Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-09-20, 14:02
  #1933
Medlem
fellowvessels avatar
Ifall en myras bakhuvud eller undermedvetna eller blindtarm gjorde verkligheten hade den nog undrat vart är min jätte stora stack och varför har jag inga sockerbitar, själv undrar jag mest vart är mitt xbox tv-spels konsol och pengar.

Låt mig säga det att göra sin egen verklighet är ett helvete. Det behöver inte vara så men det är så de har gjort det, det ena kommer med det andra. Jag gillar inte trams som "relationer" eller sällskap ändå så är det extrem ensamhet som råder när man är där man tittar eller lokal omnipresence som jag kallar det. Till och med jag känner panget.
__________________
Senast redigerad av fellowvessel 2023-09-20 kl. 14:28.
Citera
2023-10-08, 15:58
  #1934
Medlem
fellowvessels avatar
Det känns som att jag är en Bene Gesserit i Frank Herbert's böcker, att jag har alla inom mig & att allt är en repris, det finns inget nytt för mig, varenda ansikte, smak, doft, ord, låt, känner jag igen, det finns inget nytt för mig och jag är alla. Varje stund är ett avstamp med kloner jag känner igen. det är en förnimmelse att mycket går på räls.

Jag kan titta på oändligt med oilka ansikten och tänka "jaha det är han/hon." jag känner igen dom.

Jag har märkt att allt på Spotify är live och covers & omarbetningar.

Obskyra ord jag läst 1 gång för 32 år sedan lite hastigt känns det som att jag varit i kontakt med tusen gånger.

Jag minns allt med lite hjälp av någon jag inte ser.
Citera
2023-10-15, 22:43
  #1935
Medlem
Rastapunxs avatar
Det värsta med solispsismen är att den är så ensam.
Citera
2023-10-16, 04:54
  #1936
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lindberq
Tänk dig att du fick det bekräftat och säkerställt att alla människor, allt liv, förutom du var filosofiska zombies, dvs exakt som nu men med enda skillnaden att de var robotar utan känslor och utan egna upplevelser. Alltid noll subjektiva känslor men i övrigt ingen skillnad.
Om din fru eller man, flickvän eller pojkvän, vänner, barn, hund, katt, familj, bekanta, nära och kära vore exakt som nu men att du visste att de var döda inuti och aldrig kunde uppleva någonting, hur hade det påverkat dig och i så fall varför?
Vad menar du skulle bli skillnaden? Oavsett om andra har sitt eget medvetande eller inte (lustigt koncept) så är jag ju fast i mitt så att säga. Om vi nu låtsas att det går att veta något som inte går att veta, vad har jag för nytta av den kunskapen? Vilken tröst finns i den?
Citera
2023-10-16, 04:57
  #1937
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fellowvessel
Det känns som att jag är en Bene Gesserit i Frank Herbert's böcker, att jag har alla inom mig & att allt är en repris, det finns inget nytt för mig, varenda ansikte, smak, doft, ord, låt, känner jag igen, det finns inget nytt för mig och jag är alla. Varje stund är ett avstamp med kloner jag känner igen. det är en förnimmelse att mycket går på räls.

Jag kan titta på oändligt med oilka ansikten och tänka "jaha det är han/hon." jag känner igen dom.

Jag har märkt att allt på Spotify är live och covers & omarbetningar.

Obskyra ord jag läst 1 gång för 32 år sedan lite hastigt känns det som att jag varit i kontakt med tusen gånger.

Jag minns allt med lite hjälp av någon jag inte ser.
Spelar det någon roll vad man upplever?
Citera
2024-01-13, 08:00
  #1938
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Intressant. Finns ju en hel del som på riktigt tror det. Som om de var i ett tevespel typ.

Det hade nog förändrat mycket för mig. Jag gör ganska mycket för andra människor och för att göra andra glada. Hade förmodligen blivit mer cynisk och utnyttjat folk mer till min fördel. Struntat i andras känslor mycket mer. Varit mer självisk.


Tur att man inte tror sådär.
Tv spel o tv spel det är bara ord någon har använt för att försöka få dig att förstå hur verkligheten fungerar, det du upplever just nu i läsande stund.

Solipsism är ingenting som man lär sig eller hittar och tänker detta kan nog passa efter att ha studerat det.

Det kommer som en realisation där du vet att det är så det är. Men ditt ego kommer med stor sannolikhet förneka det in i döden.

Förstår inte heller varför man skulle sluta vara en god människa med vetskapen att alla andra är dig själv tekniskt sett.

Dem är fortfarande lika mycket på "riktigt" som dem var innan. Det förändrar egentligen ingenting för det är så det alltid varit.

Kliv ur den ultimata psykosen folket.
__________________
Senast redigerad av Slutatrollamannen 2024-01-13 kl. 08:16.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback