Citat:
Ursprungligen postat av Andromedans
Det som du tar för givet är det som resten av den filosofiska världen försöker bevisa. Du missar att förklara varför du tror att verkligheten utanför oss existerar.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Cirkelresonemang
Om vi är våran egen gud så är det kanske bara vi som existerar och ingenting utanför oss. ( Ordet Gud behöver inte inkludera att vi är skapare utan det kanske bara blev som det blev, fånge i vårt egna system? Varför inte =) Sannolikeheten för det är dock liten/stor vad vet jag. Det är just detta som är problemet.
Ingeting går igentligen att bevisa till 100% Utan det blir helt enkelt bara sannolikhet och den beräkningen gör vi efter vårt eget behag och vad som är bekvämt för oss och vad som funkar för oss.
Subjektivt så det förslår=/
När jag säger att en yttre världen finns så säger jag inte HUR den finns... Men när jag säger "den finns" så säger jag egentligen "jag upplever den"... Det verkar som att du talar om en idé... Alltså vad det innebär att den yttre världen finns. Och just därför jag sa att man bör fråga sig vad man menar med att den finns...
På något plan "finns" det, men när jag säger så så kanske folk tror att jag menar samma sak som de menar när de säger det...
Kan uttrycka mig såhär också: jag upplever något som jag namnger "den yttre världen".
Sedan vilken bild jag skapar i intellektet är en annan sak... Kan komma med teorier kring vad det innebär... etc... Men jag var kanske inte tydlig när jag sa att det beror på vad man menar med att "den finns"... Lätt att fastna i idéer!