2014-03-11, 22:29
Medlem
Autobahn76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhasersOnFunk
Det är fullkomligt meningslöst att med det mänskliga egot försöka hantera djupa filosofiska spörsmål av det här slaget. Ja, alltså riktig filosofi som berör existensen, inte hur ett samhälle bäst bör skötas och slikt.

Svar på livets gåta fås först då man går bortom egot medelst yoga, meditation, bön och liknande. Ditt nuvarande dagsmedvetande är en tunn, tunn slice av vem du är, det inser du om du betraktar ditt undermedvetna. Du är enorm, och då snackar vi det jordiska egot. Mycket lite av den person du är nu är inom blickfånget för dig under den dagliga lunken. När vi lämnar egots domäner så kan ordentlig svindel infinna sig för då blickar du ut i den gränslösa evigheten, och sällhet och "vetskap" infinner sig.

Detta kan komma som ett livsomvälvande, abrupt uppvaknande som sedan plockas upp och förfinas, eller avklingar. Exemplevis genom det som är känt som uppväckt "Kundalini", vilket kan beskrivas som de österländska systemens svar på kristenhetens Helige ande, men oftast kommer insikten och vetskapen gradvis som droppar under ökad kompetens inom meditaion och yoga.

Att försöka "resonera" sig fram till någonting substantiellt på det här området är bara att glömma, och skapar ofta obehag och ångestrepell som du säger, eftersom du under övningen lämnar egots domäner med egot som guide, vilket inte uppskatas av egot.

Tack för input din gamle electroräv .
Kan tyckas meningslöst. Men för egen del har jag svårt att släppa det.

Jag har haft upplevelser då "mitt ego" har pulvriserats så till den milda grad. Det fanns inget "jag" när det väl begav sig i ruset. Kanske därför jag har svårt att släppa Solipsismen.
För mig var det en oerhört obehaglig upplevelse. Men Jag vet att andra människor "drömmer" om att uppleva det med svampar och dmt.
Citera
2014-03-11, 22:30
Medlem
Autobahn76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kinesarsle
Du tänker alltså helt och hållet bortse från yggdrazils påpekande om att du totalt har missförstått vad "observation" betyder i kvantmekaniken?

Absolut inte. Definiera observation.
Citera
2014-03-11, 22:35
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Autobahn76
Absolut inte. Definiera observation.
Det har han ju redan gjort. "En observation är en interaktion mellan två eller flera objekt. Det kräver inte ditt sinne för att fungera."
Citera
2014-03-11, 22:36
Medlem
PhasersOnFunks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Autobahn76
Tack för input din gamle electroräv .
Kan tyckas meningslöst. Men för egen del har jag svårt att släppa det.

Jag har haft upplevelser då "mitt ego" har pulvriserats så till den milda grad. Det fanns inget "jag" när det väl begav sig i ruset. Kanske därför jag har svårt att släppa Solipsismen.
För mig var det en oerhört obehaglig upplevelse. Men Jag vet att andra människor "drömmer" om att uppleva det med svampar och dmt.

Knarkupplevelser är en skräkupplevelse för egot. Det är inte det man närmar sig genom meditation. Det är lycka och kärlek som du inte kan värja dig emot, dessutom med en stark komponent av en egofrämmande närvaro.
Citera
2014-03-11, 22:43
Medlem
Autobahn76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kinesarsle
Det har han ju redan gjort. "En observation är en interaktion mellan två eller flera objekt. Det kräver inte ditt sinne för att fungera."

Jag förstår vad du säger. Vill gärna läsa mer. Kan du skicka en källa på det?
Även om det kanske inte spelar någon roll då jag lik förbannat drömmer detta också..
Solipsism i ett nötskal.
Citera
2014-03-11, 22:48
Medlem
Du tror med andra ord att du är Gud?
Citera
2014-03-11, 22:54
Medlem
Autobahn76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrWarum

Så långt har det inte gått. Och det kommer det inte göra för min del så länge jag inte rör någon DMT.
Men jag vet att folk har gått så långt. Bland annat genom kundalini som nämndes här ovanför.
Citera
2014-03-11, 22:59
Medlem
kangaroozzicknesss avatar
Satt på ett långflyg hem från USA och tänkte på det här hela vägen. I början tyckte jag att om så var fallet vore det väldigt tråkigt men kom slutligen fram till att det inte spelar någon roll då det inte påverkar livet - och livet är kul!
Citera
2014-03-11, 23:01
Medlem
Autobahn76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kangaroozzickness
Satt på ett långflyg hem från USA och tänkte på det här hela vägen. I början tyckte jag att om så var fallet vore det väldigt tråkigt men kom slutligen fram till att det inte spelar någon roll då det inte påverkar livet - och livet är kul!

Skönt inflik
Nä det "spelar egentligen" ingen roll, men det stör mig ändå ibland.
Citera
2014-03-11, 23:03
Avslutad
Hatar sådana här frågor. De känns nästintill meningslösa.

Förstår inte poängen med dessa frågeställningar.
Citera
2014-03-11, 23:09
Medlem
Autobahn76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D_V_S
Hatar sådana här frågor. De känns nästintill meningslösa.

Förstår inte poängen med dessa frågeställningar.

Men du skrev här ändå, i din egna dröm.
Citera
2014-03-11, 23:18
Medlem
whosyourdaddys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrWarum
Ja alla är vi gud och TS har rätt i sitt påstående, vi är alla gud som ser reflektioner av oss själva i vår omvärld.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in