men testa att köpa 1 kristall typ rosenqvarts och 1 ametist i en kristallbutik och stoppa i en vatten behållare och förvara i kylen över natten så får du i dig massa ny energi (låter som hokus pokus men funkar)
http://www.youtube.com/watch?v=B1QRwAReyUw
http://www.healingcrystals.com/Can_I_Put_Crystals_in_Water_to_Drink_their_Energy_ _Articles_2546.html
Senast redigerad av Dirge 2013-07-02 kl. 16:53.
Citera
2013-07-02, 16:55
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dirge
Nej då men testa att köpa 1 kristall typ rosenqvarts och 1 ametist i en kristallbutik och stoppa i en vatten behållare och förvara i kylen över natten så får du i dig massa ny energi (låter som hokus pokus men funkar)
http://www.youtube.com/watch?v=B1QRwAReyUw
http://www.healingcrystals.com/Can_I_Put_Crystals_in_Water_to_Drink_their_Energy_ _Articles_2546.html
Att man skulle få i sig energi ur stenar är ju bara trams. Möjligen mineraler, men jag är tveksam att ovanstående stenar skulle innehålla någon nyttig mineral som fälls ut i vattnet i lagom mängd.
Citera
2013-07-05, 09:49
Medlem
irrblosss avatar
Gjorde två köttfärslimpor igår. Den ena skivade jag och frös in och den andra satte jag in hel i kylen. Tänkte ha den idag. Snyggast vore det att servera den hel, men frågan är hur jag på bästa sätt värmer upp den? Går det ta den ur kylen och in i ugnen igen? Temperatur och tid? Köttfärslimpan är på ca 600 g och runt 10 cm i diameter.
Citera
2013-07-05, 17:11
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Gjorde två köttfärslimpor igår. Den ena skivade jag och frös in och den andra satte jag in hel i kylen. Tänkte ha den idag. Snyggast vore det att servera den hel, men frågan är hur jag på bästa sätt värmer upp den? Går det ta den ur kylen och in i ugnen igen? Temperatur och tid? Köttfärslimpan är på ca 600 g och runt 10 cm i diameter.

Det är möjligt att jag är miljöskadad av att ha tittat på för mycket Diners, Drive-Ins & Dives på YouTube, men jag hade nog testat att skiva den hyfsat tjockt (efter att låtit den anta någorlunda rumstemp) och stekt skivorna i stekpanna. Serverat med potatismos och rouxbaserad sås.
Citera
2013-07-05, 17:14
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DingusMcDuck
Det är möjligt att jag är miljöskadad av att ha tittat på för mycket Diners, Drive-Ins & Dives på YouTube, men jag hade nog testat att skiva den hyfsat tjockt (efter att låtit den anta någorlunda rumstemp) och stekt skivorna i stekpanna. Serverat med potatismos och rouxbaserad sås.
Lite sent, har redan ätit upp den nu, men tack ändå . Jag tog ut den typ 45 minuter innan den åkte in i ugnen på 150 grader. Där fick den stå typ 50 minuter. Blev bra och inte torrt. Åts med gräddsås och potatis.
Citera
2013-07-05, 19:29
Medlem
Laxermedels avatar
Vad är bästa sättet att frysa in pannkakor på? Gör matlådor åt mormor, morfar, farmor och farfar.

Har ni fett i smeten när vi gör pannkakor? I dag steker jag bara med telfon ändå, och innan jag hunnit steka en halv sats har fettet samlat sig på ytan ändå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in