2014-03-12, 14:21
Medlem
MKultra72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Autobahn76
Kan det vara. Vi kanske lever det här livet i all evighet? Bara för att folk omkring dig dör betyder det nödvändigtvis inte att du kommer göra det .

Döden är en viktig "mekanism" i det hela. Det går ju ut på att "det enda medvetandet" fullkomligt lurar sig självt för att stå ut med oändligheten.

Oändlighet är inte något fint, men medvetandet kan lura sig själv att det är något positivit så länge något mer skrämmande finns (döden). Egentligen är oändlighet en ganska fasansfull tanke.
Citera
2014-03-12, 14:35
Medlem
QkNNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ER433
Jag har haft liknande tankar större delen av mitt liv och mer eller mindre är övertygad om att så är fallet.

Jag kan säga att så är inte fallet, om du litar på mig ^^
Citera
2014-03-12, 14:45
Medlem
Citat:
Kvantfysiken:
Schrödingers katt, Double Slit Experiment, Köpenhamnsteorin etc.

Livet renderas framför dina ögon när du observerar det. På samma sätt som grafik matas till dig i ett tv-spel. Beroende på var du vänder blicken.

Men snälla, kvantfysiken verkar på kvantnivå. Vi lever inte på kvantnivå, så i det dagliga livet (utom ev. tekniska tillämpningar) så är allt som rör kvantfysik totalt ointressant. Dessutom så är det extremt långsökt att få till att kvantfysikaliska fenomen skulle ge stöd för att allt du observerar är något du hittar på, hur kommer du fram till det?

Och nej, det verkliga livet renderas inte alls så som grafik matas till mig i ett spel.
Citera
2014-03-12, 14:53
Medlem
Pax.Paciss avatar
Har efter x antal LSD trippar har jag filosoferat rätt hårt kring detta ämnet. Mycket intressant även om man inte kommer fram till så mycket.

Joe rogan talar lite om ämnet https://www.youtube.com/watch?v=w2xzIgdD_XA&feature=youtube_gdata_player
Senast redigerad av Pax.Pacis 2014-03-12 kl. 14:57.
Citera
2014-03-12, 15:51
Medlem
Anledningen till att vi kan finna oss i den tanken är att vi inte är smarta nog för att se den riktiga verkligheten. Vi som fisken i vattnet, oförmögna att växa ben och kliva upp. Men man har garanterat någon spirituell kontakt med andra levande ting, det har väl alla känt som varit i skogen eller umgåtts med djur mycket. Så våra medvetanden har nog varit med längre än våra kroppar. Om ni förstår vad jag menar
Senast redigerad av Istidraj 2014-03-12 kl. 15:55.
Citera
2014-03-12, 16:08
Medlem
whosyourdaddys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D_V_S
Jaha? Och hur kom du fram till detta???

Ett tips är ju att pröva era teser i fikarummet, eller med en främling på bussen, eller stoppa någon på stan, och se hur poppis ni blir. Tyvärr så blir ni väl väl mottagna pga att folk är rädda för att stöta sig...
Jag har inget behov av att övertala någon om att det är så det funkar, därför är det inget jag tar upp vid fikabordet. Förr eller senare kommer alla inse det ändå, hellre "mitt i livet" än vid "döden".
Jag har varit sökare i många år och vad jag har kommit till insikt om är bla detta.

Om någon ändå stöter sej på mej så är det inget som påverkar mej, men alla situationer innehåller någon sorts symbolik som jag kan ta lärdom av iom att det i slutändan är en reflektion av mitt inre.
Citera
2014-03-12, 16:16
Medlem
Gameplayers avatar
Om det är ens hjärna som fyller ens drömmar med olika platser och personer man kan tala och interagera med på olika sätt, så är hjärnan fullt kapabel att även skapa den yttre världen. Man kan faktiskt inte vara helt säker på att livet inte är en dröm. De som håller på med "lucid dreaming" går ju också runt och letar efter "drömtecken" i denna världen. Så för att kunna ifrågasätta drömvärlden, måste man även ifrågasätta den verkliga.
Citera
2014-03-12, 17:21
Medlem
Med den logiken börja kunna skapa min personliga utopi på ett ögonblick. Så varför sitter jag fast i denna risiga verklighet?

Riddle me that
Citera
2014-03-12, 17:25
Medlem
Dawlishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TokayGeck
Väldogt intressant. Ännu intressantare är detta: Om du sover på en plats där inga levande ting kan observera dig, finns du då när du sover? Tänkt på detta eftersom medvetandet ej är i den fysiska världen under REM-sömn. Kan det vara så enkelt att vi slutar exsistera under sömn och att drömmar i själva verket är ostrukturerade verkligheter som inte kan finnas fysiskt då det inte är en fysisk observatör med i drömmen? Sorry för kass mening, är tidigt på morgonen här. Hehe

Ja, min kropp fortsätter att existera även om jag inte är vid medvetande, oavsett om någon observerar mig eller inte.

Drömmar är inget annat än din hjärna som sorterar information huxflux.
Citera
2014-03-12, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xitars
Vi lever inte på kvantnivå, så i det dagliga livet (utom ev. tekniska tillämpningar) så är allt som rör kvantfysik totalt ointressant.

Det tvistas väl fortfarande om det.
Citera
2014-03-12, 19:00
Medlem
Pendeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niceshit
Annars är alla en gud i sin egna illusion, som gör det ganska meningslöst att leva.
Enda anledningen ni har en egen illusion av livet är för JAG tillåter er att vara i den?
Vi är också djävulen/satan i vår egen illusion. Det var när Buddha förstod att Mara (djälvulen/satans motsvarighet inom Buddhismen) var han själv som han blev upplyst. Meningslöst är det inte att leva. Om kontentan är att vi skapar vår egen illusion, så kan vi alltid gör världen till en bättre plats.

Citat:
Ursprungligen postat av ad2
Med den logiken börja kunna skapa min personliga utopi på ett ögonblick. Så varför sitter jag fast i denna risiga verklighet?
Såklart du kan ändra din verklighet. Le, var glad och positiv så blir världen en mycket bättre plats för dig. Din energi sprids till andra människor och andra människor blir också glada och positiva. Energin sprids som vinden och kan förändra världen. Det måste börja någonstans. Och det är från dig.
Citera
2014-03-12, 19:42
Avslutad
Citat:
Du hittar på hela universum. Du är det enda som existerar.

Även känt som solipsism. Någon mer än jag som kan få ångest av den tanken?
Det går ju inte att motbevisa dessvärre :/.

Och ja jag vet att det finns trådar om det här redan.

Jag kan garantera dig att du inte hittar på universum, du är nämligen en produkt av min begreppsapparat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in