Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-02-08, 18:40
  #3397
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tellusstar
Du vet inte vad de sysslar med men du vet att det bara var skräp som transporterades?
Säger inte att hon sänktes men alla stenar ska vändas i ett sånt här ärende tycker jag.
Vet och vet. För att avgöra vad som transporterades kan man ju se på ungefär vad som fanns kvar i forna Sovjetstater efter självständigheten. Ryssarna lämnade inte efter sig speciellt avancerade saker, det var mest daterade saker, se det exempel jag känner till med luftvärnskanonerna. Det förefaller sig osannolikt att det skulle röra sig om något extremt värdefullt, det hade skeppats till rysk mark redan tidigare. Att det var någon form av elektronik, förmodligen kommunikationsutrustning, bekräftas ju av tullintendent Henriksson i Uppdrag Gransknings reportage från 2004. Han är ju den enda utomstående som vi med säkerhet kan säga har sett innehållet i fordonen som de facto intagit svensk mark. Det rörde sig i alla fall inte om sprängämnen eller vapen, där är han säker. Skräp är ditt ord, jag bara säger att enligt den information vi har om vilken sorts utrustning det var i kombination med utbudet därifrån det kom så förefaller det osannolikt att det skulle röra sig om någonting värt tillräckligt mycket för att sänka skepp.

Vidare så har detta noll bäring på Estonia, då det inte finns någon som helst uppgift på att en transport skall ha skett under den aktuella resan. Jag tror vi kan släppa det spåret.
Citera
2014-02-22, 14:06
  #3398
Medlem
Hej, jag har en hypotetisk fråga om Estonias förlisning som förmodligen kräver lite teknisk kunskap om båtkonstruktioner och fysiklagar för att kunna reda ut.
Hur lång tid kan det ha tagit innan samtliga som följde med båten ner i djupet var omkomna. Med andra ord, hur lång tid kan det ha tagit innan hela båten blev vattenfylld? Jag har alltid föreställt mig att hela båten blev vattenfylld så fort den var under ytan i princip och att samtliga ombord drunknade inom några minuter. Men häromdagen slog det mig att dödsförloppet kan ha pågått mycket längre än så. Är det möjligt att passagerare som var inlåsta i sina hytter dog en sakta men säker drunkningsdöd där vattenytan i hytten steg långsamt, så att förloppet kan ha varat i uppemot en timme eller mer?

Fanns det kanske tom utrymmen i båten som var vattentäta och där det är tänkbart att en eller flera passagerare befann sig och alltså inte drunknade utan dog av t.ex svält?
__________________
Senast redigerad av Thatsnotmyname 2014-02-22 kl. 14:13.
Citera
2014-02-23, 03:17
  #3399
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thatsnotmyname
Hej, jag har en hypotetisk fråga om Estonias förlisning som förmodligen kräver lite teknisk kunskap om båtkonstruktioner och fysiklagar för att kunna reda ut.
Hur lång tid kan det ha tagit innan samtliga som följde med båten ner i djupet var omkomna. Med andra ord, hur lång tid kan det ha tagit innan hela båten blev vattenfylld? Jag har alltid föreställt mig att hela båten blev vattenfylld så fort den var under ytan i princip och att samtliga ombord drunknade inom några minuter. Men häromdagen slog det mig att dödsförloppet kan ha pågått mycket längre än så. Är det möjligt att passagerare som var inlåsta i sina hytter dog en sakta men säker drunkningsdöd där vattenytan i hytten steg långsamt, så att förloppet kan ha varat i uppemot en timme eller mer?

Fanns det kanske tom utrymmen i båten som var vattentäta och där det är tänkbart att en eller flera passagerare befann sig och alltså inte drunknade utan dog av t.ex svält?


När ett en båt/stor färja sjunker så finns det alltid luftfickor som bildas i hytter, kök, och andra rum där luften inte kan/hinner ta sig ut.
Scubadivers gör räddningsuppdrag och hittar levande kroppar så sent som veckor senare...
ex: http://www.youtube.com/watch?v=Vzhi5a0M3jM
Pussigull
Citera
2014-02-27, 18:01
  #3400
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Coovex
När ett en båt/stor färja sjunker så finns det alltid luftfickor som bildas i hytter, kök, och andra rum där luften inte kan/hinner ta sig ut.
Scubadivers gör räddningsuppdrag och hittar levande kroppar så sent som veckor senare...
ex: http://www.youtube.com/watch?v=Vzhi5a0M3jM
Pussigull
Omöjligt!
Citera
2014-03-07, 13:19
  #3401
Medlem
morkfromorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tellusstar
Omöjligt!

Säg inte det.

Utrymmena under vattenlinjen har ventilation med vattentäta ventiler/dörrar som stängs manuellt från bryggan eller automatiskt, och då kan det bli ett helt slutet utrymme.

Hur länge luften sedan räcker kan ju diskuteras, men det finns bevisligen helt kapsejsade fartyg där de flera dagar senare hittat överlevande.
Citera
2014-03-11, 00:15
  #3402
Moderator
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morkfromork
Hur länge luften sedan räcker kan ju diskuteras, men det finns bevisligen helt kapsejsade fartyg där de flera dagar senare hittat överlevande.

Iofs var det en ubåt men när Kursk förliste så levde ju uppenbarligen delar av besättningen rätt länge, flera dygn. Så bildas det stora luftfickor så kan man överleva rätt länge (vilken jävla fasa att vara instängd i mörker på nästan 100 meters djup i en förlist färja!)...
Citera
2014-03-21, 20:46
  #3403
Medlem
En u-båt är ju byggd för att klara trycket under ytan. Men klarar man sig verkligen på 80 meters djup "oskyddad" från trycket?
Citera
2014-03-23, 04:42
  #3404
Moderator
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av djl81
En u-båt är ju byggd för att klara trycket under ytan. Men klarar man sig verkligen på 80 meters djup "oskyddad" från trycket?

Så länge du befinner dig i luftfickor så gör du det åtminstone. Dykarna verkar ju inte ha nåt annat än tjocka värmeisolerande dykardräkter på sig heller när det gäller de djupen. Vet inte var gränsen går men man har ju sett dykare som opererar på ännu större djup och då har de andra typer av (hårda) dräkter på sig som mer ser ut som en stor Michelingubbedräkt.
Citera
2014-03-23, 09:35
  #3405
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av djl81
En u-båt är ju byggd för att klara trycket under ytan. Men klarar man sig verkligen på 80 meters djup "oskyddad" från trycket?
http://faktabanken.nu/djupdyk.htm
Citat:
Med vanlig luft i dykartuberna kan man inte dyka djupare än cirka 50-60 meter. Orsaken till det är att det höga trycket på större djup gör att syret blir giftigt för kroppen.
Citera
2014-03-23, 15:32
  #3406
Medlem
Knutte_Ninjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jegerkat
Lite info angående kustbevakningen.

En rutin som fanns hos kustbevakningen var att människorna räddades i en räddningssele. När båten sjönk och människorna hamnade i den kalla sjön så vart de kraftigt nedkylda. När dessa personer hissades upp i bärsele så rusade iskallt blod rakt mot hjärtat, eftersom den räddade lyftes rakt upp. Denna manöver resulterade till att många undsatta fick hjärtstopp i helikoptern, så det är därför dagens räddningsdykare aldrig använder sele, utan en korg istället. Hade man kommit på denna metod lite tidigare så hade nog flera personer räddats tror jag.

Fast det har varit kännt sedan 30 talet och var m.a.o. ingen större nyhet ens under regering Calle. Vid en situation likt estonia tror jag nog att man hade accepterat sele p.g.a. fördelen i antalet pax man får upp.
Citera
2014-03-24, 00:29
  #3407
Moderator
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayjoh
http://faktabanken.nu/djupdyk.htm

Du svarar på en fråga som inte ställts.
Citera
2014-03-24, 06:29
  #3408
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Du svarar på en fråga som inte ställts.
Frågan var om man klarar sig på 80 meters djup utan skydd från trycket. Det kan man inte eftersom syret blir giftigt redan vid 60 meter.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback