2014-03-31, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av woot1313
Samma gamla nonsens från skeptikerna, har pågått i över 2 år nu.
Man kan ju tro att Lyoness skulle vara nedstängt vid det här laget? I något land? Någonstans? Ge mig bara ett exempel under alla dess år?

Ni kan inte svara på det, ni vet inte. Ni tror en massa saker.
Exempel på ett stort företag som har gått från presentkort till cashbackcard är BauMax. Är verksamt i 9 länder i Europa. Ni tror inte att deras advokater har granskat Lyoness.
Ett annat exempel är KIKA, även dom kan man dra kortet hos i butik.
Ni tror er sitta på mer kunskap än företagens stora advokat firmor. Även Lyoness egna advokater?
Helt otroligt!

Antal medlemmar - Jan 2012: 1.900.000, Mars 2014: 3.600.000
Antal företag - Jan 2012: 19.000, Mars 2014: 39.000

Ingenting tyder på att detta är på väg neråt. Jag är glad över att lotteriinspektionen har skickat in en anmälan för misstänkt pyramidspel, tål att upprepas "misstänkt" . Det som kommer hända är att det blir nerlagt. Precis som i övriga länder där dom har blivit beprövade.
Lyoness är ett stort företag och har växt väldigt snabbt och kommer att fortsätta göra så. Att dom blir testade på detta sättet är inget konstigt. Utan är det bästa som kan hända!

Ni skeptiker som sitter i tråden tappar allt mer trovärdighet i allas ögon, ni sprider bara en massa negativa energi och missledande länkar som inte grundar sig någonstans. Ni älskar att sitta och käfta helt enkelt. Det kan vilken normalbegåvad individ som helst se efter dessa 2 år. Lägg ner!

Återigen... pyramid eller inte, skitsamma. Men antalet medlemmar sjunker ju såklart inte, däremot "aktiva" medlemmar är ju något som är mer intressant att titta på. Lyoness är inte nedlagt, nej.. och det kommer inte o hända. Det som borde vara mer intressant, är varför Stadium förnekar samarbete och varför isåfall Stadium (som nu varit "lojalitetspartner" i typ 2 år), inte gått över till smidigare betalningssätt?

Vad tror du det beror på? (Det är en seriös fråga från min sida och snälla inga personliga påhopp, utan saklig diskussion. Lägg pyramidhistorien åt sidan också)

Tack på förhand
Citera
2014-03-31, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tallisker
Det handlar ju inte enbart om Lyoness. Men det är förstås du för osmart för att förstå. Det handlar om okunskap från människor som dig. Killen och hans familj har absolut ingenting att göra på denna tråden. Det är jävligt dåligt att inte respektera privatliv på människor. Inte fan hänger vi andra ut din privata Facebook som du gjort med honom. Det börjar fan i mig gå för långt. Att du konfronterar honom i sitt arbete är väl ok, men att gå ut här tycker jag är ett lågmärke.

Du fick PM nyss också men för sakens skull så har hans familj mycket riktigt inte med detta att göra och de är inte uthängda heller. Det är kommer att bli väldigt svårt att föra en diskussion om Lyoness utan att plocka upp dess företrädare/inblandade i diskussionen. I synnerhet eftersom just företrädarna är oerhört viktiga/centrala för Lyoness affärsmodell.

Detta handlar absolut inte om okunskap. Tvärtom. Återigen, läs - exempelvis:

Coop MedMera (inkl. återbäring)
http://www.coop.se/Global/Medlemskap...ge%20final.pdf

Lyoness (som spårar ut helt på sida 4 och 5...) - läs särskilt om Karriärnivå, direkt linje etc.
http://cdnlarge.lyoness.net/download...o-gtc-2-se.pdf

..och förklara sedan sakligt för mig varför jag ska gå in i Lyoness och hur jag som "vanlig" konsument ens ska ha en chans att räkna ut hur villkor, cashbacks, undantag etc. fungerar?

Om du läser Lyoness egna villkor så framgår mycket tydligt att det finns flera lager av "bonus"-hantering, det är väldigt komplext och bygger i allt väsentligt EXAKT på det som nu sagts otaliga gånger: "position, position, position".

Det är VÄLDIGT tydligt att Lyoness inte är något lojalitetsprogram utan något helt annat. Man utnyttjar juridiska gråzoner och små anpassningar i olika länder för att försöka trippa runt lagstiftningen så gott det går. Ett lojalitets- eller cashbackprogram ska inte behöva vara avancerat. Återigen, se på exemplet med Coop ovan.

Jag handlar för X kr. Jag får Y kr i återbäring. Några enkla, tydliga stafflingar. Inget mer. Samma sak med bonuspoäng.

Nästa grej: Ni har fortfarande duckat det enkla konstaterandet att Lyoness-medlemmen i _bästa_ fall får 2% "åter" i cashback medan butiken betalar minst 6%. D.v.s. 1/3 går till den som handlar, 2/3 till.... ja? Vaddå? 66,6% är en skyhög mellanskillnad i sammanhanget...

Som vi ser förnekar också de flesta stora företag att de har samarbete med Lyoness. Att driva runt Lyoness på 6% av butik/parterförsäljning (dessutom med ersättning d.v.s. de 2% cashback etc.) skulle kräva en rejäl omsättning i Lyoness försäljning) är inte rimligt.

D.v.s. - Lyoness intäkter måste i huvudsak komma från något annat. Endera fasta avgifter (anslutningsavgift m.m.) vilket kräver konstant "nyrekrytering" och/eller från köp av "positioner".

En detaljerad årsredovisning hade ju varit på sin plats... Man borde ju brinna för att visa upp i detalj hur smarta man varit när man lagt upp Lyoness... eller?
Senast redigerad av TheKeymaker 2014-03-31 kl. 20:38.
Citera
2014-03-31, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheKeymaker
Du fick PM nyss också men för sakens skull så har hans familj mycket riktigt inte med detta att göra och de är inte uthängda heller. Det är kommer att bli väldigt svårt att föra en diskussion om Lyoness utan att plocka upp dess företrädare/inblandade i diskussionen. I synnerhet eftersom just företrädarna är oerhört viktiga/centrala för Lyoness affärsmodell.

Detta handlar absolut inte om okunskap. Tvärtom. Återigen, läs - exempelvis:

Coop MedMera (inkl. återbäring)
http://www.coop.se/Global/Medlemskap...ge%20final.pdf

Lyoness (som spårar ut helt på sida 4 och 5...) - läs särskilt om Karriärnivå, direkt linje etc.

..och förklara sedan sakligt för mig varför jag ska gå in i Lyoness och hur jag som "vanlig" konsument ens ska ha en chans att räkna ut hur villkor, cashbacks, undantag etc. fungerar?

Om du läser Lyoness egna villkor så framgår mycket tydligt att det finns flera lager av "bonus"-hantering, det är väldigt komplex och bygger i allt väsentligt EXAKT på det som nu sagts otaliga gånger: "position, position, position".

Det är VÄLDIGT tydligt att Lyoness inte är något lojalitetsprogram utan något helt annat. Man utnyttjar juridiska gråzoner och små anpassningar i olika länder för att försöka trippa runt lagstiftningen så gott det går. Ett lojalitets- eller cashbackprogram ska inte behöva vara avancerat. Återigen, se på exemplet med Coop ovan.

Jag handlar för X kr. Jag får Y kr i återbäring. Några enkla, tydliga stafflingar. Inget mer. Samma sak med bonuspoäng.

Nästa grej: Ni har fortfarande duckat det enkla konstaterandet att Lyoness-medlemmen i _bästa_ fall får 2% "åter" i cashback medan butiken betalar minst 6%. D.v.s. 1/3 går till den som handlar, 2/3 till.... ja? Vaddå? 66,6% är en skyhög mellanskillnad i sammanhanget...

Som vi ser förnekar också de flesta stora företag att de har samarbete med Lyoness. Att driva runt Lyoness på 6% av butik/parterförsäljning (dessutom med ersättning d.v.s. de 2% cashback etc.) skulle kräva en omsättning i Lyoness försäljning) är inte rimligt.

D.v.s. - Lyoness intäkter måste i huvudsak komma från något annat. Endera fasta avgifter (anslutningsavgift m.m.) vilket kräver konstant "nyrekrytering" och/eller från köp av "positioner".

En detaljerad årsredovisning hade ju varit på sin plats... Man borde ju brinna för att visa upp i detalj hur smarta man varit när man lagt upp Lyoness... eller?

Jag kan köpa det du skriver, men killen själv har ju inte kommenterat här så det du gjorde var att drog in en kille som bara råkar ha en arbetsgivare som du ställer dig frågande till. Det tycker jag iaf är fel. Hade han själv kommenterat hade jag inte sagt något men du tog in en som står utanför diskussionen. Och hans familj, vad de har med ett göra ställer jag mig frågande till.
Denna diskussionen kommer inte leda någonstans utan det blir privat för somliga och jag känner att det är onödigt efter händelsen igår i samma stad som han bor i. Vi tycker olika men det behöver inte leda till privata hets på enskilda individer.
Citera
2014-03-31, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 334550
ALLTIDFAKTA & MilkGuy & farrs läs detta:
http://www.cnbcafrica.com/news/south...yramid-scheme/
Nu har jag läst den, det var ju bara en jounalist som hade gjort ett reportage.
Du kanske inte kollade rubriken, där stod det en fråga,
Är lyoness ett pyramidspel, dvs en fråga, därefter var det bara en beskrivning.
Sen kanske du kollade datumet, från oktober.
Pyramidspel är allvarliga saker så dom borde ha beivrat detta.
Mig veterligen verkar lyoness fortfarande i sydafrika.
Djäkligt märkligt.
Ang positionerna det är ju dom som skapar lojaliteten, ju fler du shoppar in desto mer utbetalning blir det. Lika som på ica ju mer du handlar på ica desto fler checkar får du ut.
Lyoness är bara bättre. Vari ligger problemet.
Citera
2014-03-31, 21:28
Medlem
Jag skulle med största sannolikhet kunna besvara varenda fråga som ställs här på ett seriöst och sakligt sätt (och om jag inte kunde svara på något så skulle jag ringa till Lyoness kontor och fråga, de svarar väldigt utförligt varje gång) MEN med alla märkliga teorier och osakliga påståenden så blir det ganska ointressant, det tar alldeles för mycket tid.

Så bara helt kort så här fungerar mitt bonuskort, och det är lika för alla:

Den totala återbäringen vi får från varje företag står angiven på Lyoness hemsida www.lyoness.se under varje företags logga och kallas för medlemsförmån. Den delas upp i två delar Cashback (som du får direkt, den utbetalas till ditt bankkonto när du samlat på dig 95:- eller mer) och Lojalitetsförmån som bildar poäng (eller enheter som det också kallas) och som så småningom ger dig mer återbäring.

Exempel
Ett företag lämnar:
6% medlemsförmån
varav 2% direkt

Det betyder följande:
1) Jag får 1-2 % cashback (= återbäring direkt).
2) Jag får 1-12% (eller mer men vanligast är ca. 2-4%) i lojalitetsförmån som bildar poäng som så småningom ger mig mer återbäring. Ju mer jag handlar hos lojalitetsföretagen ju fler poäng får jag och ju mer återbäring får jag...

Som du ser får jag som konsument min återbäring i två delar, men istället har du/ni dragit en felaktig slutsats nämligen att vi som konsumenter "bara" får cashbacken. Det är därför det blir så ointressant att diskutera detaljer, för om man inte vill förstå (som vissa i denna tråd) så kan man bara fortsätta och vrida till saker så att det blir helt absurt till slut. Och sånt är verkligen helt ointressant.

Så mitt absolut bästa råd till alla er som verkligen är seriöst intresserade av att förstå hur detta återbäringssystem fungerar, ring upp till Lyoness huvudkontor, fråga när de har nästa presentation och anmäl er dit.

Där får ni svar på alla era frågor och då kommer ni också att upptäcka att Lyoness inte har någonting att dölja, det finns inga positioner, det finns inga dolda avgifter, det finns ingen dold agenda överhuvudtaget.

Så om ni inte är nättroll utan människor som är seriösa och verkligen vill ta reda på fakta, vänligen besök Lyoness huvudkontor, Sveavägen 166, Wenner-Gren Center, Stockholm. Där kan ni fördjupa er i minsta detalj och själva söka svar på de frågor ni har, ni kommer att få sakliga svar. Svårare än så är det inte.
Citera
2014-03-31, 21:47
Medlem
Så mao kan du inte själv förklara innehållet i de utökade villkoren. Men du försvarar det hela och säger att vi har fel, men du klarar inte av att förklara det som vi har fel, för du har inte tid.
Vi har bara fel, vilket vi bara måste acceptera
Jag är inte intresserad av vad kontoret har att säga, eller vad de säger på ett väckelsemöte eftersom de likt alla andra koncept har en sak i sikte att skaffa medlemmar, vilket gör att de säger det du vill göra och kommer att svara på exakt samma sätt som alla nya som dök in i tråden den senaste veckan.

Jag skulle verkligen vilja ha en vettig förklaring till punkt 4.5 mm som bevisar att det inte handlar om positioner.
Är övertygad om att The Tallisker vill ha det också, eftersom ni konstant duckar för dessa påståenden.
Sen vore det trevligt att få en förklaring till varför grundaren själv säger att det handlar bara om en sak. Positioner, Positioner, positioner.

Men eftersom ni aldrig kommer att kunna svara på det så tja, då lär vi fortsätta att anse att det är ett pyramidspel, en scam och att det fungerar för att det ligger i en gråzon som är nästan omöjlig att lagstifta bort. Enda vi kan göra är att underhålla dessa trådar med råden att undvika dessa pyramidspel och hålla trådarna långt uppe på google.

Så vi avslutar med några trevliga Googlesökord
Lyoness scam, Lyoness pyramidspel
Citera
2014-03-31, 22:36
Medlem
@ Pobben
När det gäller presentkort till kedjorna så startar Lyoness alltid på det sättet i alla länder av det enkla skälet att för att vara intressant för ett stort kedjeföretag så måste Lyoness ha riktigt många medlemmar. Det är ju vår samlade köpkraft som företagen är intresserade av ingenting annat.

När vi är tillräckligt många konsumenter som använder Lyonesskortet då blir vi också en riktigt intressant kundgrupp som representerar en stor inköpsvolym och då kan Lyoness förhandla fram rabatter och bättre villkor till oss. T.ex. att det ska vara lätt för oss att handla hos dem genom att vi bara ska behöva dra våra kort istället för att köpa presentkort. Men för att detta ska hända måste vi växa till det antal medlemmar och den inköpsvolym som attraherar de stora företagen.

Kundkraft gör samma sak för sina medlemmar dvs förhandlar fram bästa elpriset genom att låta olika elbolag erbjuda bästa pris på auktioner de arrangerar med jämna mellanrum. Men Kundkraft förhandlar bara rabatter i en bransch och ett land. Och ju mer Kundkraft växer ju bättre avtal/priser kommer de att kunna förhandla fram. Lyoness förhandlar fram rabatter i alla branscher och i 45 länder, ett ganska omfattande arbete.

Så för att ge oss medlemmar möjlighet att ändå handla och få återbäring hos några kedjeföretag långt innan vi är en så stor kundgrupp som egentligen skulle krävas så förhandlar Lyoness VD och Key Account Manager med deras Marknadschef eller B2B ansvarige (eller den som är ansvarig på just det företaget för den här typen av avtal) och så avtalar de att Lyoness får köpa presentkort för t.ex. 2 milj. kronor mot att de får en rabatt eftersom de köper en större volym. Alltså är detta en affär mellan Lyoness och respektive bolag och betyder ingenting annat än att Lyoness har rätt att förmedla företagens presentkort till oss medlemmar. Lyoness har aldrig påstått att dessa företag är Lojalitetsföretag utan har alltid varit väldigt tydliga med just det jag beskrev ovan.

När vi sen som medlemmar köper dessa presentkort av Lyoness så ger Lyoness oss den största biten av den rabatt de förhandlat sig till. Och på så sätt får vi möjlighet att redan i ett tidigt skede åtnjuta rabatter/erbjudanden och återbäring hos dessa företag. MEN deras personal vet ju tyvärr inte alltid vilka avtal deras chefer har tecknat så då kan sånt här uppstå. Alltså något nättroll som i syfte att skada ringer upp till någon på företaget som inte var insatt i frågan och som svarar galet utan att först kolla internt vad som avtalats och med vem. Och sen använder nättrollen informationen som om det vore fakta vilket det inte är. Och då måste man återigen ställa sig frågan, VARFÖR? Vad är deras egentliga syfte?

Samma person hade också ringt till t.ex. Lidl i Sverige, vilket ingen förstod eftersom Lidl är ett Lyoness Lojalitesföretag i Österrike (inte i Sverige). I Österrike har man kommit så långt att när man handlar på Lidl så scannar de bara av ens kort och så står det att man ska få Lyoness återbäring direkt på kvittot. Lyoness kommer dit i Sverige också, men ett företag växer i den takt det växer, det är mycket arbete och det tar kanske några år till skulle jag gissa innan Lyoness är där i Sverige. Men allt detta får man information om när man besöker Lyoness HK och då gärna en presentation som beskriver alla delar om man nu vill veta allting och är en nyfiken person som jag är ;-)

Så om du är seriöst intresserad av att veta ännu mer om Lyoness så ta då kontakt med deras Huvudkontor på Sveavägen 166, i Wenner-Gren Center. Där får du garanterat svar på alla dina frågor. Jag hoppas att detta inlägg i alla fall besvarade din fråga om just presentkort och kedjor.

Ha en trevlig kväll!
Citera
2014-03-31, 22:58
Medlem
Istället för patetiska försök att marknadsföra Lyoness (1.01...) så ta nu och härled det som står i era villkor istället. D.v.s. PDF-villkoren som finns på er egen Lyoness-site.

Ni "missar" ju t.ex. detta med att man måste upp i vissa gränsvärden, villkoren runt lojalitetspoängen....

Sedan är vi idel öra att höra detta om upline, lifeline m.m. - samt förklaringen till att köpa positioner...

Angående artikeln http://www.cnbcafrica.com/news/south...yramid-scheme/ kan vi ju konstatera att misstankarna dels kvarstår avseende att Lyoness är ett s.k. Ponzi-scheme (vilket är svårutrett pga strukturen i de juridiska enheterna i Lyoness) - men artikeln säger också t.ex.

"She stated that the four big companies may not have been aware of Lyoness’ business model before and now that they do understand it better, they are unhappy that their consumer gift cards are being resold to consumers at a discounted rate.

Lyoness has also sparked widespread controversy from around the globe. Power pointed out that the Austrian Economic and Corruption prosecutor is in the process of an investigation into allegations that Lyoness is a pyramid scheme, following complaints laid by two former Lyoness members.

Also, Eric Breitenede, an Austrian lawyer, representing over 300 complainants against Lyoness, mainly comprising of premium members that are demanding the return of the large deposits that they had made into the Lyoness scheme. Breitende has had several victories thus far. "

... så vi väntar med spänning på en riktig förklaring nu (som följer upplägget i Lyoness villkor, inte vad ni vill att folk ska tro på väckelsemötena i Stockholm)
Citera
2014-03-31, 23:12
Medlem
Hahaha, det är verkligen komiskt... Varje gång man svarar seriöst och sakligt på någons fråga så dyker nättrollen upp...

Men om ni vägrar besöka Lyoness kontor för att där skaffa er FAKTA samt fråga om det ni inte förstår så får ni väl hyra en privatlärare som kan förklara villkoren för er. För mig är de solklara därför att jag redan frågat om det jag inte förstod!

Så lycka till med era försök att sabotera varje sakligt inlägg. Det slår bara tillbaks på er själva och vi som ser och förstår vad ni håller på med får oss lite extra underhållning!

Natti-natti
Citera
2014-03-31, 23:26
Medlem
@pobben

ALLTIDFAKTA Beskrev det väldigt utförligt ovanför angående Stadium.
Gällande hur ofta kunder är aktiva med sitt kort vet jag ej. I länder där det är 500.000+ medlemmar shoppar varje individ för ett högre belopp än vad vi gör i Sverige med 25.000+ medlemmar. Anledningen är att dom har mer företag att välja på samt att dom täcker alla branscher. Shoppingvolymen kommer även i Sverige att öka per individ vid högre medlemsantal samt företagsantal.

@TheKeymaker
"Lyoness (som spårar ut helt på sida 4 och 5...) - läs särskilt om Karriärnivå, direkt linje etc.
Lyoness gör självmål i sina villkor... Luktar skunk lång väg."

Som sagt vad är du ute efter, att det luktar skunk? Du tycker det ser konstigt ut, besriv gärna i detalj om vad i karriärnivå samt direkt linje du har problem med. Du skriver i ett tidigare inlägg att du har: TheKeymaker - "Jag har mycket stor erfarenhet av kommersiella avtal"
Då kan du också mycket väl och utförligt gå in i detalj i vad problemet ligger för jag ser inget. Att du sedan jämför det med Coops kundkort förstår jag inte häller? "Luktar skunk" Kom igen nu TheKeymaker, erkänn att du gillar att sitta och käfta på forum bara.
Senast redigerad av woot1313 2014-03-31 kl. 23:49.
Citera
2014-03-31, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av woot1313
@pobben

ALLTIDFAKTA Beskrev det väldigt utförligt ovanför angående Stadium.
Gällande hur ofta kunder är aktiva med sitt kort vet jag ej. I länder där det är 500.000+ medlemmar shoppar varje individ för ett högre belopp än vad vi gör i Sverige med 25.000+ medlemmar. Anledningen är att dom har mer företag att välja på samt att dom täcker alla branscher.
Shoppingvolymen kommer även i Sverige att öka per individ vid högre medlemsantal samt företagsantal.

@TheKeymaker
Lyoness gör självmål i sina villkor... Luktar skunk lång väg.

Som sakt vad är du ute efter, att det luktar skunk? Du tycker det ser konstigt ut, besriv gärna i detalj om vad i karriärnivå samt direkt linje du har problem med. Du skriver i ett tidigare inlägg att du har: TheKeymaker - "Jag har mycket stor erfarenhet av kommersiella avtal"
Då kan du också mycket väl och utförligt gå in i detalj i vad problemet ligger för jag ser inget. Att du sedan gemför det med Coops kundkort förstår jag inte häller? Luktar skunk?

Ett enkelt exempel: Grundregel nummer 1 för avtal är att motparten ska kunna förstå vad han/hon förbinder sig till och vad han/hon får ut av avtalet. Detta utöver sedvanligheter som tvistelösning, force majeure o.s.v. Lyoness avtal/villkor ser ut som avtal brukar göra där man försöker dölja den riktiga intentionen / göra det så svårtolkat att ingen förstår. Den genomsnittliga konsumenten har inte en chans att förstå vad de åtar sig och vad de kommer att få ut av det hela.

Coop har å sin sida ett enkelt och rent upplägg även om de har med massor av den sedvanliga juridiska mumbo-jumbon så kan de förklara hela sitt upplägg på några kortfattade stycken. Lyoness behöver flera A4 för att vika ut sig om nivåer, gränser, om-men-kansken m.m. - och positioner, positioner, positioner - vi är många nu som väntar på "svar" angående positionerna...

Karriärnivå, upline, lifeline etc. är inget som normalt sett förekommer i lojalitetsprogram. Jag förstår mycket väl oron kring "Ponzi-scheme" då det finns två signifikanta inkomstkällor i form av "startavgift" för företag samt köp av/till premium-medlemsskap samtidigt som den ekonomiska rapporteringen avseende intäkter från försäljning/m.m. är mycket bristfällig. Det finns således signifikant risk för att pengar förs uppåt i hierarkin samtidigt som nya "medlemmar" (företag + premium) riskerar att vara de som betalar för de pengar som skall betalas ut i cashback - vilket skapar ett "hål" (Ponzi-upplägget) och modellen funkar endast så länge man får nya aktörer som betalar anslutningsavgifter eller liknande.

Efterlyser återigen en detaljerad årsrapport som omfattar alla delar av Lyoness. Framförallt ska bolaget som helhet, om det går så bra som man säger, ha en mycket god penningbas d.v.s. ha mycket "pengar på banken".

....och länder med "500.000+" medlemmar - vilka är de länderna? ....och återigen - jag struntar i hur många medlemmarna är, det är antalet _aktiva_ medlemmar och antalet köp samt köpebeloppen som är intressanta.
Citera
2014-04-01, 02:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheKeymaker
Ett enkelt exempel: Grundregel nummer 1 för avtal är att motparten ska kunna förstå vad han/hon förbinder sig till och vad han/hon får ut av avtalet. Detta utöver sedvanligheter som tvistelösning, force majeure o.s.v. Lyoness avtal/villkor ser ut som avtal brukar göra där man försöker dölja den riktiga intentionen / göra det så svårtolkat att ingen förstår. Den genomsnittliga konsumenten har inte en chans att förstå vad de åtar sig och vad de kommer att få ut av det hela.

Coop har å sin sida ett enkelt och rent upplägg även om de har med massor av den sedvanliga juridiska mumbo-jumbon så kan de förklara hela sitt upplägg på några kortfattade stycken. Lyoness behöver flera A4 för att vika ut sig om nivåer, gränser, om-men-kansken m.m. - och positioner, positioner, positioner - vi är många nu som väntar på "svar" angående positionerna...

Karriärnivå, upline, lifeline etc. är inget som normalt sett förekommer i lojalitetsprogram. Jag förstår mycket väl oron kring "Ponzi-scheme" då det finns två signifikanta inkomstkällor i form av "startavgift" för företag samt köp av/till premium-medlemsskap samtidigt som den ekonomiska rapporteringen avseende intäkter från försäljning/m.m. är mycket bristfällig. Det finns således signifikant risk för att pengar förs uppåt i hierarkin samtidigt som nya "medlemmar" (företag + premium) riskerar att vara de som betalar för de pengar som skall betalas ut i cashback - vilket skapar ett "hål" (Ponzi-upplägget) och modellen funkar endast så länge man får nya aktörer som betalar anslutningsavgifter eller liknande.

Efterlyser återigen en detaljerad årsrapport som omfattar alla delar av Lyoness. Framförallt ska bolaget som helhet, om det går så bra som man säger, ha en mycket god penningbas d.v.s. ha mycket "pengar på banken".

....och länder med "500.000+" medlemmar - vilka är de länderna? ....och återigen - jag struntar i hur många medlemmarna är, det är antalet _aktiva_ medlemmar och antalet köp samt köpebeloppen som är intressanta.

Du använder lite fint valda ord och snackar på om vad du tror, återigen!
Du beskriver det som ett pyramidspel. Då detta är raka motsatsen av vad experter säger (Univ.-Prof. DDr. Peter Lewisch): http://www.lyoness.com/en-US/Press/P...yramid-scheme/
Men du kan ju mer än han samt alla företag som använder Lyoness. Ex: (BauMax och KIKA):

Skulle det var nått konstigt med Lyoness så skulle det vart nere för länge sen. Även pobben som inbiten skeptiker håller med där nu.

Ungern och Österike har medlemmar över halv miljonen. Även väldigt stort i Rumänien och Italien
Har inte köpbelopp per medlem samt aktiva medlemmar. Det jag har är dock de företag som kommit in från 2012 (19.000st) till 39000st i dagsläget. Räkna även med kedjorna utöver detta som har cashbackcard/presentkort ca (700st). Så inte kan det vara dåliga volymer i Lyoness då det strömmar in företag/kedjor?

Angående positioner så har jag Troy Dooly, tidigare skeptiker som vänt sina uttalande helt. Titta 6:00 framåt för påstående om positioner och svar från Lyoness själva i skrift: http://www.youtube.com/watch?v=6r8SuDhQxNM#t=489

Hänvisar även er till: http://www.lyonessscamreview.info/

Vad är era mål med det hela? Vart vill ni komma med era argument? Förstår inte hur man kan sitta så ihärdigt och argumentera när man inte ens är involverad i företaget? Vad vinner ni på denna skeptiska approach? Vilka vill ni rädda ifrån detta hemska lojalitetsprogram? Det kostar ju inget för folk att gå med. Lyoness tjänar sina pengar på att ta en del av procenten av varje köp. Ni förstör ju bara för alla som vill ha kontanter tillbaka på sin konsumtion samt rekommendera kort vidare för extra vänskapsbonus.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in